Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Helge

Keyless

Recommended Posts

Sitter å ser på Forbruker inspektørene på NRK der de viser hvor lite sikkert keyless systemet er.

Lurer faktisk på om det vil være lurt å endre bestillingen tilbake til ordinært nøkkelsystem.

Bestemmer meg i løpet av mogen dagen tenker jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men er det tradisjonelle systemet med fjernbetjening av sentrallåsen sikrere da?

Det fungerer vel omtrentlig på den samme måten, det åpner seg når en trykker på knappen til nøkkelen ved at det sendes ut et signal til sentrallåsen, og da kan jo også det fanges opp om en har det rette utstyret til det.

 

Selv har jeg kun det ordinære nøkkel systemet, jeg brydde meg ikke noe om å bestille det i tillegg.

Til L&K på Superb er det standard, men til Style som jeg har som er det tillegg, og så mye er det ikke verdt for min del at jeg ville betale ekstra for dette.

I mine øyne er det kun noe som kan være ‹‹kjekt å ha››, for en må jo likevel ha en fri hånd for å lukke opp døren og da klarer en vel stort sett å trykke på knappen til nøkkelen også, jeg vet selvsagt at en også må finne nøkkelen i lomma før en får gjort det.

Jeg hadde denne funksjonen på to biler etter hverandre, men det er ikke noe jeg savner i hvert fall, men det er jo selvsagt ikke en fasit for andre enn meg selv :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, er jo samme opplegget med fjernbetjening, var jo nylig en sak om dette på Åsted Norge hvor de kopierer signalet til nøkkelen for så å låse opp bilen når personen er borte.

Men de får jo da ikke startet bilen.

Selv har jeg keyless og er VELDIG fornøyd. Jeg har ofte en unge på arma og en sekk i den andre og litt i den tredje og en vogn i den fjerde arma hvis dere skjønner :) Så slipper man å tulle borti døra/håndtakkoppen med nøkkelen. Ofte man skraper litt opp der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv trykker jeg på knappen når nøkkelen ligger i lomma og så åpner jeg døra og tar opp nøkkelen fra lomma etter det, nettopp for å unngå de ripene du nevner her :)

 

Altså jeg ser absolutt det praktiske med keyless og at det kan være ‹‹kjekt å ha›› i visse situasjoner, men brydde meg ikke noe om å betale ekstra for dette nå, bilen ble mer enn kostbar nok med alle de pakkene og det andre utstyret jeg personlig hadde mer behov for og synes var mer praktisk (enn keyless) til vårt behov :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe, rutinert du @Superb lll :) fleste har jo en misshandlet dørkopp eller hva det heter :-)

Hadde ikke keyless på forrige bil og klarte meg med det. Blir vel med som så mye annet at når man først får det så kan man ikke tenke seg å være foruten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, er vel ikke annet enn at en har lært av sine feil, og forsøker å ikke gjøre de samme feilene flere ganger, skal også legge til at småbarns-perioden er over her, og da har en gjerne en ledig hånd til dette......... :) 

Noen ganger så kan en faktisk lære ‹‹gamle hunder›› nye triks også ser det ut til, helt utrolig ;) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutter siden, Superb lll skrev:

Hehe, er vel ikke annet enn at en har lært av sine feil, og forsøker å ikke gjøre de samme feilene flere ganger, skal også legge til at småbarns-perioden er over her, og da har en gjerne en ledig hånd til dette......... :) 

Noen ganger så kan en faktisk lære ‹‹gamle hunder›› nye triks også ser det ut til, helt utrolig ;) 

 

hehe, ja, ikke verst!

Blir interessant å se hva bilfabrikantene kommer opp med når de kommer med nye systemer for opplåsing da. Er ikke særlig inne på teknikken så det kan jo hende det bare er små tekniske endringer som må til og ikke helt nye systemer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Tor2r skrev:

hehe, ja, ikke verst!

