Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Core2Duo

Skal ha service - hva skal gjøres?!

Recommended Posts

Når noen spør om hva som skal gjøres på service, så er det gjerne folk som ikke enda har tatt turen til sin lokale forhandler og spurt, men isteden spurt på nettet for å se om noen der vet imellomtiden. 

Slik er det ikke med meg, her sliter tilsynelatende Møller/Skoda virkelig selv med å vite hva som skal gjøres, virker det som. 

Finnes det noe som helst en serviceplan man kan laste ned eller slikt, for å se hva som virkelig skal gjøres med bilen, til en hver tid, så man selv vet hva som skal gjøres, til hvilken tid? 

 

Her er saken:

Min Superb varsler nå om at den har lyst på en inspeksjonservice. Jeg er jo litt prisbevist, og jeg vet at det gjerne kan skille noen kroner, selv mellom forskjellige Møller-forhandlere, så jeg sender alltid avgårde forespørsler hos mine nærmeste Skoda-forhandlere, også fordi jeg ikke har noe spesielt tilknytning (enda), til mine nærmeste forhandlere. 

Jeg har nå 3 tilbud liggende, alle forskjellige tilbud. 

 

  • TILBUD 1:
  1. Inspeksjon
  2. Utvidet service omfang

Her vil jeg si jeg fikk det jeg forventet av et tilbud. Punkt nummer 2 må jeg visst ha med, da kilometerstanden min er der den er. 

 

  • TILBUD 2:
  1. Inspeksjon - skal utføres nå.
  2. Utvidet service omfang - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  3. Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter - skal skiftes/utføres 2019-02 ved 60.000km
  4. Tilleggsarbeid: Skifte DSG-olje - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  5. Tilleggsarbeid: Skifte tennplugger - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km

Her har altså denne forhandleren satt opp, ifølge de, en 60.000km-service, da det kun er 2-3 måneder til jeg må inn og ha dette(?) Her gir hverken dato eller km-stand meg noe som helst. Som dere ser, så står det skrevet både dato og km. Men hvorfor står det f.eks 2019-10 på min bil? Min bil er jo registrert 2017-02. Skal DSG-olje skiftes etter enten 60.000km eller 2 år og 8 måneder? Det gir ingen mening i det hele tatt. Jeg legger til at alt dette tilleggsarbeide var for meg valgfritt å gjøre nå, eller om visstnok 2-3 måneder. Men da varslet jo ikke bilen, og jeg måtte passe på dette selv. 

 

  • TILBUD 3:
  1. Inspeksjon
  2. Utvidet service omfang
  3. Tilleggsarbeid: Bremsevæskeskift

Bremsevæskeskift allerede? Hvorfor det? Slår jeg opp i instruksjonsboka, står det klart og tydelig at første skift er etter 3 år. Det er også klistret en service-lapp i bilen etter sist jeg var på service, der Skoda-forhandleren har krysset av for "Bremsevæskeservice", og at det skal gjøres 02/2020 (altså etter 3 år).

 

Km.stand på bilen: 54.000 km - Registrert 02/2017.

 

Så ja, jeg sitter og klør meg litt i hodet. Hva er det som skal gjøres, og hvorfor er ikke noen Skoda-forhandlere samstemte? Og er det virkelig sånn at diverse tilleggsarbeide som ikke bilen varsler om (bilen varsler jo bare oljeskift og inspeksjon), at man selv må passe på at alt det andre blir gjort til den tiden det skal gjøres? Jeg var i den forfatning at når jeg skulle ha oljeservice ved rundt 60.000 km, at det var da alt det andre også skulle gjøres, som f.eks skifte av DSG-olje? Altså, en såkalt "storservice". 

Hva er deres erfaring på området? Jeg vet ikke, man må kanskje få tilbud fra flere forhandlere for å merke dette? Spør man bare en forhandler, stoler man jo selvfølgelig på den forhandleren man bruker fast. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Bilen skal ha 60k service, enkelt og greit. Om ikke en offisiell forhandler vet hva det innebærer er det et rødt flagg.

Viktige punkt er inspeksjon og oljeskifte - både på motor og DSG samt Haldex når bilen evt har 4x4.

