Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

kjakan2005

Bensin/dieselvarmer

Recommended Posts

Har en Octavia som er 5mnd gammel. Har fabrikkmontert bensinvarmer med fjernkontroll. Det er ikke mulig å programmere inn når bilen skal være varm, eller må jeg kun bruke fjernkontroll? Fjernkontroll fungerer bra det, men kunne vært nyttig noen ganger å ha mulighet til å vite 09:30 skal bilen være varm (spesielt i tilfelle jeg ikke er 3-400meter unna bilen 20min før oppvarmingen skal starte...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt å trykke på menyknappen til Clima anlegget, og så stille inn tidspunktet etter det på skjermen?

Skjermbilde 2017-01-12 kl. 10.04.01.png

Grunnen til at jeg spør er at det er noen som forsøker å bare gå inn på menyen til bilen i infotainment systemet, men der finner en ikke innstillinger for klima -og drivstoffvarmeren :) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 12.1.2017 den 10.06, Superb lll skrev:

Har du forsøkt å trykke på menyknappen til Clima anlegget, og så stille inn tidspunktet etter det på skjermen?

Skjermbilde 2017-01-12 kl. 10.04.01.png

Grunnen til at jeg spør er at det er noen som forsøker å bare gå inn på menyen til bilen i infotainment systemet, men der finner en ikke innstillinger for klima -og drivstoffvarmeren :) 

Hahaha! Dette har jeg lurt på så mange ganger! Jeg har lett i infotainment for å finne dette da fjernkontrollen mangler. Har aldri lagt merke til den knappen. Nå har vi -10 her hjemme og jeg gleder meg til varm bil i morgen før jobb :-)

Edited by Arooo

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Arooo skrev:

Hahaha! Dette har jeg lurt på så mange ganger! Jeg har lett i infotainment for å finne dette da fjernkontrollen mangler. Har aldri lagt merke til den knappen. Nå har vi -10 her hjemme og jeg gleder meg til varm bil i morgen før jobb :-)

Fint om du kommer med en tilbakemelding på om det fungerte da @Arooo, for da er det lettere å kunne komme med et konkret svar om spørsmålet dukker opp en annen gang.

Håper du finner ut av det, og får det til å fungere slik det skal :) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eg følte meg veldig lite "simply clever" i dag tidleg når webastoen ikkje slo seg på. Viste seg det at den må ha minst ein kvart med bensin for å virke. Dette kunne jo stått i displayet etter at bilen var skrudd på. I tillegg var isskrapa på innsida av bensinlokket som var frosset fast. 

Det var mandagen sin det :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minutter siden, krosjefen skrev:

Eg følte meg veldig lite "simply clever" i dag tidleg når webastoen ikkje slo seg på. Viste seg det at den må ha minst ein kvart med bensin for å virke. Dette kunne jo stått i displayet etter at bilen var skrudd på. I tillegg var isskrapa på innsida av bensinlokket som var frosset fast. 

Det var mandagen sin det :D

 

Hvor mye drivstoff hadde du egentlig på tanken @krosjefen ?

For i bruksanvisningen som jeg har linket til lenger opp i innlegget her (på side 103), så viser kriteriene for at drivstoff/tilleggs varmeren skal fungere at en har nok strøm på batteriet og at drivstofflampa ikke lyser. Noe annet står det ikke, se bildet her,

Skjermbilde 2017-01-16 kl. 12.07.03.png

Jeg har også hørt at det bør være minimum kvart tank for at varmeren skal fungere, men bruksanvisningen sier faktisk ikke det..........

Er jo ikke bare pga muligheter for kondens på tanken det lønner seg å ha min halv tank ser jeg, det er jo noe å tenke på når en skal benytte tilleggsvarmeren i tillegg :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minutter siden, krosjefen skrev:

Det var mandagen sin det :D

hehehe, men da kan det bare ta seg opp! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Superb lll skrev:

 

Hvor mye drivstoff hadde du egentlig på tanken @krosjefen ?

For i bruksanvisningen som jeg har linket til lenger opp i innlegget her (på side 103), så viser kriteriene for at drivstoff/tilleggs varmeren skal fungere at en har nok strøm på batteriet og at drivstofflampa ikke lyser. Noe annet står det ikke, se bildet her,

Skjermbilde 2017-01-16 kl. 12.07.03.png

Jeg har også hørt at det bør være minimum kvart tank for at varmeren skal fungere, men bruksanvisningen sier faktisk ikke det..........

