Gå til innhold
kjakan2005

Bensin/dieselvarmer


Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, Sjåføren skrev:

Greit å ha bensin i disse dieselhate-tider, og på mange måter er bensinmotorer mere komfortable på vinteren (og ellers også, kanskje).

Knirke-/skranglelyder har jeg også hatt i min Octavia begge på passasjersiden i kupeen:

Nr. 1: midkonsollen er delt i to på siden, slik at den øverste plastdelen ligger over den nederste fremover på konsollen. Forhandler ordnet med en slags teip mellom lagene, og alt er nå stilt og fint.

Nr. 2: låseklumpen for setebeltet vibrerer mot midtkonsollen når ingen sitter i passasjersetet. Oppstår når setet står justert omtrent midt på. Merker det spesielt nå som det er litt vaskebrett og hardkjørt kjettingIrugler. Ikke fikset enda, men vil bli gitt beskjed nå ved service.

Dette var uhyre god informasjon! Har ikkje klart å spore opp den andre knirkelyden bortsett frå midtarmlenet! Tusen takk! 

Det var forsovidt ikkje meininga å kuppe tråden med heilt anna topic. Vi kan ta det videre i ein anna tråd om ynskjeleg.  :) 

Skrevet (endret)

Når det gjelder bruk av tilleggsvarmer så bør den ikke brukes i lengre tid enn hva kjøreturen skal vare.

Altså skal en kjøre i 15min, så bør varmeren (helst) ikke brukes mer enn 15min, og det er rett og slett for at en tapper bilbatteriet om varmeren går lenge og en bare kjøre korte turer.

For en har som regel også andre elektriske forbrukere i gang når kulda kommer, slik som varmesete(r), varmetråder i  speil og vinduer, etc, og disse sammen med en tilleggsvarmer som har blitt brukt lenge så tappes batteriet gradvis for strøm, og får ikke muligheten til å lade seg opp under kjøring, fordi strømforbruket er høyere enn ladekapasiteten.

For selv om det heter drivstoffvarmer, så bruker den en del strøm også, for luften blir blåst ut i bilen gjennom bilens ventilasjonssystem.

Jeg stortrives med tilleggsvarmer og kommer aldri til å kjøpe en bil uten det, men den bør som nevnt brukes med hodet, slik at en ikke til slutt ender opp med at den ikke virker pga lite strøm.........

Endret av Superb lll
Skrevet

Tilleggsvrmer fint å ha, og det er en fordel med hensyn til kaldstart av motoren.. Jeg fikk vite at det et  best for varmeren at den får gå en halv time når den først startes. Da får man reneste forbrenningen og minst problemer med soting.

Og siden den bruker strøm, så bør man kjøre minst like lenge som varmeren har stått på,  for å lade batteriet like mye som den har brukt. Det vil si at kjøres varmeren 15 minutter før avreise, så bør kjøreturen vare minst 15 minutter.. Lengre innkobling enn en halv time er normalt sett ikke nødvendig. Sikkert litt teoretisk dette, men kanskje noe å tenke på for å holde vedlikeholdskostnadene nede. 

Skrevet

Bra utfylling dette @Sjåføren :)

Når det gjelder hvor lenge tilleggsvarmeren bør gå så er det riktig det du skriver der, og tilleggsvarmeren kan jo fint brukes mens en kjører også. Da fungerer den som en kjørevarmer, og er fin å bruke for å opprettholde varmen på motoren om en har dieselmotor som bruker mer tid på å bli varm.

En annen ting jeg ble fortalt når jeg hentet den første arb.bilen min med Webasto i for en del år tilbake, var at Webastoen bør brukes minst en gang i mnd også i sommerhalvåret for at den ikke skal sette seg. Det er en kostbar reparasjon.

Skrevet
22 timer siden, Core2Duo skrev:

Om du forhåndsinnstiller varmeren til å starte på morgenen så vet jeg man kan stille inn hvor lenge varmeren også skal gå. Men hvordan er det om man vil bruke fjernkontrollen? Hvor kan man stille inn og bestemme hvor lenge varmeren skal gå? Samme sted som man forhåndsinnstiller? 

Dessverre så har jeg ikke fjernkontrollen til min bil så jeg får ikke gjort en test på dette. Jeg vet ikke om det går å endre tiden for fjernkontrollen, men om det går så er det nok felles innstilling. 

Skrevet
8 timer siden, Arooo skrev:

Dessverre så har jeg ikke fjernkontrollen til min bil så jeg får ikke gjort en test på dette. Jeg vet ikke om det går å endre tiden for fjernkontrollen, men om det går så er det nok felles innstilling. 

Det går i hvert fall ikke med fjernkontrollen på min 2016 Superb.

Jeg kan forlenge eller korte ned tiden den skal være aktivert i selve menyen, men da er det et valg som blir satt som standard for hver gang den brukes med fjernkontrollen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...