Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

torkilp

"dieselskandalen"

Anbefalte innlegg

Hei.

fikk melding fra min lokale skodaforhandler her om dagen, de kunne fortelle meg at bilen min var en av de bilene hvor det ble jukset med utslippene. Jeg spurte om denne "oppdateringen" vil gå på bekostning av ytelsen på motoren , men han var skråsikker på at det ikke var noe problem. Logikken min sier noe annet, er det noen som kan bekrefte/avkrefte min bekymring, og evt forklare hvorfor? 

På forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 2012  Superb 2.0 TDI 140hk DSG. Etter  "oppdateringen"  ble det økt forbruk og giring på lavere turtall enn før... Føltes litt slappere

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, PaulusA skrev:

Må man akseptere en slik "oppdatering", jeg tror ikke det

Her fra Skoda sine sider:

Hva om jeg ikke ønsker å oppgradere bilen min?
Vi anbefaler at du forholder deg til den informasjonen du får og lar en av våre forhandlere foreta utbedringen. Norske myndigheter har signalisert at utbedringen trolig vil bli obligatorisk for norske bileiere.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, men usikker på om "Norske myndigheter" har lovhjemmel til å kreve slik endring. De må da isåfall bevise at DIN bil ikke forholder seg til registrert utslipp og at den gjør det etter endring

For kranglefanter gjenstår det mye arbeid, hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg kjører den på ei rulle før og etter oppdatteringa, og det viser seg at ytelsen er blitt dårligere, kan man da kreve erstatning, med tanke på at det en gang er betalt hk-avgift? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, PaulusA skrev:

Jupp, men usikker på om "Norske myndigheter" har lovhjemmel til å kreve slik endring. De må da isåfall bevise at DIN bil ikke forholder seg til registrert utslipp og at den gjør det etter endring

For kranglefanter gjenstår det mye arbeid, hehe

Nå spør jeg bare av ren uvitenhet og nysgjerrighet, om en ikke foretar denne utbedringen i det hele tatt på bilen, er det da noe som kan gjøre at bilen ikke blir godkjent ved f.eks. neste PKK?

Tenker da f.eks. på at bilen må utbedres for at utslippene skal være mindre (i hvert fall teoretisk, om det er riktig i praksis vet jeg ikke noe om) for at bilen skal godkjennes videre. Jeg vet ikke om det finnes noen lovhjemmel for dette i det hele tatt, men regner med at det er grunn til at de sier at dette skal gjennomføres (bortsett fra at bilprodusenten skal utbedre sitt «jukseprogram da»).

Mulig det er et helt talentløst spørsmål, men om en skal lære noe så må en jo også stille (til tider også noen dumme) spørsmål....... ;) 

At en kan være skeptisk til å utbedre dette forstår jeg godt, for det ser ut til å være en del biler som ender opp med noen «bi-effekter» av denne utbedringen, det være seg i minsket motorkraft, tett EGR, mens andre ikke merker forskjell i det hele tatt og noen får et lavere drivstofforbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan i allefall vente til det foreligger et skriftlig påbud fra en eller annen myndighet i postkassen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall usikker på om de kan måle dette på PKK, isåfall burde de jo ha funnet dette for lenge siden.

Tror jeg hadde sagt nei hvis bil utenfor garanti

Man blir aldri klokere enn det man tørr å spørre @Superb lll det har jeg skjønt, men, skal du bytte navn når du bytter bil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutter siden, PaulusA skrev:

Man blir aldri klokere enn det man tørr å spørre @Superb lll det har jeg skjønt, men, skal du bytte navn når du bytter bil?

Det er jeg veldig enig med deg i, det er bare det å våge og stille slike spørsmål da, hehe ;) 

Nei jeg gjør nok ikke det, jeg begynner å bli en gammel mann vet'u, og da er jeg redd for at jeg kommer til å blande disse to personene. Og da blir det vel mer rot en det er til daglig her, og det tror jeg kan bli vel mye for en stakkar og forholde seg til, hehe ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha 👍

