Gå til innhold
Sverre

Forbruk kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :)

Lurte på om dere som var så heldige å ha fått deres biler ville dele hva deres biler bruker av drivstoff?  
Er det store avvik fra oppgitte tall ? 
 

Skrevet

Kodiaq Sportline 190hk tdi dsg, 5seter.

Første langtur, Oslo-Trondheim-Oslo, dagen etter at jeg hentet bilen, gikk på 0.52l/mil. Kun to voksne og helgeturbag i bilen. 

Snittforbruk er med like mengder langtur og bykjøring etter 2000km  på 0.67l/mil.

Dette er kalkulert på tall fra fylling, ikke kjørecomputer. 

Skrevet

Jeg har omtrent samme bil som @sletto, og har et totalforbruk etter 13000km på 0.7 på mila. Min kjørestil tilsier at jeg kan få det godt ned på øvre 0.5 tallet når jeg kjører pent. 

Skrevet
6 timer siden, sletto skrev:

Kodiaq Sportline 190hk tdi dsg, 5seter.

Første langtur, Oslo-Trondheim-Oslo, dagen etter at jeg hentet bilen, gikk på 0.52l/mil. Kun to voksne og helgeturbag i bilen. 

Snittforbruk er med like mengder langtur og bykjøring etter 2000km  på 0.67l/mil.

Dette er kalkulert på tall fra fylling, ikke kjørecomputer. 

Snill med forbruket disse da vil jeg si :) Og ikke minst reelle tall da du beregner selv :D

 

4 timer siden, tronna skrev:

Jeg har omtrent samme bil som @sletto, og har et totalforbruk etter 13000km på 0.7 på mila. Min kjørestil tilsier at jeg kan få det godt ned på øvre 0.5 tallet når jeg kjører pent. 

Er gøy å la motoren jobbe litt også :) prøvekjørte bil med denne motoren hos forhandler, var fint drag med 190 hk tdi, men grunnet kjøremønster har vi valgt å gå for 180 hk tsi 

Noen her som har tall fra 180 hk tsi også? :) 

Skrevet
8 timer siden, Vandreren skrev:

190 hk. bensin

Vanskelig å komme noe særlig under 0.8 på langkjøring (målt av bilen selv).

så den ligger på rundt literen i daglig småkjøring da? 

Skrevet

Og det var grunnen til at jeg ga fa** i Lan Marie, treklemmerne, og maktkåte Raymond, og kjøpt Diesel. 

Vi kjører rundt 22000km i året, mye langturer, dvs 150-600km på en dag, og slev om jeg tok utgangspunkt i urealistiske forbrukstall fra brosjyren, så ville vi spare 8-10.000kr i året med diesel contra bensin. I tillegg er jo 190hk bensin en god del dyrere (20.000kr?), så besparelsen over 5 år blir betydelig. 

 

  • Lik 2
Skrevet
På 12.7.2018 den 21.41, Sverre skrev:

så den ligger på rundt literen i daglig småkjøring da? 

Ja, det gjør den. Har samme kjøredata som @Vandreren på langturer (altså 0,8). For å komme under det så må du kjøre meget pent og ha mange 70-80 soner...

Skrevet

Jeg kjører langt mer enn jeg hadde sett for meg, bikket 14000km på 7 måneder, ligger altså godt an til å kjøre 20-24000 i året. Da vil jeg spare inn prisforskjellen på 190 TDI mot 150 TSI på forholdsvis få år.

2.0TSI var aldri aktuelt for min del grunnet engangsavgiften.

2.0 TSI er riktig nok mer livlig, med dieselen er hakket mer praktisk, og jeg tror dama i passasjersetet synes den er livlig nok som den er ?

Dagens tur fra Oslo til Sjoadalen via Valdresflya hadde følgende forbrukstall.

267km, 3:53t, 69km/t snitt, 6.3 l/100km.

Da er vi nesten oppe på 1400 meter.

  • Lik 2
Skrevet

Tror vel også at hvis man kjører 20k eller mere pr år, er diesel å foretrekke rent økonomisk.

Vi hadde en diskusjon på jobben, for to "like"  Octavia, med 1.8TSI og 2.0TDI. Med 50k i året er det store forskjeller vi snakker om, mens risikoen for lavere salgspris for TDI ligger og spøker. Skal uansett ikke være mulig å tape det man sparer i drivstoff. Andre omkostninger er ganske like

  • Lik 1
Skrevet

Nå er det vel litt viktig å sammenligne med 2,0/184hk TDi utgaven da, som er en litt eldre motor som også 1,8/180hk TSi er, i tillegg så har de også samme girkasse (om en har 4x4). M E N når det er sagt, så er jeg 100% enig med deg @PaulusA, har en kjørelengder på over 20.000km i året så er absolutt diesel å foretrekke.

