Gå til innhold
RuneT

Oljeforbruk 2.0 TDI 190hk DSG 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva erfaring har folket med oljeforbruk på desse motorane? Har no etterfylt 0,5 liter på 2500km, og veit at dette er innanfor kva fabrikken tolererer (opptil 0,5l pr 1000km), men eindel høgare enn kva eg er vane med. 

Skrevet

Hei har selv kodiaq20 d som er gått 15000 km og er en 2018 mod hvor det ikke har vært behov for etterfylling ennå. har også slep vog en del i høst.

Skrevet
6 minutter siden, Skavholm skrev:

Hei har selv kodiaq20 d som er gått 15000 km og er en 2018 mod hvor det ikke har vært behov for etterfylling ennå. har også slep vog en del i høst.

Okay! Da var jo bra då, men da verker som da kan variere stort på desse motorane då sidan dei kan bruke så mykje som manualen seie. Kjørte du fint inn bilen eller kjørte du som vanleg frå første kilometeren? 

Skrevet

Kjørt pent og holdt meg til norske og svenske fartgrenser, dro ikke vogn før bilen var gått ca 7000km, skoda anbefaler ca 5000 km før tung belastning på krok. WW hadde det samme olje forbruk  som aksetabel allerede på passat og golf i 1982. 1 l på 1000km eg hadde ikke aksepter det  på en bil i dag. Men det kan jo gå litt etter på olje ved innkjøring av ny motor, så spørs det hvor nøye de har vært med nivået ved på fylling.

Skrevet

Samme her. Fulgte boka og begynte ikkje å dra på for mykje før etter 1000km. (henger har eg ikkje brukt enno på den). Vil tru at forbruket minker etter kvart også som ting setter seg og blir tilslitt, men da også hende at nivået ikkje var heilt på maks som du seie når eg fekk bilen. 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Kodiaq6011 skrev:

Regn med ca 0.5l på 20.000km

Tenker du etter at bilen er godt innkjørt? Min har jo brukt no ca 0,5 l etter 2500 km, som vistnok er godt innanfor akseptabelt forbruk i følge manualen. 

Endret av RuneT
Skrevet (endret)
11 timer siden, CitizenX skrev:

Bare følg godt med på situasjonen, om det blir høyere oljeforbruk så er det bare å klage selv om det er innafor. 

 

Ja eg får gjere da, men magefølelsen seier at forbruket blir å minke etter kvart som motoren og stempelringer setter seg skikkeleg. Har lest eindel på diverse forum, og da er variert tilbakemelding på om dei brukar olje eller ikkje, men da verkar som om da er vanleg at ein ny dieselmotor skal bruke litt olje i starten. 

Endret av RuneT
Skrevet
19 minutter siden, tronna skrev:

Jeg har ikke måttet etterfylle olje på 22000km.

Den er god! Gjorde du noko spesielt mtp. innkjøring eller kjørte du den inn etter boka? 

Skrevet
7 minutter siden, RuneT skrev:

Den er god! Gjorde du noko spesielt mtp. innkjøring eller kjørte du den inn etter boka? 

Gjorde som i boka. Tok det pent.

Skrevet

Samme her. Begynte ikkje å trø til før den var gått rundt 1000 km, som da står i boka. Nei håpar jo at da ikkje er noko gale, men blir jo med eingong litt skeptisk når ein ser at da mangler 0.5l på peilepinnen etter så lav km. stand. Kom frå ein engelsk utskjelt doning som vart kalla for "bruktbilen frå helvete", men olja brukte den slettens ikkje (Land Rover Discovery 3). 

Skrevet

Til dokke som ikkje har etterfylt:

Er framleis nivået på den øverste streken på peilepinnen, eller har rett og slett ikkje bilen gitt beskjed om at oljenivået er lavt enno? Min bil gav aldri beskjed om lavt oljenivå, men nivået hadde sunke ned til midten på pinnen og var framleis innanfor akseptabelt nivå uten behov for etterfylling. Eg er vane med å peile sjølv og ikkje med ein bil som gir beskjed om lavt oljenivå. Pleie dokke å peile eller kjøre til den evt. gir beskjed sjølv? 

