Gå til innhold
sindrepl

Chip v.s DBR-PP Personal Programmer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen erfaring, men det er vel i prinsippet det samme som om du får noen til å "chippe" bilen din, eneste forskjellen er at du gjør det selv og har mulighet til å sette tilbake til org program ved service eller problemer. Finnes mange alternativer, bl.a fra www.autopower.no 

  • 4 uker senere...
Skrevet
På 02/01/2017 den 15.53, sindrepl skrev:

Hei

Er det noen som har erfaring med DBR-PP Personal Programmer fra Dahlbäck?

Evt. har erfaring med chip av 150hk 4x4 superb?

 

Gidder du å tenke på dette altså? Ser at mange gjør det, men ikke søren om jeg hadde turt å gjøre det med min bil. Har en 2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 med 180 HK som lett visstnok kan chippes opp til 220 HK. Men om det skulle skje noe med motoren innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km, så sitter du der med skjegget fullt av postkasser. For jeg kan aldri i min villeste fantasi se for meg at Møller ville gå med på å reparere noe som helst om chippingen har skadet motor og drivverk. Dette står helt sikkert i garantivilkårene som fulgte med bilen også slik som normalt er.

  • 2 måneder senere...
Skrevet
On 31.1.2017 at 3:52 PM, Greco said:

Gidder du å tenke på dette altså? Ser at mange gjør det, men ikke søren om jeg hadde turt å gjøre det med min bil. Har en 2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 med 180 HK som lett visstnok kan chippes opp til 220 HK. Men om det skulle skje noe med motoren innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km, så sitter du der med skjegget fullt av postkasser. For jeg kan aldri i min villeste fantasi se for meg at Møller ville gå med på å reparere noe som helst om chippingen har skadet motor og drivverk. Dette står helt sikkert i garantivilkårene som fulgte med bilen også slik som normalt er.

Tanken var å lufte her for å se om noen hadde erfaring mer det før jeg evt. Bestemte meg. Er veldig gira på bsr sin boks da ender jeg opp med 190hk og 400nm som. 2.0 TDi 190hk originalt kommer med. Jeg syns 150hk går ganske bra men hadde vært fint å hatt det lille ekstra i noen forbikjøringer og hengerkjøring.

Skrevet

Du har jo i hvert fall en DSG kasse som tåler den økte belastningen (dreiemomentet), men jeg ville nok heller ha gjort dette på et sted som gjør at nybilgarantien ikke blir borte, om det er mulig.........? Det vil jo koste mer selvfølgelig, men å ende opp uten garanti på bilen om noe skulle skje, vil jo koste deg et betydelig høyere beløp. Men dette er selvfølgelig bare et velment råd, og ikke noe annet enn det :) 

Skrevet
36 minutter siden, Superb lll skrev:

Du har jo i hvert fall en DSG kasse som tåler den økte belastningen (dreiemomentet), men jeg ville nok heller ha gjort dette på et sted som gjør at nybilgarantien ikke blir borte, om det er mulig.........?

Da må dette gjøres på et Skoda-verksted, men desverre er ikke dette noe Skoda tilbyr, så valget er å eventuelt miste garanti, eller å vente disse 5 årene garantien gjelder. :) 

Jeg vet Volvo tilbyr egne trim-optimaliseringer av bilen, som ikke går utover garantien. Man kan jo håpe Skoda/VAG en gang følger etter og også begynner å tilby slikt. 

Skrevet

Ja, Volvo har jo Polestar, men jeg synes det er beskjedne forbedringer. på min XC70, koster en optimering 9-12.000 tror jeg.
Fra: 181 hp / 420 Nm Til: 215 hp / 440 Nm

Ca 1.2 sekund forbedring på 0-100 står det oppgitt på siden.

Sånn, litt OT her også :)

Skrevet

Jeg skjønner det er fristende oppgradering særlig nå som du sikkert kan omregistrere bilen med dette uten avgift (tror det), men veldig risky i forhold til garantier.