Nå er bilen min litt for ny til at den har "sluppet opp" enda og er nok tørstere enn hva den er etter noen flere hundre mil med kjøring, men på en tur til fjells i dag, så er de harde fakta

  • 270km kjørelengde
  • 81 km/t (snitthastighet)
  • 0,78 ltr/mil

Dette er kun tall fra kjørecomputeren, men hvor nøyaktig den er vet jeg ikke.........?

Da var det 4 personer og fullastet lasterom, så her det også en del å gå på med tanke på hva bilen var lastet med og ikke minst tyngden på høyrefoten min. Men motoren i min bil er jo aldri i nærheten av å kunne konkurrere med en tilsvarende dieselmotor når det gjelder forbruket. Den er tørst og det var jeg klar over før bilen ble kjøpt også.

Superben jeg byttet inn gikk litt rimeligere enn dette, men ett trinn mer på DSG kassa utgjør jo også litt i motorveihastighet. Selv om jeg er glad for at jeg nå har en oljefylt DSG kasse som tåler mer, så burde jo min bil blitt levert med den nye DSG kassa du har @PaulusA, uten tvil :)

Hadde jeg hatt mindre småkjøring så hadde nok jeg også valgt diesel, men når jeg ser hva all småkjøring gjør med arb.bilen jeg har, så er jeg likevel fornøyd med at jeg har valgt bensin, til tross for et merkbart høyere drivstofforbruk med bensinmotoren.

  • Lik 1
Skrevet

Ja, det er synd du ikke fikk den kassa @Superb lll

Fjelltur her også, stappa bil, ikke sparebluss 

0,57 l/mil

Hadde 0,54 en stund, men økte med klatringen til 900m

Skrevet

Ja det er synd det er den gamle DSG kassa @PaulusA, men det kommer vel en oppdatering fra 2019 regner jeg med når mest sannsynlig også noen av motorene blir erstattet av andre motorer.

Lå på 0,71, men etter en litt lengre og bratt klatring opp noen smale fjellveier så steg forbruket merkbart, er på ca 900m vi også. Girer litt mer ned enn jeg er vant til denne DSG kassa her, men den har jo som nevnt et trinn mindre enn den jeg hadde i Superben. Ikke at det er noe feil med det, bare litt uvant nå i starten ;)

Blir vel forhåpentligvis et annet forbruk på veien hjem, for etter kartet og globusen så er det nedoverbakke hele veien, hehe ;) Men det er jo ikke slik i praksis selvfølgelig.........

 

Skrevet

Takker for mange svar og innvendinger :) 

Som nevnt tidligere vil bilen vår få kjøremønster med turer på ca 8 km pr tur i det daglige, med en og annen lengre bilferie så diesel er dessverre ikke et godt alternativ for oss. Selv er jeg helt enig i at 190 hk diesel hadde vært en "mer" riktig motor for denne bilen :) satt også lenger inne å velge bensin da dieselen på 190 hk som sagt var rimeligere i innkjøp også! 
Men jeg har all tro på at denne bilen vil gi oss glede i mange år fremover uansett. 

Ser forøvrig at girkasser blir diskutert en del her, er det noen som vet hvilken automatkasse som følger de ulike motoralternativene? 

  • Lik 1
Skrevet

For Kodiaq sin del så er det ikke de samme DSG kassene som er nevnt her (i hvert fall ikke på den største bensinmotoren og dieselmotorene), så det er ikke noe tenke på for din del @Sverre :)

Det er (som jeg kjenner til) først fremst enkelte Superb og Octavia modeller som har en DSG 7 (tørr clutch) kasse, som ikke tåler mer enn 250nm dreiemoment det er snakk om her. Kodiaq har en helt annen og ny DSG 7 kasse (oljefylt) på (i hvert fall) den største bensinmotoren og dieselmotorene, 

Jeg er også enig med deg i valg av motor til den kjøringen du har mest av @Sverre, jeg har også valgt bensin på min nye Octavia Scout av de samme årsakene. Men jeg er også helt enig med deg i at en type bil som Kodiaq (og andre større type SUV) så burde det vært en stor dieselmotor med et greit dreiemoment slik som minst 2,0/190hk - 400nm som leveres til Kodiaq, Superb og Tiguan. Med fullastet bil, 5 - 7 personer og tilhenger/campingvogn etter så blir det en lek, uten at drivstofforbruket går til "himmels" ;)

  • Lik 1
Skrevet

Takker for utfyllende svar @Superb lll:)

