Gå til innhold
Bjørn-O

Bjørn-O`s Octavia Scout 180 tsi 4x4 dsg 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

NB Bilder kommer, må bare få tatt noen :)

 

Bedre sent enn aldri, tok ut bilen 21.06.2018

Race blue Octavia Scout 180 tsi, ble det meste av utstyr, dog ikke columbus navi, phonebox med trådløslading/wlan og sim inngang og oppvarmet frontrute

Har kjøpt Canm8 og CanReader for montering av Led Bar på sikt

 

Har VCDS så har tweaket litt, som blant annet:

- Lukking av bakluke med knapp i kupe og på fjernbetjening

- Tåkelys som drl

- Tåkelys som coming home

- Laptimer i maxidot(musekino)

- Offroad display i navi

- Baklys som drl

- Etterfyllimengde drivstoff maxidot(musekino)

- Needle sweep

 

 

 

-

IMG_20180722_111632.jpg

Endret av Bjørn-O
  • Lik 1
Skrevet

En flott bil du har @Bjørn-O :) 

Har selv den samme bilen og drivlinjen, men i en annen farge (hentet min i Juli 2018). Mye av utstyret ser også likt ut, jeg har også Amundsen Navi, på min så droppet jeg panoramataket (dårlig erfaring med soltak på tidligere biler), men tok med oppvarmet frontrute. Satset også på 18" hjul for både sommer og vinter.

Vet ikke helt hva du synes om dette selv, men jeg fjernet alle emblemene (bokstavene) på bakluken, synes selv det gir en finere «look», og så er det også enklere å holde det rent på bakluken. Legger ved et bilde så kan du se hvordan min ble uten emblemene.

1211228379_Skjermbilde2019-06-05kl_17_22_04.thumb.png.b013439e463809abd913d5e345da17aa.png

Skrevet
31 minutter siden, PaulusA skrev:

Hvorfor er dette "riktig" motor? Hehe

Fordi det er bensin og ikke TDI ;) 

Skrevet
3 timer siden, BGB skrev:

Fordi det er bensin og ikke TDI ;) 

Har en 2.0TDI 2018 Octavia.. Det er riktig motor/drivlinje også! ;)

Skrevet
32 minutter siden, Marius skrev:

Har en 2.0TDI 2018 Octavia.. Det er riktig motor/drivlinje også! ;)

Joda for de som kjører 20k km i året så kan det være det.

Men min mening, sett bort fra forbruk er det bare negative ting med diesel. V6 TDI derimot kan jeg til nød leve med.

Skrevet

Hmm

Styrke?

Liker også best bensin bortsett fra forbruk og styrke. Til langkjøring med full bil, eller tilhengerkjøring er diesel å foretrekke.

 

Ellers synes jeg 1.8T er usedvanlig tørst. Hadde nesten samme forbruk på 90-tallet med 1.8T 20V

1.4T er derimot litt bedre

Skrevet
43 minutter siden, PaulusA skrev:

Styrke?

 Liker også best bensin bortsett fra forbruk og styrke

Diesel har mer Nm ja, men det varer svært kort kontra bensin som har det lengre i registeret. 

44 minutter siden, PaulusA skrev:

Ellers synes jeg 1.8T er usedvanlig tørst. Hadde nesten samme forbruk på 90-tallet med 1.8T 20V

 

Det er jeg helt enig i, siste 1.8 TSI er usedvanlig dårlig på forbruk. Vår nye Kodiaq med største bensinmotor med 80 mil på klokka har et lavere forbruk enn vår forrige Octavia med 30000 på klokka. 

Skrevet

Diskusjonen om diesel vs bensin, skal jeg la ligge, for det er jo meget individuelt hva som passer til enkeltes behov og bruks/kjøremønster. for meg passer egentlig ikke en dieselmotor i det hele tatt, men ser jo absolutt hvilke fordeler den kan ha med fullastet bil og ikke minst når en har en tilhenger etter.

Når det gjelder 1,8/180hk TSi så finnes jo den merkelig nok i 3 forskjellige utgaver, men kun 2 av dem leveres her i Norge, og nå har jeg hatt litt erfaring med begge de utgavene som er tilgjengelig her i Norge.

