Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Superb lll

Panserbeskyttelse

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har noen erfaring med bruk av panserbeskyttelse, og vet om den er effektiv?

 

Jeg har en god del steinsprut i fronten på Superben, mest på støtfangeren selvfølgelig, men også en god del i panseret. 

Vet egentlig ikke helt hva jeg synes om den heller, men har vel lettere for å akseptere det på en Scout enn f.eks på Superben jeg har i dag. Legger ved både bilde og link,

https://www.gytisautek.no/skoda-octavia-2018-panserbeskytter

5abd0f8a83772_Skjermbilde2018-03-29kl_17_56_42.thumb.png.3c1734ed0e1532df4c12bbedf7d64f44.png

 

EDIT:

@CitizenX du har vel en slik?

 

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt meg noe sånt og satt på Superb'en min, det er fordi jeg syntes det ser helt snodig ut med noe slikt i fronten. xD

Når det kommer til hvordan den fungerer, så har jeg hørt og lest mye bra om den, når jeg har kommet over nettsider som diskuterer slike panser-beskyttere. Så det virker som det er verdt å bruke om man vil unngå mye steinsprut. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg føler vel også at dette passer best på en type Crossover og/eller SUV, men ser faktisk noen litt høyreiste stasjonsvogner med litt ekstra sort plastikk i hjulbuer og kanaler som også har dette, og synes vel egentlig at det ikke ser så verst ut på enkelte av dem. Men på en Scout har jeg ikke sett det enda, så derfor er jeg ikke helt sikker på dette enda.........

Jeg vurderer faktisk både en klar folie på den lakkerte delen av fangeren foran og en panserbeskyttelse for å beskytte fronten på Scouten litt, for Superben har virkelig fått merke hva steinsprut kan gjøre, og det er et trist syn om jeg skal være helt ærlig......

Men Superben blir det ikke noe slikt på nei, effektivt eller ikke, der skal jeg ikke ha en slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg valgte gjennomsiktig folie bak på min. Må ikke bli for mye dilldall på bilene. Nok med svart plast rundt hjulbuer. Du kan jo legge klar folie på hele panseret uten at det synes.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har original gjennomsiktig folie på fangeren bak på min Superb og den har fungert helt utmerket, og er veldig fornøyd med den. For bilen jeg har bestilt så har jeg valgt lastkantbeskytter i alu/sølv for fangeren bak, fordi jeg tror det vil se greit ut sammen med det alufargede feltet i nedre kant av fangeren bak som Scout har.

5abd59bfaa425_Skjermbilde2018-03-29kl_23_22_39.thumb.png.77faa5c2a46514d5c51b4e593db1ee84.png

Når det gjelder fronten så var det bare en tanke, jeg tror ikke at jeg personlig vil bli fornøyd med en panserbeskyttelse av denne typen på en stasjonsvogn, synes vel egentlig at det passer best på type crossover, SUV og/eller en varebil. Gjennomsiktig folie har jeg på min arb.bil, både på panseret og på sidene av bilen (merkelig nok ikke på kanalene) men den er jeg ikke så fornøyd med. Den har blitt gul (har hvit arb.bil), løsner i hjørnene på samtlige felt, men det kan jo ha noe med monteringen å gjøre selvfølgelig (dårlig rengjøring, svakt lim og/eller ikke så god kvalitet på folien), dette er visstnok en folie fra 3M etter hva bilansvarlig hos arb.giver har informert oss om.

Så noe slikt vil jeg ikke bruke, men det finnes sikkert andre og bedre produkter på markedet enn dette vil jeg tro. Mest sannsynlig så blir bilen uten folie og panserbeskyttelse, var mest for å høre hva de som evt. har en slik montert synes om panserbeskyttelsen og hvordan den fungerer.

