Gå til innhold
Sjåføren

Smøre hjulbolter?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjulskift nærmer seg, og jeg lurer på om hjulboltene skal/bør smøres?

Jeg har alltid hatt pittelitt hvit vaselin på gjengene på mine Skoda'er, og aldri hatt noen problemer eller uhell av det. Jeg synes det er en fordel å smøre dem, de har alltid løsnet uten store anstrengelser og aldri løsnet av seg selv (trekker til for hånd, uten momentnøkkel, og ikke for hardt).

Men, jeg mener å ha lest en plass at de IKKE skal smøres. Noen som har innspill?

Skrevet

Jeg har bestandig gjort dette på samme måte som deg @Sjåføren, og heller aldri hatt noe problem med dette i det hele tatt jeg heller, og dette har jeg gjort på mine biler siden 1986 (og frem til 2016).

Da leste jeg et sted på nettet at det faktisk skulle stå i instruksjonsboka at hjulbolter ikke skulle smøres, friksjonen av usmurte bolter er en del av momentet det skal trekkes til med, og ikke minst treghet for at de ikke skal løsne. Det var mer utfyllende tekst i instruksjonsboka fra Superb 2016 som jeg hadde tidligere, enn det er til Superb 2019 som jeg har nå.

Legger ved et skjermbilde fra instruksjonsboka ang. hjulskift, så markerte jeg advarselen.
Regner med at det står omtrentlig det samme i instruksjonsboken til din bil angående hjulskift også @Sjåføren?

1055606904_Skjermbilde2020-04-15kl_17_53_28.thumb.png.32dc090b3fa6afd2d86c944334615223.png

Skrevet
35 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg har bestandig gjort dette på samme måte som deg @Sjåføren, og heller aldri hatt noe problem med dette i det hele tatt jeg heller, og dette har jeg gjort på mine biler siden 1986 (og frem til 2016).

Da leste jeg et sted på nettet at det faktisk skulle stå i instruksjonsboka at hjulbolter ikke skulle smøres, friksjonen av usmurte bolter er en del av momentet det skal trekkes til med, og ikke minst treghet for at de ikke skal løsne. Det var mer utfyllende tekst i instruksjonsboka fra Superb 2016 som jeg hadde tidligere, enn det er til Superb 2019 som jeg har nå.

Legger ved et skjermbilde fra instruksjonsboka ang. hjulskift, så markerte jeg advarselen.
Regner med at det står omtrentlig det samme i instruksjonsboken til din bil angående hjulskift også @Sjåføren?

1055606904_Skjermbilde2020-04-15kl_17_53_28.thumb.png.32dc090b3fa6afd2d86c944334615223.png

 

36 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg har bestandig gjort dette på samme måte som deg @Sjåføren, og heller aldri hatt noe problem med dette i det hele tatt jeg heller, og dette har jeg gjort på mine biler siden 1986 (og frem til 2016).

Da leste jeg et sted på nettet at det faktisk skulle stå i instruksjonsboka at hjulbolter ikke skulle smøres, friksjonen av usmurte bolter er en del av momentet det skal trekkes til med, og ikke minst treghet for at de ikke skal løsne. Det var mer utfyllende tekst i instruksjonsboka fra Superb 2016 som jeg hadde tidligere, e😢nn det er til Superb 2019 som jeg har nå.

Legger ved et skjermbilde fra instruksjonsboka ang. hjulskift, så markerte jeg advarselen.
Regner med at det står omtrentlig det samme i instruksjonsboken til din bil angående hjulskift også @Sjåføren?

Å hærrefred, den advarselen var kraftig! Verre enn korona å smøre gjengene...... ⚠

Jeg har sjekket min egen bruksanvisning (den heter faktisk det!) Boka er SÅ full av advarsler mot alt mulig, skulle tro at det er livsfarlig å bruke og vedlikeholde bilen. Er jo blitt reine dødsfellen både det ene og det andre. Skikkelig amerikanske tilstander der produsenten skal og må reservere seg mot alt mulig, som advokater kan livnære seg på hvis noe skjer som ikke er advart mot i boka.

Og ja, der står en advarsel mot å smøre gjengene, dog formulert litt mildere. Og på min skal momentet være 120 Nm.  Og jeg som aldri har brukt momentnøkkel! Og har smurte gjenger.... Jeg stiller veldig svakt her. Men hjulene henger på!