Blir interessant å se hva bilfabrikantene kommer opp med når de kommer med nye systemer for opplåsing da. Er ikke særlig inne på teknikken så det kan jo hende det bare er små tekniske endringer som må til og ikke helt nye systemer.

Ja det blir spennende og se hva de kan finne på, men dessverre så er de ofte et eller to steg etter de ‹‹kriminelle››, så noe smart bør de finne på.

Handler vel om å kunne skjerme for hvor langt disse signalene rekker, og hvordan de kan kode dem på best mulig måte slik at de ikke kan kopieres så lett. Men den oppgaven tror jeg dessverre er både stor og vanskelig å løse, for det har vel mest sannsynlig også mye med økonomi å gjøre vil jeg tro........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sikkerhet ser ut til å være totalt glemt av bilfabrikkene, og kraftig kryptering må til for å hindre misbruk som FBi eksemplet viser. Når det er sagt så er vel oddsen for at akkurat din bil skal bli stjelt, relativt liten statistisk sett. Jeg hadde keyless på min forrige bil og jeg savnet det spesielt mye i begynnelsen med min Octavia som ikke har keyless, men i og med at det var en utstillingsbil uten det utstyret fikk jeg klare meg uten. Det er sabla kjekt utstyr, men man klarer seg uten etterhvert. Har man aldri prøvd så vet man ikke hva man går glipp av. Keyless skal jeg ha neste gang jeg bytter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Helge skrev:

Sitter å ser på Forbruker inspektørene på NRK der de viser hvor lite sikkert keyless systemet er.

Lurer faktisk på om det vil være lurt å endre bestillingen tilbake til ordinært nøkkelsystem.

Bestemmer meg i løpet av mogen dagen tenker jeg.

Hadde faktisk ikke bekymret meg for dette! Sjansen for att bilen skal bli stjålet er minimal.... Og dersom noen skal stjele en bil, må jeg faktisk si att jeg trur premium merker etc er langt mer ettertraktet enn Skoda etc... Så ja, velg keyless :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det at de kan stjele bilen bekymrer meg ikke mest, men at det er så lett å få den opp å tømme den for innhold syntes jeg er større grunn bekymring.

Kjører fra tid til tid med ganske mye verktøy o.l i bilen og det ønsker jeg å ha i fred.

For ikke snakke om hvis de tok hunden:-) Norsk champion og greier.

Da ville jeg ikke møtt kona mi for å si det slik om jeg var kjeltringen.

image.jpeg

Edited by Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får trene opp hunden til å bli litt mer aggresiv i bil da :D

Verktøyet blir det annerledes med ja. Men til syvende og sist, er det noen som vil ha verktøyet så får de tak i det.

Ville gått for Keyless jeg altså. Men jeg bor jo også et sted der hvor folk blir overrasket over at de ikke kan la huset stå ulåst når de reiser på ferie i helga. (http://www.8445melbu.no/ukjent-gjerningsmann-raserte-leilighet-pa-melbu/)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er det nok ikke keyless som hadde bekymret meg mest heller, det tror jeg rett og slett ikke har noen som helst betydning om noen virkelig vil inn i en bil. Har jo sett videoer som har overrasket både den ene og andre om hvor dårlige låser og lås systemer dagens biler har. Startsperrer hjelper heller ikke så mye som de har trodd, det synes jo på alle biler som nesten daglig blir stjålet og så er på vei ut av Norges grenser........ At de er låst og har startsperre er tydeligvis ingen hindring.

 

Så om du har bestilt keyless (KESSY) til din nye Octavia, så hadde jeg latt den bestillingen være slik den er. Jeg hadde heller tømt bilen for verdisaker og ikke minst hunden din før jeg forlater den, jo mindre som er i bilen, jo mindre grunn er det for noen til å foreta et innbrudd i den.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med en laptop med rette programvare holder det bare at du har en nøkkel å stikke i tenningslåsen så får du start iflg en litausk venn med en kompiss i Litauen som har drevet med øh...import av biler :ph34r: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...