Jeg stiller ofte mere spørsmål enn noen klarer å svare, men sånn lærer jeg mye også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Hei,
      Har vel nesten lest ut denne delen av forumet, og fått mye informasjon her. Har dog noen spørsmål rundt kjøp av ny bil, som jeg håper noen har vært borti.
      Bilen jeg har sett for meg er en Kodiaq Sportline 2.0 TSI (180hk). 1. Er det mulig å få med setene fra Style i Sportline (med tilhørende reduksjon i pris)? Min bedre halvdel, også kjent som godkjenningsorganet, var ikke imponert av de "klumpete" Sportline setene. Kanskje litt far-fetched, men håpte at noen her kanskje har hatt samme problemstilling. 2. Er det noen forskjeller mellom Amundsen og Columbus navigasjon utover større skjerm, bedre oppløsning, Google Maps og mulighet for SIM-kort i hanskerom? Amundsen har ikke SIM-kort i hanskerom, korrekt? 3. Jeg fikk opplyst produksjonsuke 25 i forrige uke, så nå blir det vel gjerne uke 26. Er det noen som vet om det da blir 2019-modellen? Ser at i fjor startet neste års modellproduksjon i uke 22. Er det kommet noe info ut om endringer fra årets modell? For øvrig ser jeg nå på fargen Business Grey med "alt" av ekstrautstyr.
    • Hva betaler dere i forsikring for 280 TSI? Prøvde for morro skyld å sjekke forsikring på en slik på nettet, men man må visst ta personlig kontakt for å få en pris..
    • Da har jeg hatt bilen i ett år.  Tenkte at det da var på tide med å oppgradere Amundsen navigasjon og Radio logoer. Slik gjorde jeg det: 
      Gikk til https://updateportal.skoda-auto.com/nb-NO/ Der la jeg VIN nr på bilen og klikket Updates. Da fikk jeg tilgang på Maps and software updates. Valgte å lastet ned ECE 2018, som er kart for bl.a Norge. En fil "Downloader.exe" ble lastet ned.  Startet denne og klikket meg videre for nedlasting av kart. Kart lastes på 12GB med data til pcen.    Når den er ferdig klikket jeg på Go to unpacking. Ble da bedt om å velge SD kortet jeg ville unpack'e til.  Når jeg valgte det, så fikk jeg beskjed om at SD kortet ikke var tomt. Og jeg fikk valget om jeg ville slette data fra valgt lokasjon.  Fikk da en feilmelding om det ikke er nok ledig plass, og klikket OK. Downloader står så og sier "Deleting data in the target directory", men det virker ikke som den faktisk sletter noe.  Valgte så å kopiere SD kortet til disk på pcen (backup) og det tok litt tid.  Tenkte at jeg så kunne slette innholdet på SD kortet, men måtte først fjerne skrivebeskyttelsen på SD kortet. Slettet så manuelt kataloger og filer.  Så brukte jeg Downloader til å Unpack'e den nye MAP-fil til SD kortet.  Her fikk jeg en feilmelding om med noe file check som ikke stemte, men jeg klikket litt fort videre så jeg fikke ikke med meg hele meldingen.   Hele prosessen rotet jeg nok en del.  Man kan ha ett ekstra SDHC kort på 16GB eller mer så kunne man lagt det rett på ett nytt SDHC kort.   Nederst på samme side er det en Update Guide.  Videoen der sier at har man Amundsen, så skal det bare være å legge nytt nedlastet kart på SD-kortet, putte denne i bilens SD kort holder igjen og så er det bare å kjøre navigeringen. Når jeg satte kortet tilbake i bilen kunne jeg se Amundsen nå kjørte på  den versjonen jeg hadde lastet ned.     Lastet også ned Radio Station Logos, valgte Norway.  Da ble det lastet ned en ZIP-fil (NOR_20171123.zip).   Antar denne er fra 23.november 2017.  Vet ikke om dette er den siste updatene som finnes men det var den som var tilgjengelig. Unzippet og kopierte fila til SD kortet. Fulgte så Import of radio station logos: - Insert supported medium (SD, USB.) into the slot of your infotainment system. - If the station already has the logo assigned, you have to remove it. - Select the medium with logo images and select desired logo. - Repeat also for other stations. Now you can remove the medium from the slot. Problemet når jeg skulle bytte radiologoer var at den ikke leste SDHC kortet som navigeringen lå på.  Så da endte det opp med at jeg kjøpte ett nytt rimelig kort på Biltema og la logoene der og satte denne i SD slot 2 i bilen.  Da fikk jeg de opp i bilen og kunne endre stasjonslogoer.  Men det var ikke alle logoer som fantes, og for meg virker det som om det bare er png-filer som egentlig kunne vært ett hvilket som helst bilde.   Men da har jeg i allefall testet oppgradering av kart og radiologoer.  
    • Grunnen til at jeg spurte om dette med fargen, er at det virker som det er kluter for nesten enhver anledning og bruksomeråde, og da ble jeg litt nysgjerrig på om det kunne være så enkelt at det også var en fargekode for de forskjellige bruksomerådene. Videoen her er en av årsakene til mitt spørsmål hvor det blir forklart litt om hva mikrofiber er, og hva som er beregnet til hva.   Når det gjelder maskinpolering så er nok det for min del et prosjekt som ligger litt frem i tid vil jeg tro, for jeg vil ikke at dette skal ta helt av, slik at jeg faller tilbake i «gamle feller/synder» med at en går absolutt «all in»   Men takk for tips @Marius  
