Gå til innhold
Sverre

Sverre's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 4x4 Velvet Red


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynner å bli bra dette da @Sverre??

Nå vet jeg ikke hvilket bilderedigeringsprogram du benytter, men om du justerer hvitbalansen litt varmere, så demper du det blå lyset. Eller evt fjerne den blå fargen helt, men det kommer jo litt an på hva en har av programvare (og erfaring).

Men som du korrekt skriver, øvelse gjør mester. Du kan også trøste deg med at "verdens beste/flotteste bilde" er fremdeles ikke skapt av noen "fotografer" enda ?

Skrevet

Takker for svar angående hjelp til bilde @Superb lll :D greit å få både hjelp og tips fra folk med erfaring på området! Det settes pris på :)

 

Men angående det med tillegsvarmer kom jeg ikke lenger? La ved bilde av hvordan menyen inne i bilen så ut og hva som var merket av, og finner ikke noe annet sted å gjøre dette. Noen som har tips? (Legger ved bilde igjen, så slipper folk å lete) 

20180804_003922.jpg

Skrevet

Dette er stedet ja ?

Hvis slått av der skal den ikke starte før du programmerer den eller bruker fjernkontroll. Bruker selv disse innstillingene

Off topic: Tar alltid bilder både i RAW og JPEG, kan da fikse de som trengs eller virkelig bruke blinkskuddene. Kun en liten av mange hobbyer, prøver å ikke ta av på noen ?

  • Lik 1
Skrevet
22 timer siden, PaulusA skrev:

Off topic: Tar alltid bilder både i RAW og JPEG, kan da fikse de som trengs eller virkelig bruke blinkskuddene. Kun en liten av mange hobbyer, prøver å ikke ta av på noen ?

Veldig bra tips dette angående lagring av bilder  @PaulusA :) 

Selv gjør (gjorde får jeg vel si) akkurat det samme, og i tillegg så lagrer jeg bilder på flere steder, for en ekstern HD eller en «skytjeneste» kan jo svikte. En annen ting jeg har lært på den «smertefulle og triste» måten er at heller ikke minnekort er sikre. Har opplevd ikke mindre enn 2 ganger at minnekort har sviktet, og absolutt alle bilder har vært ødelagt/korrupte filer som ikke lot seg reparere med noe som helst rescue program. Minnekortene har t.o.m. blitt sendt inn til en skikkelig ekspert på dette, men han klarte heller ikke berge et eneste bilde.......

Så lærdommen jeg tok av dette, var at jeg konsekvent overførte bilder etter hver eneste fototur jeg hadde vært på, slik at det evt. var de siste bildene som kunne bli ødelagt/mistet. I tillegg så holdt jeg meg til max 32GB minnekort, og heller hadde med flere minnekort slik at ikke alle bildene fra en tur (f.eks. ferie) ble lagret på samme minnekort. Det er mer å passe på med flere minnekort, men da har en i hvert fall litt større mulighet til å ha igjen noen bilder fra turen........ :) 

Ingen fasit dette, kun et velment forslag angående lagring av bilder, når vi først var off topic ;) 

Skrevet (endret)

Fikk idag lagt folie på bakfanger i innlastningsåpning, irriterende at skoda ikke har en folie tilpasset dette, men heldigvis har jeg kjennskap til firma som kan ordne det meste :)

Det siste bildet er resultatet sett etter montering, gjennomsiktig folie og ser fortsatt fint ut akkuratt som det burde være :)

20180815_103751.jpg

20180815_105533.jpg

Endret av Sverre
  • Lik 3
Skrevet

Ser fint ut dette da @Sverre :) 

Jeg hadde selv en folie på min forrige bil (Superb), og den var det ingen slitasje eller merker på etter over 2 år/43.000km, så de er ganske solide :) 

Selv valgte jeg denne gangen en Alu-look lastkantbeskytter fordi det stod mest i stil med resten av Scout designet (etter min mening da) :) 

Men for maks beskyttelse, så er definitivt folie veien å gå, gjerne også en matte i lasterommet som en kan felle ut en liten leppe på, som legger seg over støtfangeren i lasteromsåpningen om en skal ha vogn/hund ut/inn. Men det krever jo at en da også stort sett har ren bil bak, for ellers så vil det jo kunne ripe opp fangeren om en presser den leppen inntil lakken. om leppen rekker lengre ned enn folien dekker :) 

Skrevet

Det ble jo kjempebra!