Edited by Guest
skrivefeil

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Core2Duo skrev:
  • TILBUD 2:
  1. Inspeksjon - skal utføres nå.
  2. Utvidet service omfang - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  3. Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter - skal skiftes/utføres 2019-02 ved 60.000km
  4. Tilleggsarbeid: Skifte DSG-olje - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  5. Tilleggsarbeid: Skifte tennplugger - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km

Her har altså denne forhandleren satt opp, ifølge de, en 60.000km-service, da det kun er 2-3 måneder til jeg må inn og ha dette(?) Her gir hverken dato eller km-stand meg noe som helst. Som dere ser, så står det skrevet både dato og km. Men hvorfor står det f.eks 2019-10 på min bil? Min bil er jo registrert 2017-02. Skal DSG-olje skiftes etter enten 60.000km eller 2 år og 8 måneder? Det gir ingen mening i det hele tatt.

Dette tror jeg har med når du hadde din forrige service @Core2Duo, altså at det enten treffer med tiden eller km i oktober mnd dette året, kan det stemme?

At pollenfilteret ditt skulle ha vært skiftet i februar 2019 stemmer jo med at da var bilen din 2 år.

Dette er virkelig en av ulempene med et digitalt servicehefte og variable serviceintervaller, en får ikke fulgt skikkelig med selv. Noe går på tid (uavhengig av km), noe går på enten tid eller km (avhengig av hva som inntreffer først) og noe er km avhengig, og noe av dette varsler heller ikke bilen i fra om, så da må en følge litt med selv. Men når en ikke har noe informasjon i form av et servicehefte, så er det jo heller ikke lett å ha kontrollen her. Jeg fikk min forhandler til å sende meg på mail en oversikt over når de forskjellige tingene skulle utføres, så har jeg i hvert fall et utg.pkt. Det gjorde jeg for både min 2016 Superb og min 2018 Octavia, bilen jeg nå har kjøpt har jeg jo ikke hentet enda, så den har jeg ikke spurt om denne informasjonen til enda heller. Ikke er den registrert og lagt inn i systemet ennå heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Årvåkenhet fra bileier er absolutt nødvendig. Det med variabelt serviceintervall, inspeksjonsservicer og nødvendig vedlikehold er vanskelig å forholde seg til og det er absolutt verdt å bruke sunn fornuft oppi det hele. Jeg var litt uheldig en periode der bilen varslet on inspeksjonsservice og like etterpå ble det "krav" om oljeskift. Nå bor jeg supernært forhandleren min, så det var ikke noe ulempe for meg å ha bilen inne to ganger. Men disse kunne vært samkjørt og forhandleren kunne nullstilt telleverket for variabelt intervall.

Men bremsevæskeskift var vel litt tidlig på din bil. Bremsevæsken holder normalt fint 2-3 år. Bremsevæskeinspeksjon ville jeg tro var en kontroll av væskenivå og kokepunkt, men dette ville jeg spurt nærmere om. Ingen vits å skifte unødig....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, BGB skrev:

Bilen skal ha 60k service, enkelt og greit. Om ikke en offisiell forhandler vet hva det innebærer er det et rødt flagg.

Viktige punkt er inspeksjon og oljeskifte - både på motor og DSG samt Haldex når bilen evt har 4x4.

Om det er riktig at jeg skal ha 60.000 km service, så er det jo eventuelt bare 1 av 3 som vet dette, noe jeg syntes er litt betenkelig. Vet du eventuelt hvordan service-intervallene blir regnet ut? Som jeg nevnte, hvorfor skal jeg bytte DSG-olje på 54.000 km/2 år 8 mnd? Jeg trudde det var 60.000 km/3 år. :) Jeg syntes det er litt merkelige intervaller i tilfelle, men selvfølgelig, det kan da skyldes noe jeg ikke er klar over. 

 

13 minutter siden, Superb lll skrev:

 Dette tror jeg har med når du hadde din forrige service @Core2Duo, altså at det enten treffer med tiden eller km i oktober mnd dette året, kan det stemme?