Er jo ikke bare pga muligheter for kondens på tanken det lønner seg å ha min halv tank ser jeg, det er jo noe å tenke på når en skal benytte tilleggsvarmeren i tillegg :) 

bensinlampa lyste, hadde vel att ca 6-7mil med drivstoff. Så det var jo greit at den fungerte som tiltenkt. brukeren var ikkje like "clever" som bilen,hehe.  Første nye bilen eg har hatt. Fekk denne levert i september i fjor, så det meste er nytt for meg.  Hadde difor vore greit med eit varsel inni bilen. menmen, la sammen to og to og konkluderte med bensinnivået :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutter siden, krosjefen skrev:

bensinlampa lyste, hadde vel att ca 6-7mil med drivstoff. Så det var jo greit at den fungerte som tiltenkt. brukeren var ikkje like "clever" som bilen,hehe.  Første nye bilen eg har hatt. Fekk denne levert i september i fjor, så det meste er nytt for meg.  Hadde difor vore greit med eit varsel inni bilen. menmen, la sammen to og to og konkluderte med bensinnivået :)

Velkommen til forumet, glemte jo det i forrige innlegg :) 

Da hadde det sin naturlige forklaring  :) 

 

Hvilken bil/modell er du du har da @krosjefen , og er du fornøyd så langt eller?

Bortsett fra akkurat i dag kanskje, men det er vel ikke så lett å gi bilen skylda for akkurat dette heller, hehe........... ;) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutter siden, Superb lll skrev:

Velkommen til forumet, glemte jo det i forrige innlegg :) 

Da hadde det sin naturlige forklaring  :) 

 

Hvilken bil/modell er du du har da @krosjefen , og er du fornøyd så langt eller?

Bortsett fra akkurat i dag kanskje, men det er vel ikke så lett å gi bilen skylda for akkurat dette heller, hehe........... ;) 

 

Takk for det! 

Du, denne tar eg på meg hehe. Webastoen har ellers fungert knirkefritt og er uten tvil den beste funksjonen med heile bilen :) 

Kjøpte ein Racing Blue Octavia 1,4 TSI 150HK DSG. planen var 2.0 TDI men selger klikka feil så eg fant ut sjøl 3 dager før henting at bilen hadde bensinmotor i stedet. 

Ellers fornøyd, men sliter med mykje dugg på innsida av lyktene, begge to + grøftelysa.  Kan jo være ford det er pluss/minusgrader annenhver dag for tiden.  I tillegg knirker det mykje her og der, spesielt frå midtarmlenet. Spørst om Møller må ta ein titt på akkuratt det. Eg har i tillegg ein Octavia frå 2004 som frua nå bruker som jobbpendlebil. Den har ikkje desse knirkeproblema  ;)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Webasto er en kjempeflott investering, og det er aldri aktuelt å kjøpe en bil uten det etter å ha min andre bil med det nå :) 

 

Men om selgeren gjorde en slik feil, så skulle du vel enten vært tilbudt en relevering av ny bil med riktig motor og/eller en eller annen form for kompensasjon?

Dugg i frontlyktene har jeg også, spes i nedre kant hvor det er LED kjørelys, der blir det rett og slett ikke varmt nok til å fjerne duggen, og det må være vann i lykta før de gjør noe med det. Med kun noen dråper på glasset, så gjør de svært sjeldent noe ut av det.

Knirkelyder er jo ikke noe særlig da, så det er det greit at de får ordnet på. For det blir ikke bedre med tiden som regel, heller verre når også kulda merkes mer og mer (avhengig av hvor en bor selvfølgelig).

 

Jeg har selv fått den første «feilen» på min bil nå, og det er ikke akkurat noen krise for å si det slik. Men bagasjeromstrekket vil ikke lenger rulle seg tilbake, det skjer ingen verdens ting, så de har bestilt et nytt til meg. Mulig det er «slappe fjører» e.l. som gjør at det ikke fungerer lenger, men det er jo hermetisk lukket i endene, så det er det ikke mulig å finne ut av.. Bruk og kast.........

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Superb lll skrev:

Ja Webasto er en kjempeflott investering, og det er aldri aktuelt å kjøpe en bil uten det etter å ha min andre bil med det nå :) 

 

Men om selgeren gjorde en slik feil, så skulle du vel enten vært tilbudt en relevering av ny bil med riktig motor og/eller en eller annen form for kompensasjon?

Dugg i frontlyktene har jeg også, spes i nedre kant hvor det er LED kjørelys, der blir det rett og slett ikke varmt nok til å fjerne duggen, og det må være vann i lykta før de gjør noe med det. Med kun noen dråper på glasset, så gjør de svært sjeldent noe ut av det.

Knirkelyder er jo ikke noe særlig da, så det er det greit at de får ordnet på. For det blir ikke bedre med tiden som regel, heller verre når også kulda merkes mer og mer (avhengig av hvor en bor selvfølgelig).

 

Jeg har selv fått den første «feilen» på min bil nå, og det er ikke akkurat noen krise for å si det slik. Men bagasjeromstrekket vil ikke lenger rulle seg tilbake, det skjer ingen verdens ting, så de har bestilt et nytt til meg. Mulig det er «slappe fjører» e.l. som gjør at det ikke fungerer lenger, men det er jo hermetisk lukket i endene, så det er det ikke mulig å finne ut av.. Bruk og kast.........

Ja eg fikk en god del tusenlapper i kompensasjon. Fikk også tilbud om ny bil, men orka ikkje vente i 2 ekstra måneder. Dessuten er vel bensin det trygge for framtida pga miljøet, avgifter osv.  Så du kan si eg fekk ein godt spekka bil til ein relativt rimelig penge.  Då har du nøyaktig sakke problem som meg, det er nedre del av lykta som ikkje blir varm nok. Sendte epost til møller og fekk eit svar tilbake som ga meg bakoversveis. 

Sitat

Dette er helt normalt.

 

Hovedlyktens ventilasjonssystem virker slik at luft utenfra sirkulerer gjennom hovedlykten. Med det åpne vannsprutbeskyttede ventilasjonssystemet (nødvendig på grunn av trykkutligning) oppstår det forskjellige temperatursoner inne i lykten. Det vil si svært varme steder der glasset varmes opp av lyset og relativt kjølige steder der dekkglasset avkjøles på grunn av fartsvind under kjøring.

Disse forholdene kan føre til kondens på innsiden av dekkglasset på grunn av høy luftfuktighet og temperaturforskjeller ute og innvendig i lykten (delvis under kjøring). Dette oppstår spesielt i den kalde årstiden og/eller i forbindelse med en fuktig værtype.

Duggdannelse i hovedlyktene kan best sammenlignes med dugg innvendig på frontruten, forskjellen er at den der kan blåses tørr med defrosterdysen.

Dette problemet oppstår for eksempel ofte etter bruk av vaskeautomat, dampspyling av motoren eller frontpartiet, temperatursvingninger mellom natt og dag, osv.

Spesielt i etteroppvarmingsfasen der hovedlyktens bakside varmes opp av den varme motoren samtidig som dekkglasset avkjøles på grunn av den kalde uteluften, vil den minste fuktighet danne dugg på innsiden av lykten. På dekkglass med klart glass er fenomenet mer synlig enn på dekkglass med rifler.

Den fysiske duggdannelsen i hovedlyktene er et optisk fenomen som ikke påvirker lyktenes funksjon (lyseffekt). Duggdannelsen i hovedlyktene vil på grunn av materialet som er brukt, ikke føre til korrosjon innvendig i hovedlyktene.

Hvis det har dannet seg dugg på hovedlykten skal lykteglassets virkefelt være fritt for dugg etter 5–10 minutters kjøring med tilstrekkelig ventilasjon og med nærlyset på (landevei/motorvei). Etter kjøreturen kan det fortsatt være dugg på andre innvendige overflater på dekkglasset, men dette har ingen betydning.

Dette fenomenet kan oppstå på alle hovedlykter/tåkelykter, da dette skyldes fysiske forhold.

Ha en fin dag videre

Så eg orka ikkje krangla meir på det.  Du har heilt rett, det blir nok ikkje bedre. Litt av grunnen til at eg kjøpte ny denne gangen var 5års garanti. Får sjå om eg får rota meg til å sende ein epost til møller :)  Håper det ordnar seg med Superben din. Det er ein lekker bil! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å vente enda lenger på enda en bil er ikke mye fristende nei, så det forstår jeg godt, veldig bra du ble kompensert for det da, hvilket forsåvidt også bare skulle mangle. 

Ja bensin/hybrid/el er nok den rette motoriseringen slik det ser ut nå, dieselforbudet i Oslo fra i morgen av, gjør det jo ikke enkelt for de som har valgt det.

 

Lysa har jeg lest så mye om på forskjellige grupper og fora, at det vet jeg er ganske nytteløst å klage på, såfremt en ikke har vann i lykta, da byttes den uten problemer.

 

Joda Superben er jeg meget fornøyd med, og bagasjeromstrekket er allerede bestilt og skal hentes/monteres en av de nærmeste dagene, så det blir det ordnet opp i :) 

 

Håper du også får ordnet opp i knirkelydene, for det er noe av de mest irriterende lydene jeg vet om. Like irriterende er jo skrangling, og aldri er der når en tar turen innom verkstedet for at de skal forsøke å finne ut hva/hvor det kommer av/fra........

Lykke til :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 15.1.2017 den 12.47, Superb lll skrev:

Fint om du kommer med en tilbakemelding på om det fungerte da @Arooo, for da er det lettere å kunne komme med et konkret svar om spørsmålet dukker opp en annen gang.

Håper du finner ut av det, og får det til å fungere slik det skal :) 

Kort versjon: Det funket veldig bra.

Lang versjon: Jeg satte avreisetid til mandag 07.30. Og planen var å være i bilen til da, men med to små på to og fire år så går det ikke alltid som planlagt. På mandager er det også litt mer som skal pakkes - alt yttertøy skal tilbake til barnehagen. Uansett, det var -10 grader ute og bilen står i en garasje. Da vi kom til bilen 07.45 var den lun. Det var godt og sette seg inn i bilen og rattet var behagelig å holde i. Motoren ble jo også raskt varm da vi startet å kjøre.

Jeg antar at bilen ikke er så avansert at den tar høyde for ute temperatur for så å starte varmeren når den må for å nå 20 grader inne til avreise. Dersom noen har informasjon om dette må de gjerne dele. Men det er mulig å stille hvor lenge varmeren skal stå på - 30 min er standard.

Neste steg er å møte opp i bilen til avtalt tid. Og det blir ikke i morgen, for da har noen bestemt at jeg ikke får kjøre bil til jobben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, krosjefen skrev:

I tillegg knirker det mykje her og der, spesielt frå midtarmlenet. Spørst om Møller må ta ein titt på akkuratt det. Eg har i tillegg ein Octavia frå 2004 som frua nå bruker som jobbpendlebil. Den har ikkje desse knirkeproblema  ;)  

Greit å ha bensin i disse dieselhate-tider, og på mange måter er bensinmotorer mere komfortable på vinteren (og ellers også, kanskje).

Knirke-/skranglelyder har jeg også hatt i min Octavia begge på passasjersiden i kupeen:

Nr. 1: midkonsollen er delt i to på siden, slik at den øverste plastdelen ligger over den nederste fremover på konsollen. Forhandler ordnet med en slags teip mellom lagene, og alt er nå stilt og fint.

Nr. 2: låseklumpen for setebeltet vibrerer mot midtkonsollen når ingen sitter i passasjersetet. Oppstår når setet står justert omtrent midt på. Merker det spesielt nå som det er litt vaskebrett og hardkjørt kjettingIrugler. Ikke fikset enda, men vil bli gitt beskjed nå ved service.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Arooo skrev:

Men det er mulig å stille hvor lenge varmeren skal stå på - 30 min er standard.

Om du forhåndsinnstiller varmeren til å starte på morgenen så vet jeg man kan stille inn hvor lenge varmeren også skal gå. Men hvordan er det om man vil bruke fjernkontrollen? Hvor kan man stille inn og bestemme hvor lenge varmeren skal gå? Samme sted som man forhåndsinnstiller? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Er det bare jeg som synes at det er litt merkelig at Pegasus Anthracite felger virker feilvendt på en av bilens sider? Produseres disse felgene kun med én rettning? Er det meningen? Skaper ikke det forskjellig vindmotstand og dermed høyere lydnivå og dårlige veigrep på "feil" side? Se eksempel på vedlagte bilder.
    • Jeg vurderer også dette når vår Sportline kommer. Er montering gjort ordentlig påvirkes ikke garanti. Jeg kommer til å bruke Bilradiospesialisten, de er utrolig flinke på å skjule ledninger og koblinger slik at det blir minst mulig rot. I tillegg legger de opp styringsbokser og batterikontroll slik at kameraet filmer absolutt hele tiden.
    • Jeg så det først tidligere i dag når jeg tittet etter noe annet i Octavia brosjyren på nettet, og det var jo en gledelig «nyhet» for min del. Ny (og større) motor og en mye bedre DSG kasse koster nok sine kroner de også, og så har det jo blitt bl.a. digitalt dashbord tilgjengelig som du skriver @Marius, og det er jo selvfølgelig også noe jeg ville hatt med.   Så det blir en del tusenlapper mer enn tidligere ja, men nå ble jo ikke akkurat min Scout så veldig billig så det gjorde noe heller, men innbytteverdien holder seg nok dessverre fremdeles på et lavt nivå er jeg redd...........
    • Hadde ikke fått med meg at L&K på Octavia kan leveres med sort interiør ... Kunne gjerne tenkt meg en slik en istedenfor ..   Men, jeg ser at bilen har blir generelt veldig mye dyrere også... 35000,- mer for identisk bil ... -3500,- på digital dashbord da... 
    • Hei jeg venter på ny Skoda Kodiaq Sportline 190hk TSI. Det jeg lurer på om noen har montert dashbordkamera foran og bak på nybil. Jeg vurderer å kjøpe BlackVue DR750S 2-kanals dashbordkamera . Jeg ser det er mulig å hente strøm fra OBD til dette kameraet med en spesial kabel. Er dette greit eller ikke anbefalt. Jeg lurer på om det er vanskelig å montere selv, hva med garanti eller om Skoda forhandler monterer eller andre. Er det noen forslag?  
    • Har deaktivert komforåpning og blir nokk ikke å aktivere den igjen da jeg går med nøkkelen i lommen hele tiden 👍
    • Ikke sikkert bilen ble kjøpt hos Skoda men en annen forhandler, eller så kan det hende at det bare har gått litt fort i svingene. Blir spennende å høre.
    • Ok, da stemte det jo for hva min kollega har for motor i sin Tiguan Allspace. Det er en motor som virkelig også hadde passet godt i både Kodiaq og Superb i kombinasjon med 4x4 gitt, men den kombinasjonen får vi nok dessverre neppe se i Norge. Ikke vet jeg om de finnes originalt levert fra Skoda i utgangspunktet heller, men det kunne virkelig vært interessant etter min mening  
    • Ja det er to ting jeg virkelig kunne tenkt meg annerledes, og det ene er DSG kassen, altså da til den bedre og mer moderne DSG 7 som nå leveres til de største motorene (over 250nm). Egentlig så var jeg mest på utkikk etter L&K versjonen når jeg skulle bytte inn Superben, men jeg var ikke så begeistret for det brune interiøret som Octavia L&K ble levert med, og så ville jeg også ha en litt høyere bil. Nå så kan tydeligvis også Octavia L&K leveres med sort interiør på både seter, dashbord og taktrekk, så da er vel mest sannsynlig den utgaven noe jeg vil se litt nærmere på neste gang jeg vurderer et bilbytte  
    • Dette er jo som @BGB skriver helt feil dekk til din bil @TorSim, men ble de sommerhjula levert til din fra fabrikken slik tro? Jeg leste at du fikk bilen din levert med vinterhjul på, men ingen biler blir sendt fra fabrikken med noe annet enn sommerhjul. Vinterhjul er noe de ordner med hos den forhandleren en kjøper bilen (om en tar med vinterhjul i kontrakten), men da er jeg veldig nysgjerrig på hvilken hjul din bil egentlig ble sendt med fra fabrikken......... Jeg tviler vel egentlig litt på det siden de tar i foran, så her er det ikke så enkelt å forstå hva som faktisk har skjedd, håper du kommer med en oppdatering etterhvert her @TorSim  
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Flott Scout du har @BGB 😊 Må si de felgene du har her gjør seg mye bedre i sølv enn de gjør i den mørke grå fargen jeg har på mine vinterfelger, men de får nok være som de er, for å omlakkere dem koster vel nesten det samme som nye felger.........
    • Sparker tråden i gang. Tok en rask vårshine (rask = 3 timer) med hele pakka fra Surfex HD, Prickbort, Korrosol, skumming og nedvask . I tillegg til detalj-rengjøring i dørterskler, hengsler osv. Etter litt kjapp oppfriskning av dekksider og sort plast så ble det bra - vinterdekk er fortsatt på, legger om etter påskeferien. Denne bilen er i mitt eie bare noen få uker til så mulig dette var siste vasken før en knall rød Kodiaq Sportline tar over.  
    • Mange forum har en slik tråd, kunne ikke finne en her så da lager vi en. Mange har flotte biler uten å ha tråd, vis den frem her. Regler: Bilder av din egen bil (uansett biltype - alle merker er lov) Gjerne info om modifikasjoner, hjul, senk etc Ikke quote bilde-innlegg (bruk @navn ) i stedet Ingen lange diskusjoner - kommentarer er ok   Vis frem stoltheten!
    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...