Gå til innhold
Scout

Snittforbruk Octavia 1.8 TSI?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag satte jeg personlig rekord med min -17 mod Scout 1.8 TSI. 18 mil med landeveiskjøring, mest halvkupert asfaltvei, noe motorvei, litt grusveg: Snitt 0,6 l/mil. Brukte ECO mode på halve turen. Forrige bestenotering var 0,63 på langkjøring. Da hadde bilen går bare noen få tusen. Nå er den på ca 12000 km. 

  • Lik 2
Skrevet

Det var meget bra @Scout :) 

Bensinforbruket er vel ikke akkurat det som nevnes først når en snakker om positive egenskaper med denne motoren og 4x4, men dette imponerte synes jeg. :) 

Jeg har fremdeles ikke vært så langt nede på min Superb, men jeg har ikke akkurat gjort noe dedikert forsøk på å redusere forbruket heller om jeg skal være helt ærlig. Er spent på hva jeg har i vente i slutten av Juni (eller i begynnelsen av Juli), må si jeg gleder meg litt mer for hver dag som går nå, er jo i hvert fall (etter hva selger sier) i riktig måned nå ;) 

  • Lik 1
Skrevet

Du kommer til å bli storfornøyd, @Superb lll. Scout’en er en veldig godt balansert bil mht vekt/effekt. Jeg begynner å få optimal gearing vs motorprogram i fingrene nå. Veksling mellom ECO og Sport (vippe gearspaken), samt utnytte rullinga i fri gir fn flyt og lavt forbruk. Jeg må nevne at den turen jeg kjørte i dag også var med takstativ.

Den begynner imidlertid å supe bensin når du kjører opp mot 100 km/t og over. 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Snittforbruket mitt på blandet kjøring varierer bittelitt, men som regel viser den 0,85 pr mil. Og av og til er snittet nede i 0,79 på blandet kjøring. Til og med i disse dager med A/C påslått, hvilket jeg synes er bra.

Den store overraskelsen kom dog for 2 år siden. Da kjørte vi langtur nordover, og på de lengste etappene av strekningene lå den på 0,64. Og det til tross for at vi var 4 i bilen og hadde bagasje opp til taket i stasjonsvogna  med bagasjenettet oppe. Det hadde jeg aldri trodd den skulle klare.

Endret av Greco
  • Lik 2
Skrevet

Ikke for å gni det inn, men til sammenligning ligger min 2.0Tdi med DSG og 4x4, med mye 110 vei, på 0,55 de fleste dager nå (kjørecomputer) og ca 0,6 på vinteren

Synes denne 1.8T motoren er tørst. Hadde jo en 1998 A6 med 1.8T, den brukte ikke mere den enn det dere skriver om dagens biler

Skrevet (endret)
9 minutter siden, PaulusA skrev:

Ikke for å gni det inn, men til sammenligning ligger min 2.0Tdi med DSG og 4x4, med mye 110 vei, på 0,55 de fleste dager nå (kjørecomputer) og ca 0,6 på vinteren

Synes denne 1.8T motoren er tørst. Hadde jo en 1998 A6 med 1.8T, den brukte ikke mere den enn det dere skriver om dagens biler

Selvfølgelig er bensinmotorer tørstere enn dieselmotorer. Slik har det jo alltid vært. Men det har seg sånn at jeg har kjøpt motor etter kjøringen min. Jeg bedriver mest småkjøring i distriktet, og da er det ingenting som slår bensinmotor. Jeg behøver f.eks. ikke å tenke på soting av partikkelfilter som dieselmotorer som stadig blir småkjørt sliter med fordi de stadig ikke oppnår skikkelig temperatur. Jeg hører flere jeg kjenner som sliter med lamper som lyser og at de av og til må ut på lengre turer for å kjøre den varm lenge nok og få brent rent.

Hadde jeg pendlet, eller kjørt langt hver eneste dag så hadde jeg valgt diesel. Ingen som helst tvil om det.