At det kan bli for mye på en bil er jeg absolutt enig med deg i, det eneste jeg virkelig vil savne er skvettlapper foran, det synes jeg er tragisk at de ikke har utviklet for Scout. Vet at noen på Briskoda har klart å montere std skvettlapper, men jeg har ikke sett bilder av det, kun lest at det fungerte greit. Greit kan jo bety så mangt, så jeg følte meg ikke helt overbevist om det for å si det litt forsiktig ;) 

Takk for innspill @Scout :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Superb lll Jepp har en sånn og den gjør absolutt jobben sin med å holde panseret fritt for steinsprang.  Så er det en smakssak om det ser pent ut eller ei. For min del gjør det at bilen skiller seg litt ut fra de andre uten at det etter min oppfatning er helt harry heller. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den gjør jobben er jeg ikke i tvil om @CitizenX :) 

Det ligger nok mer på hva jeg synes om den, hadde jeg valgt en type bil som Kodiaq eller Karoq så synes jeg det ser helt greit ut. Men på en mer vanlig stasjonsvogn så er jeg mer usikker, at det hadde vært fornuftig er jeg helt enig i, men er foreløpig likevel litt tankefull....... ;) 

Det er jo bare å se hvor forskjellig hvordan vi «personaliserer» våre biler, det finnes jo knapt 2 like her på forumet, så det finnes vel nesten like mange meninger som medlemmer. Så enhver for gjøre opp sin fasit, så får jeg se litt hva det ender med.

