Gå til innhold
torkilp

"dieselskandalen"


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

fikk melding fra min lokale skodaforhandler her om dagen, de kunne fortelle meg at bilen min var en av de bilene hvor det ble jukset med utslippene. Jeg spurte om denne "oppdateringen" vil gå på bekostning av ytelsen på motoren , men han var skråsikker på at det ikke var noe problem. Logikken min sier noe annet, er det noen som kan bekrefte/avkrefte min bekymring, og evt forklare hvorfor? 

På forhånd takk.

Skrevet

Jeg hadde en 2012  Superb 2.0 TDI 140hk DSG. Etter  "oppdateringen"  ble det økt forbruk og giring på lavere turtall enn før... Føltes litt slappere

Skrevet
1 time siden, PaulusA skrev:

Må man akseptere en slik "oppdatering", jeg tror ikke det

Her fra Skoda sine sider:

Hva om jeg ikke ønsker å oppgradere bilen min?
Vi anbefaler at du forholder deg til den informasjonen du får og lar en av våre forhandlere foreta utbedringen. Norske myndigheter har signalisert at utbedringen trolig vil bli obligatorisk for norske bileiere.  

Skrevet

Jupp, men usikker på om "Norske myndigheter" har lovhjemmel til å kreve slik endring. De må da isåfall bevise at DIN bil ikke forholder seg til registrert utslipp og at den gjør det etter endring

For kranglefanter gjenstår det mye arbeid, hehe

Skrevet

Hvis jeg kjører den på ei rulle før og etter oppdatteringa, og det viser seg at ytelsen er blitt dårligere, kan man da kreve erstatning, med tanke på at det en gang er betalt hk-avgift? 

Skrevet
13 timer siden, PaulusA skrev:

Jupp, men usikker på om "Norske myndigheter" har lovhjemmel til å kreve slik endring. De må da isåfall bevise at DIN bil ikke forholder seg til registrert utslipp og at den gjør det etter endring

For kranglefanter gjenstår det mye arbeid, hehe

Nå spør jeg bare av ren uvitenhet og nysgjerrighet, om en ikke foretar denne utbedringen i det hele tatt på bilen, er det da noe som kan gjøre at bilen ikke blir godkjent ved f.eks. neste PKK?

Tenker da f.eks. på at bilen må utbedres for at utslippene skal være mindre (i hvert fall teoretisk, om det er riktig i praksis vet jeg ikke noe om) for at bilen skal godkjennes videre. Jeg vet ikke om det finnes noen lovhjemmel for dette i det hele tatt, men regner med at det er grunn til at de sier at dette skal gjennomføres (bortsett fra at bilprodusenten skal utbedre sitt «jukseprogram da»).

 

Mulig det er et helt talentløst spørsmål, men om en skal lære noe så må en jo også stille (til tider også noen dumme) spørsmål....... ;) 

 

At en kan være skeptisk til å utbedre dette forstår jeg godt, for det ser ut til å være en del biler som ender opp med noen «bi-effekter» av denne utbedringen, det være seg i minsket motorkraft, tett EGR, mens andre ikke merker forskjell i det hele tatt og noen får et lavere drivstofforbruk.

  • Lik 1
Skrevet

Man kan i allefall vente til det foreligger et skriftlig påbud fra en eller annen myndighet i postkassen. 

Skrevet

Jeg er ihvertfall usikker på om de kan måle dette på PKK, isåfall burde de jo ha funnet dette for lenge siden.

Tror jeg hadde sagt nei hvis bil utenfor garanti

Man blir aldri klokere enn det man tørr å spørre @Superb lll det har jeg skjønt, men, skal du bytte navn når du bytter bil?

Skrevet
38 minutter siden, PaulusA skrev:

Man blir aldri klokere enn det man tørr å spørre @Superb lll det har jeg skjønt, men, skal du bytte navn når du bytter bil?

Det er jeg veldig enig med deg i, det er bare det å våge og stille slike spørsmål da, hehe ;) 

Nei jeg gjør nok ikke det, jeg begynner å bli en gammel mann vet'u, og da er jeg redd for at jeg kommer til å blande disse to personene. Og da blir det vel mer rot en det er til daglig her, og det tror jeg kan bli vel mye for en stakkar og forholde seg til, hehe ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...