Gå til innhold
TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet
28 minutter siden, TheHaughom skrev:

Tusen takk for videre utdypning og informasjon, det setter jeg stor pris på!
Nå tar jeg en runde og ser om jeg klarer å få med Trinity Antrasitt i pakken uten vederlag, hvis ikke må jeg en runde innom tenkeboksen. Mulig vi har kommet så langt utenfor opprinnelig budsjett at det blir bruktbil i stedet...

Bare hyggelig :) 

Hehe, ja denne siden er veldig flott og hyggelig, men den er også svært kostbar når en leser hva som er mulig å bestille og ikke minst at en fort ser nytten av noe som andre har bestilt uten at en selv kanskje har tenkt så mye på det. ;) 

Ved min forrige bestilling av Superb så hadde jeg et max-budsjett på 450k, men passerte jo 530k til slutt, fikk riktignok et godt tilbud av selgeren, slik at det ble merkbart billigere (ellers så hadde det ikke blitt noe av heller). For ekstrautstyr er både nyttig og artig, det kan også ha stor betydning for hvor attraktiv bilen er for enten videresalg eller i innbytte.

Men en kan nok redusere beløpet litt ved å se litt annerledes på ting også, f.eks. en klarer seg fint med Amundsen Navi, men kan ha lyst på Columbus Navi, og det gjentar seg svært ofte på det meste av utstyr. Jeg er definitivt ikke den som skal anbefale andre å redusere eller tenke annerledes, for selv har jeg som oftest lyst til å velge det meste (bortsett fra panoramatak) ;) 

Skrevet

Høres ut som vi er nokså like. Columbus og handsfree premium er nok det første som hadde røket, ja, men når jeg leser om oppløsning og størrelse, mulighet for SIM-kort i hanskerom (i stedet for mobil hotspot eller CarStick) osv. så frister det jo veldig å ha den med. Og slik gjentar det seg med "alt" annet som jeg egentlig ikke hadde tenkt å ta med.

Jeg skulle ha (brukt)bil til 350.000 kr når jeg startet jakten... -_-

Skrevet

Hehe, ja når du startet med et utg.pkt. på bil til 350k, så kan du jo trygt si at du har kommet litt over budsjettet med tanke på bilen (og utstyret) du vurderer ja ;) 

Det er jo mest morsomt å få en bil slik en helst vil ha den, men ulempen er selvfølgelig at ønskene ikke er så billige (som regel). Jeg har heller ikke tatt det like langt som jeg egentlig ønsket med bilen jeg har bestilt, og det har med mellomlegget å gjøre. Fikk vesentlig mindre for min bil i innbytte enn forventet, og det satte jo en effektiv stopper for alt utstyr som er «kjekt og ha», men har fått med det vesentligste og heller droppet slike ting som f.eks. Columbus Navi (Traveller pakke til 14.950,-) så lenge Amundsen Navi allerede er standard. Dette samt noen andre ting gjorde at det likevel blir en grei bil for vår del :) 

 

Lykke til @TheHaughom :) 

 

Står forresten litt om bilen jeg har bestilt her om du har interesse av det,

 

Skrevet

Sjekk felgkonfigurator på Martins.no

De har gode felger som passer på bilen uten senterringer og med originale bolter

Skrevet

Absolutt artig lesning i tråden din @Superb lll!
Nå ser det ut til at jeg ender på ca. 640.000 for Kodiaqen jeg har konfigurert opp.

Egentlig litt surt å tenke på at jeg kunne fått 190hk TDIen til 25.000 mindre, men er for nervøs mtp. videre regulering av dieselavgifter, samt. det verdifallet det potensielt kan medføre, til at jeg tør å gå for det. I tillegg benyttes jo bilen i hovedsak til småkjøring, noe en bensinmotor tåler bedre.

