Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Bjørn-O

Bjørn-O`s Octavia Scout 180 tsi 4x4 dsg 2018

Recommended Posts

NB Bilder kommer, må bare få tatt noen :)

 

Bedre sent enn aldri, tok ut bilen 21.06.2018

Race blue Octavia Scout 180 tsi, ble det meste av utstyr, dog ikke columbus navi, phonebox med trådløslading/wlan og sim inngang og oppvarmet frontrute

Har kjøpt Canm8 og CanReader for montering av Led Bar på sikt

 

Har VCDS så har tweaket litt, som blant annet:

- Lukking av bakluke med knapp i kupe og på fjernbetjening

- Tåkelys som drl

- Tåkelys som coming home

- Laptimer i maxidot(musekino)

- Offroad display i navi

- Baklys som drl

- Etterfyllimengde drivstoff maxidot(musekino)

- Needle sweep

 

 

 

-

IMG_20180722_111632.jpg

Edited by Bjørn-O
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, BGB skrev:

Riktig drivlinje og nydelig farge!

Takker

Share this post


Link to post
Share on other sites

En flott bil du har @Bjørn-O :) 

Har selv den samme bilen og drivlinjen, men i en annen farge (hentet min i Juli 2018). Mye av utstyret ser også likt ut, jeg har også Amundsen Navi, på min så droppet jeg panoramataket (dårlig erfaring med soltak på tidligere biler), men tok med oppvarmet frontrute. Satset også på 18" hjul for både sommer og vinter.

Vet ikke helt hva du synes om dette selv, men jeg fjernet alle emblemene (bokstavene) på bakluken, synes selv det gir en finere «look», og så er det også enklere å holde det rent på bakluken. Legger ved et bilde så kan du se hvordan min ble uten emblemene.

1211228379_Skjermbilde2019-06-05kl_17_22_04.thumb.png.b013439e463809abd913d5e345da17aa.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
31 minutter siden, PaulusA skrev:

Hvorfor er dette "riktig" motor? Hehe

Fordi det er bensin og ikke TDI ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, BGB skrev:

Fordi det er bensin og ikke TDI ;) 

Har en 2.0TDI 2018 Octavia.. Det er riktig motor/drivlinje også! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
32 minutter siden, Marius skrev:

Har en 2.0TDI 2018 Octavia.. Det er riktig motor/drivlinje også! ;)

Joda for de som kjører 20k km i året så kan det være det.

Men min mening, sett bort fra forbruk er det bare negative ting med diesel. V6 TDI derimot kan jeg til nød leve med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm

Styrke?

Liker også best bensin bortsett fra forbruk og styrke. Til langkjøring med full bil, eller tilhengerkjøring er diesel å foretrekke.

 

Ellers synes jeg 1.8T er usedvanlig tørst. Hadde nesten samme forbruk på 90-tallet med 1.8T 20V

1.4T er derimot litt bedre

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
43 minutter siden, PaulusA skrev:

Styrke?

 Liker også best bensin bortsett fra forbruk og styrke

Diesel har mer Nm ja, men det varer svært kort kontra bensin som har det lengre i registeret. 

44 minutter siden, PaulusA skrev:

Ellers synes jeg 1.8T er usedvanlig tørst. Hadde nesten samme forbruk på 90-tallet med 1.8T 20V

 

Det er jeg helt enig i, siste 1.8 TSI er usedvanlig dårlig på forbruk. Vår nye Kodiaq med største bensinmotor med 80 mil på klokka har et lavere forbruk enn vår forrige Octavia med 30000 på klokka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diskusjonen om diesel vs bensin, skal jeg la ligge, for det er jo meget individuelt hva som passer til enkeltes behov og bruks/kjøremønster. for meg passer egentlig ikke en dieselmotor i det hele tatt, men ser jo absolutt hvilke fordeler den kan ha med fullastet bil og ikke minst når en har en tilhenger etter.

Når det gjelder 1,8/180hk TSi så finnes jo den merkelig nok i 3 forskjellige utgaver, men kun 2 av dem leveres her i Norge, og nå har jeg hatt litt erfaring med begge de utgavene som er tilgjengelig her i Norge.

