Gå til innhold
TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Superb lll said:

Dette var jo gode nyheter da @sletto :) Håper du viser oss noen bilder når bilen kommer :) 

Oj den var vel litt positivt overraskende vel @TheHaughom? :) 

Eller hadde du mer håpet på at det nå ville blitt en 2019 modell i stedet?

Det positive er jo i hvert fall at ventetiden nå blir betydelig kortere og det er jo gode nyheter, for da blir det færre turer enn «fryktet» i en bil du tydeligvis ikke synes så veldig mye om for tiden, og det forstår jeg jo godt med tanke på hva du har bestilt deg :) 

Hvordan går det da med omgjøring av bestillingen slik at du kan ende opp med 20" sommerhjul fra fabrikk, er det en mulighet nå som produksjonen er bekreftet?

Kan vel si  det er en litt blandet følelse, men alt i alt er det jo veldig kjekt å få bilen tidligere! Men skulle nok overlevd et par måneder til om jeg hadde fått 2019-modellen! :P

Jeg har ikke hørt noe fra forhandler enda ang. 20" felg, annet enn at selger skulle høre med sjefen for Møller her i Stavanger. Jeg tenkte å sende en purring på mandag for å høre om det er skjedd noe. I'll keep you posted! :) 

Har jo bestilt 20" felgene fra SuperSkoda uansett, så da får de bli sommerfelg, så legger jeg om medfølgende felger til vinterdekk hvis det viser seg at jeg får med 19" Triglav felgene.

Skrevet
2 timer siden, TheHaughom skrev:

Kan vel si  det er en litt blandet følelse, men alt i alt er det jo veldig kjekt å få bilen tidligere! Men skulle nok overlevd et par måneder til om jeg hadde fått 2019-modellen! :P

Jeg har ikke hørt noe fra forhandler enda ang. 20" felg, annet enn at selger skulle høre med sjefen for Møller her i Stavanger. Jeg tenkte å sende en purring på mandag for å høre om det er skjedd noe. I'll keep you posted! :) 

Har jo bestilt 20" felgene fra SuperSkoda uansett, så da får de bli sommerfelg, så legger jeg om medfølgende felger til vinterdekk hvis det viser seg at jeg får med 19" Triglav felgene.

Jeg må virkelig si at jeg forstår godt det, greit å ha en 1 års nyere modell, men det er også positivt å få bil så fort som mulig, men der skiller det nok stort for den enkelte hva som vil bety mest vil jeg tro............ ;) 

Jeg er jo enig med deg i at jeg også hadde holdt ut ventetiden om det hadde blitt en årsmodell nyere bil på meg også, selv om jeg ikke er noe god på venting........... ;) 

Om det skal lykkes med 20" fra fabrikk så tror jeg nok også at sjefen for Møller i Stavanger nesten må ta det enda noen skritt høyere opp i systemet, men da snakker jeg om hva de fortalte meg for nesten 2,5 år siden, mulig rutiner og saksgang har blitt enklere siden den gangen............. Flott at du holder oss oppdatert :) 

Joda, du ender jo opp med 20" på sommer uansett, og 19" vil også være veldig flott på vinteren, så det blir jo veldig bra uansett :) 

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Huff, har vel drøye 2 måneder igjen her...
Men blir spennende å få noen bilder, inntrykk og slikt av din bil, @sletto

 

Har for øvrig fått 3 (av 4) felger fra SuperSkoda. :)

Endret av TheHaughom
Skrevet

Henter på Torsdag, så blir det 100mil helgetur for å gå på konsert,  og litt innkjøring av bil/sjåfør.  Skal ta masse bilder, og legge ut en gang etter 25/6

Skrevet
3 timer siden, sletto skrev:

6 dager igjen til levering :-)

 

Da er du veldig nære levering ja :) 

2 timer siden, sletto skrev:

Henter på Torsdag, så blir det 100mil helgetur for å gå på konsert,  og litt innkjøring av bil/sjåfør.  Skal ta masse bilder, og legge ut en gang etter 25/6

Skal bli spennende å se hvordan bilen du venter på ser ut @sletto :) 

 

2 timer siden, TheHaughom skrev:

Har for øvrig fått 3 (av 4) felger fra SuperSkoda. :)

Litt merkelig levering, er det trøbbel med lagerbeholdning eller er transportutfordringer @TheHaughom?

For det vil vel koste mer med separat levering enn en samlet sending, eller det er kanskje bare enkeltpakker når det er såpass tunge kolli som 20" felger er?

