Gå til innhold
Mamsen

Litt girproblemer, tror jeg.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,  jeg har hatt med Skoda Karoq i ca 2,5 mnd nå, og er stortsett godt fornøyd. Vi har allerede kjørt over 3500km, så begynner å bli kjent nå.

Det er likevel en ting som bekymrer meg litt. To ganger har det skjedd at etter at jeg har rygget ut av garasjen og skal kjøre  fremover, så skjer det ingenting. Bilen vil ikke av flekken. Har prøvd å sette den i reversj igjen, men heller ikke det har hjulpet. Det tar vel ikk mer en et minutt, så begynner den å oppføre seg normalt igjen, og vi kan kjøre av gårde. Syns jo ikke dette er helt innafor, og merker at de gangene det har skjedd, så holder det på å skje igjen når jeg må bremse opp foran kryss e.l. Da må jeg skikkelig trykke på gassen, så hopper den litt fremover og vi er i gang igjen. Tror jeg leste et sted at dette kunne skje med DSG-kassene, har noen andre opplevd dette, og hva bør man gjøre? Tenkte å kontakte forhandler, men det er jo litt vanskelig for dem også sikkert, når det bare skjer en gang i blandt.

 

Skrevet
7 timer siden, Mamsen skrev:

Heisann,  jeg har hatt med Skoda Karoq i ca 2,5 mnd nå, og er stortsett godt fornøyd. Vi har allerede kjørt over 3500km, så begynner å bli kjent nå.

Det er likevel en ting som bekymrer meg litt. To ganger har det skjedd at etter at jeg har rygget ut av garasjen og skal kjøre  fremover, så skjer det ingenting. Bilen vil ikke av flekken. Har prøvd å sette den i reversj igjen, men heller ikke det har hjulpet. Det tar vel ikk mer en et minutt, så begynner den å oppføre seg normalt igjen, og vi kan kjøre av gårde. Syns jo ikke dette er helt innafor, og merker at de gangene det har skjedd, så holder det på å skje igjen når jeg må bremse opp foran kryss e.l. Da må jeg skikkelig trykke på gassen, så hopper den litt fremover og vi er i gang igjen. Tror jeg leste et sted at dette kunne skje med DSG-kassene, har noen andre opplevd dette, og hva bør man gjøre? Tenkte å kontakte forhandler, men det er jo litt vanskelig for dem også sikkert, når det bare skjer en gang i blandt.

 

Høres merkelig ut...

Like greit å oppsøke forhandler og ta en diagnose.

Kan jo også være en kjent feil?

  • Lik 1
Skrevet

Kan det være mechatronicen som tuller her? Vet at den kan være litt problemer med, hvertfall en gjenganger når det gjelder DSG, uten at det er en vanlig feil i den forstand.

Uansett ikke noe du burde begynne å undersøke selv, dette er garantert garanti, så bare bestill deg en time hos din lokale forhandler. 

Gi oss gjerne oppdatering videre. :)

  • Lik 1
Skrevet (endret)
På 22.12.2018 den 0.38, Mamsen skrev:

To ganger har det skjedd at etter at jeg har rygget ut av garasjen og skal kjøre  fremover, så skjer det ingenting. Bilen vil ikke av flekken. Har prøvd å sette den i reversj igjen, men heller ikke det har hjulpet. Det tar vel ikk mer en et minutt, så begynner den å oppføre seg normalt igjen, og vi kan kjøre av gårde. Syns jo ikke dette er helt innafor, og merker at de gangene det har skjedd, så holder det på å skje igjen når jeg må bremse opp foran kryss e.l. Da må jeg skikkelig trykke på gassen, så hopper den litt fremover og vi er i gang igjen. Tror jeg leste et sted at dette kunne skje med DSG-kassene, har noen andre opplevd dette, og hva bør man gjøre? Tenkte å kontakte forhandler, men det er jo litt vanskelig for dem også sikkert, når det bare skjer en gang i blandt.

Jeg har vært ute for noe lignende for en god stund tilbake. Etter å ha startet motoren og satt girspaken i D så skjedde ingenting. Normalt begynner clutchen å ta og bilen begynner å krypekjøre etter at bremsen slippes. Men 2 separate ganger har det altså skjedd at jeg måtte gi mye gass for at noe skulle skje. Mellom 1500-2000 omdr hugg clutchen til. Andre gangen dro jeg rett til forhandleren min. Det var ingen på verkstedet, men to selgere konstaterte at det jeg opplevde var riktig. De kunne ikke gjøre noe der og da, men sjekket i datasystemet for tilsvarende hendelser, og loggførte min.

Dette er en stund siden, så jeg husker ikke akkurat når, men bilen kunne kanskje ha vært kjørt rundt 10000-15000 km da. Begge gangene var den helt normal etter å ha stoppet motoren og startet opp igjen. Det har ikke oppstått igjen. Jeg mistenker at det kunne være en sensor som har hengt seg litt opp, eller at det har vært en midlertidig treghet i Mechatronic'en som har ført til at clutchen ikke har koblet som den skal.

Som sagt, kun to ganger. Ellers har girkassen oppført seg eksemplarisk. Bilen er nå akkurat 4 år og er kjørt  bare litt over 40000.

Det er viktig at du kontakter forhandleren din, slik at de kan registrere en sånn forbigående feil i systemet sitt. Kanskje de vil ha inn bilen for feilsøking, eller at det nå er en kampanje for en eller annen utbedring, eller at de rett og slett vet at dette kan skje uten at det faktisk er noe som er feil......(?)