Ja vi er helt enige angående motorisering, diesel hører til men passer ikke godt nok til våre behov :) Jeg ønsket selv å kjøpe Superb Sportline med 280 hk, men min bedre halvdel mente at høy bil var det riktige.  Prisen på de to alternativene var ikke så veldig forskjellig heller, men disse kvinnfolka vet å få viljen sin ^_^  Men tror jeg blir fornøyd med Kodiaq'en, flott bil med masse plass og stilig design :D gikk da også for fargen Velvet Red! : ) Bilder kommer, men etter som jeg har forstått skal en lage egen tråd for egen bil :) 
 

  • Lik 1
Skrevet

Da er det flere enn meg som har en «sjef» på hjemmebane også forstår jeg, hehe ;):D 

Vår forrige bil (2016 Superb) var det enighet om at den skulle være Business Grey metallic, og ha sølvfargede felger. Kommer ned til forhandler og er i ferd med å sette opp kontrakten når min eldste datter ser dem.vogna til forhandleren. Den er da Moon White metallic og har type kontrastfelger, blanke polerte alu eiker og sortlakkerte kanter på eikene og selve felgene, hun overtalte sin søster og de snakket litt med sin mor, og så kom min kone bort til meg og fortalte hva de hadde blitt enige om. Jeg forsøkte meg med hva vi var enige om alle sammen på forhånd når det gjaldt farge på bil og felger,  men det var jo før vi hadde sett dem.vogna som de sa, og ja, det ble hvit bil med kontrastfelger, og selgeren lo godt........... >:(;)  

Denne gange kjørte jeg ned alene når jeg skulle bestille bilen, jeg fikk det meste som jeg ønsket denne gangen, men akkurat når det gjelder vinterfelgene har min frue glatt overkjørt mitt valg/ønske, hun snakket med selgeren selv og forandret på det....... Så akkurat der er jeg fremdeles litt skeptisk må jeg si, men felgene har ikke kommet enda, så jeg har jo ikke sett dem «live». Må nok se dem selv både fysisk og på bilen før jeg helt klarer å se hvordan det blir, for de er ikke så mye benyttet på andre biler etter hva jeg har sett. Så litt skeptisk er jeg, men må som sagt se dem før jeg sier så mye mer om dem........... :S

 

Hørtes veldig spennende ut hva du egentlig hadde sett for deg @Sverre, den Superben har jeg lagt min «elsk» på også, men hverken frue eller lommebok var helt enige i akkurat det, så da ble det heller ikke det. Men nå er jo Kodiaq også en veldig flott bil, selv om de ikke kan sammenlignes, men tror ganske så sikkert at du/dere blir fornøyd med den også :)  Velvet Red har jeg nok ikke sett «live» enda tror jeg, så det skal bli spennende å se bilder av bilen din @Sverre, og ja, en egen tråd hører med ja, hehe ;) :)

Jeg tittet også litt på Kodiaq med den motoren du har valgt @Sverre, for det hadde helt klart også blitt vårt valg. Men prismessig så ble den vi satt sammen enda dyrere enn Superb 280hk 4x4, og dermed så ble det helt uaktuelt denne gangen. Men en type SUV er nok veien jeg kommer til å gå neste gang vi bytter bil, merker godt overgangen fra en litt senket Superb (med DCC adaptivt understell) og over til Octavia Scout med ca 4 cm høyere understell, og det er en overgang jeg liker veldig godt og jeg kan gjerne ta en enda høyere bil neste gang. Så kanskje en pent brukt Kodiaq med 2,0/190hk TSi kan være en mulighet ved vårt neste bilbytte :) 


Angående drivstofforbruk, så ble det som forventet et lavere forbruk hjem fra fjellet enn opp. Startet med 0,49 de første kilometerne, men det var jo nesten bare rett ned så det skulle bare mangle også. Flater litt ut og vi beholder landeveis hastighet og ligger da på 0,58, farten øker litt og forbruket stiger til 0,62. Så akkurat det må jeg si at jeg var meget fornøyd med, 4 personer og fullastet bil. :D 

Men så kommer strekket derifra og hjem som er først et vegarbeidsområde (50 og 70 soner), og så 4 feltsmotorveg (80, 90, 100 og 110 soner) det meste av strekningen hjem etter det, med hastigheter fra 80 km/t -----> 120 km/t (+ moms, hehe ;)). Da endte snittet tilslutt på 0,69, og det må jeg si at jeg nesten er litt imponert av, for bilen passerte jo såvidt 2.000km (totalt) når vi var nesten hjemme. Jeg kjørte veldig pent og forsiktig frem til vi kom til motorvegen, for å se hvor lavt jeg kunne få forbruket og når det da lå på ca 0,6 så må jeg si meg veldig fornøyd. Etter dette, så var gassen virkelig i bruk, aktiv høyrefot og flere «kick-down» på DSG kassa, men likevel så synes jeg det ikke er så verst når en totalt ender på 0,69 med denne kjøringen. Her vet jeg godt at en fint kan få det lavere med en lettere høyrefot, at bilen blir mer kjørt inn og mindre last i bilen, men kan jo selvfølgelig ikke måle seg med en dieselmotor i det hele tatt.......... 