Skrevet

Har på en liten sprut med 5,56 og har aldri hatt problemer med at hjulene løsner.

Mutterne blir litt lettere å løsne ved hjulskifte. Trekker til ved hånd uten momentnøkkel.

Skrevet
21 minutter siden, Sjåføren skrev:

Å hærrefred, den advarselen var kraftig! Verre enn korona å smøre gjengene...... ⚠

Jeg har sjekket min egen bruksanvisning (den heter faktisk det!) Boka er SÅ full av advarsler mot alt mulig, skulle tro at det er livsfarlig å bruke og vedlikeholde bilen. Er jo blitt reine dødsfellen både det ene og det andre. Skikkelig amerikanske tilstander der produsenten skal og må reservere seg mot alt mulig, som advokater kan livnære seg på hvis noe skjer som ikke er advart mot i boka.

Og ja, der står en advarsel mot å smøre gjengene, dog formulert litt mildere. Og på min skal momentet være 120 Nm.  Og jeg som aldri har brukt momentnøkkel! Og har smurte gjenger.... Jeg stiller veldig svakt her. Men hjulene henger på!

Hehe, du tok den akkurat som jeg håpet på @Sjåføren, det var bra :) 

Jeg kan aldri verden tenke meg at det skjer noe som helst ved at en smører hjulboltene, så lenge en trekker skikkelig til (men ikke for hardt da).

Opp til meg så hadde jeg smurt hjulboltene, og hatt på aluminiumspasta ved senterringen slik at felgene ikke sitter fast etter en vinter med mye salting. Men jeg velger å følge det som står i bruksanvisningen.
Jada, den heter visstnok det hos meg også gitt, my bad ;) 

1163461046_Skjermbilde2020-04-15kl_19_42_28.thumb.png.525b47df809bcfdbe769a6d0c6089b48.png

Ja det er jeg helt enig med deg i @Sjåføren, det er advarsler mot det meste i denne boken. Noe av det er jo riktig nok relatert til sikkerhet, så det kan en ikke si så mye til, men noe føles litt vel mye for å være helt ærlig. Men det er muligens også for å kunne plassere mer ansvar på brukerene i tilfelle noe skulle oppstå.

Kanskje de forbereder seg på det amerikanske markedet med tanke på alle disse advarslene, hehe ;) 

35 minutter siden, stallis skrev:

Har på en liten sprut med 5,56 og har aldri hatt problemer med at hjulene løsner.

Mutterne blir litt lettere å løsne ved hjulskifte. Trekker til ved hånd uten momentnøkkel.

Jeg brukte riktignok fett på gjengene til hjulboltene, men jeg har aldri opplevd at noe har løsnet jeg heller, og jeg har heller aldri hatt momentnøkkel for privat bruk. 

Skal en være sikker på at en momentnøkkel er korrekt, så skal den kalibreres 1 gang i året og det koster en del kroner. I tillegg så må den avspennes etter bruk, slik at en ikke strekker fjøren, og gjør den unøyaktig.
Selv om en benytter momentnøkkel så er en likevel ikke sikker på at en trekker til med korrekt moment. Det er en del ting som skal oppfylles for at en moment er egnet til formålet.

Skrevet (endret)

Jeg brukte tidligere å smure boltene med grease eller olje. Dette ble jeg anbefalt å gjøre for å hindre fukt.

Men de siste par årene har jeg bare rensket boltene med en fille, da tiltrekkingsmomentet blir høyere dersom en smører boltene og strammer til med samme kraft som nevnt tidligere i tråden.

Uansett har nå aldri boltene løsnet  når jeg har brukt med eller uten smøremiddel på boltene. Største utfordringen jeg har hatt med grease på boltene er at de sitter voldsomt fast når en skal bytte hjul neste gang!

Har forøvrig kjøpt muttertrekker og momenstav på 120 Nm. Byttet til sommerdekk i går og strammetde til med 120 Nm, og må si jeg ble overrasket over hvor lite stramt 120 Nm er! Klarte ikke å la være og etterstramme med håndkraft med mutterstrameren som fulgte med bilen etterpå :D 

Endret av larsejacobsen
Skrevet (endret)
12 timer siden, larsejacobsen skrev:

Jeg brukte tidligere å smure boltene med grease eller olje. Dette ble jeg anbefalt å gjøre for å hindre fukt.