Superb 1,8/180hk 250nm DSG 7 2016 mod, kjøpt ny i Mars 2016, og byttet inn i Juli 2018 etter ca 45.000km, det triste her er at DSG 7 kassa begrenser dreiemomentet til hva denne utgaven av 1,8/180hk egentlig yter. Men i denne kombinasjonen her, så lå forbruket mitt i snitt på noe rundt 0,7 ved blandet kjøring.

Octavia Scout 2018 er bilen jeg byttet inn til og den har den samme motoren, men forskjellen nå er at bilen har en DSG 6 kasse, bilen har 4x4 og dreiemomentet har øket til 280nm. Men forbruket er jo som dere skriver merkbart høyere, den er regelrett tørst. Vet ikke hvorfor denne motoren nå  er så mye tørstere enn hva den var i Superb, mulig en DSG 6 kasse gir noe av svaret når en kjører i motorveihastighet, fordi turtallet da selvfølgelig blir litt høyere i 6. gir fremfor 7. gir. At bilen har 4x4 er vel også en tellende årsak, men det bør vel ikke utgjøre så veldig mye slik som Haldex virker etter min mening, men her kan det godt hende at jeg har manglende kunnskaper om hva 4x4 egentlig gjør for forbruket...........?

At Octavia Scout har en annen konstruksjon/design med tanke på luftmotstand utgjør kanskje også noe i forhold til Superb som jeg hadde, men hvor mye det kan si vet jeg ikke. Men det jeg derimot er meget sikker på er at denne kombinasjonen jeg nå kjører er meget tørst. Mitt kjøremønster har ikke forandret seg noe særlig, bortsett fra ta jeg kjører litt mindre med privatbilen totalt sett, kjører de samme turene og strekningene, det er bare ikke så ofte som det var med Superben. Men forbruket ligger gjerne nå på ca 0,85, med den samme kjøringen. Bilen er som nevnt fra Juli 2018 og har ikke kjørt mer enn 14.100 km, men det er jo likevel mer enn det som skal til for at forbruket stabiliserer seg og motoren «slipper opp», det gjorde den et sted i mellom 9 og 10.000 kjørte km, før det lå den nærmere 0,9 i snitt.

Merker jo at Octavia er både sterkere og kvikkere enn Superb, at en økning på 30nm kan utgjøre noe når bilen er lastet full og har henger etter er det nok ingen tvil om, men at den også er giret annerledes og gjerne ligger et gir høyere hele tiden enn hva Superben gjorde, betyr nok også litt for gassresponsen uten at en bruker kick-down funksjonen vil jeg tro...........?

Jeg må si at jeg liker mye bedre oppsettet som er i Ocatvia her enn Superb med tanke på respons og dreiemoment, men forbruket er som nevnt alt for høyt til en bil fra 2018, det er definitivt ikke «Simply Clever» for å si det slik........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det er nettopp dette jeg referer til når det gjelder Octavia og 1.8T

Noen som har prøvd den nye 2.0T med 190hk? Mener å ha lest i en test at den er mye mere nøysom

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
48 minutter siden, PaulusA skrev:

Noen som har prøvd den nye 2.0T med 190hk? Mener å ha lest i en test at den er mye mere nøysom

Nye 190 TSI er helt fenomenal på forbruk, mye takket være coasting-funksjon når man går av gassen - hele drivverket kobles sømløst ut når man triller. 

Kjørte vår ikke innkjørte Kodiaq på 0.64 her om dagen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Superb lll 6- gears DSG kassen er nok ikke den mest økonomiske gearkassen, men det har ikke med utvekslingen på maks hastighet å gjøre. Det har mere med sprangene mellom gearene å gjøre. Gearkassene er satt opp for å gi best mulig forbruk (altså lavest mulig turtall på motoren),  med 7 gear vil gearkassen lettere kunne velge et høyere gear enn en som har bare 6 gear å velge mellom. Dessuten kan det være at gearkassene med tørr-clutcher har mindre indre motstand, clutchene som går i oljebad kan være tyngre å dra rundt.....

Haldex'en vil nok øke forbruket, rett og slett fordi det er en flerplateclutch som går rundt, en pumpe som surrer og går, ekstra drivaksler og differensial som skal roteres + ekstra vekt av hele sulamitten. Og det ekstra momentet er programert inn på 1,8 TSI-motorene på 4x4 modellene for å kompensere nettopp for dette. Og 1,8 TSI motorene er i bunn og grunn gamle motorer som er raffinert gjennom flere år. 2,0 TSI-motorene er nyere og mere moderne, bygget for lavt forbruk.