Superb 1,8/180hk 250nm DSG 7 2016 mod, kjøpt ny i Mars 2016, og byttet inn i Juli 2018 etter ca 45.000km, det triste her er at DSG 7 kassa begrenser dreiemomentet til hva denne utgaven av 1,8/180hk egentlig yter. Men i denne kombinasjonen her, så lå forbruket mitt i snitt på noe rundt 0,7 ved blandet kjøring.

Octavia Scout 2018 er bilen jeg byttet inn til og den har den samme motoren, men forskjellen nå er at bilen har en DSG 6 kasse, bilen har 4x4 og dreiemomentet har øket til 280nm. Men forbruket er jo som dere skriver merkbart høyere, den er regelrett tørst. Vet ikke hvorfor denne motoren nå  er så mye tørstere enn hva den var i Superb, mulig en DSG 6 kasse gir noe av svaret når en kjører i motorveihastighet, fordi turtallet da selvfølgelig blir litt høyere i 6. gir fremfor 7. gir. At bilen har 4x4 er vel også en tellende årsak, men det bør vel ikke utgjøre så veldig mye slik som Haldex virker etter min mening, men her kan det godt hende at jeg har manglende kunnskaper om hva 4x4 egentlig gjør for forbruket...........?

At Octavia Scout har en annen konstruksjon/design med tanke på luftmotstand utgjør kanskje også noe i forhold til Superb som jeg hadde, men hvor mye det kan si vet jeg ikke. Men det jeg derimot er meget sikker på er at denne kombinasjonen jeg nå kjører er meget tørst. Mitt kjøremønster har ikke forandret seg noe særlig, bortsett fra ta jeg kjører litt mindre med privatbilen totalt sett, kjører de samme turene og strekningene, det er bare ikke så ofte som det var med Superben. Men forbruket ligger gjerne nå på ca 0,85, med den samme kjøringen. Bilen er som nevnt fra Juli 2018 og har ikke kjørt mer enn 14.100 km, men det er jo likevel mer enn det som skal til for at forbruket stabiliserer seg og motoren «slipper opp», det gjorde den et sted i mellom 9 og 10.000 kjørte km, før det lå den nærmere 0,9 i snitt.

Merker jo at Octavia er både sterkere og kvikkere enn Superb, at en økning på 30nm kan utgjøre noe når bilen er lastet full og har henger etter er det nok ingen tvil om, men at den også er giret annerledes og gjerne ligger et gir høyere hele tiden enn hva Superben gjorde, betyr nok også litt for gassresponsen uten at en bruker kick-down funksjonen vil jeg tro...........?

Jeg må si at jeg liker mye bedre oppsettet som er i Ocatvia her enn Superb med tanke på respons og dreiemoment, men forbruket er som nevnt alt for høyt til en bil fra 2018, det er definitivt ikke «Simply Clever» for å si det slik........

  • 3 uker senere...
Skrevet

Ja, det er nettopp dette jeg referer til når det gjelder Octavia og 1.8T

Noen som har prøvd den nye 2.0T med 190hk? Mener å ha lest i en test at den er mye mere nøysom

Skrevet
48 minutter siden, PaulusA skrev:

Noen som har prøvd den nye 2.0T med 190hk? Mener å ha lest i en test at den er mye mere nøysom

Nye 190 TSI er helt fenomenal på forbruk, mye takket være coasting-funksjon når man går av gassen - hele drivverket kobles sømløst ut når man triller. 

Kjørte vår ikke innkjørte Kodiaq på 0.64 her om dagen. 

Skrevet

@Superb lll 6- gears DSG kassen er nok ikke den mest økonomiske gearkassen, men det har ikke med utvekslingen på maks hastighet å gjøre. Det har mere med sprangene mellom gearene å gjøre. Gearkassene er satt opp for å gi best mulig forbruk (altså lavest mulig turtall på motoren),  med 7 gear vil gearkassen lettere kunne velge et høyere gear enn en som har bare 6 gear å velge mellom. Dessuten kan det være at gearkassene med tørr-clutcher har mindre indre motstand, clutchene som går i oljebad kan være tyngre å dra rundt.....