Takk for innspill @CitizenX :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en Octavia 4x4 style 2018 model, den ble levert fra fabrikk med Hankook på 17 felg og dekk som standard. Mitt bruk av bilen er på mye små veier rundt i midt Norge og Vestlandet, altså mye svingete veier. Jeg føler kjøre egenskapene ikke er helt som forventet, føler flere ganger at jeg må overstyre. Noen som har erfaringer på andre dekk?
    • Noen som vet om Amundsen+støtter ryggekamera? 
    • Bare hyggelig det @Heyyeh   Håper du finner en bil i nærheten av deg som du kan få prøvet med både riktig motor og (skinn)interiør, slik at du virkelig får testet ut hvordan en aktuell bil kan fungere i hverdagen for dere  
    • Jeg håper å få testet den hos Rud. Kanskje en av de andre leverandørene har 150 TSI som demobil dersom den forsvinner. Dersom den faller i smak kan jeg kanskje spørre om å få låne den noen dager for mer testing. De har satt ned prisen to ganger allerede, så de er nok interessert i å få solgt den. Takk igjen for all hjelp, Superb III. Det har vært til stor nytte.
    • Her har du gjort en meget god jobb i forbindelse med din testing av biler synes jeg @Heyyeh, og det er virkelig nyttig å sammenligne bilene slik du gjør her, og helst uten at det er for lang tid i mellom testene. Det enste jeg kan bemerke er at en burde kjøre bilene med den aktuelle motoren/drivlinjen en selv skal velge, for det er da en får det rette inntrykket, men utfordringen er selvsagt å finne en slik bil i nærheten........ Men som sagt, meget bra dette her   Ja det var på min forrige bil (Superb 2016), jeg lesset på utstyr og utstyrspakker på en Style utgave, for å slippe brune skinnseter som den gangen var det eneste alternativet i L&K utgaven. Noen få dager etter vi la inn vår bestilling, så ble Superb tilgjengelig med sort skinn i L&K, men da hadde bilen vår allerede fått produksjonsdato. Hadde det vært mulig å forandre dette da, så hadde jeg nok valgt L&K, men jeg var (og er fremdeles) mye mer begeistret for de Alcantara setene jeg har hatt i de tre siste bilene nå (inkludert den jeg har i dag). Skinnseter er ikke mitt førstevalg på noen som helst måte, mens andre ikke vil ha biler uten. Så det må en rett og slett prøve selv, slik at en får det rette inntrykket av hvordan det vil være på den aktuelle bilen en vurderer. Lykke til med valg av bil, og utstyr @Heyyeh  
    • Da har jeg fått testkjørt litt. De som ikke er interessert i mine erfaringer med bilene under kan hoppe ned til det som omhandler Kodiaq. Jeg la biltestene inni en spoiler. Vi fikk et tilbud på en L&K satt opp ganske likt det jeg skrev i førstepost. Prisen inkludert 18" piggfrie vinterhjul ble da ca 560 000. Jeg synest å se at han la til Nokian-dekk både sommer og vinter. De har for tiden kampanje på vinterpakke og hengerfeste. Selgeren sa de ofte hadde 4x4-kampanjer når vinteren nærmet seg, og det er en kampanje vi ikke ville fått mye ut av. Mulig en kunne forhandlet seg frem til pakker i stedet for. Selgeren sa at den modellen var merket gult i programmet hans, som betyr at fabrikken garanterer prisen, så den ville ikke kunne bli høyere eller lavere enn det den er ved bestilling. Det var noe fabrikken styrte og de kunne når som helst fjerne dette og da kan bilen endre pris før levering. Om det er salgstriks eller tilfelle vet jeg ikke. Nå blir det ikke noe av WLTP i Norge før tidligst 2020, men noen prisendringer kan selvsagt komme i januar. Bilen trodde han kunne leveres før jul, eventuelt over nyttår dersom det ble forsinkelser. Vi har det ikke så travelt, men vil helst ha ny bil på plass før februar, gjerne før det òg. På bruktmarkedet ligger det en hvit Kodiaq med 150 TSI som jeg har sett litt på. Den ligger ute til 430 000 i dag, ble registrert i mars i år og er gått 31 000km. Det ser ut som mye bil for pengene med en motor vi vil ha. Den er selvsagt gått et stykke, men den største ulempen er at den mangler en del utstyr jeg helst vil ha. Hvit er heller ikke favorittfargen, men du får samtidig bilen til 130 000 mindre enn en ny. Jeg tar kanskje en tur til Rud og prøver den en av de neste dagene dersom den ikke forsvinner før den tid. Det kan uansett være greit å prøve en 150 TSI-motor. Dersom vi går for en Kodiaq, er det en bil vi kanskje vil ha i 5-10+ år, så jeg er ikke fjern for å kjøpe nytt og ta den investeringen i det utstyret jeg vil ha. Nå må jeg lese gjennom en del andre tråder her inne for å se hvordan andre tenker og hva de har valgt. Jeg ser @Superb lll og andre har diskutert skinnseter i en annen tråd. Skinnseter er standard på L&K-modellen, og Superb III valgte en Style med flere pakker i stedet for L&K for å få stoffseter (på Octavia eller Superb trur eg det var). Jeg er litt usikker på akkurat dette. Har ikke erfaring med skinn, så jeg vet ikke hvordan det oppleves. Andre med erfaringer må gjerne dele. Som det ble nevnt i den andre tråden er det kanskje lettere å selge en L&K enn Style dersom det skulle bli aktuelt i fremtiden. Noen sier de aldri ville hatt barn i bil uten skinnseter, noen mener det blir klamt på sommeren og kaldt på vinteren, noen synest skinn og barnesete er en dårlig kombinasjon. Jeg ser det finnes setetrekk og den slags som noen bruker for å beskytte setene når barnesete er i bilen. Setter jeg opp en Style med det meste av L&K-utstyret, men uten skinn så havner den 20 000 under L&K-versjonen. Den største utstyrsforskjellen i pris er kanskje at det går fra Columbus til Amundsen-navigasjon og 17" felger som standard. Noen her som har prøvd det digitale instrumentpanelet? Er det verdt å legge 4500 kroner i? Det ser fancy ut, og utgjør jo "bare" 0.8% av bilens pris.  Det ser litt gammeldags ut med analoge instrumenter på en 2019-modell Skoda til 560 000. Skvettlapper ser jeg andre har kjøpt, så det kan jeg vel bare bestille samtidig. Jeg er nærmere et valg i dag, men litt arbeid gjenstår, samt valg som må tas.
    • Det hørtes veldig bra ut @JLafton, varme i frontruta er et meget fornuftig tilvalg  
    • I går var jeg innom forhandler og fikk lagt til varme i frontruta og understelsbehandling fra Mercasol.
    • Jeg vet det er en i Skoda gruppa på Facebook som har gjort det, forhør deg litt der, så kanskje du kan få noen gode tips om hvordan det lønner seg å gå frem  
    • Tror du kommer til å bli meget fornøyd med vinterdekka også jeg @TheHaughom, du er virkelig godt utrustet med tanke på både sommer -og vinterdekk. Flott med kvalitets dekk på både sommer og vinter  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×