Dessuten er det jo bensinstasjoner overalt, så jeg ser ikke problemet....mohahaha... :P:DxD

Endret av Greco
  • Lik 1
Skrevet
54 minutter siden, Scout skrev:

Du kommer til å bli storfornøyd, @Superb lll. Scout’en er en veldig godt balansert bil mht vekt/effekt. Jeg begynner å få optimal gearing vs motorprogram i fingrene nå. Veksling mellom ECO og Sport (vippe gearspaken), samt utnytte rullinga i fri gir fn flyt og lavt forbruk. Jeg må nevne at den turen jeg kjørte i dag også var med takstativ.

Den begynner imidlertid å supe bensin når du kjører opp mot 100 km/t og over. 

Ja bilen og motoren (fint med litt høyere dreiemoment enn det jeg har i dag) har nok de kvalitetene jeg ønsker og er ute etter, men jeg må jo ærlig innrømme at det ikke pga bensinforbruket jeg har valgt denne motoren, hehe ;) 

Jeg har jo den samme motoren i min Superb 2016 (men uten 4x4), og jeg har vært såvidt over 0,6 (tror det var 0,63). Da kjørte jeg pent, men gikk ikke spesielt inn for å være økonomisk. Så ned mot 0,6 blank burde nok vær oppnåelig, men under det så må jeg nok være alene i bilen, ha medvind, utforbakke og stor hjemlengsel, hehe ;) 

Men derimot langt over literen har ikke vært det minste problemet om høyrefoten er tung nok og inspirasjonen for litt «aktiv» kjøring er til stede, hehe ;) 

56 minutter siden, Greco skrev:

Snittforbruket mitt på blandet kjøring varierer bittelitt, men som regel viser den 0,85 pr mil. Og av og til er snittet nede i 0,79 på blandet kjøring. Til og med i disse dager med A/C påslått, hvilket jeg synes er bra.

Den store overraskelsen kom dog for 2 år siden. Da kjørte vi langtur nordover, og på de lengste etappene av strekningene lå den på 0,64. Og det til tross for at vi var 4 i bilen og hadde bagasje opp til taket i stasjonsvogna  med bagasjenettet oppe. Det hadde jeg aldri trodd den skulle klare.

Det var et greit forbruk med 4 personer og mye last @Greco :) 

Snittet for min Superb ligger gjerne også mellom 0,7 og 0,8 for blanda kjøring, men da er det mest bykjøring fordelt på ca 70/30 vil jeg tippe..........

7 minutter siden, PaulusA skrev:

Ikke for å gni det inn, men til sammenligning ligger min 2.0Tdi med DSG og 4x4, med mye 110 vei, på 0,55 de fleste dager nå (kjørecomputer) og ca 0,6 på vinteren

Synes denne 1.8T motoren er tørst. Hadde jo en 1998 A6 med 1.8T, den brukte ikke mere den enn det dere skriver om dagens biler

Vet ikke hvor mye som har skjedd med denne motoren siden 1998 @PaulusA, men helt ærlig så synes jeg ikke det er verst med et snitt på 0,7-0,8 på en såpass stor og tung bil som Superb er, og da er jeg ikke spesielt økonomisk i min kjørestil heller.

Skrevet
20 minutter siden, PaulusA skrev:

Ikke for å gni det inn, men til sammenligning ligger min 2.0Tdi med DSG og 4x4, med mye 110 vei, på 0,55 de fleste dager nå (kjørecomputer) og ca 0,6 på vinteren

Synes denne 1.8T motoren er tørst. Hadde jo en 1998 A6 med 1.8T, den brukte ikke mere den enn det dere skriver om dagens biler

Enig i det @Paulus. Jeg kjører såpass lite, at bensinforbruk ikke har noen betydning. Jeg er mest ute etter å se hvor langt ned det går an å komme. Ellers skifta jeg ut min 2002 Passat 1.9 TDI (131 hk) med Scouten. Den fikk jeg ned på 0.42. Ellers har jeg en Toyota 4Runner i utlandet. Den har en bensinsekser på 235 hk, og går vel på 1.1 ved lett landeveiskjøring, og 15 liter i timen i terrenget :-)

2 minutter siden, Marius skrev:

2.0TDI ... På tur fra Larvik-Kongsberg-Notodden-Rjukan-Notodden-Bø-Skien-Larvik. :)

Škoda Connect.jpg

Diesel med litt moment er konge mht forbruk. Ingen tvil om det.