Men de siste par årene har jeg bare rensket boltene med en fille, da tiltrekkingsmomentet blir høyere dersom en smører boltene og strammer til med samme kraft som nevnt tidligere i tråden.

Uansett har nå aldri boltene løsnet  når jeg har brukt med eller uten smøremiddel på boltene. Største utfordringen jeg har hatt med grease på boltene er at de sitter voldsomt fast når en skal bytte hjul neste gang!

Har forøvrig kjøpt muttertrekker og momenstav på 120 Nm. Byttet til sommerdekk i går og strammetde til med 120 Nm, og må si jeg ble overrasket over hvor lite stramt 120 Nm er! Klarte ikke å la være og etterstramme med håndkraft med mutterstrameren som fulgte med bilen etterpå :D 

Det var litt merkelig at boltene satt så voldsomt hardt når du hadde brukt grease. Men det har nok med at det er så lett å dra til for hardt når gjengene er smurt.

Aluminiumsfelger tåler ikke så mye. Derfor har jeg alltid vært forsiktig med å dra til boltene. Men uten momentnøkkel vet jeg jo ikke hvor hardt, egentlig. Min erfaring er at boltene er lettere å få opp når de er ørlite smurt. De 10 siste årene har jeg brukt hvit vaselin, og egentlig veldig lite på gjengene. De kniper seg ikke fast og jeg slipper (som regel) at de må løsnes med forlenger, med et høyt skrik både fra meg og bolten.....

Jeg er egentlig sjokkert over hvor hardt boltene er dratt til ved service eller andre proffe som bruker luft- eller slagtrekker. Det har blitt bedre med årene, men jeg har mang en gang løsnet boltene og dratt de til for hånd. Bare for å være sikker på å få opp boltene ved neste hjulskift, UTEN å brekke ryggen.

Endret av Sjåføren
Skrevet
På 16.4.2020 den 21.41, Sjåføren skrev:

Jeg er egentlig sjokkert over hvor hardt boltene er dratt til ved service eller andre proffe som bruker luft- eller slagtrekker. Det har blitt bedre med årene, men jeg har mang en gang løsnet boltene og dratt de til for hånd. Bare for å være sikker på å få opp boltene ved neste hjulskift, UTEN å brekke ryggen.

Jeg henger meg på den, det er helt utrolig. Verkstedet måtte en gang av med et bakhjul for å fikse noe på forrige Superb. Jeg overdriver ikke mye når jeg sier jeg brukte like langt tid på å bytte det ene hjulet verkstedet hadde tatt av og på, enn å bytte de tre resterende hjulene. 

Jeg sto til slutt å hoppet på hjulkrysset etter å virkelig å ha prøvd alt annet. (Jada, jeg vet at man ikke skal hoppe, men når man står der og banner og sverter, så gir man blaffen til slutt...) ;) 

Skrevet
9 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg henger meg på den, det er helt utrolig. Verkstedet måtte en gang av med et bakhjul for å fikse noe på forrige Superb. Jeg overdriver ikke mye når jeg sier jeg brukte like langt tid på å bytte det ene hjulet verkstedet hadde tatt av og på, enn å bytte de tre resterende hjulene. 

Jeg sto til slutt å hoppet på hjulkrysset etter å virkelig å ha prøvd alt annet. (Jada, jeg vet at man ikke skal hoppe, men når man står der og banner og sverter, så gir man blaffen til slutt...) ;) 

Derfor man har en slik, liggende :) 
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/hjulmutter-verktoy/hjulmutternokkel-2000021313 

Billig teleskop skaft, så man får litt ekstra moment, uten å ødelegge seg selv (eller noe) :) 
Bruker alltid en slik, til å løsne boltene imens bilen fortsatt står på gulvet! :D  

  • Lik 1
Skrevet

Åja, en sånn er veldig nyttig! Brukes hvert år. Og veldig fin til å trekke til boltene med passe erfaringsmoment... 😁 

  • Lik 1
Skrevet
7 timer siden, Marius skrev:

Derfor man har en slik, liggende :) 
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/hjulmutter-verktoy/hjulmutternokkel-2000021313 

Billig teleskop skaft, så man får litt ekstra moment, uten å ødelegge seg selv (eller noe) :) 
Bruker alltid en slik, til å løsne boltene imens bilen fortsatt står på gulvet! :D  

Jeg hadde maken, men den ble bøyd når jeg skulle bytte fra sommerhjul til vinterhjul i fjor høst, de hadde dratt til noe så vannvittig når jeg kjøpte nye felg/dekk til Superben.