Haldex'en vil nok øke forbruket, rett og slett fordi det er en flerplateclutch som går rundt, en pumpe som surrer og går, ekstra drivaksler og differensial som skal roteres + ekstra vekt av hele sulamitten. Og det ekstra momentet er programert inn på 1,8 TSI-motorene på 4x4 modellene for å kompensere nettopp for dette. Og 1,8 TSI motorene er i bunn og grunn gamle motorer som er raffinert gjennom flere år. 2,0 TSI-motorene er nyere og mere moderne, bygget for lavt forbruk.

Luftmotstand øker med hastigheten, og begynner vel mest å gjøre seg gjeldende over 110-120 km/t. Og det er ikke så veldig stor forskjell på Superb og Octavia. Men det er mye som spiller inn, rullemotstand, vekt og masse mer.

  • Lik 1
Skrevet
5 minutter siden, Sjåføren skrev:

1,8 TSI motorene er i bunn og grunn gamle motorer som er raffinert gjennom flere år. 2,0 TSI-motorene er nyere og mere moderne, bygget for lavt forbruk.

Disse motorene er vel nøyaktig like gamle, og oppgradert underveis.

Forøvrig er 1.8 og 2.0 omtrent samme motoren - sistnevnte er en stroket 1.8 i bunn og grunn. 

Skrevet
11 minutter siden, BGB skrev:

Disse motorene er vel nøyaktig like gamle, og oppgradert underveis.

Forøvrig er 1.8 og 2.0 omtrent samme motoren - sistnevnte er en stroket 1.8 i bunn og grunn. 

Jeg mener å ha hørt at det er en nyutviklet to-liter nå. Mulig det er feil.....

Skrevet
Akkurat nå, Sjåføren skrev:

Jeg mener å ha hørt at det er en nyutviklet to-liter nå. Mulig det er feil.....

Det kan nok være korrekt det du sier, jeg vet dem måtte gjøre mye for å bedre utslippene på denne motoren.

Men de gamle var omtrent helt like :)

Skrevet

Forøvrig har jeg bare gode erfaringer med min 1,8 TSI, DSG og 4x4. Forbruket er ned mot 0,6 l/mila på snill langkjøring selv med bagasje og 3 personer i bilen. Sånn i det daglige ligger det på noe over 0,7 og opp mot 0,85. Det er veldig lett å bruke mer, og i perioder har jeg nok hatt langt styggere tall. Veldig gøy motor og jeg synes det er verdt hvert ekstra øre i forhold til rakleknakkerene, hehe. Min bruk og kjøremønster bare hadde ført til motorproblemer, så kanskje regnskapet er på plussiden likevel.

Nå går et 4,5 års fellesskap mot slutten, bilen byttes inn (eller selges) i løpet av høsten til fordel for en Karoq 2,0 TSI Sportline. Det har vært en udelt glede, men nå åpnes et nytt kapittel. Fremdeles bensin, selvfølgelig. Tror det blir knallbra!

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk i hvertfall klar beskjed av selgeren før jeg bestilte Octavia Scout at jeg ville få et merkbart høyere drivtstoffforbruk @Sjåføren, for det var forskjeller på DSG kassene som du korrekt skriver. I tillegg så er det 4x4 på Octavia Scout som jeg ikke hadde på Superb, det er et vesentlig lavere understell og det er en annerledes og mer moderne aerodynamikk på Superb enn hva det er på en litt mer «tilårskommen» Octavia Scout. Det er også gjort forbedringer/oppdateringer på motoren i Superb (selv om den nå har gått ut), for den i Superb yter egentlig 320nm (med manuell kassa), men dessverre så var den tunet ned for at DSG kassa skulle tåle dreiemomentet i den utgaven jeg hadde av Superb. Men motoren som du korrekt skriver er også gitt et litt høyere dreiemoment på 4x4 i Octavia, i tillegg til at også tankvolumet også er øket med 5 ltr på 4x4 utgavene pga økt drivstoffforbruk på Octavia 4x4 utgavene, slik var det i hvertfall, så blir det spennende å se hva som skjer når det kommer en ny Octavia i høst 😊 

Og det stemmer også som du skriver @Sjåføren at det er en helt ny TSi motor som nå er i Kodiaq, Karoq og Octavia, altså den nye 2,0/190hk. 😊

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...