Skrevet

Jepp ?

Ang motor så forstår jeg godt at dere kjøper bensin hvis kun småkjøring. Slik jeg bor eksisterer ikke småkjøring ?

Men, dagens 1.8T er en helt annen motoroppbygning enn den gamle 1.8T, kanskje noe på godt, men i mine ører mye på vondt.

Den gamle var en 20 ventilers, og gikk mye penere. Dette har jeg jo gnålt om før, men synes ikke mere motorstøy er en utvikling jeg kan akseptere. For diesel har VW heldigvis gått i riktig retning, der lå de jo langt etter.

Til og med 1.4T går veldig hardt

Men, at man ikke klarer å få noe særlig lavere forbruk (bortsett fra på papiret) i 2018 enn i 1998 er veldig overraskende. Kanskje målesyklusen man nå går bort fra har gjort at motorprodusentene har lurt seg selv??!

Skrevet

Når det gjelder sammenligningen med den gamle og dagens 1,8 liter så skal jeg ikke uttale meg noe om det @PaulusA, for jeg kjenner kun dagens utgave. Men støy er det i hvert fall ikke noe å snakke om på min Superb, men det har sikkert mye med hvordan bilen er støyisolert også, den kunne vært bedre på vindstøy/sus og fra dekk, men motorlyden er jo nærmest helt fraværende i kupéen. Heller ikke på utsiden av bilen synes jeg den motoren har en hard gange, der var mine 2 stk Nissan Qashqai 2,0/140hk bensinmotorer betydelig hardere i gangen og mer hørbare på tomgang.

Når det gjelder bensinforbruk så vet jeg ikke helt hva jeg skal si, jo den bruker bensin når en trykker på gassen, men bilen er tung og det skal jo litt til å akselerere avgårde nåe en har såpass mye å dra på.  Så et forbruk på 0,7-0,8 for blanda kjøring når bilen som oftest er lastet med 4 personer og relativt mye i lasterommet, og ca 70% av kjøringen er definert som småkjøring/køkjøring/bykjøring, og i tillegg en høyrefot som liker at det skjer litt når en først skal avgårde (uten at jeg kjører for fort eller gris av den grunn ;)) Jeg har definitivt ikke valgt den motoren fordi den er billig å kjøre med, det er fordi jeg har mye småkjøring og det er den mest fornuftige motoren jeg synes som kan gi Superben litt av det den fortjener av motorstyrke, selv om jeg gjerne skulle hatt dreiemomentet motoren egentlig er satt opp med med manuell girkasse (320nm vs 250nm som jeg har i dag pga tørr DSG 7 kasse som ikke tåler mer enn 250nm).

1,4/140hk TSi motoren hadde jeg i min VW Golf stasjonsvogn mk Vll 2014 modell, og den var betydelig billigere å kjøre med både i byen og på langkjøring, og det var definitivt ikke bare på papiret. Den var jeg helt nede i 0,47 på langkjøring med  og den lå i snitt på ca 0,6 med den samme kjøringen jeg skisserte over her. Men bilen var jo selvfølgelig fysisk mindre og lettere, og det gjør jo også noe med forbruket. Men med fullastet bil og henger etter, så var det ikke så mye den orket, og forbruket ble faktisk høyere på den enn med Superben, fordi en den hele tiden valgte lavere gir for å ha litt turtall, så det var mye giring på DSG kassa som også gjorde sitt til at forbruket ble merkbart høyere enn vanlig. Det var ikke så ofte jeg hadde slik kjøring, men det er jo greit å informere om at alt ikke bare var billig med den motoren heller :) 

