Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Superb lll

Panserbeskyttelse

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har noen erfaring med bruk av panserbeskyttelse, og vet om den er effektiv?

 

Jeg har en god del steinsprut i fronten på Superben, mest på støtfangeren selvfølgelig, men også en god del i panseret. 

Vet egentlig ikke helt hva jeg synes om den heller, men har vel lettere for å akseptere det på en Scout enn f.eks på Superben jeg har i dag. Legger ved både bilde og link,

https://www.gytisautek.no/skoda-octavia-2018-panserbeskytter

5abd0f8a83772_Skjermbilde2018-03-29kl_17_56_42.thumb.png.3c1734ed0e1532df4c12bbedf7d64f44.png

 

EDIT:

@CitizenX du har vel en slik?

 

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt meg noe sånt og satt på Superb'en min, det er fordi jeg syntes det ser helt snodig ut med noe slikt i fronten. xD

Når det kommer til hvordan den fungerer, så har jeg hørt og lest mye bra om den, når jeg har kommet over nettsider som diskuterer slike panser-beskyttere. Så det virker som det er verdt å bruke om man vil unngå mye steinsprut. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg føler vel også at dette passer best på en type Crossover og/eller SUV, men ser faktisk noen litt høyreiste stasjonsvogner med litt ekstra sort plastikk i hjulbuer og kanaler som også har dette, og synes vel egentlig at det ikke ser så verst ut på enkelte av dem. Men på en Scout har jeg ikke sett det enda, så derfor er jeg ikke helt sikker på dette enda.........

Jeg vurderer faktisk både en klar folie på den lakkerte delen av fangeren foran og en panserbeskyttelse for å beskytte fronten på Scouten litt, for Superben har virkelig fått merke hva steinsprut kan gjøre, og det er et trist syn om jeg skal være helt ærlig......

Men Superben blir det ikke noe slikt på nei, effektivt eller ikke, der skal jeg ikke ha en slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg valgte gjennomsiktig folie bak på min. Må ikke bli for mye dilldall på bilene. Nok med svart plast rundt hjulbuer. Du kan jo legge klar folie på hele panseret uten at det synes.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har original gjennomsiktig folie på fangeren bak på min Superb og den har fungert helt utmerket, og er veldig fornøyd med den. For bilen jeg har bestilt så har jeg valgt lastkantbeskytter i alu/sølv for fangeren bak, fordi jeg tror det vil se greit ut sammen med det alufargede feltet i nedre kant av fangeren bak som Scout har.

5abd59bfaa425_Skjermbilde2018-03-29kl_23_22_39.thumb.png.77faa5c2a46514d5c51b4e593db1ee84.png

Når det gjelder fronten så var det bare en tanke, jeg tror ikke at jeg personlig vil bli fornøyd med en panserbeskyttelse av denne typen på en stasjonsvogn, synes vel egentlig at det passer best på type crossover, SUV og/eller en varebil. Gjennomsiktig folie har jeg på min arb.bil, både på panseret og på sidene av bilen (merkelig nok ikke på kanalene) men den er jeg ikke så fornøyd med. Den har blitt gul (har hvit arb.bil), løsner i hjørnene på samtlige felt, men det kan jo ha noe med monteringen å gjøre selvfølgelig (dårlig rengjøring, svakt lim og/eller ikke så god kvalitet på folien), dette er visstnok en folie fra 3M etter hva bilansvarlig hos arb.giver har informert oss om.

Så noe slikt vil jeg ikke bruke, men det finnes sikkert andre og bedre produkter på markedet enn dette vil jeg tro. Mest sannsynlig så blir bilen uten folie og panserbeskyttelse, var mest for å høre hva de som evt. har en slik montert synes om panserbeskyttelsen og hvordan den fungerer.

At det kan bli for mye på en bil er jeg absolutt enig med deg i, det eneste jeg virkelig vil savne er skvettlapper foran, det synes jeg er tragisk at de ikke har utviklet for Scout. Vet at noen på Briskoda har klart å montere std skvettlapper, men jeg har ikke sett bilder av det, kun lest at det fungerte greit. Greit kan jo bety så mangt, så jeg følte meg ikke helt overbevist om det for å si det litt forsiktig ;) 

Takk for innspill @Scout :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Superb lll Jepp har en sånn og den gjør absolutt jobben sin med å holde panseret fritt for steinsprang.  Så er det en smakssak om det ser pent ut eller ei. For min del gjør det at bilen skiller seg litt ut fra de andre uten at det etter min oppfatning er helt harry heller. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den gjør jobben er jeg ikke i tvil om @CitizenX :) 

Det ligger nok mer på hva jeg synes om den, hadde jeg valgt en type bil som Kodiaq eller Karoq så synes jeg det ser helt greit ut. Men på en mer vanlig stasjonsvogn så er jeg mer usikker, at det hadde vært fornuftig er jeg helt enig i, men er foreløpig likevel litt tankefull....... ;) 

Det er jo bare å se hvor forskjellig hvordan vi «personaliserer» våre biler, det finnes jo knapt 2 like her på forumet, så det finnes vel nesten like mange meninger som medlemmer. Så enhver for gjøre opp sin fasit, så får jeg se litt hva det ender med.