Luftmotstand øker med hastigheten, og begynner vel mest å gjøre seg gjeldende over 110-120 km/t. Og det er ikke så veldig stor forskjell på Superb og Octavia. Men det er mye som spiller inn, rullemotstand, vekt og masse mer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
5 minutter siden, Sjåføren skrev:

1,8 TSI motorene er i bunn og grunn gamle motorer som er raffinert gjennom flere år. 2,0 TSI-motorene er nyere og mere moderne, bygget for lavt forbruk.

Disse motorene er vel nøyaktig like gamle, og oppgradert underveis.

Forøvrig er 1.8 og 2.0 omtrent samme motoren - sistnevnte er en stroket 1.8 i bunn og grunn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, BGB skrev:

Disse motorene er vel nøyaktig like gamle, og oppgradert underveis.

Forøvrig er 1.8 og 2.0 omtrent samme motoren - sistnevnte er en stroket 1.8 i bunn og grunn. 

Jeg mener å ha hørt at det er en nyutviklet to-liter nå. Mulig det er feil.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Akkurat nå, Sjåføren skrev:

Jeg mener å ha hørt at det er en nyutviklet to-liter nå. Mulig det er feil.....

Det kan nok være korrekt det du sier, jeg vet dem måtte gjøre mye for å bedre utslippene på denne motoren.

Men de gamle var omtrent helt like :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg bare gode erfaringer med min 1,8 TSI, DSG og 4x4. Forbruket er ned mot 0,6 l/mila på snill langkjøring selv med bagasje og 3 personer i bilen. Sånn i det daglige ligger det på noe over 0,7 og opp mot 0,85. Det er veldig lett å bruke mer, og i perioder har jeg nok hatt langt styggere tall. Veldig gøy motor og jeg synes det er verdt hvert ekstra øre i forhold til rakleknakkerene, hehe. Min bruk og kjøremønster bare hadde ført til motorproblemer, så kanskje regnskapet er på plussiden likevel.

Nå går et 4,5 års fellesskap mot slutten, bilen byttes inn (eller selges) i løpet av høsten til fordel for en Karoq 2,0 TSI Sportline. Det har vært en udelt glede, men nå åpnes et nytt kapittel. Fremdeles bensin, selvfølgelig. Tror det blir knallbra!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg fikk i hvertfall klar beskjed av selgeren før jeg bestilte Octavia Scout at jeg ville få et merkbart høyere drivtstoffforbruk @Sjåføren, for det var forskjeller på DSG kassene som du korrekt skriver. I tillegg så er det 4x4 på Octavia Scout som jeg ikke hadde på Superb, det er et vesentlig lavere understell og det er en annerledes og mer moderne aerodynamikk på Superb enn hva det er på en litt mer «tilårskommen» Octavia Scout. Det er også gjort forbedringer/oppdateringer på motoren i Superb (selv om den nå har gått ut), for den i Superb yter egentlig 320nm (med manuell kassa), men dessverre så var den tunet ned for at DSG kassa skulle tåle dreiemomentet i den utgaven jeg hadde av Superb. Men motoren som du korrekt skriver er også gitt et litt høyere dreiemoment på 4x4 i Octavia, i tillegg til at også tankvolumet også er øket med 5 ltr på 4x4 utgavene pga økt drivstoffforbruk på Octavia 4x4 utgavene, slik var det i hvertfall, så blir det spennende å se hva som skjer når det kommer en ny Octavia i høst 😊 

Og det stemmer også som du skriver @Sjåføren at det er en helt ny TSi motor som nå er i Kodiaq, Karoq og Octavia, altså den nye 2,0/190hk. 😊

