Gå til innhold
Reparatøren

Bremser, kvalitet og levetid..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte ein ny Superb i april 2016.

Då bilen var 15 månader og kjært ca 31000 km. Fekk eg vibrasjoner i bilen under bremsing. Konklusjonen var kast i skivene bak. Fekk nye skiver og klossane på reklamasjon. No er bilen 2 år og 4 månader, har gått ca 62000 km. Har fått vibrasjoner igjen, og denne gangen er det kast i skivene framme, og  "striper og slitasje" på innsida av skivene. Men er ein god del belegg igjen på klossane. Har fått pris på 6100.- for nye skiver/klossar.  

Synest dette er temmeleg dårlig.  Heilt greitt at bremser er slitedeler, men å måtte skiftast skiver framme lenge før klossane er utslitt, etter 60000km.er ikkje bra. Andre med liknande erfaringar?  Og ser iallefall ingen grunn til å betala 6100.  kr for dårlige originaldeler..

 

Skrevet

Har ikke noen slik erfaring, men enig for dårlig med kast etter 60k. Har ikke fått kast på originale skiver foran etter 200k på min forrige bil.

Men, kast skal ikke komme uansett km hvis gode skiver, ikke spesiell belastning etc

Du får minst like gode skiver fra Hellanor. Er litt skeptisk til visse "fabrikat", men de fleste er helt greie.

Striper og noen ganger en del rust på skiver kan ofte løses ved nye klosser og kraftig bremsing. Striper kommer ofte av grus og slikt

Skrevet
14 timer siden, Reparatøren skrev:

Kjøpte ein ny Superb i april 2016.

Då bilen var 15 månader og kjært ca 31000 km. Fekk eg vibrasjoner i bilen under bremsing. Konklusjonen var kast i skivene bak. Fekk nye skiver og klossane på reklamasjon. No er bilen 2 år og 4 månader, har gått ca 62000 km. Har fått vibrasjoner igjen, og denne gangen er det kast i skivene framme, og  "striper og slitasje" på innsida av skivene. Men er ein god del belegg igjen på klossane. Har fått pris på 6100.- for nye skiver/klossar.  

Synest dette er temmeleg dårlig.  Heilt greitt at bremser er slitedeler, men å måtte skiftast skiver framme lenge før klossane er utslitt, etter 60000km.er ikkje bra. Andre med liknande erfaringar?  Og ser iallefall ingen grunn til å betala 6100.  kr for dårlige originaldeler..

 

Har en 2018 Octavia 2.0TDi.. der opplever jeg kast i skivene nå. Usikker på om det er forran eller bak enda. Denne har nettopp passert 30000km. Skal på service til mandag. Tenkte å nevne det, og se hva slags reaksjon jeg får.

Har ikke bedrevet noe aktiv kjøring, ikke noe kraftig oppvarming eller hurtig nedkjøling, meg bekjent. Så, dette skal i utgangspunktet ikke skje på en så ny bil. Ble utlevert 28.April i 2017.

Skrevet

Har ikke den erfaringen med de to Skodaene jeg har så langt, men dette er ikke noe ukjent «fenomen» i det hele tatt. Og det er definitivt ikke bare Skoda/VAG dette gjelder, mine svigerforeldre har måttet bytte komplett skiver og klosser både foran og bak på sine to siste Nissan biler (Qashqai og Juke), den ene hadde kjørt 45.000km og den andre 39.000km.

Jeg har kast i skivene foran på arb.bilen min (VW Caddy) og den hadde kun kjørt 19.000km når dette skjedde. Den ble stående i noen uker denne vinteren pga en sykemelding, og når jeg tok bilen i bruk igjen så ristet det noe helt fryktelig når jeg bremset med den. Det hjalp noe etter noen meget harde oppbremsninger, men det er ikke bra og nå har bilen kjørt 31.000km. Var akkurat på service med den hvor jeg bemerket dette, men dette gjorde de ikke noe med. Men nå hentet jeg en helt ny VW Transporter på mandag :), så da får neste bruker av den bilen gjøre som h*n ønsker med dette. 

På en Honda Civic jeg har hatt tidligere så ble det kast i skivene fremme etter ca 60.000km, men der ble løsningen at de dreiet skivene i stedet for å bytte dem, men bremseklossene foran ble byttet i tillegg. Dette ble meget bra, men det var jeg som måtte betale for for både nye bremseklosser og dreingen av bremseskivene.

Jeg er helt enig i at det er tidlig det du opplever her, men med slitedeler som bremser er, så er det ikke så veldig lett å få det dekket gjennom garantien...........

Skrevet (endret)

Har også ein arb.kollega som også  har ein Skoda som må skiftast frontskiver på  pga.kast.  Er ein 2015 Octavia kjørt 59000km.. Eg er temmeleg sikker på at årsaka til at mange får problem med kast i skivene, er at det er dårlig/urein  legering.  Når bilen min var inne på service ved 55000 km i mai, vart det ingen anmerking på bremser . Etter 3 mnd. og 7000 km er det "striper og spor" som er forklaringa til at det er blitt kast. Fristande å pressa på litt ang.reklamasjon.

 

 

Endret av Reparatøren
Skrevet

Det kan godt hende at du er inne på noe her @Reparatøren, for det er en merkbar kortere «levetid» på bremseskiver og bremseklosser i dag enn tidligere etter min mening. Men det er klart at alt saltet som vi har på våre veier enkelte steder i Norge vinterstid, gjør helt sikkert ikke at det blir noe bedre forhold for bremsene heller.

