Gå til innhold
Helge

Keyless


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å ser på Forbruker inspektørene på NRK der de viser hvor lite sikkert keyless systemet er.

Lurer faktisk på om det vil være lurt å endre bestillingen tilbake til ordinært nøkkelsystem.

Bestemmer meg i løpet av mogen dagen tenker jeg.

Skrevet

Men er det tradisjonelle systemet med fjernbetjening av sentrallåsen sikrere da?

Det fungerer vel omtrentlig på den samme måten, det åpner seg når en trykker på knappen til nøkkelen ved at det sendes ut et signal til sentrallåsen, og da kan jo også det fanges opp om en har det rette utstyret til det.

 

Selv har jeg kun det ordinære nøkkel systemet, jeg brydde meg ikke noe om å bestille det i tillegg.

Til L&K på Superb er det standard, men til Style som jeg har som er det tillegg, og så mye er det ikke verdt for min del at jeg ville betale ekstra for dette.

I mine øyne er det kun noe som kan være ‹‹kjekt å ha››, for en må jo likevel ha en fri hånd for å lukke opp døren og da klarer en vel stort sett å trykke på knappen til nøkkelen også, jeg vet selvsagt at en også må finne nøkkelen i lomma før en får gjort det.

Jeg hadde denne funksjonen på to biler etter hverandre, men det er ikke noe jeg savner i hvert fall, men det er jo selvsagt ikke en fasit for andre enn meg selv :)

Skrevet

Ja, er jo samme opplegget med fjernbetjening, var jo nylig en sak om dette på Åsted Norge hvor de kopierer signalet til nøkkelen for så å låse opp bilen når personen er borte.

Men de får jo da ikke startet bilen.

Selv har jeg keyless og er VELDIG fornøyd. Jeg har ofte en unge på arma og en sekk i den andre og litt i den tredje og en vogn i den fjerde arma hvis dere skjønner :) Så slipper man å tulle borti døra/håndtakkoppen med nøkkelen. Ofte man skraper litt opp der.

Skrevet

Selv trykker jeg på knappen når nøkkelen ligger i lomma og så åpner jeg døra og tar opp nøkkelen fra lomma etter det, nettopp for å unngå de ripene du nevner her :)

 

Altså jeg ser absolutt det praktiske med keyless og at det kan være ‹‹kjekt å ha›› i visse situasjoner, men brydde meg ikke noe om å betale ekstra for dette nå, bilen ble mer enn kostbar nok med alle de pakkene og det andre utstyret jeg personlig hadde mer behov for og synes var mer praktisk (enn keyless) til vårt behov :) 

Skrevet

hehe, rutinert du @Superb lll :) fleste har jo en misshandlet dørkopp eller hva det heter :-)

Hadde ikke keyless på forrige bil og klarte meg med det. Blir vel med som så mye annet at når man først får det så kan man ikke tenke seg å være foruten

Skrevet

Hehe, er vel ikke annet enn at en har lært av sine feil, og forsøker å ikke gjøre de samme feilene flere ganger, skal også legge til at småbarns-perioden er over her, og da har en gjerne en ledig hånd til dette......... :) 

Noen ganger så kan en faktisk lære ‹‹gamle hunder›› nye triks også ser det ut til, helt utrolig ;) 

 

Skrevet
28 minutter siden, Superb lll skrev:

Hehe, er vel ikke annet enn at en har lært av sine feil, og forsøker å ikke gjøre de samme feilene flere ganger, skal også legge til at småbarns-perioden er over her, og da har en gjerne en ledig hånd til dette......... :) 

Noen ganger så kan en faktisk lære ‹‹gamle hunder›› nye triks også ser det ut til, helt utrolig ;) 

 

hehe, ja, ikke verst!

Blir interessant å se hva bilfabrikantene kommer opp med når de kommer med nye systemer for opplåsing da. Er ikke særlig inne på teknikken så det kan jo hende det bare er små tekniske endringer som må til og ikke helt nye systemer.

Skrevet
9 minutter siden, Tor2r skrev:

hehe, ja, ikke verst!