At pollenfilteret ditt skulle ha vært skiftet i februar 2019 stemmer jo med at da var bilen din 2 år.

Nei, det stemmer ikke. Etter hva jeg kan se hadde jeg Inspeksjon + pollenfilter 07/2018 og oljeservice 01/2019. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
24 minutter siden, Core2Duo skrev:

Som jeg nevnte, hvorfor skal jeg bytte DSG-olje på 54.000 km/2 år 8 mnd? Jeg trudde det var 60.000 km/3 år.

Fordi det er ikke firkantet som nøyaktig km og tid.

Feks vår forrige Octavia ba om inspeksjon, det var enda 5 mnd til bytte av olje og bremsevæske men jeg tok det naturligvis samtidig i stedet for å levere bilen inn flere ganger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutter siden, Sjåføren skrev:

Årvåkenhet fra bileier er absolutt nødvendig. Det med variabelt serviceintervall, inspeksjonsservicer og nødvendig vedlikehold er vanskelig å forholde seg til og det er absolutt verdt å bruke sunn fornuft oppi det hele. Jeg var litt uheldig en periode der bilen varslet on inspeksjonsservice og like etterpå ble det "krav" om oljeskift. Nå bor jeg supernært forhandleren min, så det var ikke noe ulempe for meg å ha bilen inne to ganger. Men disse kunne vært samkjørt og forhandleren kunne nullstilt telleverket for variabelt intervall.

Men bremsevæskeskift var vel litt tidlig på din bil. Bremsevæsken holder normalt fint 2-3 år. Bremsevæskeinspeksjon ville jeg tro var en kontroll av væskenivå og kokepunkt, men dette ville jeg spurt nærmere om. Ingen vits å skifte unødig....

Dette er absolutt viktig som du skriver @BGB for det er så mange variabler og mye å ta hensyn til at det er vanskelig å følge opp. Det er også veldig synd at det kan komme ting veldig tett uten at det blir oppdaget av (hverken bil eller) forhandler, fordi bilen ikke har kommet dit at den varsler riktig enda.

Bremsevæske skift er etter 3 år, helt uavhengig av kjørelengde. Tennplugger for bensinmotorer er både tids og km avhengig av hva som skjer først 5år/90.000km. Og slike variabler er det for flere ting, så det enkleste etter min mening er å ta en tur til forhandler og få de til å gi oss en oversikt. Det fikk jeg som nevnt til både Superben (2016) og til Octaviaen, og da skilte det litt på dem naturlig nok, fordi Superb hverken hadde oljefylt DSG eller 4x4.

Jeg skal hente en oversikt til den nye Superben også, men den må først registreres i deres system.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutter siden, BGB skrev:

Fordi det er ikke firkantet som nøyaktig km og tid.

Jeg hadde det i tankene at det kunne være det. 

Har hatt i tankene å bytte til fast oljeservice, altså hver 15.000 km/1 år, selvfølgelig spesielt med tanke på motoren. Hadde det vært en idè å gjøre dette ved 60.000 km, så man kanskje får "penset" seg inn i en litt mer stabil servicemodell? Da får man jo oljeservice på 60.000, 75.000, 90.000 osv osv, og det er jo gjerne også da disse tilleggsarbeidene tilfaller. (DSG ved 60.000 km/3 år, pollenfilter hver 60.000 km/2 år osv..) 

Jeg når ca. 60.000 km når bilen er 3 år, så da ser jeg for meg at jeg får med meg alle tilleggsarbeidene når jeg skal ha det, ikke minst at det blir lettere og følge med. :)  Da må jo bilen inn en gang i året uansett. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg gikk over til å ha service og oljeskift ved fast km.stand i stedet til bilen jeg har i dag, og det kommer jeg også til å gjøre på den jeg har kjøpt nå.

Da blir det oljeskift ved hver 15.000km og service ved hver 30.000km, slik at det blir byttet olje/oljefilter 1 gang i året.

Det vil komme noe inne i blant dette også, men da er det mye enklere å ha kontroll på dette selv. Samt å snakke med verkstedet og få en oversikt på når forskjellige ting skal gjøres 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...