Skrevet

De ble sendt samtidig fra SuperSkoda.com, men jeg fikk med en gang 4 forsendelsesnummer. Det er kanskje lettere å håndtere pakkene separat mtp. størrelse og vekt?

Har fortsatt bare fått 3 stk. Håper den siste kommer i løpet av uka...

Skrevet

Ja det er nok pga str og vekt på kolliene at de sendes som separate pakker, en 20" felg veier sine kg og det begynner jo også å bli en viss str. på eskene også. De kunne sikkert vært satt sammen til en pakke, men det ville mest sannsynlig kunnet gi noen utfordringer med transportmidlene de benytter vil jeg tro. 

Ulempen er jo at det da er flere kolli/esker å holde styr på, og da kan jo dessverre dette du har opplevd her skje, pakkene blir separert og kommer til forskjellige tidspunkt, forhåpentligvis så dukker den siste felgen din opp i løpet av uken @TheHaughom :) 

Fulgte det med sporingsnummer, slik at du kan følge pakkene under sending eller?

Vurderer å bestille litt forskjellig småting fra SuperSkoda.com selv, så det er derfor jeg er litt nysgjerrig :) 

Skrevet

Ja, jeg har sporingsnummer. Men det viser at to av pakkene ikke er levert. Så lurer på hva som er i den siste pakken... :P 

Skrevet

Da er det nok en felg i den ene pakken, og så er det kanskje bilen du venter på i den andre pakken, hehe ;);) :P

Hvor mange pakker er det utlevert til deg da? Her tenker jeg i forhold til hvor mange pakker du har fått sporingsnummer på?

Skrevet (endret)

Jeg har fått 3 felger utlevert på 2 sportingsnummer. Har ikke åpnet mer enn den ene, så kan jo hende at f.eks. senterkapslene er i en egen pakke sammen med ventilhetter. Men det burde det jo vært god plass til sammen med en av felgene...

Endret av TheHaughom
Skrevet

Nye oppdateringer blir publisert i den nye tråden ang. min bil. Foreslår at vi fortsetter diskusjonen der.

 

  • 1 år senere...
Skrevet

Hei Skodaforum, 

Nytt medlem her.  Kaprer @TheHaughom`s gamle tråd da mine spørsmål handler om mye av det samme før et eventuelt kjøp av en Kodiaq. Vi har idag en 10 år gammel Audi Q5 som vurderes byttet ut. Jeg vurderte først en Superb, men ble veldig glad i Kodiaq`en når jeg fikk prøvekjørt den.

Følgende vurderes nå:

Kodiaq 4x4 automat 2.0 TSi/TDi Sportline

Kodiaq 4x4 automat 2.0 TSi/TDi L&K

Jeg vurderte først leasing, men er nå i tenkeboksen på å eventuelt kjøpe.

Noen som har erfaringer med Møller bil og leasing?

Jeg har mest lyst på en Sportline-utgave på grunn av utseendet. Men det er vel bare minimale forskjeller på L&K og Sportline utvendig og innvendig? Jeg finner bare seter og ratt innvendig og sort vs. krom utvendig. L&K kommer best ut prismessig når man skal ha masse utstyr, da den har mest inkludert i pakken allerede. På Sportline må man slenge på mer i tillegg for å komme opp på samme nivå. Jeg har kun spurt på pris med leasing i tankene så langt, men mener selger snakket om at det kunne være med å hente (mer rabatt) ved ett eventuelt kjøp. Noen som har lignende erfaring? Jeg synes det var noget forsiktige med rabatten på leasing i hvertfall.

Hvordan er sportsstolene etter litt bruk @BGB @TheHaughom og eventuelt andre med Sportline?

Hvordan er forbruket på TSi etter litt bruk?

Er det noen som har erfaring med foliering av kromdetaljer?

 

På leasing var jeg veldig klar på at vi skulle ha TDi, men ved ett eventuelt kjøp er jeg litt skeptisk og vurderer TSi.

L&K

masse utstyr som gir en penere totalpris

- for mye krom i forhold til Sportline

Sportline

Tøft utseende med lakkerte detaljer

dyrere med tilsvarende utstyr som L&K pluss litt ekstrautstyr

2.0 TDi

Masse moment i bunn

+ Lavere forbruk enn TSi

2.0 TSi

+ Trenger ikke frykte politikerenes diesel-hat, som kan gjøre at bruktprisene faller

+ Bedre på småkjøring 

Raskere varm på vinteren

Bilen skal ikke dra noe tyngre enn en liten henger til fyllinga, men liker at den tar seg frem. Har 2.0TDi 170hk i dagens Q5 og er veldig fornøyd med den. Den blir kjørt rundt 15 km per dag til/fra jobb og totalt 12`-14 000 km i året. Mulig at en eventuell forskjell i forbruk på TDi/TSi blir lite i det totale regnskapet til å vurderes.