Blir interessant å se hva bilfabrikantene kommer opp med når de kommer med nye systemer for opplåsing da. Er ikke særlig inne på teknikken så det kan jo hende det bare er små tekniske endringer som må til og ikke helt nye systemer.

Ja det blir spennende og se hva de kan finne på, men dessverre så er de ofte et eller to steg etter de ‹‹kriminelle››, så noe smart bør de finne på.

Handler vel om å kunne skjerme for hvor langt disse signalene rekker, og hvordan de kan kode dem på best mulig måte slik at de ikke kan kopieres så lett. Men den oppgaven tror jeg dessverre er både stor og vanskelig å løse, for det har vel mest sannsynlig også mye med økonomi å gjøre vil jeg tro........

Skrevet

Sikkerhet ser ut til å være totalt glemt av bilfabrikkene, og kraftig kryptering må til for å hindre misbruk som FBi eksemplet viser. Når det er sagt så er vel oddsen for at akkurat din bil skal bli stjelt, relativt liten statistisk sett. Jeg hadde keyless på min forrige bil og jeg savnet det spesielt mye i begynnelsen med min Octavia som ikke har keyless, men i og med at det var en utstillingsbil uten det utstyret fikk jeg klare meg uten. Det er sabla kjekt utstyr, men man klarer seg uten etterhvert. Har man aldri prøvd så vet man ikke hva man går glipp av. Keyless skal jeg ha neste gang jeg bytter.

Skrevet
2 timer siden, Helge skrev:

Sitter å ser på Forbruker inspektørene på NRK der de viser hvor lite sikkert keyless systemet er.

Lurer faktisk på om det vil være lurt å endre bestillingen tilbake til ordinært nøkkelsystem.

Bestemmer meg i løpet av mogen dagen tenker jeg.

Hadde faktisk ikke bekymret meg for dette! Sjansen for att bilen skal bli stjålet er minimal.... Og dersom noen skal stjele en bil, må jeg faktisk si att jeg trur premium merker etc er langt mer ettertraktet enn Skoda etc... Så ja, velg keyless :-)

Skrevet (endret)

Det at de kan stjele bilen bekymrer meg ikke mest, men at det er så lett å få den opp å tømme den for innhold syntes jeg er større grunn bekymring.

Kjører fra tid til tid med ganske mye verktøy o.l i bilen og det ønsker jeg å ha i fred.

For ikke snakke om hvis de tok hunden:-) Norsk champion og greier.

Da ville jeg ikke møtt kona mi for å si det slik om jeg var kjeltringen.

image.jpeg

Endret av Helge
Skrevet

Du får trene opp hunden til å bli litt mer aggresiv i bil da :D

Verktøyet blir det annerledes med ja. Men til syvende og sist, er det noen som vil ha verktøyet så får de tak i det.

Ville gått for Keyless jeg altså. Men jeg bor jo også et sted der hvor folk blir overrasket over at de ikke kan la huset stå ulåst når de reiser på ferie i helga. (http://www.8445melbu.no/ukjent-gjerningsmann-raserte-leilighet-pa-melbu/)

Skrevet

Nå er det nok ikke keyless som hadde bekymret meg mest heller, det tror jeg rett og slett ikke har noen som helst betydning om noen virkelig vil inn i en bil. Har jo sett videoer som har overrasket både den ene og andre om hvor dårlige låser og lås systemer dagens biler har. Startsperrer hjelper heller ikke så mye som de har trodd, det synes jo på alle biler som nesten daglig blir stjålet og så er på vei ut av Norges grenser........ At de er låst og har startsperre er tydeligvis ingen hindring.

 

Så om du har bestilt keyless (KESSY) til din nye Octavia, så hadde jeg latt den bestillingen være slik den er. Jeg hadde heller tømt bilen for verdisaker og ikke minst hunden din før jeg forlater den, jo mindre som er i bilen, jo mindre grunn er det for noen til å foreta et innbrudd i den.........

  • 3 uker senere...
Skrevet

Med en laptop med rette programvare holder det bare at du har en nøkkel å stikke i tenningslåsen så får du start iflg en litausk venn med en kompiss i Litauen som har drevet med øh...import av biler :ph34r: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...