Så jeg kjøpte en slik i stedet, den er litt lenger så den har jeg god erfaring med.

https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/hjelpeverktoy/latmannsarm-1-2-600mm/n12354/pn13352

 

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg hadde maken, men den ble bøyd når jeg skulle bytte fra sommerhjul til vinterhjul i fjor høst, de hadde dratt til noe så vannvittig når jeg kjøpte nye felg/dekk til Superben.

Så jeg kjøpte en slik i stedet, den er litt lenger så den har jeg god erfaring med.

https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/hjelpeverktoy/latmannsarm-1-2-600mm/n12354/pn13352

 

Wow, det er jo helt rått!

Vi brukte en slik fra biltema, ved hjullager bytte på bilen til en kompis... 

Skulle trekkes til med 200nm + 180grader rundt, etterpå .... Vi greide ikke bøye den, for å si det slik. 
Men, vi fikk den ikke 180 grader etterpå heller. kanskje 150grader :P Da brukte vi 1,5meter stålrør på utsiden av denne fra biltema, for å få litt ekstra moment :P 
Denne fra biltema pleier jeg å ha liggende i bilen hele året også. tar ikke store plassen + utrulig kjekt om man skulle punge og måtte bytte hjul langs veien :) (Har reservedekk) 


Men, denne fra thansen ser mer solid og kraftigere ut, det skal den ha :) 

Skrevet
7 timer siden, Marius skrev:

Wow, det er jo helt rått!

Vi brukte en slik fra biltema, ved hjullager bytte på bilen til en kompis... 

Skulle trekkes til med 200nm + 180grader rundt, etterpå .... Vi greide ikke bøye den, for å si det slik. 
Men, vi fikk den ikke 180 grader etterpå heller. kanskje 150grader :P Da brukte vi 1,5meter stålrør på utsiden av denne fra biltema, for å få litt ekstra moment :P 
Denne fra biltema pleier jeg å ha liggende i bilen hele året også. tar ikke store plassen + utrulig kjekt om man skulle punge og måtte bytte hjul langs veien :) (Har reservedekk) 


Men, denne fra thansen ser mer solid og kraftigere ut, det skal den ha :) 

Jeg må legge til at det nok ble gjort en feil ved hjulskift i fjor høst @Marius, jeg hadde hatt et lite inngrep og trengte litt hjelp til hjulskift da, og fikk hjelp av en nabo til dette.
Han tredde på et rør for å forlenge armen, men gjorde ikke det helt slik jeg ville gjort det. Teleskoparmen var helt trekt ut, og røret ble kun tredd inn på håndtaket til teleskoparmen, før han virkelig røsket til for å «sjokke»hjulbolten, dette skjedde før jeg fikk gjort noe som helst. Da bøyde denne armen seg i overgang der hvor forlengelsen av teleskoparmen startet.

1062410961_Skjermbilde2020-04-19kl_08_07_34.png.ee52805765dbeb5520772d12220f0dd6.png

Jeg ville ha tredd røret så langt inn på teleskoparmen det hadde vært mulig, og så tatt i rolig med hard jevn kraft.
Så det er ikke sikkert at denne teleskoparmen fra Biltema hadde bøyet seg i det hele tatt om det hadde vært utført annerledes, akkurat det får en jo aldri svar på.......

Vet ikke med 100% sikkerhet om stålet i den armen jeg kjøpte fra THansen er noe sterkere heller, for da ble det tredd på et rør så langt inn på armen det gikk, før det rolig ble tatt i skikkelig. Det kan også hende at hjulbolten hadde fått et lite sjokk den første gangen når teleskoparmen fra Biltema bøyde seg, for nå løsnet i hvert fall den gjenstridige hjulbolten. 👍 :) 

Så jeg vil ikke påstå at det ene er bedre enn det andre her @Marius, for dette ble utført med forskjellige metoder, og den ene armen ble nok etter min mening  «litt mishandlet» og gjorde kanskje sin del av jobben før den ga etter, jeg synes det er greit at alle opplysningene kommer frem :)  

  • Lik 1
Skrevet (endret)
21 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg hadde maken, men den ble bøyd når jeg skulle bytte fra sommerhjul til vinterhjul i fjor høst, de hadde dratt til noe så vannvittig når jeg kjøpte nye felg/dekk til Superben.

