Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Reparatøren

Bremser, kvalitet og levetid..

Anbefalte innlegg

Kjøpte ein ny Superb i april 2016.

Då bilen var 15 månader og kjært ca 31000 km. Fekk eg vibrasjoner i bilen under bremsing. Konklusjonen var kast i skivene bak. Fekk nye skiver og klossane på reklamasjon. No er bilen 2 år og 4 månader, har gått ca 62000 km. Har fått vibrasjoner igjen, og denne gangen er det kast i skivene framme, og  "striper og slitasje" på innsida av skivene. Men er ein god del belegg igjen på klossane. Har fått pris på 6100.- for nye skiver/klossar.  

Synest dette er temmeleg dårlig.  Heilt greitt at bremser er slitedeler, men å måtte skiftast skiver framme lenge før klossane er utslitt, etter 60000km.er ikkje bra. Andre med liknande erfaringar?  Og ser iallefall ingen grunn til å betala 6100.  kr for dårlige originaldeler..

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noen slik erfaring, men enig for dårlig med kast etter 60k. Har ikke fått kast på originale skiver foran etter 200k på min forrige bil.

Men, kast skal ikke komme uansett km hvis gode skiver, ikke spesiell belastning etc

Du får minst like gode skiver fra Hellanor. Er litt skeptisk til visse "fabrikat", men de fleste er helt greie.

Striper og noen ganger en del rust på skiver kan ofte løses ved nye klosser og kraftig bremsing. Striper kommer ofte av grus og slikt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Reparatøren skrev:

Kjøpte ein ny Superb i april 2016.

Då bilen var 15 månader og kjært ca 31000 km. Fekk eg vibrasjoner i bilen under bremsing. Konklusjonen var kast i skivene bak. Fekk nye skiver og klossane på reklamasjon. No er bilen 2 år og 4 månader, har gått ca 62000 km. Har fått vibrasjoner igjen, og denne gangen er det kast i skivene framme, og  "striper og slitasje" på innsida av skivene. Men er ein god del belegg igjen på klossane. Har fått pris på 6100.- for nye skiver/klossar.  

Synest dette er temmeleg dårlig.  Heilt greitt at bremser er slitedeler, men å måtte skiftast skiver framme lenge før klossane er utslitt, etter 60000km.er ikkje bra. Andre med liknande erfaringar?  Og ser iallefall ingen grunn til å betala 6100.  kr for dårlige originaldeler..

 

Har en 2018 Octavia 2.0TDi.. der opplever jeg kast i skivene nå. Usikker på om det er forran eller bak enda. Denne har nettopp passert 30000km. Skal på service til mandag. Tenkte å nevne det, og se hva slags reaksjon jeg får.

Har ikke bedrevet noe aktiv kjøring, ikke noe kraftig oppvarming eller hurtig nedkjøling, meg bekjent. Så, dette skal i utgangspunktet ikke skje på en så ny bil. Ble utlevert 28.April i 2017.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke den erfaringen med de to Skodaene jeg har så langt, men dette er ikke noe ukjent «fenomen» i det hele tatt. Og det er definitivt ikke bare Skoda/VAG dette gjelder, mine svigerforeldre har måttet bytte komplett skiver og klosser både foran og bak på sine to siste Nissan biler (Qashqai og Juke), den ene hadde kjørt 45.000km og den andre 39.000km.

Jeg har kast i skivene foran på arb.bilen min (VW Caddy) og den hadde kun kjørt 19.000km når dette skjedde. Den ble stående i noen uker denne vinteren pga en sykemelding, og når jeg tok bilen i bruk igjen så ristet det noe helt fryktelig når jeg bremset med den. Det hjalp noe etter noen meget harde oppbremsninger, men det er ikke bra og nå har bilen kjørt 31.000km. Var akkurat på service med den hvor jeg bemerket dette, men dette gjorde de ikke noe med. Men nå hentet jeg en helt ny VW Transporter på mandag :), så da får neste bruker av den bilen gjøre som h*n ønsker med dette. 

På en Honda Civic jeg har hatt tidligere så ble det kast i skivene fremme etter ca 60.000km, men der ble løsningen at de dreiet skivene i stedet for å bytte dem, men bremseklossene foran ble byttet i tillegg. Dette ble meget bra, men det var jeg som måtte betale for for både nye bremseklosser og dreingen av bremseskivene.