Håper Skoda våkner på flere områder når det gjelder garantier 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er vel kun motor- og drivverksgarantien man mister. Nå er jo dette en stor del av garantien, og det kan jo selvfølgelig bli en dyr affære om noe skjer. 

Alternativet er å finne en tuning-forhandler som tar over denne garantien på motor- og drivverk. OCT Tuning er en av disse, ulempen er at du ikke vil få den samme lange garantitiden som Møller/Skoda tilbyr. OCT Tuning tilbyr motor- og drivverksgaranti inntil enten 2 år eller 120.000 km, avhengig av hva som først inntreffer. 

Jeg er fristet selv, for jeg går i fra 220 hk/350 nm til 305 hk/440 nm, men jeg kjører ikke noe særlig mer enn 20.000 km i året, så jeg vil da ha garantien på bilen i 5 år. Jeg har tenkt en del på dette, men funnet ut av at jeg ikke vil gjøre noe med bilen før garantitiden har gått ut i fra Møller/Skoda. Føler garantien er gull verdt de 5 årene man har den, så å miste den vil egentlig bare være dumt. :) 

Skrevet
3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det er vel kun motor- og drivverksgarantien man mister. Nå er jo dette en stor del av garantien, og det kan jo selvfølgelig bli en dyr affære om noe skjer. 

Alternativet er å finne en tuning-forhandler som tar over denne garantien på motor- og drivverk. OCT Tuning er en av disse, ulempen er at du ikke vil få den samme lange garantitiden som Møller/Skoda tilbyr. OCT Tuning tilbyr motor- og drivverksgaranti inntil enten 2 år eller 120.000 km, avhengig av hva som først inntreffer. 

Jeg er fristet selv, for jeg går i fra 220 hk/350 nm til 305 hk/440 nm, men jeg kjører ikke noe særlig mer enn 20.000 km i året, så jeg vil da ha garantien på bilen i 5 år. Jeg har tenkt en del på dette, men funnet ut av at jeg ikke vil gjøre noe med bilen før garantitiden har gått ut i fra Møller/Skoda. Føler garantien er gull verdt de 5 årene man har den, så å miste den vil egentlig bare være dumt. :) 

Akkurat hvilke garantier en evt, vil miste vet jeg ikke noe om, men det er vel ganske sikkert de du nevner her @Core2Duo, men om Møller da vil fjerne alle garantier skal jeg ikke si noe om.

At det frister med de specs du oppgir her forstår jeg godt, vet ikke helt hvor effektivt det vil være med fwd og over 300hk på forhjula, får du feste så drar det nok godt unna vil jeg tro ja :)

Men et lite spørsmål, tåler DSG kassa de det momentet her? Vet de har flere forskjellige DSG 6/7 kasser, og jeg trodde egentlig at den som er din bil er begrenset til 400nm? Min DSG 7 er begrenset til 250nm og det derfor de har tunet ned motoren i min bil til 250nm, egentlig så har den 320nm.............

Skrevet

Nei, hvor effektivt det er gjenstår å se, som du sier. Med sommerdekk (som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om igjen.. nok om det ;)) så kan jeg ha pedalen i bånn uten en eneste antydning til at esp blinker i det hele tatt, så nå, med 220 hk er det ihvertfall ikke noe problem. 

Joda, det er rett som du sier, at min DSG 6 kun tåler 400 nm. Dette har jeg også spurt om hos flere seriøse tuning-tilbydere, og jeg får så å si de samme tilbakemeldingene. Jeg siterer fra en av fimaene: 

Sitat
Ja, DSG er orginalt begrenset til 400nm, men det er ikke noe problem med vår tuning med ny programvare for DSG kassen. Vi programmerer momentbegrensning på hvert enkelt gir på disse, for å unngå unødvendige påkjenninger på girkassen ved girskift.