Takk for innspill @CitizenX :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er en bil skikkelig beskyttet før vinteren starter, så skal det jo i utg.pkt. være enklere å ta «vårpussen» selv. MEN mye av dette kommer jo også an på hvor mye slitasje det blir på beskyttelsen i løpet av vinteren. Det være seg mye salt på veiene og bruk av sterke avfettinger for å vaske bilen vinterstid., men det kan jo vare litt lenger om en benytter en QD når en vasker bilen vinterstid. Det gir i hvert fall en viss tilleggsbeskyttelse i en tøff vintersesong, og vil gjøre det lettere å få bilen skikkelig ren når våren kommer. Det beste hadde nok vært både høst og vår hos en detailer/bilpleier, og så tatt vedlikeholdet i mellom der selv, men det er jo ikke akkurat gratis å sende avgårde bilen på noe slikt heller. Mye kommer jo selvfølgelig også an på hva en vil ha gjort med bilen, jeg kommer aldri til å komme dit hvor jeg skal studere lakken med lommelykt og lupe. Jeg vil ha den ren og blank, men jeg har ikke bestilt en show-room-car, det er en bruksgjenstand som skal ta meg fra A - B. At andre tar det mye lengre og har et helt annet syn på det både vet jeg og det forstår jeg godt. En bil koster mange penger, så det er jo ingen tvil om at det er lønnsomt å ta godt vare på bilen.  Så jeg har full forståelse for de som vil ta det helt ut når det gjelder bilpleie/detailing, og har dette som en hobby, lidenskap og i beste fall også tjener penger på dette.   Men dit vil ikke jeg, det tar for mye tid og det har jeg heller ikke den rette kunnskapen eller tålmodigheten til å gjøre. Jeg har allerede vært igjennom detalj -og pixelforstørrelser av bilder på store kalibrerte skjermer for å se etter optiske feil på kostbare objektiver, justert farger, kontraster, skarphet og lys/skyggepartieer i bildene.  I tillegg hatt en egen skriver i A3+ format med 10 fargepatroner for best mulig fargegjengivelse, forskjellige papirprofiler til forskjellige fotopapirer avhengig av hvilken type bilder som skal printes ut, etc. bare for å nevne noe........ Så jeg vet litt om hva det vil si å gå helt og fullt inn for noe, derfor skriver jeg også at jeg har full forståelse for de som ønsker å gjøre veldig mye ut av sitt vedlikehold når det gjelder bil. Men så langt skal jeg ikke gå denne gangen, den saken er helt klar.    
    • Etter helgens Stockholm tur har jeg passert 11000km, det på under 6 måneder. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøre det på ett år  Har fått meg noen erfaringer med bilen. Har nå fylt på 10 liter AdBlue i dag. Da stod det 900km igjen på måleren, og bilen begynte å bli ganske så aggressiv i varslinga. Dette er første gang jeg har handlet så mye som en liter AdBlue i mitt liv. Peila olja i sted. Virker som om oljenivået er ganske stabilt. Når jeg hentet ut bilen fikk jeg en liter olje og beskjed om at den antakeligvis ville be om olje etter noen km. Det har jeg sluppet. Dørkantbeskytterne kan være litt irriterende. De gjør til tider dørene, spesielt bak, tunge å lukke igjen. Passasjerer må ofte lukke døra to ganger for å få det til. Dette er noe jeg vil ta opp med forhandler på service. Ellers vil jeg si at det mest irriterende er hvor lang tid det tar for bilen å gå over i revers. Når jeg skal være kul å parkere fort å gæli, så bare bilen å ruser før kløtsjen/girkassa tar tak. Og da rykker det bra til. Jeg vet ikke helt hvem idioten her er  Forbruket har gått litt ned med tiden. Ved lengre turer hvor fartsgrensen er 80-90, er som regel forbruket rundt 0.56-0.58. 
      Ved fartsgrenser opp mot 100-120, er forbruket opp mot 0.66 på det verste. Bykjøring er som regel rundt 0.71.   Men alt i alt, fortsatt fornøyd. Komforten gjør lange turer til en lek. Og størrelsen gjør den praktisk til så mangt.
    • Bør man levere bilen til detailer på vår eller høst?
      Fordelen med vår er jo at man blir kvitt dritt fra vinteren, mens fordelen med høst er at man da er bedre rustet mot det som kommer i løpet av vinteren. Er det noe som er bedre enn annet?
    • Ja det blir fortrinnsvis nummer 2, helt enig, eller nummer 3 som en god «runner up»   