Utstyrsliste for de som liker sånt:

Quote

 

  • Skoda Kodiaq Sportline
  • 2.0 TSI 180hk
  • Business Grey Metallic lakk (må til forhandler å sjekke forskjellige farger litt nøyere før endelig avgjørelse).
  • Vinterpakke
    • Parkeringsvarmer
    • Setevarme bak
    • Delingsnett
  • 3-sone climatronic
  • Transportpakke
    • Elektrisk tilhengerfeste
    • Elektriske bakluke (sensorstyrt)
    • Isofix foran
  • Parkeringspakke
    • Parkeringsassistent
    • Trailer Assist
    • Area View Ryggekamera
  • Barnepakke
    • Elektrisk barnelås
    • Mekaniske solgardiner bak
  • Elektriske seter foran (minnefunksjon på førerside)
  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Canton Sound System
  • Plassbesparende reservehjul
  • Columbus Navigasjon
  • Handfree premium
  • DMS Personaliseringsmulighet (3 nøkler og lagring av profil)
  • Adaptivt understell

Ekstra:

  • Skvettlapper foran/bak
  • Gummimatte bagasjerom
  • Gulvmatter foran/bak

 

 

I kursiv står det som er lagt til siden forrige liste. Det som er fjernet er:

  • Alarm
  • Phonebox
  • Oppvarmet frontrute (har garasje + parkeringsvarmeren)
  • DMS Kjøreprofilprogram (allerede inkludert i 4x4)

 

I tillegg kommer finansiering med effektiv rente på 2.66% låst i 3 år, og det er jo ikke feil!

Skrevet

Jo takk, men det ble noen runder med både meg selv, fruen og ikke minst selgeren før det til slutt ble undertegnet en kontrakt. :) 

 

Kodiaq'en som du har satt sammen ser jo veldig flott ut @TheHaughom :) 

Oppvarmet frontrute er vel det eneste jeg ville ha lagt på i tillegg, for selv om en har park.varmer så er det ikke alltid det lønner seg å benytte den om kjøreturen er for kort. Webasto skal benyttes i minst 15 min. hver gang den brukes og så bør også kjøreturen vare minst like lenge som webastoen brukes for ikke å tappe batteriet for strøm.

Det er litt mer sårbart for en diesel webasto, men det lønte seg uansett for både sirkulasjonspumpe og brennkammer at det blir varmt før den skrues av slik at det ikke soter igjen, og da var det minimum 15 min. den trengte til det. Her kan det potensielt bli store kostnader om det sotes igjen og brennkammer og sirkulasjonspumper svikter pga feilbruk, for da er det ikke snakk om at noe går på garanti.

 

Ellers så har vel du nesten plukket mer fra listen enn jeg gjorde den gangen jeg gjorde det samme med en Kodiaq, men da var det snakk om en Style, mulig den er annerledes utstyrt med basis utstyr, såfremt det ikke bare er eksteriør og enkelt interiør detaljer som skiller en Style og Sportline da.......?

Minnes jeg har lest noe om at Sportline er basert på en Style utstyrsmessig, men så var det det om en husker riktig da....... ;) 

Skal bli spennende å se hva det ender med for deres del, og om det skulle bli en bestilling, så er kanskje produksjonsuke også en virkelig spennende info, om du ikke er spesielt god til å vente da, hvilket jeg definitivt ikke er.........

Lykke til :) 

Skrevet

Stemmer at nedsota /ødelagt Webasto er dyrt. Brenneren i webastoen på V70'n min måte byttes, og det kosta ca 14000,- da hadde bilen rulla 200.000,-, og webastoen vært i bruk minst 6 dager i uka hver vinter i 9 år.

Veldig overrasket over manualen på bruk av Webasto i Kodiaq. Minimum 15min brenntid, må slås av før man starter bilen,  og minimum 15min kjøring etter bruk. Virker som Skoda har spart penger på batteriet og satt inn ett med for lite amp. Ingenting av dette var nødvendig på V70'n.

 

Sportline er som du sier et tillegg på style (koster 20.000). 

Skrevet

Angående webasto så står det ikke noe om det du beskriver i hverken den jeg har til min Superb eller den jeg har lastet ned til Octavia Scout som jeg har bestilt @sletto, men det er tydeligvis noe helt annet som gjelder til Kodiaq ser det ut til.........

 

Infoen jeg har når det gjelder bruk av webasto har jeg fått av en person som har jobbet med dette (montering og feilretting) i ca 30 år, og ca 8-9 / 10 feil på webasto dreier seg rett og slett om feilbruk, sirkulasjonspumper som har satt seg og nedsoting av brennkammer, selvfølgelig så forekommer driftsstans av helt andre årsaker også.