Ved noen kjappe søk på google, for å finne erfaringer rundt dette, så skal denne metoden være helt innafor uten noe helst problemer for dsg-kassa. :)

Skrevet
13 minutter siden, Core2Duo skrev:

Nei, hvor effektivt det er gjenstår å se, som du sier. Med sommerdekk (som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om igjen.. nok om det ;)) så kan jeg ha pedalen i bånn uten en eneste antydning til at esp blinker i det hele tatt, så nå, med 220 hk er det ihvertfall ikke noe problem. 

Joda, det er rett som du sier, at min DSG 6 kun tåler 400 nm. Dette har jeg også spurt om hos flere seriøse tuning-tilbydere, og jeg får så å si de samme tilbakemeldingene. Jeg siterer fra en av fimaene: 

Ved noen kjappe søk på google, for å finne erfaringer rundt dette, så skal denne metoden være helt innafor uten noe helst problemer for dsg-kassa. :)

Jeg vet jo at de har DSG 6 kasser som i hvert fall tåler 500nm, men om det bare er en omprogrammering eller en fysisk helt annen DSG kasse har jeg ikke kunnskaper om (vil tro det er forskjellige DSG kasser, men som nevnt, det vet jeg ikke). Men så lenge de tuner ned hva motoren yter for hvert enkelt gir, så skal det nok gå bra.

Da må jeg nesten spørre hvilke dekk du har byttet til @Core2Duo? For Pirelli dekka som fulgte med imponerer meg i hvert fall ikke støymessig, er egentlig ikke 100% fornøyd med dem på våt asfalt heller. Og de du har byttet til, hvordan er de støymessig?

Vet jo at mye av dette også har med underlaget en kjører på og ikke minst dimensjonen på dekkene, jeg har kun de medfølgende (og etter dagens std den relativt moderate str.) 235/45-18" .

Skrevet
10 minutter siden, Superb lll skrev:

Da må jeg nesten spørre hvilke dekk du har byttet til @Core2Duo? For Pirelli dekka som fulgte med imponerer meg i hvert fall ikke støymessig, er egentlig ikke 100% fornøyd med dem på våt asfalt heller. Og de du har byttet til, hvordan er de støymessig?

Vet jo at mye av dette også har med underlaget en kjører på og ikke minst dimensjonen på dekkene, jeg har kun de medfølgende (og etter dagens std den relativt moderate str.) 235/45-18" .

"Som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om til vinterdekk igjen" skulle det ha stått. Har ikke klart å bruke opp dekkene på 2 uker... :P Så jeg har de samme dekkene som deg, Pirelli P7.

Jeg er helt enig med deg, det er litt for mye støy fra dekkene, men på en annen side så har jeg opplevd værre støy fra andre dekk igjen, så jeg klarer å leve med akkurat dette uten at dette plager meg nevneverdig. Jeg har 235/40-19 profil på dekkene. :)

Skrevet (endret)
19 minutter siden, Core2Duo skrev:

"Som jeg fikk prøvd i 2 uker før jeg måtte bytte om til vinterdekk igjen" skulle det ha stått. Har ikke klart å bruke opp dekkene på 2 uker... :P Så jeg har de samme dekkene som deg, Pirelli P7.

Hehe, da misforstod jeg deg litt, jeg trodde jo ikke at du hadde slitt de ut, men oppfattet det slik at du byttet de til noe bedre enn de som fulgte med bilen :) 

Har lest om noen som skriver at 19" støyer mindre enn 18" når det gjelder de medfølgende Pirelli dekkene, det synes jeg personlig høres litt merkelig ut, at dekk med lavere profil og hardere dekksider skal støye mindre, men det er som sagt kun hva jeg tror........... 

Joda, jeg har da vært borti billige dekk som støyer mer jeg også, men forventningene til et godt merke som Pirelli var nok litt høyere enn hva de faktisk leverer for å være helt ærlig.........

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...