    • Jeg har lest at det finnes 3 service muligheter her, men jeg klarer ikke å finne det igjen nå selvfølgelig........ Longlife service 30.000km/2år Longlife service 30.000km/2år, med et frivillig olje -og filterskift etter 15.000km, men dette må legges inn i bilens programvare at er utført, slik at bilen «vet» hva som har blitt gjort ved hvilken kjørelengde/tidspunkt, slik at sensorene ikke blir «lurt». Service etter 15.000km/1år, dette må også legges inn i bilens programvare etter hva jeg husker, slik at bilen varsler om riktig ting til rett tid. Men dette skal jeg forhøre meg litt nærmere om hos forhandler når det nærmer seg tiden å hente ny bil, om den tiden kommer en gang da...........    
    • Jepp Om dette må legges inn i serviceprogrammet eller ikke vet jeg ikke, har vært utenfor VW verdenen i mange år nå
    • Bare hyggelig @TheHaughom   Men som sagt, forhør deg med forhandleren slik at det ikke går utover produksjonen for deg med tanke på økte avgifter pga WLTP! For da blir noen ekstra kroner til dekk og felg bare «blåbær» i forhold. Det som er en fordel med din løsning er at du selv bestemmer hvilket dekkmerke og modell du kjøper som sommerdekk om du kjøper 20" felger utenom, for ellers så får du jo kun de dekka som VAG har kjøpt inn i store kvanta til best mulig pris. Ulempen er ekstra kostnader og at du vil ende opp med 4 sommerdekk til overs og i tillegg måtte betale for en dekkomlegging på felg ekstra, fordi du må ta av sommerdekka på de medfølgende 19" Triglav felgene og så få satt på vinterdekk på dem. I tillegg så er det også en mulighet for at felger kan bli oppripet ved fjerning av balansevektene de limer på felgene. Det gjorde det på de felgene min bil ble levert med pga hastverksarbeid fra verkstedet, men selger tok tak i dette selv og ga meg 4 helt nye felger. I stedet for å varme opp limet og så fjerne disse vektene slik de burde ha gjort det, så brukte de en-eller-annen skarp metall gjenstand og lagde synlige riper i alle 4 felgene (de ble synlige i mellom eikene). Nå var jo ikke det verdens undergang, men så lenge de felgene skulle benyttes på vinteren i alt saltet som er her, så er ikke lakkskadede alufelger og salt en god kombinasjon. Det vil korrodere før eller siden, og når ripene var helt ned på aluminiumen, så hadde det fort blitt før..........
    • Damn, jeg hadde jo selvfølgelig helt glemt at Vega felgene kan velges som et tilleggsprodukt for 6.500 kr (får 10% rabatt i tillegg).
      Da blir det nok billigere å få dem med, ja, og kjøpe 19" vinterhjul utenom! Jammen godt jeg slengte det ut her. Takk @Superb lll! Tanken var om jeg kunne fått lagt på vinterdekk på de medfølgende Triglav felgene, men det du nevner her er jo en bedre løsning.
    • Det firmaet som evt. skulle ha lagt Ditec Ceramic Ultra på min nye bil har veldig gode referanser, og gjør meget gode grunnarbeider og ender med en flott finish. Så akkurat den biten bekymrer med absolutt ikke, men jeg er litt lei av å ikke kunne gjøre så mye med bilen selv. Ikke kunne benytte de produktene til vask, avfetting, fjerning av flyverust, etc jeg selv ønsker, fordi en må ta hensyn til coatingen på bilen for ikke å ødelegge den. I tillegg så kommer for min del også at jeg da ikke har noen muligheter til å korrigere noen ting i lakken uten at jeg må levere bilen til Bilpleieren. Nå skal jeg ikke si at jeg kan dette med dedikert bilpleie selv, men det er noe jeg har lyst til å lære og gjøre mest mulig av selv fremover. Det betyr selvfølgelig at en må lese seg opp og kjøpe gode produkter, og ikke minst lære seg å bruke dem. Slike ting får en jo heller ikke gjort om en har lagt en «varig» beskyttelse/coating på bilen. Jeg kommer også til å levere bilen til en bilpleier på våren slik at bilen blir gjort skikkelig ren etter alt det saltet jeg kjører i her jeg bor, da er det spesielt under bilen jeg tenker på, for lakken kommer jeg jo til selv. For jeg har ikke løftebukk slik at jeg får gjort det skikkelig under bilen, dette er det som frister mest, men 100% avgjort er det ikke. For igjennom DCN.no så ser jeg jo også at det finnes Detailere med et meget godt rykte og renomé som holder til ikke så langt unna der jeg bor, og det er jo fristende å se hva de faktisk utfører  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×