  • Webasto skal kjøres minimum 15 min hver gang den brukes, og i tillegg så skal kjøreturen og vare minst like lenge (og da helst med webasto aktivert).
  • Webasto skal benyttes minst 1 gang i mnd. i gjennom hele året, også sommerstid på samme måte som vinterstid. Evt. med vinduene åpne bare for at sirkulasjonspumpa ikke skal sette seg. Jo eldre webasto, Jo viktigere er dette for at alt skal kunne fungere når en trenger den.
  • Selvfølgelig så slites også webastoen, jo mer bruk, jo mer sltasje. Og som alltid, det som brukes, vil før eller siden få en eller annen funksjonsfeil, men med riktig bruk så kan sjansene for det reduseres betraktelig.

 

Skrevet

Jeg får tenke på det til over helgen. Nå skal jeg få låne en 2.0 TDI 190hk hele helgen, så blir avgjørelsen tatt på mandag.

Skal sies at jeg ikke kan huske at jeg har hatt behov for oppvarmet frontrute, da bilen står i garasje om vinteren. I tillegg er jo ikke prisen veldig høy (3150 kr) for dette tillegget, så det kan jo rett og slett være verdt å ta det med.

Nyttig info om bruk og vedlikehold av Webastoen, absolutt ting jeg ikke hadde satt meg inn i, men som er veldig nyttig å vite om!

Skrevet (endret)

Skal bli interessant å høre hva du velger ang. motorisering etter en helg med 2,0//190 TDi @TheHaughom :) 

Har du mye småkjøring, så hadde jeg nok heller bensinmotor, men det er vel nesten det eneste som er mer positivt med en bensinmotor i en slik type bil som Kodiaq. Den synes jeg burde ha diesel i forhold den type bil det er, hva den kan dra med seg av last og hengervekt, drivstofforbruk og ikke minst det merkbart høyere dreiemomentet. Ulempen er etter min mening, at diesel ikke takler småkjøring like godt og at motoren bruker merkbart lengre tid på å bli varm (selv med webasto som kjørevarmer). Tett DPF filter og koksing av EGR ventil er gjerne noe som går igjen om en diesel ikke kjøres skikkelig var, ofte nok.

Har selv hatt en VW Transporter som arb.bil hvor dette skjedde og det samme for flere av mine kollegaer, har også allerede fått DPF varsle på min VW Caddy arb.bil som jeg har i dag. Har hatt den siden August 2017 og har nå kjørt 26.000km med den, og har som nevnt fått DPF varsel 2 ganger allerede.........

 

Når det gjelder oppvarmet frontrute så hadde jeg definitivt valgt det, for på Kodiaq og Superb så leveres den med en meget effektiv folie og den er gjennomsiktig og helt usynlig. Og det er ikke bare til utvendig is/rim den kan benyttes, den fjerner også meget effektivt dugg på innsiden av frontruten. :) 

 

Lykke til med valget @TheHaughom :) 

 

EDIT: Selv i en Kodiaq så hadde jeg også valgt en bensinmotor, og det pga mye småkjøring. Men personlig så synes jeg at det burde være en stor og kraftig dieselmotor en den type bil, men det passer bare ikke min type kjøring........

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Grunnen til at jeg låner diesel er i hovedsak fordi det var den utgaven de hadde i Sportline. Alternativt kunne jeg låne en Style med 150hk bensin, men blir ikke helt relevant det heller. Diesel er vel egentlig ikke noe jeg har vurdert å kjøpe, så det er kun for å få en litt bedre opplevelse av hvordan det er å eie bilen i hverdagen.

180hk bensin-versjonen kan for øvrig chippes/tunes til 270hk og 450nm hvis det er mangel på kraft, noe jeg egentlig ikke tror blir et problem med 180hk. Får også 5-10% lavere drivstofforbruk. Men blir nok ikke med det første, da man mister nybilgarantien ved å gjøre det.

Etter nøyere gjennomgang har jeg vel bestemt meg for å legge på varme i frontruten igjen. De 3000 kronene er ikke rare greiene når man er oppe i disse summene uansett (selv om det er denne tankegangen som har fått den opp dit den er i utgangspunktet B|). Men jeg ser nyttefunksjonen i det, og når webastoen må være aktiv i minimum 15 min, og deretter kjøre minimum like lenge må jeg kjøre omvei til jobb for å benytte meg av den. :$

Nå skal jeg ut og hente Sportlinen, så leveres den på mandag samtidig som jeg (evt.) signerer kjøpskontrakten, men jeg har vel egentlig bestemt meg... Oppdaterer tråden med full utstyrsoversikt på mandag etter et eventuelt kjøp er bekreftet. 

