Gå til innhold
Core2Duo

Skal ha service - hva skal gjøres?!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når noen spør om hva som skal gjøres på service, så er det gjerne folk som ikke enda har tatt turen til sin lokale forhandler og spurt, men isteden spurt på nettet for å se om noen der vet imellomtiden. 

Slik er det ikke med meg, her sliter tilsynelatende Møller/Skoda virkelig selv med å vite hva som skal gjøres, virker det som. 

Finnes det noe som helst en serviceplan man kan laste ned eller slikt, for å se hva som virkelig skal gjøres med bilen, til en hver tid, så man selv vet hva som skal gjøres, til hvilken tid? 

 

Her er saken:

Min Superb varsler nå om at den har lyst på en inspeksjonservice. Jeg er jo litt prisbevist, og jeg vet at det gjerne kan skille noen kroner, selv mellom forskjellige Møller-forhandlere, så jeg sender alltid avgårde forespørsler hos mine nærmeste Skoda-forhandlere, også fordi jeg ikke har noe spesielt tilknytning (enda), til mine nærmeste forhandlere. 

Jeg har nå 3 tilbud liggende, alle forskjellige tilbud. 

 

  • TILBUD 1:
  1. Inspeksjon
  2. Utvidet service omfang

Her vil jeg si jeg fikk det jeg forventet av et tilbud. Punkt nummer 2 må jeg visst ha med, da kilometerstanden min er der den er. 

 

  • TILBUD 2:
  1. Inspeksjon - skal utføres nå.
  2. Utvidet service omfang - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  3. Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter - skal skiftes/utføres 2019-02 ved 60.000km
  4. Tilleggsarbeid: Skifte DSG-olje - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  5. Tilleggsarbeid: Skifte tennplugger - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km

Her har altså denne forhandleren satt opp, ifølge de, en 60.000km-service, da det kun er 2-3 måneder til jeg må inn og ha dette(?) Her gir hverken dato eller km-stand meg noe som helst. Som dere ser, så står det skrevet både dato og km. Men hvorfor står det f.eks 2019-10 på min bil? Min bil er jo registrert 2017-02. Skal DSG-olje skiftes etter enten 60.000km eller 2 år og 8 måneder? Det gir ingen mening i det hele tatt. Jeg legger til at alt dette tilleggsarbeide var for meg valgfritt å gjøre nå, eller om visstnok 2-3 måneder. Men da varslet jo ikke bilen, og jeg måtte passe på dette selv. 

 

  • TILBUD 3:
  1. Inspeksjon
  2. Utvidet service omfang
  3. Tilleggsarbeid: Bremsevæskeskift

Bremsevæskeskift allerede? Hvorfor det? Slår jeg opp i instruksjonsboka, står det klart og tydelig at første skift er etter 3 år. Det er også klistret en service-lapp i bilen etter sist jeg var på service, der Skoda-forhandleren har krysset av for "Bremsevæskeservice", og at det skal gjøres 02/2020 (altså etter 3 år).

 

Km.stand på bilen: 54.000 km - Registrert 02/2017.

 

Så ja, jeg sitter og klør meg litt i hodet. Hva er det som skal gjøres, og hvorfor er ikke noen Skoda-forhandlere samstemte? Og er det virkelig sånn at diverse tilleggsarbeide som ikke bilen varsler om (bilen varsler jo bare oljeskift og inspeksjon), at man selv må passe på at alt det andre blir gjort til den tiden det skal gjøres? Jeg var i den forfatning at når jeg skulle ha oljeservice ved rundt 60.000 km, at det var da alt det andre også skulle gjøres, som f.eks skifte av DSG-olje? Altså, en såkalt "storservice". 

Hva er deres erfaring på området? Jeg vet ikke, man må kanskje få tilbud fra flere forhandlere for å merke dette? Spør man bare en forhandler, stoler man jo selvfølgelig på den forhandleren man bruker fast. 

Skrevet (endret)

Bilen skal ha 60k service, enkelt og greit. Om ikke en offisiell forhandler vet hva det innebærer er det et rødt flagg.

Viktige punkt er inspeksjon og oljeskifte - både på motor og DSG samt Haldex når bilen evt har 4x4.