Ser jo på bremseskivene at de har godt av noen harde oppbremsninger etter at de har vært fuktige/våte i forbindelse med regnvær og/eller vask av bil. Bremseskivene jeg hadde på min forrige bil var betydelig «blankere» og mindre stripete enn hva en kollega sine bremseskiver er, og det var en like gammel bil, men med ganske mange kilometer kortere kjørelengde enn hva bilen jeg hadde. Jeg tar en tur med bilen etter hver eneste vask og tar noen skikkelige «panikkbremsinger», og det fjerner jo det rustlaget som setter seg på bremseskivene etter en vask, og får det heller ikke utviklet seg, det samme gjør jeg etter kjøring i salt/våt vegbane (når det lar seg gjøre selvfølgelig)........

Når jeg byttet inn en 2016 Superb denne sommeren, så hadde den kjørt ca 44.000km og bremseskivene var helt blanke og nesten helt fri for striper også, mens min kollega sin 2016/17 modell som kun har kjørt 20.000km har bremseskiver bak som virkelig er merket av striper og begynnende rustangrep. Sier ikke at det jeg gjør er fasiten, men det ser i hvert fall ut til å fungere mye bedre enn om det ikke blir gjort. Men min «undersøkelse» dreier seg jo kun om 2 biler, så den er nok ikke akkurat pålitelig for å si det slik......... ;) 

  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Har som venta, ikkje fått medhald på reklamasjonskravet mitt hos Møller.  Fekk først avslag, tok deretter kontakt med forbrukarrådet for litt info. Denne infoen vart ordrett vedlagt svaret tilbake til Møller, der eg foreslo at dei i det minste burde dekka skivene på reklamasjons. Så kunne eg sjølv dekka arbeidskostnad og br.klossar.å Den kostanden vil jo komma om ikkje so lenge, uansett.  Svaret var som venta:

"

Viser til tidligere kommunikasjon.
 
 
Vi anser som det er sagt flere ganger i tidligere kommunikasjonen med deg at bremseskiver er en slitasje-del og dermed ikke faller inn under lov om forbrukerkjøps 5 års reklamasjonsrett.
 
 
 
Dekning av bremser på garanti gjøres innenfor 6 mnd/10.000 km så sant det ikke foreligger en fabrikasjons-feil. Utover dette dekkes bremser som en reklamasjon inntil første service. Utover dette er dekkes ikke bremser av garanti.
 
 
 
For øvrig ligger bevisbyrden på kunde når det hevdes en reklamasjon iht lovverk, ikke slik som det angivelig skal ha blitt uttalt fra forbrukerråd her. Ordlyden her samsvarer ikke med den vi har sett tidligere fra forbrukerrådet.
 
 
 
Vi beklager at vi ikke kan imøtekomme din reklamasjon." (Sitat slutt)
Eg meiner fortsett at kast i skivene er pga.dårlig legering/materiale om, under normal bruk. Og har jo bytta både framme og bak pga.det.
10000km/6 mnd. er jo litt artig, med tanke på. 2års garanti på originaldeler..
jaja.. Blir vel å ta kostnaden sjølv,, men ingen grunn til å kjøpe originale skiver iallefall.
Endret av Reparatøren
Skrivefeil
  • 10 måneder senere...
Skrevet

Bremseskiver er åpenbart ikke noe som varer lenge, men syns det er drøyt at det samtidig skal lages til melkeku for Møller. Fikk tilbud på bytte av bremseskiver/klosser bak på min 2018 Superb på 5762,-  Naboverkstedet tilbyr samme jobb for 3600 med deler fra Mekonomen. Liten tvil hos meg hvem som får jobben. Kvaliteten på originaldeler ser uansett ikke ut til å være spesielt god når det må byttes etter 60 000 km 1,5 år.  Det burde jo være merkeverksteder som klarer denne jobben raskest av alle...

  • 1 år senere...
Skrevet

Årsaken til dette er nok veldig individuelt , og om de ytre påvirkninger som bremsene blir påvirket av er nok også en veldig sterk faktor i forhold til levetid men også kjøremønster og bruk av bil, om man kjører mye eller lite er en liten faktor tenker jeg også😉

 

jeg har nylig solgt min 14 Octavia men denne hadde jeg nesten i 7 år og her er mitt forløp etter kjørte 145000km:

Bremseklosser bak byttet jeg selv på 86tkm, en av de indre klossene nærmer seg stålet og det var tid for sommer og bilferie så tok ingen sjangser.

Bremseskiver og klosser forran skiftet jeg etter 4 år og 120tkm

Bremseskiver og bremseklossene bak skiftet jeg på nytt på 120tkm

Min bil gikk ikke i så mye salt i mitt eie, her hvor jeg bor så er det ikke utbredt bruk av veisalt gjennom vinteren så det en evt er borti er ved en tur til byen osv,  det som jeg da hadde som rutine var da att jeg vasket bilen godt hver gang før jeg kom hjem og parkerte sånn att bilen ikke ble stående nedsauset i salt. 
 

Når jeg skiftet bremsene så gjorde jeg det på merkeverkstedet som jeg brukte til alle servicer og garantireparasjoner de første 5 årene, så her opererte de med fastpris og jeg syns kvaliteten var veldig bra😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...