Den nye DSG 7 kassa (som enkelte Superb og Kodiaq har) kunne nok også hjulpet litt på forbruket, for i 110 km/t sona på motorvegen så lå vi en god stund med cruise controllen på 125 km/t (etter speedometeret da), og da viste turtelleren 2.500 rpm i 6. gir. Med et 7. gir her, så hadde nok turtallet ligget nærmere 2.000 rpm vil jeg tro, det gjorde det i hvert fall på Superben vi byttet inn med DSG 7 og den samme motoren (1,8/180hk TSi).

Skrevet

Ja de har selvutnevnt veto i enkelte diskusjoner har jeg lært med tiden xD 

Satt å lo litt for meg selv også her når jeg leste det du skrev angående deres bestilling av bil  @Superb lll , og kjente meg gjerne litt igjen xD men kvinnfolka pleier ikke å blande seg så mye når det kommer til andre ting en det som synes når bilen står parkert og låst, altså type bil, farge og felger :) Hvertfall er dette tilfellet hos meg :D

Så valg av motor, utstyrsnivå og ellers det som måtte høre til fikk jeg gå fritt inn med selv. Farge var hun også enig i at velvet red var fin så fikk ingen motstand der heller :D Eneste som var litt diskusjon om var variabelt bagasjeromsgulv, hun ville ha det men det lot seg ikke kombinere med canton sound system. Og bilen kommer nå med Canton :D

Bilen har forøvrig endelig ankommet forhandler så har vært nede å tatt en sniktitt, legger ved et bilde slik du kan se fargen på bilen her :) Lager egen tråd når jeg har fått nøklene.

På 19.7.2018 den 15.09, Kodiaq6011 skrev:

Har en godt kjørt taxi med ca 235 hk org 190hk tdi syv seter med snitt forbruk på 0.9l blandet kjøring. Kan få den ned til 0.7 på blandet men da kan ikke bilen stå på tomgang. Ingen stopp av motor ved stans. Bilen min har mye tomgang kjøring når den står stille. Og på motorvei holder jeg 130 cruice control. Har litt røff kjøring ellers.

Hei :) Synes ikke det var så veldig skremmende forbruk iforhold til kjøremønsteret en taxi har, og ikke minst effekten den nå har. Når bilen din ble tunet ble gassresponsen bedre også da? 

20180721_144718.jpg

Skrevet
13 minutter siden, Sverre skrev:

Ja de har selvutnevnt veto i enkelte diskusjoner har jeg lært med tiden xD 

Satt å lo litt for meg selv også her når jeg leste det du skrev angående deres bestilling av bil  @Superb lll , og kjente meg gjerne litt igjen xD men kvinnfolka pleier ikke å blande seg så mye når det kommer til andre ting en det som synes når bilen står parkert og låst, altså type bil, farge og felger :) Hvertfall er dette tilfellet hos meg :D

Så valg av motor, utstyrsnivå og ellers det som måtte høre til fikk jeg gå fritt inn med selv. Farge var hun også enig i at velvet red var fin så fikk ingen motstand der heller :D Eneste som var litt diskusjon om var variabelt bagasjeromsgulv, hun ville ha det men det lot seg ikke kombinere med canton sound system. Og bilen kommer nå med Canton :D

Bilen har forøvrig endelig ankommet forhandler så har vært nede å tatt en sniktitt, legger ved et bilde slik du kan se fargen på bilen her :) Lager egen tråd når jeg har fått nøklene.

Den rødfargen kledde Kodiaq Sportline veldig godt, rød bil med sorte detaljer var virkelig sprekt ? :D Så denne bilen ser jeg frem til å se en egen tråd og flere bilder av ja :) 

 

Stemmer bra det du sier om det som er synlig på en bil som står stille ja, det visuelle har helt klart stor betydning for min frue også ;):) 

Hehe, ja etter å ha vært gift i over 23 år, så har jeg lært meg hvilke «diskusjoner og kamper» en bare kan legge døde med en gang, ikke er det alle «diskusjoner» det er så veldig smart å «vinne» heller ;);) 

Men nå har jeg jo ikke bare en «hovedsjef» her hjemme, vi har to tenåringsdøtre på 16 og 19 år som også har begynt å si i fra om ting de også. Ikke synd på meg i det hele tatt, men en kan vel føle seg litt «alene» i visse situasjoner ja, hehe ;);) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...