Endret av Gjest
skrivefeil
Skrevet
9 minutter siden, Core2Duo skrev:
  • TILBUD 2:
  1. Inspeksjon - skal utføres nå.
  2. Utvidet service omfang - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  3. Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter - skal skiftes/utføres 2019-02 ved 60.000km
  4. Tilleggsarbeid: Skifte DSG-olje - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  5. Tilleggsarbeid: Skifte tennplugger - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km

Her har altså denne forhandleren satt opp, ifølge de, en 60.000km-service, da det kun er 2-3 måneder til jeg må inn og ha dette(?) Her gir hverken dato eller km-stand meg noe som helst. Som dere ser, så står det skrevet både dato og km. Men hvorfor står det f.eks 2019-10 på min bil? Min bil er jo registrert 2017-02. Skal DSG-olje skiftes etter enten 60.000km eller 2 år og 8 måneder? Det gir ingen mening i det hele tatt.

Dette tror jeg har med når du hadde din forrige service @Core2Duo, altså at det enten treffer med tiden eller km i oktober mnd dette året, kan det stemme?

At pollenfilteret ditt skulle ha vært skiftet i februar 2019 stemmer jo med at da var bilen din 2 år.

Dette er virkelig en av ulempene med et digitalt servicehefte og variable serviceintervaller, en får ikke fulgt skikkelig med selv. Noe går på tid (uavhengig av km), noe går på enten tid eller km (avhengig av hva som inntreffer først) og noe er km avhengig, og noe av dette varsler heller ikke bilen i fra om, så da må en følge litt med selv. Men når en ikke har noe informasjon i form av et servicehefte, så er det jo heller ikke lett å ha kontrollen her. Jeg fikk min forhandler til å sende meg på mail en oversikt over når de forskjellige tingene skulle utføres, så har jeg i hvert fall et utg.pkt. Det gjorde jeg for både min 2016 Superb og min 2018 Octavia, bilen jeg nå har kjøpt har jeg jo ikke hentet enda, så den har jeg ikke spurt om denne informasjonen til enda heller. Ikke er den registrert og lagt inn i systemet ennå heller.

Skrevet

Årvåkenhet fra bileier er absolutt nødvendig. Det med variabelt serviceintervall, inspeksjonsservicer og nødvendig vedlikehold er vanskelig å forholde seg til og det er absolutt verdt å bruke sunn fornuft oppi det hele. Jeg var litt uheldig en periode der bilen varslet on inspeksjonsservice og like etterpå ble det "krav" om oljeskift. Nå bor jeg supernært forhandleren min, så det var ikke noe ulempe for meg å ha bilen inne to ganger. Men disse kunne vært samkjørt og forhandleren kunne nullstilt telleverket for variabelt intervall.

Men bremsevæskeskift var vel litt tidlig på din bil. Bremsevæsken holder normalt fint 2-3 år. Bremsevæskeinspeksjon ville jeg tro var en kontroll av væskenivå og kokepunkt, men dette ville jeg spurt nærmere om. Ingen vits å skifte unødig....

  • Lik 1
Skrevet
11 minutter siden, BGB skrev:

Bilen skal ha 60k service, enkelt og greit. Om ikke en offisiell forhandler vet hva det innebærer er det et rødt flagg.

Viktige punkt er inspeksjon og oljeskifte - både på motor og DSG samt Haldex når bilen evt har 4x4.

Om det er riktig at jeg skal ha 60.000 km service, så er det jo eventuelt bare 1 av 3 som vet dette, noe jeg syntes er litt betenkelig. Vet du eventuelt hvordan service-intervallene blir regnet ut? Som jeg nevnte, hvorfor skal jeg bytte DSG-olje på 54.000 km/2 år 8 mnd? Jeg trudde det var 60.000 km/3 år. :) Jeg syntes det er litt merkelige intervaller i tilfelle, men selvfølgelig, det kan da skyldes noe jeg ikke er klar over. 

 

13 minutter siden, Superb lll skrev:

 Dette tror jeg har med når du hadde din forrige service @Core2Duo, altså at det enten treffer med tiden eller km i oktober mnd dette året, kan det stemme?