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
Skrevet
3 timer siden, Sjåføren skrev:

Jeg har vært ute for noe lignende for en god stund tilbake. Etter å ha startet motoren og satt girspaken i D så skjedde ingenting. Normalt begynner clutchen å ta og bilen begynner å krypekjøre etter at bremsen slippes. Men 2 separate ganger har det altså skjedd at jeg måtte gi mye gass for at noe skulle skje. Mellom 1500-2000 omdr hugg clutchen til. Andre gangen dro jeg rett til forhandleren min. Det var ingen på verkstedet, men to selgere konstaterte at det jeg opplevde var riktig. De kunne ikke gjøre noe der og da, men sjekket i datasystemet for tilsvarende hendelser, og loggførte min.

Dette er en stund siden, så jeg husker ikke akkurat når, men bilen kunne kanskje ha vært kjørt rundt 10000-15000 km da. Begge gangene var den helt normal etter å ha stoppet motoren og startet opp igjen. Det har ikke oppstått igjen. Jeg mistenker at det kunne være en sensor som har hengt seg litt opp, eller at det har vært en midlertidig treghet i Mechatronic'en som har ført til at clutchen ikke har koblet som den skal.

Som sagt, kun to ganger. Ellers har girkassen oppført seg eksemplarisk. Bilen er nå akkurat 4 år og er kjørt  bare litt over 40000.

Det er viktig at du kontakter forhandleren din, slik at de kan registrere en sånn forbigående feil i systemet sitt. Kanskje de vil ha inn bilen for feilsøking, eller at det nå er en kampanje for en eller annen utbedring, eller at de rett og slett vet at dette kan skje uten at det faktisk er noe som er feil......(?)

Takk Sjåføren, skal kontakte de over nyttår. 🙂

14 timer siden, Core2Duo skrev:

Kan det være mechatronicen som tuller her? Vet at den kan være litt problemer med, hvertfall en gjenganger når det gjelder DSG, uten at det er en vanlig feil i den forstand.

Uansett ikke noe du burde begynne å undersøke selv, dette er garantert garanti, så bare bestill deg en time hos din lokale forhandler. 

Gi oss gjerne oppdatering videre. :)

Will do. 🙂

  • 1 måned senere...
Skrevet

Heisann, da har jeg vært på kontroll hos Skoda, og de fant selvsagt ingenting. Hadde vel ikke forventet det heller, men de var enige i at det var lurt å få de logg ført. Bilen har ikke hatt problemer med gir etter dette, men litt andre utfordringer har det vært. I forrige uke så satte en stein seg plutselig fast mellom bremseskivene, og for et leven det lagde. Trodde jo bilen skulle keepere. Heldigvis løsna den når jeg rygga.

Nå i ettermiddag dukket det plutselig opp en varsellampe på panelet. Hjelpes, står at jeg må kontakte verksted umiddelbart 😬 Noen som vet hva det kan være? Legger ved et bilde. Har lest i manualen, men skjønner ikke stort av det. 

246D4C33-B417-4512-8144-8DD9DAAD8F44.jpeg

Skrevet
6 timer siden, Mamsen skrev:

Heisann, da har jeg vært på kontroll hos Skoda, og de fant selvsagt ingenting. Hadde vel ikke forventet det heller, men de var enige i at det var lurt å få de logg ført. Bilen har ikke hatt problemer med gir etter dette, men litt andre utfordringer har det vært. I forrige uke så satte en stein seg plutselig fast mellom bremseskivene, og for et leven det lagde. Trodde jo bilen skulle keepere. Heldigvis løsna den når jeg rygga.

Nå i ettermiddag dukket det plutselig opp en varsellampe på panelet. Hjelpes, står at jeg må kontakte verksted umiddelbart 😬 Noen som vet hva det kan være? Legger ved et bilde. Har lest i manualen, men skjønner ikke stort av det. 

246D4C33-B417-4512-8144-8DD9DAAD8F44.jpeg

Hei! Dette symbolet kan være så mangt!

Eneste mulige måten å finne det ut på, er å få kjørt en diagnose på bilen...

Skrevet
3 timer siden, Mamsen skrev:

Det er den største bensinmotoren. Husker ikke størrelsen. 

Så pre-wltp 2.0 TSI 180hk.

Jeg ville undersøkt om det ligger en software oppdatering (TPI) til girkassen evt motor (jeg mener det skal det), hvis ikke kan du prøve å få grunn-innstilt girkassen - noe som egentlig ikke trengs på en så ny bil. Men man vet jo aldri.

Skrevet
6 timer siden, BGB skrev:

Så pre-wltp 2.0 TSI 180hk.

Jeg ville undersøkt om det ligger en software oppdatering (TPI) til girkassen evt motor (jeg mener det skal det), hvis ikke kan du prøve å få grunn-innstilt girkassen - noe som egentlig ikke trengs på en så ny bil. Men man vet jo aldri.

Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før. 

2 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Hvis du har software version så skriv her. Jeg kan sjekke om det har kommet oppdatering til din motor. Og girkasse.

 

 

Hvor finner jeg dette? 😊

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Mamsen skrev:

Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før. 

Hvor finner jeg dette? 😊

 

Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig.

Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei.

Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/

Endret av Gjest
skrivefeil
Skrevet
27 minutter siden, BGB skrev:

 

Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig.

Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei.

Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/

Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula. 

Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste. 

Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 

Skrevet

Hadde den på diagnose i dag, en drivstoffsensor som må byttes ut. Heldigvis ingen stor greie, og helt greit å kjøre med så lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...