 

Hadde jeg hatt en annen type kjøring enn det jeg har, så hadde jeg også valgt en diesel om jeg tenker på moment, krefter og ikke minst forbruk. For litt større og tyngre biler burde så absolutt ha en passende dieselmotor etter min mening, slik at en bare kan ta med seg det en trenger uten at en merker noe til at bilen blir noe særlig tyngre/tregere, fordi det er nok krefter og moment å hente, til en mer fornuftig pris. I tillegg så holder jo også forbruket seg nede, så her er jeg definitivt helt enig med deg. Men en må bare ha kjøringen som passer en slik motor, og det har ikke jeg. De dagene jeg bruker privatbilen mest, så er det kanskje snakk om 15-20km totalt (fordelt på 8-10 turer), og det er jo ikke den type kjøring en bør benytte en dieselmotor til, for da kommer problemene før eller siden.

 

For jeg merker hvordan min arb.bil «sliter» med den type kjøring jeg har på den bilen (stort sett 95% småkjøring og veldig korte avstander), så er jeg veldig glad for at jeg har valgt bensinmotor privat. Arb.bilen er en 2016 VW Caddy med 2,0 TDi EURO 6 motor med AdBlue, bilen har kjørt ca 27.000km og har allerede hatt 3 varslinger for tett DPF filter, fordi den aldri blir varm med den korte kjøringen jeg har. Jeg kan ikke kjøre lengre avstander/turer enn dit jeg har arb.oppdrag heller, for da får en høre det pga elektronisk kjørebok og det vil da bli tatt som privatkjøring. Jeg kan informere arb.giver om det, men det hjelper ikke ovenfor myndighetene, fordi vi sender regninger på kjøring og da må jo kjøreavstander til oppdragene stemme overens med hva bilen faktisk kjører........

Skrevet

Kommer ikke problemer før eller siden uansett motor med så mye småkjøring? Du høres mest ut som en fotgjenger/syklist, hehe

Slitasjen på bilen blir jo enorm PR kjørt km

Den gang jeg bodde slik at jeg kjørte lite, hadde jeg likevel minst 15.000 i året og minst 10km pr tur

Nå går jo selv elbilen, som kun går "lokalt" 30 km hver vei ?

Skrevet

Har aldri hatt problemer selv med denne typen kjøring, men at det ikke er bra er jeg jo helt enig med deg i, men en kan jo ikke flytte bare for at det skal bli bedre for bilen heller, hehe ;) 

Det eneste jeg har opplevd tidligere på noen eldre biler er faktisk at den bakre lydpotta rustet opp innvendig av kondens, fordi det ikke ble varmt nok der og tørket opp, ellers ingenting. Så en ny bakre lydpotte, and then we're good to go' again ;) 

Men i dag så blir bilen/motoren utrolig fort varm pga kjørevarmeren som starter hver gang en kjører, så jeg får faktisk opp temperaturen på motoren likevel. På det kaldeste så har jeg også i en del tilfeller startet opp webastoen, men da må jeg også passe på at jeg kjører i minst 15min. Men igjen, dette er selvfølgelig ikke ideelt i det hele tatt. Privatbilen får i det minste en del lengre og mer kjøring hver eneste helg (da snakker jeg om minst 4-5 mil pr tur), men det gjør dessverre ikke arb.bilen.

Skrevet (endret)
2 timer siden, PaulusA skrev:

Akkurat motsatt av drosjekjøring, er ihvertfall bra med ny olje ofte ?

Yepp helt enig :), og derfor skal jeg også forhøre meg om de kan legge om serviceprogrammet/intervallene til 15.000km/1år i stedet for Long-life serviceintervallene på 30.000km/2år, for det er nok ikke så bra for en olje som blir behandlet på denne måten her, regner med at den blir ganske «sur»/forurenset etterhvert.  