Skrevet

For min del, så peiler jeg selv. Bilen har pr.dags dato ikke gitt meg noe beskjed om for lavt olje nivå. Og, den har heller ikke hatt behov for etterfylling iforhold til nivå på peilepinnen.. :)

  • Lik 1
Skrevet

Jeg peila olja ganske tidlig. Den var ikke helt mott toppen av merkingen, men den har stått stabilt på rundt 3/4 vil jeg mene. 

Frostvæske derimot har jeg mistanke om lekkasje. Så der har jeg måttet etterfylle en gang hos møller. De har også notert i sitt system at det er gjort. 

Skrevet
2 timer siden, tronna skrev:

Jeg peila olja ganske tidlig. Den var ikke helt mott toppen av merkingen, men den har stått stabilt på rundt 3/4 vil jeg mene. 

Frostvæske derimot har jeg mistanke om lekkasje. Så der har jeg måttet etterfylle en gang hos møller. De har også notert i sitt system at det er gjort. 

Ja skjønar. Det kan godt være at bilen min ogsp ikkje var heilt full når den var ny, men eg følger med på da. Dessuten skal dei bruke pittelitt olje i starten til da slites heilt til, spesielt med denne longlife-olja. Fleire eg har lest om har hatt oljeforbruk i starten, og da har stabilisert seg nærme mot null etterkvart som km. stand kom opp til 5-10000 km. Dette har omfatta 2.0 TDI på kryss av Audi-, Skoda- og VW- modellar. 

Eg har lest noko om dette med ein som har mista litt kjølevæske, og da viste seg at da var ei luftboble i systemet. Har du måtta etterfylt kontinuerlig, eller har da stabilisert seg? Uansett greit å få loggført alt ein finne, så stiller ein seg sterkare dersom da skulle vise seg å være ein feil som dukker opp seinare. 

Skrevet
På ‎13‎.‎01‎.‎2019 den 12.13, RuneT skrev:

Ja skjønar. Det kan godt være at bilen min ogsp ikkje var heilt full når den var ny, men eg følger med på da. Dessuten skal dei bruke pittelitt olje i starten til da slites heilt til, spesielt med denne longlife-olja. Fleire eg har lest om har hatt oljeforbruk i starten, og da har stabilisert seg nærme mot null etterkvart som km. stand kom opp til 5-10000 km. Dette har omfatta 2.0 TDI på kryss av Audi-, Skoda- og VW- modellar. 

Eg har lest noko om dette med ein som har mista litt kjølevæske, og da viste seg at da var ei luftboble i systemet. Har du måtta etterfylt kontinuerlig, eller har da stabilisert seg? Uansett greit å få loggført alt ein finne, så stiller ein seg sterkare dersom da skulle vise seg å være ein feil som dukker opp seinare. 

Jeg har kun etterfylt kjølevæske en gang, men følger med. Er litt vanskelig med kjølevæska, da nøyaktig avlesning er avhengig av at bilen står like rett hver gang.

Skrevet
2 timer siden, tronna skrev:

Jeg har kun etterfylt kjølevæske en gang, men følger med. Er litt vanskelig med kjølevæska, da nøyaktig avlesning er avhengig av at bilen står like rett hver gang.

