Gå til innhold
RuneT

Oljeforbruk 2.0 TDI 190hk DSG 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva erfaring har folket med oljeforbruk på desse motorane? Har no etterfylt 0,5 liter på 2500km, og veit at dette er innanfor kva fabrikken tolererer (opptil 0,5l pr 1000km), men eindel høgare enn kva eg er vane med. 

Skrevet

Hei har selv kodiaq20 d som er gått 15000 km og er en 2018 mod hvor det ikke har vært behov for etterfylling ennå. har også slep vog en del i høst.

Skrevet
6 minutter siden, Skavholm skrev:

Hei har selv kodiaq20 d som er gått 15000 km og er en 2018 mod hvor det ikke har vært behov for etterfylling ennå. har også slep vog en del i høst.

Okay! Da var jo bra då, men da verker som da kan variere stort på desse motorane då sidan dei kan bruke så mykje som manualen seie. Kjørte du fint inn bilen eller kjørte du som vanleg frå første kilometeren? 

Skrevet

Kjørt pent og holdt meg til norske og svenske fartgrenser, dro ikke vogn før bilen var gått ca 7000km, skoda anbefaler ca 5000 km før tung belastning på krok. WW hadde det samme olje forbruk  som aksetabel allerede på passat og golf i 1982. 1 l på 1000km eg hadde ikke aksepter det  på en bil i dag. Men det kan jo gå litt etter på olje ved innkjøring av ny motor, så spørs det hvor nøye de har vært med nivået ved på fylling.

Skrevet

Samme her. Fulgte boka og begynte ikkje å dra på for mykje før etter 1000km. (henger har eg ikkje brukt enno på den). Vil tru at forbruket minker etter kvart også som ting setter seg og blir tilslitt, men da også hende at nivået ikkje var heilt på maks som du seie når eg fekk bilen. 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Kodiaq6011 skrev:

Regn med ca 0.5l på 20.000km

Tenker du etter at bilen er godt innkjørt? Min har jo brukt no ca 0,5 l etter 2500 km, som vistnok er godt innanfor akseptabelt forbruk i følge manualen. 

Endret av RuneT
Skrevet (endret)
11 timer siden, CitizenX skrev:

Bare følg godt med på situasjonen, om det blir høyere oljeforbruk så er det bare å klage selv om det er innafor. 

 

Ja eg får gjere da, men magefølelsen seier at forbruket blir å minke etter kvart som motoren og stempelringer setter seg skikkeleg. Har lest eindel på diverse forum, og da er variert tilbakemelding på om dei brukar olje eller ikkje, men da verkar som om da er vanleg at ein ny dieselmotor skal bruke litt olje i starten. 

Endret av RuneT
Skrevet
19 minutter siden, tronna skrev:

Jeg har ikke måttet etterfylle olje på 22000km.

Den er god! Gjorde du noko spesielt mtp. innkjøring eller kjørte du den inn etter boka? 

Skrevet
7 minutter siden, RuneT skrev:

Den er god! Gjorde du noko spesielt mtp. innkjøring eller kjørte du den inn etter boka? 

Gjorde som i boka. Tok det pent.

Skrevet

Samme her. Begynte ikkje å trø til før den var gått rundt 1000 km, som da står i boka. Nei håpar jo at da ikkje er noko gale, men blir jo med eingong litt skeptisk når ein ser at da mangler 0.5l på peilepinnen etter så lav km. stand. Kom frå ein engelsk utskjelt doning som vart kalla for "bruktbilen frå helvete", men olja brukte den slettens ikkje (Land Rover Discovery 3). 

Skrevet

Til dokke som ikkje har etterfylt:

Er framleis nivået på den øverste streken på peilepinnen, eller har rett og slett ikkje bilen gitt beskjed om at oljenivået er lavt enno? Min bil gav aldri beskjed om lavt oljenivå, men nivået hadde sunke ned til midten på pinnen og var framleis innanfor akseptabelt nivå uten behov for etterfylling. Eg er vane med å peile sjølv og ikkje med ein bil som gir beskjed om lavt oljenivå. Pleie dokke å peile eller kjøre til den evt. gir beskjed sjølv? 

Skrevet

For min del, så peiler jeg selv. Bilen har pr.dags dato ikke gitt meg noe beskjed om for lavt olje nivå. Og, den har heller ikke hatt behov for etterfylling iforhold til nivå på peilepinnen.. :)

  • Lik 1
Skrevet

Jeg peila olja ganske tidlig. Den var ikke helt mott toppen av merkingen, men den har stått stabilt på rundt 3/4 vil jeg mene. 

Frostvæske derimot har jeg mistanke om lekkasje. Så der har jeg måttet etterfylle en gang hos møller. De har også notert i sitt system at det er gjort. 

Skrevet
2 timer siden, tronna skrev:

Jeg peila olja ganske tidlig. Den var ikke helt mott toppen av merkingen, men den har stått stabilt på rundt 3/4 vil jeg mene. 

Frostvæske derimot har jeg mistanke om lekkasje. Så der har jeg måttet etterfylle en gang hos møller. De har også notert i sitt system at det er gjort. 

Ja skjønar. Det kan godt være at bilen min ogsp ikkje var heilt full når den var ny, men eg følger med på da. Dessuten skal dei bruke pittelitt olje i starten til da slites heilt til, spesielt med denne longlife-olja. Fleire eg har lest om har hatt oljeforbruk i starten, og da har stabilisert seg nærme mot null etterkvart som km. stand kom opp til 5-10000 km. Dette har omfatta 2.0 TDI på kryss av Audi-, Skoda- og VW- modellar. 

Eg har lest noko om dette med ein som har mista litt kjølevæske, og da viste seg at da var ei luftboble i systemet. Har du måtta etterfylt kontinuerlig, eller har da stabilisert seg? Uansett greit å få loggført alt ein finne, så stiller ein seg sterkare dersom da skulle vise seg å være ein feil som dukker opp seinare. 

Skrevet
På ‎13‎.‎01‎.‎2019 den 12.13, RuneT skrev:

Ja skjønar. Det kan godt være at bilen min ogsp ikkje var heilt full når den var ny, men eg følger med på da. Dessuten skal dei bruke pittelitt olje i starten til da slites heilt til, spesielt med denne longlife-olja. Fleire eg har lest om har hatt oljeforbruk i starten, og da har stabilisert seg nærme mot null etterkvart som km. stand kom opp til 5-10000 km. Dette har omfatta 2.0 TDI på kryss av Audi-, Skoda- og VW- modellar. 

Eg har lest noko om dette med ein som har mista litt kjølevæske, og da viste seg at da var ei luftboble i systemet. Har du måtta etterfylt kontinuerlig, eller har da stabilisert seg? Uansett greit å få loggført alt ein finne, så stiller ein seg sterkare dersom da skulle vise seg å være ein feil som dukker opp seinare. 

Jeg har kun etterfylt kjølevæske en gang, men følger med. Er litt vanskelig med kjølevæska, da nøyaktig avlesning er avhengig av at bilen står like rett hver gang.

Skrevet
2 timer siden, tronna skrev:

Jeg har kun etterfylt kjølevæske en gang, men følger med. Er litt vanskelig med kjølevæska, da nøyaktig avlesning er avhengig av at bilen står like rett hver gang.

Fekk du varsel om å fylle på då eller såg du berre at da var lite i ekspansjonstanken? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...