At pollenfilteret ditt skulle ha vært skiftet i februar 2019 stemmer jo med at da var bilen din 2 år.

Nei, det stemmer ikke. Etter hva jeg kan se hadde jeg Inspeksjon + pollenfilter 07/2018 og oljeservice 01/2019. :) 

Skrevet
24 minutter siden, Core2Duo skrev:

Som jeg nevnte, hvorfor skal jeg bytte DSG-olje på 54.000 km/2 år 8 mnd? Jeg trudde det var 60.000 km/3 år.

Fordi det er ikke firkantet som nøyaktig km og tid.

Feks vår forrige Octavia ba om inspeksjon, det var enda 5 mnd til bytte av olje og bremsevæske men jeg tok det naturligvis samtidig i stedet for å levere bilen inn flere ganger. 

Skrevet
29 minutter siden, Sjåføren skrev:

Årvåkenhet fra bileier er absolutt nødvendig. Det med variabelt serviceintervall, inspeksjonsservicer og nødvendig vedlikehold er vanskelig å forholde seg til og det er absolutt verdt å bruke sunn fornuft oppi det hele. Jeg var litt uheldig en periode der bilen varslet on inspeksjonsservice og like etterpå ble det "krav" om oljeskift. Nå bor jeg supernært forhandleren min, så det var ikke noe ulempe for meg å ha bilen inne to ganger. Men disse kunne vært samkjørt og forhandleren kunne nullstilt telleverket for variabelt intervall.

Men bremsevæskeskift var vel litt tidlig på din bil. Bremsevæsken holder normalt fint 2-3 år. Bremsevæskeinspeksjon ville jeg tro var en kontroll av væskenivå og kokepunkt, men dette ville jeg spurt nærmere om. Ingen vits å skifte unødig....

Dette er absolutt viktig som du skriver @BGB for det er så mange variabler og mye å ta hensyn til at det er vanskelig å følge opp. Det er også veldig synd at det kan komme ting veldig tett uten at det blir oppdaget av (hverken bil eller) forhandler, fordi bilen ikke har kommet dit at den varsler riktig enda.

Bremsevæske skift er etter 3 år, helt uavhengig av kjørelengde. Tennplugger for bensinmotorer er både tids og km avhengig av hva som skjer først 5år/90.000km. Og slike variabler er det for flere ting, så det enkleste etter min mening er å ta en tur til forhandler og få de til å gi oss en oversikt. Det fikk jeg som nevnt til både Superben (2016) og til Octaviaen, og da skilte det litt på dem naturlig nok, fordi Superb hverken hadde oljefylt DSG eller 4x4.

Jeg skal hente en oversikt til den nye Superben også, men den må først registreres i deres system.

Skrevet
31 minutter siden, BGB skrev:

Fordi det er ikke firkantet som nøyaktig km og tid.

Jeg hadde det i tankene at det kunne være det. 

Har hatt i tankene å bytte til fast oljeservice, altså hver 15.000 km/1 år, selvfølgelig spesielt med tanke på motoren. Hadde det vært en idè å gjøre dette ved 60.000 km, så man kanskje får "penset" seg inn i en litt mer stabil servicemodell? Da får man jo oljeservice på 60.000, 75.000, 90.000 osv osv, og det er jo gjerne også da disse tilleggsarbeidene tilfaller. (DSG ved 60.000 km/3 år, pollenfilter hver 60.000 km/2 år osv..) 

Jeg når ca. 60.000 km når bilen er 3 år, så da ser jeg for meg at jeg får med meg alle tilleggsarbeidene når jeg skal ha det, ikke minst at det blir lettere og følge med. :)  Da må jo bilen inn en gang i året uansett. 

Skrevet

Jeg gikk over til å ha service og oljeskift ved fast km.stand i stedet til bilen jeg har i dag, og det kommer jeg også til å gjøre på den jeg har kjøpt nå.

Da blir det oljeskift ved hver 15.000km og service ved hver 30.000km, slik at det blir byttet olje/oljefilter 1 gang i året.

Det vil komme noe inne i blant dette også, men da er det mye enklere å ha kontroll på dette selv. Samt å snakke med verkstedet og få en oversikt på når forskjellige ting skal gjøres 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...