 

Kan for øvrig legge til at 2.0 TSI-motoren økes til 190hk i 2019 versjonen. Produksjon er satt til å starte i uke 32/33, så jeg ligger vel helt på grensen i forhold til om jeg får 2019 versjonen.

Endret av TheHaughom
Skrevet
2 timer siden, TheHaughom skrev:

Kan for øvrig legge til at 2.0 TSI-motoren økes til 190hk i 2019 versjonen. Produksjon er satt til å starte i uke 32/33, så jeg ligger vel helt på grensen i forhold til om jeg får 2019 versjonen.

 

Blir det da en avgiftsøkning, og hvor stor er denne økningen?

Skrevet (endret)
2 timer siden, tronna skrev:

Blir det da en avgiftsøkning, og hvor stor er denne økningen?

Ja det blir en merkbar økning i avgifter (eller i pris på bil/utstyr) i følge selgeren hos min lokale forhandler, men det er ikke et bestemt beløp. Det blir fastsatt etter effekt, vekt og utslipp, og enhver ting en legger på av ekstrautstyr vil jo heve vekten og gjøre at bilen forurenser mer. Slik som en større og tyngre motor, automatkasse, 4x4, panorama soltak, 7 seter, store hjul, tilhengerfeste er blant de tingene som vil gjøre merkbare forskjeller i følge selgeren. 

Står noe mer her, men artikkelen er ikke skrevet i de siste dager dessverre, men jeg har ikke funnet noe nyere heller (så langt),

http://www.side3.no/motor/wltp-fire-bokstaver-som-kan-gjre-bilkjpet-ditt-dyrere/3423407850.html

Endret av Superb lll
Skrevet
4 timer siden, TheHaughom skrev:

Grunnen til at jeg låner diesel er i hovedsak fordi det var den utgaven de hadde i Sportline. Alternativt kunne jeg låne en Style med 150hk bensin, men blir ikke helt relevant det heller. Diesel er vel egentlig ikke noe jeg har vurdert å kjøpe, så det er kun for å få en litt bedre opplevelse av hvordan det er å eie bilen i hverdagen.

180hk bensin-versjonen kan for øvrig chippes/tunes til 270hk og 450nm hvis det er mangel på kraft, noe jeg egentlig ikke tror blir et problem med 180hk. Får også 5-10% lavere drivstofforbruk. Men blir nok ikke med det første, da man mister nybilgarantien ved å gjøre det.

Etter nøyere gjennomgang har jeg vel bestemt meg for å legge på varme i frontruten igjen. De 3000 kronene er ikke rare greiene når man er oppe i disse summene uansett (selv om det er denne tankegangen som har fått den opp dit den er i utgangspunktet B|). Men jeg ser nyttefunksjonen i det, og når webastoen må være aktiv i minimum 15 min, og deretter kjøre minimum like lenge må jeg kjøre omvei til jobb for å benytte meg av den. :$

Nå skal jeg ut og hente Sportlinen, så leveres den på mandag samtidig som jeg (evt.) signerer kjøpskontrakten, men jeg har vel egentlig bestemt meg... Oppdaterer tråden med full utstyrsoversikt på mandag etter et eventuelt kjøp er bekreftet. 

 

Kan for øvrig legge til at 2.0 TSI-motoren økes til 190hk i 2019 versjonen. Produksjon er satt til å starte i uke 32/33, så jeg ligger vel helt på grensen i forhold til om jeg får 2019 versjonen.

Det er greit å prøve bilen med nogenlunde tilsvarende effekt som den en evt skal kjøpe, slik at en får et inntrykk av hvordan den vil være. Kan hende at det likevel kan være en idé å prøve den med 150hk TSi motoren også, bare for å høre forskjellen på «lydbildet» med bensin vs diesel :) 

Joda biler kan tunes, bare pass på at også DSG kassa også tåler dreiemomentet det blir tunet til, tror det er max 400nm i den som står i Kodiaq, men det er det nok andre som kan enten bekrefte eller avkrefte her. Nybilgarantien er også mer verdt for meg, enn økte krefter......

Ja oppvarmet frontrute er verdt hver eneste krone, og jeg skal aldri bestille en bil uten dette (om det er tilgjengelig). 