Jeg er helt enig i at det er tidlig det du opplever her, men med slitedeler som bremser er, så er det ikke så veldig lett å få det dekket gjennom garantien...........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også ein arb.kollega som også  har ein Skoda som må skiftast frontskiver på  pga.kast.  Er ein 2015 Octavia kjørt 59000km.. Eg er temmeleg sikker på at årsaka til at mange får problem med kast i skivene, er at det er dårlig/urein  legering.  Når bilen min var inne på service ved 55000 km i mai, vart det ingen anmerking på bremser . Etter 3 mnd. og 7000 km er det "striper og spor" som er forklaringa til at det er blitt kast. Fristande å pressa på litt ang.reklamasjon.

 

 

Endret av Reparatøren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan godt hende at du er inne på noe her @Reparatøren, for det er en merkbar kortere «levetid» på bremseskiver og bremseklosser i dag enn tidligere etter min mening. Men det er klart at alt saltet som vi har på våre veier enkelte steder i Norge vinterstid, gjør helt sikkert ikke at det blir noe bedre forhold for bremsene heller.

Ser jo på bremseskivene at de har godt av noen harde oppbremsninger etter at de har vært fuktige/våte i forbindelse med regnvær og/eller vask av bil. Bremseskivene jeg hadde på min forrige bil var betydelig «blankere» og mindre stripete enn hva en kollega sine bremseskiver er, og det var en like gammel bil, men med ganske mange kilometer kortere kjørelengde enn hva bilen jeg hadde. Jeg tar en tur med bilen etter hver eneste vask og tar noen skikkelige «panikkbremsinger», og det fjerner jo det rustlaget som setter seg på bremseskivene etter en vask, og får det heller ikke utviklet seg, det samme gjør jeg etter kjøring i salt/våt vegbane (når det lar seg gjøre selvfølgelig)........

Når jeg byttet inn en 2016 Superb denne sommeren, så hadde den kjørt ca 44.000km og bremseskivene var helt blanke og nesten helt fri for striper også, mens min kollega sin 2016/17 modell som kun har kjørt 20.000km har bremseskiver bak som virkelig er merket av striper og begynnende rustangrep. Sier ikke at det jeg gjør er fasiten, men det ser i hvert fall ut til å fungere mye bedre enn om det ikke blir gjort. Men min «undersøkelse» dreier seg jo kun om 2 biler, så den er nok ikke akkurat pålitelig for å si det slik......... ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt klage til Møller og forklart at eg meiner eg bør få dette dekka på garanti. Har ingenting å tapa på å klaga, men er ikkje so veldig optimistisk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har som venta, ikkje fått medhald på reklamasjonskravet mitt hos Møller.  Fekk først avslag, tok deretter kontakt med forbrukarrådet for litt info. Denne infoen vart ordrett vedlagt svaret tilbake til Møller, der eg foreslo at dei i det minste burde dekka skivene på reklamasjons. Så kunne eg sjølv dekka arbeidskostnad og br.klossar.å Den kostanden vil jo komma om ikkje so lenge, uansett.  Svaret var som venta:

"

Viser til tidligere kommunikasjon.
 
 
Vi anser som det er sagt flere ganger i tidligere kommunikasjonen med deg at bremseskiver er en slitasje-del og dermed ikke faller inn under lov om forbrukerkjøps 5 års reklamasjonsrett.
 
 
 
Dekning av bremser på garanti gjøres innenfor 6 mnd/10.000 km så sant det ikke foreligger en fabrikasjons-feil. Utover dette dekkes bremser som en reklamasjon inntil første service. Utover dette er dekkes ikke bremser av garanti.
 
 
 
For øvrig ligger bevisbyrden på kunde når det hevdes en reklamasjon iht lovverk, ikke slik som det angivelig skal ha blitt uttalt fra forbrukerråd her. Ordlyden her samsvarer ikke med den vi har sett tidligere fra forbrukerrådet.
 
 
 