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er det vel 2.0T med 7DSG som gjelder fremover tenker jeg 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hmm! Samme feilmelding  her, i dag,  med samme Kodiaq- modell.... Sjekka, og må etterfylles, ja. Langt under anbefalt nivå.. Tør ikke kjøre den, nei! Må gå til jobb i morgen, da🙁
    • Her høres det ut som et spjeld som fører varm/kaldt luft har hengt seg opp. Altså at spjeldet ikke åpner eller lukker seg og at det istedenfor varm luft, kommer kald luft. 
    • Høres ikke bra ut i disse tider... hva slags verksted har du brukt? Om du ikke var hos merkeverksted, ville evt tatt turen dit, med diagnose osv.
    • Oppdager at vindusvisker ikke virker. Bilverksted klarer ikke finne ut noe og det eneste de fant ut er at viskermotor fungerte da de målte dette. Bilen er en Skoda Fabia 2010 mod. Noen som har erfaring med dette?
    • Hi.Jeg for problem med klimaanlegg bak som kaster kaldt luft selvom jeg justerte dem på 30 grader nak.foran virker helt greit men bal både på guøvet og midten kaster kaldt luft.Er det noen som har peilonh på det?
    • Hei, Jeg har enn Octavia Scout 2018 model, hvor radioen har begynt å spørr om PIN kode? Jeg skriver inn enn random PIN også star det "vent litt" eller.no så skjer det ikke noe mere... så jeg skrur av og på radioen og da kommer den opp igjen og fungerer helt fint uten å spørr om PIN kode igjen.. Se vedlagt bilde. Hva er dette for noe ? er det tyveri sikring vist spenning har vert borte eller.no ? Tusen takk for innspill.      
    • For all del, beklager så mye at jeg informerte et nytt medlem om hva som kan skje om koding går feil, eller blir gjort av noen som ikke har den rette kunnskapen. Men den informasjonen er det jo bare Møller/VAG selv som kommer med, så da er nok det ikke så viktig å ta hensyn til............. Problemet er jo at merkeforhandler ikke koder lenger, fordi de ikke har lov til det, etter hva de informerte meg om i sommer når jeg ville kode bort det jeg nevnte over her på den nye bilen jeg hentet da, men det kunne de som nevnt ikke gjøre. Det var svaret de fikk fra fabrikken når de la inn en bestilling på nye koder til min bil for at de skulle bli lagret i bilens programvare og ikke bli slettet ved neste service.
    • Guest
      Få din lokale forhandler til å kode for deg hvis du ikke kjenner noen med diagnoseverktøy. Blir det gjort riktig har det ingenting å si for nybilgarantien.    Men det er tydeligvis veldig viktig for vedkommende over her å skrive det i hver bidige tråd når det er snakk om koding.
    • Det har ikke vært noen problemer med å ha kontakt med bilen siden serveren ble friskmeldt for min del, men jeg må legge til at jeg heller ikke har gjort noe annet enn å sjekke at det er samarbeid mellom bil og app. Når jeg gjorde et forsøk på å aktivere park.varmeren i går så fikk jeg samme meldingen som du skriver om her @Core2Duo, men for meg så løste det seg etter at jeg logget ut/inn av appen 1 gang. Det tok litt tid før alle systemene var oppegående etter den innloggingen, og det som tok lengst tid var park.varmeren, men den startet via appen etter en stund og siden det så har det fungert for min del.
    • Leter etter dobbelt hundebur til Skoda Kodiaq. Alle de mest brukte som 4Pets og Trixie ser ikke ut til å passe 😕 Noen som har noen gode tips? Har en Gordon Setter og en Keeshond, så en stor og en mellomstor hund. Skulle gjerne hatt de med meg på en trygg måte. Andre gode forslag tas imot med takk 😇
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Må straks gå til innkjøp av barnesete nr 2. Det kommer til å stå mest i samboeren sin 2016 Fabia Monte Carlo Edition. Er det noen som har forslag til hvilke stol som passer bra i de? Å som ikke tar for mye plass. 
    • Har ikke fått noe slikt, nei, så jeg regner med det ikke er så mange muligheter utenom og få oppdateringer fra selger. Jeg mener man i alle tilfeller burde få det med en gang, om det var muligheter for det.     Spørs om Møller har det samme systemet.. De burde vel ha det, men jeg har på følelsen at de ikke har det.. 😅 Får vel sende en liten henvendelse til selger om jeg ikke hører noe fra han den nærmeste tiden!  
    • Det kan godt hende at det er en mye bedre sporings system her i Norge også for alt jeg vet @Marius, for som sagt så var det fra min bestilling av Superb i 2016 jeg skrev om over her, så forhåpentligvis har det også blitt enklere  her i Norge også nå   Den Superben jeg kjøpte nå i sommer var det mye enklere å spore/finne, for den sto midt på gulvet i salgslokalet  
    • Ganske sikker på Skoda i UK har et mer omfattende sporings system på dette her, har ved flere anledninger lest på briskoda at dem kan spore der (Kundene/kjøper)  

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...