 

Hvilke serviceintervaller følger du @Scout? For du kjører jo ikke så veldig mange kilometer i løpet av året du heller, men du har kanskje litt annerledes kjøring enn hva jeg har mest av.........?

Endret av Superb lll
Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Hvilke serviceintervaller følger du @Scout? For du kjører jo ikke så veldig mange kilometer i løpet av året du heller, men du har kanskje litt annerledes kjøring enn hva jeg har mest av.........?

@Superb lll. Jeg tenker å forholde meg til de serviceintevallene som anbefales av Møller. Kvaliteten på oljen er god, jeg vil vel ha kjørt ca 17000 km på to år, og har vel omtrent 75% langkjøring på bilen.

Bruker en styggammel Suzuki Ignis til det meste av kjøpesenter/barnehage/småturer i byen. Hater tanken på at kjøpesenterhordene skal pælme opp døra si i sida på Scouten, eller skrape opp sida på den. Det skjer jo hele tida. Ignisen er full av de småbulkene som de der folka lager..og stikker av fra

Skrevet
10 minutter siden, Scout skrev:

@Superb lll. Jeg tenker å forholde meg til de serviceintevallene som anbefales av Møller. Kvaliteten på oljen er god, jeg vil vel ha kjørt ca 17000 km på to år, og har vel omtrent 75% langkjøring på bilen.

Bruker en styggammel Suzuki Ignis til det meste av kjøpesenter/barnehage/småturer i byen. Hater tanken på at kjøpesenterhordene skal pælme opp døra si i sida på Scouten, eller skrape opp sida på den. Det skjer jo hele tida. Ignisen er full av de småbulkene som de der folka lager..og stikker av fra

Oljen har blitt meget bra @Scout det er jeg helt enig med deg i. Møller tilbyr begge serviceintervallene (30.000km/2år - 15.000km/1år), men det er Long-life 30.000km/2år som blir satt som standard fra fabrikk, så jeg kommer mest sannsynlig til å spørre om 15.000/1år i stedet pga mye småkjøring. Selv om du ikke kjører så mye med din Scout, så har du i hvert fall en mye bedre kjøring enn hva jeg har med mine biler @Scout :) 

Helt enig, en skulle hatt en helt annen bil når en skal til byen eller på et-eller-annet kjøpesenter, for der skjer det mye rart. Jeg har lært meg til å parkere lengst mulig unna inngangsdørene til kjøpesenteret uansett vær til frue og barns store irritasjon (selv om de blir både sluppet av og henet ved døren), og lengst mulig vekk fra biler med småbulker, barneseter, og de bilene som generelt ser lite tatt vare på ut, for det er gjerne en grunn til at de ser slik ut som de gjør...........

  • Lik 1
Skrevet (endret)
9 timer siden, PaulusA skrev:

Paranoid parkering kaller jeg det, har spart meg for mange skader ?

Jeg har hørt værre navn enn det fra frue og barn på slik parkering @PaulusA, så det stemmer nok bra det, hehe ;) 

Men at en sparer seg for mye irritasjon, riper og småbulker, og kostnader er det nok liten tvil om, for en er som oftest (og heldigvis) stort sett alene i andre enden av parkeringsplassen, hehe :D Så det kommer jeg uten tvil til å fortsette med i fremtiden også, til familiemedlemmenes store fortvilelse, og enda artigere er det jo ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Jepp, men min fordel er at min kone har lært av meg og gjør mer eller mindre det samme.

Jeg fikk stygt erfare en skikkelig skjermbulk forrige vinter, som en takk fra noen unger (regner jeg med), og ingen til å ta ansvar. Det må ha smelt ganske betraktelig, så her var det en forelder som fikk det fryktelig travelt.

Det verste, opp i det hele, er at folk har (u)moral og samvittighet til å stikke av

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...