Fint om du kommer med en oppdatering etter en «forhandlingsrunde» med selger ;) 

Lykke til med både prøvetur(er), og evt kjøp/bestilling @TheHaughom :) 

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Ja det blir en merkbar økning i avgifter (eller i pris på bil/utstyr) i følge selgeren hos min lokale forhandler, men det er ikke et bestemt beløp. Det blir fastsatt etter effekt, vekt og utslipp, og enhver ting en legger på av ekstrautstyr vil jo heve vekten og gjøre at bilen forurenser mer. Slik som en større og tyngre motor, automatkasse, 4x4, panorama soltak, 7 seter, store hjul, tilhengerfeste er blant de tingene som vil gjøre merkbare forskjeller i følge selgeren. 

Står noe mer her, men artikkelen er ikke skrevet i de siste dager dessverre, men jeg har ikke funnet noe nyere heller (så langt),

http://www.side3.no/motor/wltp-fire-bokstaver-som-kan-gjre-bilkjpet-ditt-dyrere/3423407850.html

Dagens 2.0 bensinutgave er jo allerede relativt dyr i forhold til tilsvarende dieselutgave, så det blir jo interessant å se hvor stor denne forskjellen blir. Jeg hadde mest sannsynlig kjøpt 2.0 bensin om den ikke hadde vært så mye dyrere enn dieselen. Men jeg følte jeg kun kunne leve med enten høyere pris, eller høyere drivstoffkostnader, ikke begge deler. 

Skrevet
8 minutter siden, tronna skrev:

Dagens 2.0 bensinutgave er jo allerede relativt dyr i forhold til tilsvarende dieselutgave, så det blir jo interessant å se hvor stor denne forskjellen blir. Jeg hadde mest sannsynlig kjøpt 2.0 bensin om den ikke hadde vært så mye dyrere enn dieselen. Men jeg følte jeg kun kunne leve med enten høyere pris, eller høyere drivstoffkostnader, ikke begge deler. 

Begge bilene vil nok få sine utgifter utregnet på andre måter, hvor utslipp og vekt er de 2 største grunnlagene for å beregne det, men tilleggsutstyr vil også spille en rolle her i følge selgeren.

En diesel er jo litt tyngre i utg.pkt. enn en bensin om en ser på 2,0/180hk TSi vs 2,0/190hk TDi (nesten 60 kg), men hvor store utslag de forskjellige kiloene vil gjøre gjenstår det jo å se. En ting var i hvert fall helt sikkert, og det var at vi som liker en del utstyr vil få mer avgifter på våre fremtidige biler grunnet økt vekt.

  • Lik 1
Skrevet

Jeg har prøvekjørt 150hk TSI tidligere og likte selve motoren bedre enn 190hk TDI. Tror derfor at 180hk TSI vil passe meg meget bra.

Ang. girkassen så ser det ut til at det sitter en DQ500-kasse i bilen, som tåler 500nm. 190hk TDI er vel allerede på 420nm(?), mens 180hk TSI ligger på 350nm.

Nå har vi vel bestemt oss, og det eneste som gjenstår er valg av farge. Har leid bilen i rød og synes den er veldig fin, men tenker at den kan bli tyngre og selge, samt. at man kan gå lei ganske kjapt. Tipper vi ender på Business Grey, men skal ta en siste kikkerunde hos forhandleren når vi leverer bilen i morgen.

Kjenner at det ikke frister nevneverdig å gå tilbake til Avensisen fra 2005 i 4-5 måneder... ¬¬

Skrevet

Du treffer ikke helt med tallene, men er jo ganske nære.

  • 2,0/190hk TDi 400nm
  • 2,0/180hk TSi 320nm

hentet fra Skoda Kodiaq brosjyren,

5ae616f5dd8ec_Skjermbilde2018-04-29kl_21_02_12.thumb.png.8cc83af3bce82281d8023fb4cb632415.png

Om det er DQ500 DSG kasse i Kodiaq, så er i hvert fall ikke dreiemomentet et problem :) 

5ae61762d1c0f_Skjermbilde2018-04-29kl_21_03_51.thumb.png.30cfb1d397afae444d2baf0f27c62cb0.png

Skrevet

Takk for korreksjonen på tallene. Fra det jeg finner på nettet skal det være DQ500 kasse.
Den nærmeste offisielle linken er fra Skoda sin indiske nettside: http://www.skoda-auto.co.in/news/news-detail/kodiaq-launch

  • Powerful & efficient 2.0 TDI diesel engine (150 PS), 4x4 all-wheel drive system, 7-speed DSG gearbox (DQ-500 7A), fuel efficiency of 16.25 km/L

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...