Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Bjørn-O

Bjørn-O`s Octavia Scout 180 tsi 4x4 dsg 2018

Recommended Posts

NB Bilder kommer, må bare få tatt noen :)

 

Bedre sent enn aldri, tok ut bilen 21.06.2018

Race blue Octavia Scout 180 tsi, ble det meste av utstyr, dog ikke columbus navi, phonebox med trådløslading/wlan og sim inngang og oppvarmet frontrute

Har kjøpt Canm8 og CanReader for montering av Led Bar på sikt

 

Har VCDS så har tweaket litt, som blant annet:

- Lukking av bakluke med knapp i kupe og på fjernbetjening

- Tåkelys som drl

- Tåkelys som coming home

- Laptimer i maxidot(musekino)

- Offroad display i navi

- Baklys som drl

- Etterfyllimengde drivstoff maxidot(musekino)

- Needle sweep

 

 

 

-

IMG_20180722_111632.jpg

Edited by Bjørn-O
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En flott bil du har @Bjørn-O :) 

Har selv den samme bilen og drivlinjen, men i en annen farge (hentet min i Juli 2018). Mye av utstyret ser også likt ut, jeg har også Amundsen Navi, på min så droppet jeg panoramataket (dårlig erfaring med soltak på tidligere biler), men tok med oppvarmet frontrute. Satset også på 18" hjul for både sommer og vinter.

Vet ikke helt hva du synes om dette selv, men jeg fjernet alle emblemene (bokstavene) på bakluken, synes selv det gir en finere «look», og så er det også enklere å holde det rent på bakluken. Legger ved et bilde så kan du se hvordan min ble uten emblemene.

1211228379_Skjermbilde2019-06-05kl_17_22_04.thumb.png.b013439e463809abd913d5e345da17aa.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
31 minutter siden, PaulusA skrev:

Hvorfor er dette "riktig" motor? Hehe

Fordi det er bensin og ikke TDI ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, BGB skrev:

Fordi det er bensin og ikke TDI ;) 

Har en 2.0TDI 2018 Octavia.. Det er riktig motor/drivlinje også! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
32 minutter siden, Marius skrev:

Har en 2.0TDI 2018 Octavia.. Det er riktig motor/drivlinje også! ;)

Joda for de som kjører 20k km i året så kan det være det.

Men min mening, sett bort fra forbruk er det bare negative ting med diesel. V6 TDI derimot kan jeg til nød leve med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm

Styrke?

Liker også best bensin bortsett fra forbruk og styrke. Til langkjøring med full bil, eller tilhengerkjøring er diesel å foretrekke.

 

Ellers synes jeg 1.8T er usedvanlig tørst. Hadde nesten samme forbruk på 90-tallet med 1.8T 20V

1.4T er derimot litt bedre

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
43 minutter siden, PaulusA skrev:

Styrke?

 Liker også best bensin bortsett fra forbruk og styrke

Diesel har mer Nm ja, men det varer svært kort kontra bensin som har det lengre i registeret. 

44 minutter siden, PaulusA skrev:

Ellers synes jeg 1.8T er usedvanlig tørst. Hadde nesten samme forbruk på 90-tallet med 1.8T 20V

 

Det er jeg helt enig i, siste 1.8 TSI er usedvanlig dårlig på forbruk. Vår nye Kodiaq med største bensinmotor med 80 mil på klokka har et lavere forbruk enn vår forrige Octavia med 30000 på klokka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diskusjonen om diesel vs bensin, skal jeg la ligge, for det er jo meget individuelt hva som passer til enkeltes behov og bruks/kjøremønster. for meg passer egentlig ikke en dieselmotor i det hele tatt, men ser jo absolutt hvilke fordeler den kan ha med fullastet bil og ikke minst når en har en tilhenger etter.

Når det gjelder 1,8/180hk TSi så finnes jo den merkelig nok i 3 forskjellige utgaver, men kun 2 av dem leveres her i Norge, og nå har jeg hatt litt erfaring med begge de utgavene som er tilgjengelig her i Norge.