Åi, hvis de drar til SÅ hardt, så hadde jeg sporenstreks dratt tilbake og spurt hva i hel@#$ike de holder på med! Skal jo ikke'no til for å ødelegge noe (noe de også gjorde). Og det er jo aldeles ikke behov med så hard tiltrekking at man ødelegger rygg og utstyr for å få det opp igjen. Blir så irritert på sånn uvitenhet fra dem som burde vite hva det dreier seg om (derfor har jeg mitt eget dekkhotell i min  egen bakgård 🙂 så slipper jeg å være avhengig av andres bakgårdsgeskjefter). 

Min nøkkel er også Biltema, men av eldre modell, 15 år gammel kanskje. Funker gulle godt, akkurat brukt den på min 19 år gamle Honda.... 😎

DSC_0982.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet
5 timer siden, Sjåføren skrev:

Åi, hvis de drar til SÅ hardt, så hadde jeg sporenstreks dratt tilbake og spurt hva i hel@#$ike de holder på med! Skal jo ikke'no til for å ødelegge noe (noe de også gjorde). Og det er jo aldeles ikke behov med så hard tiltrekking at man ødelegger rygg og utstyr for å få det opp igjen. Blir så irritert på sånn uvitenhet fra dem som burde vite hva det dreier seg om (derfor har jeg mitt eget dekkhotell i min  egen bakgård 🙂 så slipper jeg å være avhengig av andres bakgårdsgeskjefter). 

Dette skjedde en helg @Sjåføren, så derfor fikk jeg ikke gjort noe med de som utførte dekkbyttet før mandag.
Det de trodde hadde skjedd var at de hadde hatt en skolegutt utplassert, som virket meget engasjert, oppegående og virkelig var interessert i det de drev med, i tillegg så hadde han gitt uttrykk for å inneha mye mer kunnskap enn hva som var fakta.
Han hadde de sendt ham tilbake til skolen igjen, når de først ble klar over hvor mye feil han hadde gjort. For han ville heller ikke innse at han gjorde noe feil, og var heller ikke interessert i å ta i mot konstruktiv kritikk og lærdom, da er det heller ikke enkelt å ha noen utplasserte der.
De fulgte ham tett opp i førsten, men hadde gjorde da veldig mye riktig, og de ga han så litt mer ansvar og det slo feil ut når arb.mengden/intensiteten økte.
Det var jo ikke så mye mer enn å beklage at de ikke fulgt ham opp tettere, så de la seg helt flate og betalte den nye kraftarmen jeg kjøpte meg, i tillegg så fikk jeg en annen liten kompensasjon av dem også, så de har gjort opp for seg, og lært en liten lekse de også, for alt dette var deres ansvar som de sa. De gav meg også 20 nye hjulbolter, så det ikke skulle være noe tvil om at de tok dette på alvor.

Jeg er fornøyd med hvordan alt løste seg, men jeg tenker også med gru på hva som hadde skjedd om jeg hadde punktert langs veien f.eks., har jo både reservehjul og alt det andre utstyret som skal til å en slik situasjon som fulgte med i bilen, men jeg hadde jo aldri klart å utføre et hjulbytte slik som dette var skrudd til.

Så jeg gjør stort sett som du gjør @Sjåføren, hjulbytte ordner jeg hjemme hos meg selv, og det har jeg gjort siden jeg kjøpte min første bil i 1986 :) 

Skrevet

Wow, litt av en historie. Ikke lett å være i lære, eller å ha noen i lære i dag. Mye ansvar. Bra at det tross alt ordnet slik som det gjorde @Superb lll.

Det er derfor jeg også tar en sjekk på hjulboltene etter hver service/verkstedbesøk, bare for å sjekke om de sitter for hardt. Å stå på en fjellveg i silregn og blæst med "gjensveisede" hjulbolter er lite fristende, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...