Innspill mottas med glede 🙂

15609503_Skjermbilde2019-08-11kl_20_50_07.png.999e24172b9a6921aad698d3449fa555.png

1614315443_Skjermbilde2019-08-11kl_20_50_14.png.14e8935a30a2c4417870bc6bbe54b351.png

Skrevet

Har nå kjørt sportline min 24000km siden 16.juni 2018, og det jeg setter allr mest pris på er setene. Jeg kjører periodevis en style, men lenker hjem til sportlinsetene omtrent før jeg har startet opp stylen.. 

Masse personlig smak selvfølgelig, men for min del kan ikke  de to setene sammenliknes. De er ikke i samme liga. Til og med moren min, som ikke vet forskjell på noe som helst om bil om du spør henne, snakker stadig om hvor gode sportlinsetene er. 

Og, det er ingen tegn til slitasje så langt, hvis du lurte på det. 

Skrevet

Jeg valgte Sportline pga den sorte optikken og det sorte interiøret, setene er fenomenale mens setene i en L&K blir som en benk i forhold - og så ser dem svært svært bra ut også. Jeg hadde valgt Sportline selv om den hadde vært ribbet for utstyr og dyrere enn L&K.

Det digitale instrumentpanelet er penere på en Sportline enn en vanlig utgave. 

Vår Kodi har gått ca 3000 nå og på langtur ligger forbruket på 0.55-0.65 ca, naturligvis en del høyere på bykjøring men når den nærmer seg 5-7000km faller det nok.

Den nye 2.0 TSI motoren og den nye DQ381 kassen er et mesterverk sammen, latterlig fornøyd. Ja TDIen har over 400Nm men svært kort tid i registeret, TSIen har det lengre opp. 

Jeg pleier å si at diesel har én positiv egenskap og bensin har én negativ egenskap - forbruk. Resten er negativt på TDIen og resten er positivt på TSIen. 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei. Plutselig bestemte vi oss for å se oss om etter nyere bil. Jeg trekker endel campingvogn og Passat Alltrack blir litt lett når vogna veier over 2000 kg. Valget falt på brukt Tiguan Allspace i utgangspunktet, men etter prøvekjøring av Tiguan og Kodiaq fant vi begge ut at Kodiaq er både mer praktisk i bruk og tøffere å se på. I tillegg synes jeg Kodiaq er penere innvendig. Etter x antall timer på finn.no fant jeg ikke bilen som hadde det jeg skulle ha av utstyr. Da gikk det som det måtte , og med en ørliten budsjett sprekk😉 har jeg bestilt meg ny Kodiak L&K2020. Moon white med alt av ekstrautstyr som jeg trenger. 18" vinterdekk på PX4 Antrasitt felg er kjøpt og ligger klart til bilen kommer😁 så er det bare og håpe på at valget er riktig😉😀

Skrevet

Gratulerer!

Kodiaq og Tiguan Allspace er jo akkurat samme bilen, men jeg deler din oppfatning om utseende. L&K og Sportline er svært pene biler og tøffere enn selv Tiguan R-line. 

Skrevet
22 timer siden, SkodaKodiaq01 skrev:

Hei. Plutselig bestemte vi oss for å se oss om etter nyere bil. Jeg trekker endel campingvogn og Passat Alltrack blir litt lett når vogna veier over 2000 kg. Valget falt på brukt Tiguan Allspace i utgangspunktet, men etter prøvekjøring av Tiguan og Kodiaq fant vi begge ut at Kodiaq er både mer praktisk i bruk og tøffere å se på. I tillegg synes jeg Kodiaq er penere innvendig. Etter x antall timer på finn.no fant jeg ikke bilen som hadde det jeg skulle ha av utstyr. Da gikk det som det måtte , og med en ørliten budsjett sprekk😉 har jeg bestilt meg ny Kodiak L&K2020. Moon white med alt av ekstrautstyr som jeg trenger. 18" vinterdekk på PX4 Antrasitt felg er kjøpt og ligger klart til bilen kommer😁 så er det bare og håpe på at valget er riktig😉😀

Gratulerer med bestilling av ny bil @SkodaKodiaq01 🙂

Høres ut som du har bestilt deg en godt utstyrt og riktig bil til hva du skal ha hengende etter bilen også, hvilken motorisering har du valgt da?

Lag gjerne en egen tråd til bilen din under emnet Min bil slik de fleste av oss her gjort på forumet 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...