Superb 1,8/180hk 250nm DSG 7 2016 mod, kjøpt ny i Mars 2016, og byttet inn i Juli 2018 etter ca 45.000km, det triste her er at DSG 7 kassa begrenser dreiemomentet til hva denne utgaven av 1,8/180hk egentlig yter. Men i denne kombinasjonen her, så lå forbruket mitt i snitt på noe rundt 0,7 ved blandet kjøring.

Octavia Scout 2018 er bilen jeg byttet inn til og den har den samme motoren, men forskjellen nå er at bilen har en DSG 6 kasse, bilen har 4x4 og dreiemomentet har øket til 280nm. Men forbruket er jo som dere skriver merkbart høyere, den er regelrett tørst. Vet ikke hvorfor denne motoren nå  er så mye tørstere enn hva den var i Superb, mulig en DSG 6 kasse gir noe av svaret når en kjører i motorveihastighet, fordi turtallet da selvfølgelig blir litt høyere i 6. gir fremfor 7. gir. At bilen har 4x4 er vel også en tellende årsak, men det bør vel ikke utgjøre så veldig mye slik som Haldex virker etter min mening, men her kan det godt hende at jeg har manglende kunnskaper om hva 4x4 egentlig gjør for forbruket...........?

At Octavia Scout har en annen konstruksjon/design med tanke på luftmotstand utgjør kanskje også noe i forhold til Superb som jeg hadde, men hvor mye det kan si vet jeg ikke. Men det jeg derimot er meget sikker på er at denne kombinasjonen jeg nå kjører er meget tørst. Mitt kjøremønster har ikke forandret seg noe særlig, bortsett fra ta jeg kjører litt mindre med privatbilen totalt sett, kjører de samme turene og strekningene, det er bare ikke så ofte som det var med Superben. Men forbruket ligger gjerne nå på ca 0,85, med den samme kjøringen. Bilen er som nevnt fra Juli 2018 og har ikke kjørt mer enn 14.100 km, men det er jo likevel mer enn det som skal til for at forbruket stabiliserer seg og motoren «slipper opp», det gjorde den et sted i mellom 9 og 10.000 kjørte km, før det lå den nærmere 0,9 i snitt.

Merker jo at Octavia er både sterkere og kvikkere enn Superb, at en økning på 30nm kan utgjøre noe når bilen er lastet full og har henger etter er det nok ingen tvil om, men at den også er giret annerledes og gjerne ligger et gir høyere hele tiden enn hva Superben gjorde, betyr nok også litt for gassresponsen uten at en bruker kick-down funksjonen vil jeg tro...........?

Jeg må si at jeg liker mye bedre oppsettet som er i Ocatvia her enn Superb med tanke på respons og dreiemoment, men forbruket er som nevnt alt for høyt til en bil fra 2018, det er definitivt ikke «Simply Clever» for å si det slik........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det er nettopp dette jeg referer til når det gjelder Octavia og 1.8T

Noen som har prøvd den nye 2.0T med 190hk? Mener å ha lest i en test at den er mye mere nøysom

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
48 minutter siden, PaulusA skrev:

Noen som har prøvd den nye 2.0T med 190hk? Mener å ha lest i en test at den er mye mere nøysom

Nye 190 TSI er helt fenomenal på forbruk, mye takket være coasting-funksjon når man går av gassen - hele drivverket kobles sømløst ut når man triller. 

Kjørte vår ikke innkjørte Kodiaq på 0.64 her om dagen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Superb lll 6- gears DSG kassen er nok ikke den mest økonomiske gearkassen, men det har ikke med utvekslingen på maks hastighet å gjøre. Det har mere med sprangene mellom gearene å gjøre. Gearkassene er satt opp for å gi best mulig forbruk (altså lavest mulig turtall på motoren),  med 7 gear vil gearkassen lettere kunne velge et høyere gear enn en som har bare 6 gear å velge mellom. Dessuten kan det være at gearkassene med tørr-clutcher har mindre indre motstand, clutchene som går i oljebad kan være tyngre å dra rundt.....