Fekk du varsel om å fylle på då eller såg du berre at da var lite i ekspansjonstanken? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Har hatt problemer med webasto siden jeg kjøpte bilen. Når jeg bruker fjernkontroll fungerer den fint. Men når jeg stiller inn et klokkeslett, så starter den ikke til riktig klokkeslett. I følge mine beregninger starter den 44 minutt før oppsatt klokkeslett. Klokka i bilen er riktig, så jeg forstår ikke hvordan dette er mulig. Kan man endre dette i innstillinger en plass? Det er en Skoda octavia 2015 modell.
    • Litt sent dette, men monterte LED bar i dag og søkte litt for å finne tips. Ble ikke så klok. Trodde først jeg måtte ha CAN bus mating, men viser seg at Yeti 2010 med Bixenon ikke sender signal via OBD port om fjernlys. Styrestrøm kan hentes fra kabel til pin nr. 8 i kontakten til lykta. Blir ikke CAN bus krøll med feilmelding. 
    • Hei, Lyden jeg hører her, er jo startmotoren som bare går og går, det er ikke noe tvil om det. Står også tydelig at nøkkelbatteri er dårlig, har du prøvd å bytte det? Man får ofte opp feilmelding med at nøkkelen ikke er tilstede om man har dårlig batteri
    • Hei, jeg sliter med det samme. CanM8 klarer heller ikke gi meg gode svar så jeg håper noen har ikke har løst dette?
    • Demonter EGR Ventilen som garantert er kokset helt igjen eller ikke lukker helt på grunn av skitt i ventilen. Rens den nøye med egnet rensemiddel (finnes eget rensemiddel til dette) blås tørr og monter tilbake. Resett feilkode og alt er sikkert fint. 
    • Hei, Jeg opplever av og til en merkelig lyd ved start av bilen. Det høres nesten ut som at startmotoren ikke slutter å gå og bilen vibrerer kraftig. Hvis jeg starter/stopper bilen noen ganger forsvinner problemet av seg selv. Noen ganger får jeg opp feilmelding om at nøkkelen ikke er tilstede/har dårlig batteri, andre ganger ingen feilmelding. Det er vanskelig å beskrive dette problemet så jeg tok en video av det hele forrige gang det skjedde. Jeg har også hatt bilen inne hos Møller for feilsøking men de sier det ikke er noe feil med bilen og jeg hadde ikke denne videoen å vise de den gangen jeg hadde den inne.  IMG_5054.MOV
    • Panserbeskytter for Octavia '18-20 selges. kr 800,- + eventuell frakt. Vet ikke om/hvordan den passer på andre årsmodeller. Iflg Gytis autek der den ble kjøpt så er den for 2018-2020 mod. Vestfold. Se finn anonnse 375529451 🙂
    • Hei alle Skoda brukere.😊 Har en Octavia 2014, hvor både regn og lys sensor har begynt å tulle. Har kjørt scanning med Icarsoft CRmax scanner, får da opp følgende feilkode: B136676 "Sensor for regn/lysgjenkjenning - Feil installasjonsplassering."   Feilen(e) opptrer på følgende måte: 1. Når jeg kjører med fulllys, dimmer lyset ned, bare "enkelte ganger" når jeg møter biler. 2.Lysbryteren går ikke an å "skyve forover" for å slå av full lyset igjen, men må trykkes bakover. 3.Symbolet for "fullt lys" vises ikke i displayet på dashbordet. 4.Regnsensor fungerer ikke/ ikke på normalt vis. Når viskerbryter/arm  står i nullstilling når det regner, får jeg ingen reaksjon fra vindusviskerne, men når jeg setter den på intervall visking, ser en enkelte ganger, at hastigheten på vindusviskerne øker, uten at jeg har gjort noe for å påvirke den. Noen som vet hva som kan være feil/eller tror de vet? Alle innspill tas imot med takk! Hilsen Eirik 😊      
    • hei, jeg fikk opp denne feilkoden og da forsto jeg det sånn at man bare skal bytte enhet eller sende enheten inn på rep. jeg driver og ser litt på og kjøpe ny(brukt) men vanskelig og finne rett type. på enheten som står i bilen nå står det: 1K0 614 517 AB. finnes det noen andre alternativ? eller kan jeg bare bruke en sentral det står det samme på. har en sentral liggende som står 1K0 907 379 AB på. noen som har forslag til hva jeg skal gjøre? mvh sebastian
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

×
×
  • Opprett ny...