Og helt usynlig:D

Ja, rart at de ikke har en folie. Spurte spesifikt om en til bagasjerommet og til dørene, men det fantes ikke. Var visst ikke behov i flg selger, for det var jo lister i dørene, og minimal lakkert flate ved bagasjerommet. Men det skal ikke mer til heller. Utrolig hvor barn klarer å plassere ben når de skal inn og ut av en bil, så eldste har fått streng beskjed om å hoppe ut og minstemann løftes ut. 

Nå er vi heldigvis ferdig med vogn, men det er jo alltid en risiko bak der. Hadde folie på superben, og når vi solgte den før sommeren var det minimalt med merker på den. Men tror nok det hadde sett betydelig verre ut uten folie, så den har helt klart en misjon. 

Hva måtte du gi for folien? Og hvor fikk du tak i det? Vet om en i området som legger på folie på utsatte steder på alle biler (tilpasser selv), men mistenker at det fort kan bli dyrt. For det er jo alltid noen andre steder som også kunne dratt nytte av folie:/ 

Skrevet

Irritasjonen over skader som kommer på bakfanger er irriterende så valgte folie før dette blir et problem. Så ja definitivt verdt å få lagt dette! Den matten du nevner her @Superb lll har jeg sett på før, men ettersom den legges over fanger er jo faren for riper fra den vel så stor da ren bil 365 dager i året er en umulighet :( blir jo skitten bak bare en krysser 50 kilometer i timen på fuktig vei! 

Var nå godt å vite at vi fikk samme svar da hvertfall @Frederik! Synes det er rart de ikke tilbyr dette, men igjen er det de som da ikke tjener de kronene :) Barnevogn tiden slipper ikke jeg unna desverre, den startet for drøye to uker siden med første arving! Så er nok noen år igjen med vogn her i gården. 

Jeg betalte en liten tusenlapp. Er et lokalt karosseri og lakkverksted som ordnet dette for meg :) Har benyttet dem før til andre ting, og har vært fornøyd med resultater da. Så var egentlig bare innom en tur og kom bare tilfeldig i snakk med dem om dette, så da var det gjort.  Er en skikkelig seig 3m folie.

Skrevet

Gratulerer, @Sverre! Morsom tid i vente:D

Får finne et slikt verksted i området, og se hva de kan tilby. Har også lyst på folie i dørkarmen, for der blir det også fort noen riper. 

  • Lik 1
Skrevet
3 timer siden, Sverre skrev:

Irritasjonen over skader som kommer på bakfanger er irriterende så valgte folie før dette blir et problem. Så ja definitivt verdt å få lagt dette! Den matten du nevner her @Superb lll har jeg sett på før, men ettersom den legges over fanger er jo faren for riper fra den vel så stor da ren bil 365 dager i året er en umulighet :( blir jo skitten bak bare en krysser 50 kilometer i timen på fuktig vei! 

Var nå godt å vite at vi fikk samme svar da hvertfall @Frederik! Synes det er rart de ikke tilbyr dette, men igjen er det de som da ikke tjener de kronene :) Barnevogn tiden slipper ikke jeg unna desverre, den startet for drøye to uker siden med første arving! Så er nok noen år igjen med vogn her i gården. 

Jeg betalte en liten tusenlapp. Er et lokalt karosseri og lakkverksted som ordnet dette for meg :) Har benyttet dem før til andre ting, og har vært fornøyd med resultater da. Så var egentlig bare innom en tur og kom bare tilfeldig i snakk med dem om dette, så da var det gjort.  Er en skikkelig seig 3m folie.

Bakparten på bilene er fort merket av hvor skittent det faktisk er på våre veier ja, og en biltype som Kodiaq og stasjonsvogner er jo en magnet for å dra det til seg også.......

Den matten lager nok likevel mye mindre merker enn hva et par direkte treffer med hjula på en barnevogn og/eller at en hund klatrer inn der selv, men riper kan det likevel selvsagt bli. Jeg skulle bare løfte inn en stor og flat pappeske i en bil jeg hadde for en tid tilbake, og akkurat i det jeg skulle til å tre den inn i åpningen, så kom det et vindkast som presset esken ned på fangeren. Dette var en sort bil og det ble et «skrubbsår» i lakken, lot seg ikke polere/rubbe bort heller. Så mer skal det faktisk ikke til, da hadde jeg gladelig hatt den matten rullet ut over støtfangeren, for det hadde blitt mikroskopiske riper i forhold til hva det ble her..........

Jeg får heller ikke noe beskyttelse til åpningen/tersklene i bakdørene til Scout (altså som står i stil til de som er foran), ei heller skvettlapper som er tilpasset til Scout (hverken foran eller bak).

Skrevet

Helt korrekt som du sier her @Superb lll, akkurat som det er en magnet for skitt xD 

Ja matten hjelper sikkert med å reduserer skadene om slike ting som du nevner skjer, men om den skal rulles ut og inn i all slags vær vil vel den også bli skitten i tillegg til å stadig dra med seg fuktighet inn i bagasjerommet. 
Kjedelig som du sier angående lister og skvettlapper til scout, spesielt med tanke på at dette er en bil mer bygd for kjøreforhold der skvettlapper har sin plass! 

 

 

Videre har jeg nå levert vinterhjula inn til keramisk coating for å se hva jeg tenker om dette :) Blir spennende og se på hva som kreves for å holde de rene gjennom vintersesongen! 

20180820_143844.jpg

Skrevet (endret)

Hvor mye betaler du for den keramiske coatingen?
Skal selv ha mine inn på nano-glasscoat og betaler 2500 kr for et felgsett.

Endret av TheHaughom
Skrevet
3 timer siden, Sverre skrev:

Helt korrekt som du sier her @Superb lll, akkurat som det er en magnet for skitt xD 

Ja matten hjelper sikkert med å reduserer skadene om slike ting som du nevner skjer, men om den skal rulles ut og inn i all slags vær vil vel den også bli skitten i tillegg til å stadig dra med seg fuktighet inn i bagasjerommet. 
Kjedelig som du sier angående lister og skvettlapper til scout, spesielt med tanke på at dette er en bil mer bygd for kjøreforhold der skvettlapper har sin plass! 

 

Videre har jeg nå levert vinterhjula inn til keramisk coating for å se hva jeg tenker om dette :) Blir spennende og se på hva som kreves for å holde de rene gjennom vintersesongen! 

En må nesten bare prioritere hva en vil skåne seg mest mot, for 100% dekket blir en ikke uansett. Det som er positivt med ene, er negativt for noe annet, og så motsatt, og mulighetene er helt sikkert tilstede for enda flere variasjoner også.

Du har jo beskyttet fangeren bak så godt du kan med tanke på folien som er montert, så må dere vurdere om det er nødvendig og/eller hensiktsmessig å ha noe mer i tillegg. 

Ja enig, det blir for dumt at en ikke kan beskytte nedre delen av bilen med skvettlapper om en ønsker det, men den muligheten er en helt avskåret fra, i hvert fall i følge utstyrskatalogen. Har jo lest at det finnes noen kreative sjeler som har «mekket» til en løsning med de skvettlappene som finnes til std Octavia, men har ikke sett noen bilder av det, så hvordan det ser ut i virkeligheten vet jeg ikke. Hadde det bare vært å borre noen flere/andre hull, så hadde det jo vært greit, men falsen til kanalen og hjulbuen er jo veldig forandret med tanke på  de skjermbue -og kanallister listen som er montert på en Scout........

 

Skal bli spennende å se hvor holdbart det er med coating på vinterfelgene :) 

Jeg har lagt Swissvax Autobahn på mine vinterfelger, men jeg vet ikke hvor holdbart det er heller i vintersesongen jeg har her med tanke på mye salting av veiene jeg kjører på.

Skrevet

Har ikke fått noe pris for coatingen av felgene @TheHaughom, men er en kompis som driver med dette så skulle bare betale for selve produktet da jeg hjelper han med andre ting. Men da har jeg jo en pekepinn på hva det koster med din pris. 

 

Ja jeg er spent på holdbarheten selv! Hjul lever jo et ganske tøft liv på vinteren @Superb lll:) swisswax autobahn er god hjulvoks, men den slites jo av vær og vind, samt hvilke vaskevaner du har også :) men vedlikehold med våtvoks så har det pleid å holde vinteren gjennom på Vestlandet!

  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...