Haldex'en vil nok øke forbruket, rett og slett fordi det er en flerplateclutch som går rundt, en pumpe som surrer og går, ekstra drivaksler og differensial som skal roteres + ekstra vekt av hele sulamitten. Og det ekstra momentet er programert inn på 1,8 TSI-motorene på 4x4 modellene for å kompensere nettopp for dette. Og 1,8 TSI motorene er i bunn og grunn gamle motorer som er raffinert gjennom flere år. 2,0 TSI-motorene er nyere og mere moderne, bygget for lavt forbruk.

Luftmotstand øker med hastigheten, og begynner vel mest å gjøre seg gjeldende over 110-120 km/t. Og det er ikke så veldig stor forskjell på Superb og Octavia. Men det er mye som spiller inn, rullemotstand, vekt og masse mer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
5 minutter siden, Sjåføren skrev:

1,8 TSI motorene er i bunn og grunn gamle motorer som er raffinert gjennom flere år. 2,0 TSI-motorene er nyere og mere moderne, bygget for lavt forbruk.

Disse motorene er vel nøyaktig like gamle, og oppgradert underveis.

Forøvrig er 1.8 og 2.0 omtrent samme motoren - sistnevnte er en stroket 1.8 i bunn og grunn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, BGB skrev:

Disse motorene er vel nøyaktig like gamle, og oppgradert underveis.

Forøvrig er 1.8 og 2.0 omtrent samme motoren - sistnevnte er en stroket 1.8 i bunn og grunn. 

Jeg mener å ha hørt at det er en nyutviklet to-liter nå. Mulig det er feil.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Akkurat nå, Sjåføren skrev:

Jeg mener å ha hørt at det er en nyutviklet to-liter nå. Mulig det er feil.....

Det kan nok være korrekt det du sier, jeg vet dem måtte gjøre mye for å bedre utslippene på denne motoren.

Men de gamle var omtrent helt like :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg bare gode erfaringer med min 1,8 TSI, DSG og 4x4. Forbruket er ned mot 0,6 l/mila på snill langkjøring selv med bagasje og 3 personer i bilen. Sånn i det daglige ligger det på noe over 0,7 og opp mot 0,85. Det er veldig lett å bruke mer, og i perioder har jeg nok hatt langt styggere tall. Veldig gøy motor og jeg synes det er verdt hvert ekstra øre i forhold til rakleknakkerene, hehe. Min bruk og kjøremønster bare hadde ført til motorproblemer, så kanskje regnskapet er på plussiden likevel.

Nå går et 4,5 års fellesskap mot slutten, bilen byttes inn (eller selges) i løpet av høsten til fordel for en Karoq 2,0 TSI Sportline. Det har vært en udelt glede, men nå åpnes et nytt kapittel. Fremdeles bensin, selvfølgelig. Tror det blir knallbra!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg fikk i hvertfall klar beskjed av selgeren før jeg bestilte Octavia Scout at jeg ville få et merkbart høyere drivtstoffforbruk @Sjåføren, for det var forskjeller på DSG kassene som du korrekt skriver. I tillegg så er det 4x4 på Octavia Scout som jeg ikke hadde på Superb, det er et vesentlig lavere understell og det er en annerledes og mer moderne aerodynamikk på Superb enn hva det er på en litt mer «tilårskommen» Octavia Scout. Det er også gjort forbedringer/oppdateringer på motoren i Superb (selv om den nå har gått ut), for den i Superb yter egentlig 320nm (med manuell kassa), men dessverre så var den tunet ned for at DSG kassa skulle tåle dreiemomentet i den utgaven jeg hadde av Superb. Men motoren som du korrekt skriver er også gitt et litt høyere dreiemoment på 4x4 i Octavia, i tillegg til at også tankvolumet også er øket med 5 ltr på 4x4 utgavene pga økt drivstoffforbruk på Octavia 4x4 utgavene, slik var det i hvertfall, så blir det spennende å se hva som skjer når det kommer en ny Octavia i høst 😊 

Og det stemmer også som du skriver @Sjåføren at det er en helt ny TSi motor som nå er i Kodiaq, Karoq og Octavia, altså den nye 2,0/190hk. 😊

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...