Vi beklager at vi ikke kan imøtekomme din reklamasjon." (Sitat slutt)
Eg meiner fortsett at kast i skivene er pga.dårlig legering/materiale om, under normal bruk. Og har jo bytta både framme og bak pga.det.
10000km/6 mnd. er jo litt artig, med tanke på. 2års garanti på originaldeler..
jaja.. Blir vel å ta kostnaden sjølv,, men ingen grunn til å kjøpe originale skiver iallefall.
Endret av Reparatøren
Skrivefeil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig det @GeirS   Ble jo litt nysgjerrig så måtte jo sjekke hvordan det fungerte, og som nevnt så burde jo lagringsknappene hatt en litt annen måte og hente frem hvilke innstillinger som er lagret der, Det burde holdt å trykke på knappen, ser ikke helt hvorfor det skal være på den måten det er programmert til her, men det er muligens en litt annen årsak til det enn hva jeg klarer å se....... Hvordan det fungerer på andre Skoda modeller hadde det jo vært litt artig å lese, hadde jo dette på Superben vi hadde også, men heller ikke der så var det jo noe behov for å lagre seteinnstillingen for min del, så den ble ikke testet ut hvordan den fungerte i praksis.........
    • Takk for at du sjekket @Superb lll.  Mener jeg testet dette når bilen var ny.  Da fikk jeg pipelyd og la også merke til at man måtte holde knappen inne for å få den i den posisjonen man hadde lagret.  Syntes også dette var tungvindt, men da var det bare meg som kjørte bilen.   Får nok ta en tur innom forhandler og be dem se på det. Geir
    • Fant denne nettsida, då eg leita etter oversikt over PR. koder.  Kan vere grei å ha. https://www.eftermontering.se/webbutik/13-tyda-bilens-utrustning
    • Det er kun jeg som kjører min Octavia så jeg hadde ikke lagret setet i en posisjon, men jeg gikk ut for å ta en test nå @GeirS. Om det kun er tenningen som er på eller motoren går spiller ingen rolle, jeg trykker på SET knappen, og holder nede nummerknappen jeg vil ha lagret seteinnstillingen på. Etter et lite sekund så kommer det en kvitteringslyd i dashbordet, og seteinnstillingen er lagret. Så flyttet jeg litt på setet og lagret denne seteinnstillingen på neste nummerknapp, og det kom også der en kvitteringslyd. Det jeg synes er litt tungvindt med dette, er at når en skal bytte i mellom de ferdig lagrede seteinnstillingene, så må en holde inne den respektive nummererte lagringsknappen helt til setet har kommet i riktig posisjon. Det skulle jo holdt å bare trykke på den respektive knappen en har lagret en seteinnstilling på etter min mening.   Så i din bil er det tydeligvis noe som ikke fungerer slik det skal når det gjelder lagring av seteposisjoner, så det er vel mest sannsynlig noe verkstedet må se litt nærmere på for deg vil jeg tro @GeirS
    • Monterte de bak grillen? Jeg gikk for Rigid SR20. Jeg skal montere lyset så får jeg Bilelektro til å koble ledningsnettet. Ønsker ikke egen bryter men at den slår seg på med bilens langlys.  Må hele fronten av for å komme til monterer jeg bare på skiltplate heller.
    • Jeg sjekka litt da jeg satte på Lazer ST4 EVO lykter i fronten, og fant ut at å betale Møller 4990,- for ledningsnett, montering av ledningsnett, og bryter inne i bilen, var et kupp.  Hadde nok brukt en lørdag på demontering, montering av lys og bryter innvendig. Var ikke verdt det med tanke på at jeg nettopp hadde brukt 615kkr på bil.   
    • Litt usikker på om jeg skulle skrive dette her, men siden jeg har Octavia så... Kjøpte Octaviaen med elektrisk sete på sjåførsiden, og har vel egentlig aldri benyttet dette med å lagre innstillingen.  Men det siste halvåret så har datteren min øvelseskjørt og da hadde det vært fint å kunne lagre innstillingene mine, og hennes. Men jeg får det ikke til å funke.  Står veldig enkelt i manualen.  Med motoren på, stille inn sete slik man ønsker, trykke på SET-knappen og innen 10 sek trykke på 1, 2 eller 3 for å lagre innstillingene. Da vil det komme ett pip som indikerer at innstillingene er lagre.  Men det funker ikke.  Uansett hvordan jeg trykker, så får jeg ikke lagre innstillingene.  Jeg trykker SET og 1 (har testet 2 og 3 også), men jeg får ingen pipelyd som indikerer at der er lagret.  Er det noen som har opplevd dette? og evt. har noen tips? Kommer vel til å dra innom forhandler ved anledning for å høre med dem, men tenkte å undersøke her i forumet først.   Geir
    • Etter å ha lest litt på andre fora (og i Skoda gruppa på FB) så ser det ut til at hele fronten må av når det gjelder de nye utgavene av Superb og Octavia for å få tilgang, men om fronten er konstruert annerledes på Kodiaq er jeg ikke sikker på.
    • En ringnøkkel rundt mutter og unbraco til  å holde igjen i midten, enkelt og greit Bruk en unbraco bits, så kan du holde igjen med et T-grep, skralle eller noe slikt
    • Hei, skal bytte fjærer foran på min fabia 2006. Har fått løs demperen å satt på fjærklemmere. Men hvordan i huleste skal jeg få løs fjærene... Mutteren på toppen (på bildet) går bare rundt seg selv😵 Håper på gode tips:) 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×