    • Fargene på MF kluter har ingen betydning for bruksområdet fra fabrikant. Men, for deg som bruker kan du legge opp til et fargekode system, iforhold til hva du bruker di forskjellige til Anng. Maskin. Så anbefales det DA maskin, da du med stor sannsynlighet ikke greier å ødelegge lakken din med disse. Med roterende maskin og liten erfaring så kan man fort gå på en smell når det gjelder varmgang og at man går igjennom klarlakken. Derfor hovedsaklig anbefales det å prøve seg litt frem på et panser/panel man har liggende evt man får tak i på hoggeren, til man er trygg nok til å ta sin egen bil
    • Hehe, ja det stemmer nok ganske godt ja  
    • Etter enda litt mer lesing så har jeg nok kommet ganske nære hva jeg skal kjøpe meg av produkter når den nye bilen nærmer seg, men jeg jeg kommer fremdeles ikke til å kjøpe en poleringsmaskin før jeg virkelig ser behovet for det. Jeg vet nok at de som virkelig har dette som sin hobby(lidenskap ser behovet fra dag 1, men der er altså ikke jeg (ennå i hvert fall ). Men når jeg har sett litt forskjellige videoer og lest litt om maskinpolering (for det har jeg faktisk gjort), så ser jeg jo at forskjellige maskiner har litt forskjellige bruksomeråder, mest pga fysisk str. på bakplata og hvilke pads en da kan benytte. Det er forståelig, og jeg har også sett at det blir bedre maskiner og mindre vibrasjon i maskinen/hendene jo mer kroner en legger i den, det er jo som med verktøy generellt, en får ofte den kvaliteten (og funksjonene) en betaler for. For en som evt. meg som kanskje kommer til å gjøre dette max 1 -2 ganger i året, så betyr kanskje ikke det så mye mer enn bare hvor behagelig den er å bruke, bare det er en DA (Dual Action) poleringsmaskin? Maskinene jeg har sett litt på så langt har 125mm bakplate, for det ser ut til at de kanskje har de mest allsidige bruksområdene (etter hva jeg har lest meg til) med tanke på plastdetaljer en skal unngå, kriker og kroker, når bare skal ha en maskin (hvilket jeg ikke vet om jeg skal ha en gang, det er bare en tanke og et spørsmål)? Når det så gjelder pads til den så ser jeg at de kommer i et utall forskjellige farger, og at det har med hvor både grove/fine de er, og det samme med hvor harde/myke de er, altså forskjellige pads til forskjellige bruksomeråder. Ser jo også at enkelte poleringsmerker også da har den samme fargen på korken som poleringspaden, og det er jo fornuftig for at selv nybegynnere gjør det riktig.   Men så kommer vi til det jeg lurer litt på, og det er faktisk noe så enkelt som MF (microfiberkluter og håndkler), de kommer jo i like mange farger, str og prisklasser som alt annet gjør. Pris og str er forsåvidt greit, en velger str. etter behov/hva en skal benytte de til og pris etter lommebok (selv om en helt sikkert får det en betaler for her også. Men hva så med fargen(e) på MF? Er de forskjellige fargene bare en smakssak, eller har de også forskjellige bruksområder med tanke på hvilke farger de har?
    • Hehe, bør omdøpes til "brothers off track" eller "out of bounds crew"
    • Helt enig. Den skal nok også vaskes i morgen 
    • Virkelig flott farge i sollyset også @Janse   men den var definitivt penest når den var blank og nyvasket  
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Den ble tydeligvis produsert i uke 11, og sendt fra fabrikken 19. Mars. Nå snakker de om levering i uke 16.
    • jeg har bestilt ny Kodiaq  Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo. vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel. i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take. når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene.
      Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de  kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer.
      I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene.

Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. 
        så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.

• At den gjør jobben er jeg ikke i tvil om @CitizenX   Det ligger nok mer på hva jeg synes om den, hadde jeg valgt en type bil som Kodiaq eller Karoq så synes jeg det ser helt greit ut. Men på en mer vanlig stasjonsvogn så er jeg mer usikker, at det hadde vært fornuftig er jeg helt enig i, men er foreløpig likevel litt tankefull.......   Det er jo bare å se hvor forskjellig hvordan vi «personaliserer» våre biler, det finnes jo knapt 2 like her på forumet, så det finnes vel nesten like mange meninger som medlemmer. Så enhver for gjøre opp sin fasit, så får jeg se litt hva det ender med. Takk for innspill @CitizenX  
    • @Superb lll Jepp har en sånn og den gjør absolutt jobben sin med å holde panseret fritt for steinsprang.  Så er det en smakssak om det ser pent ut eller ei. For min del gjør det at bilen skiller seg litt ut fra de andre uten at det etter min oppfatning er helt harry heller. 

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: