Gå til innhold
kjakan2005

Bensin/dieselvarmer


Anbefalte innlegg

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Greit å ha bensin i disse dieselhate-tider, og på mange måter er bensinmotorer mere komfortable på vinteren (og ellers også, kanskje).

Knirke-/skranglelyder har jeg også hatt i min Octavia begge på passasjersiden i kupeen:

Nr. 1: midkonsollen er delt i to på siden, slik at den øverste plastdelen ligger over den nederste fremover på konsollen. Forhandler ordnet med en slags teip mellom lagene, og alt er nå stilt og fint.

Nr. 2: låseklumpen for setebeltet vibrerer mot midtkonsollen når ingen sitter i passasjersetet. Oppstår når setet står justert omtrent midt på. Merker det spesielt nå som det er litt vaskebrett og hardkjørt kjettingIrugler. Ikke fikset enda, men vil bli gitt beskjed nå ved service.

Dette var uhyre god informasjon! Har ikkje klart å spore opp den andre knirkelyden bortsett frå midtarmlenet! Tusen takk! 

Det var forsovidt ikkje meininga å kuppe tråden med heilt anna topic. Vi kan ta det videre i ein anna tråd om ynskjeleg.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bruk av tilleggsvarmer så bør den ikke brukes i lengre tid enn hva kjøreturen skal vare.

Altså skal en kjøre i 15min, så bør varmeren (helst) ikke brukes mer enn 15min, og det er rett og slett for at en tapper bilbatteriet om varmeren går lenge og en bare kjøre korte turer.

For en har som regel også andre elektriske forbrukere i gang når kulda kommer, slik som varmesete(r), varmetråder i  speil og vinduer, etc, og disse sammen med en tilleggsvarmer som har blitt brukt lenge så tappes batteriet gradvis for strøm, og får ikke muligheten til å lade seg opp under kjøring, fordi strømforbruket er høyere enn ladekapasiteten.

For selv om det heter drivstoffvarmer, så bruker den en del strøm også, for luften blir blåst ut i bilen gjennom bilens ventilasjonssystem.

Jeg stortrives med tilleggsvarmer og kommer aldri til å kjøpe en bil uten det, men den bør som nevnt brukes med hodet, slik at en ikke til slutt ender opp med at den ikke virker pga lite strøm.........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsvrmer fint å ha, og det er en fordel med hensyn til kaldstart av motoren.. Jeg fikk vite at det et  best for varmeren at den får gå en halv time når den først startes. Da får man reneste forbrenningen og minst problemer med soting.

Og siden den bruker strøm, så bør man kjøre minst like lenge som varmeren har stått på,  for å lade batteriet like mye som den har brukt. Det vil si at kjøres varmeren 15 minutter før avreise, så bør kjøreturen vare minst 15 minutter.. Lengre innkobling enn en halv time er normalt sett ikke nødvendig. Sikkert litt teoretisk dette, men kanskje noe å tenke på for å holde vedlikeholdskostnadene nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra utfylling dette @Sjåføren :)

Når det gjelder hvor lenge tilleggsvarmeren bør gå så er det riktig det du skriver der, og tilleggsvarmeren kan jo fint brukes mens en kjører også. Da fungerer den som en kjørevarmer, og er fin å bruke for å opprettholde varmen på motoren om en har dieselmotor som bruker mer tid på å bli varm.

En annen ting jeg ble fortalt når jeg hentet den første arb.bilen min med Webasto i for en del år tilbake, var at Webastoen bør brukes minst en gang i mnd også i sommerhalvåret for at den ikke skal sette seg. Det er en kostbar reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Core2Duo skrev:

Om du forhåndsinnstiller varmeren til å starte på morgenen så vet jeg man kan stille inn hvor lenge varmeren også skal gå. Men hvordan er det om man vil bruke fjernkontrollen? Hvor kan man stille inn og bestemme hvor lenge varmeren skal gå? Samme sted som man forhåndsinnstiller? 

Dessverre så har jeg ikke fjernkontrollen til min bil så jeg får ikke gjort en test på dette. Jeg vet ikke om det går å endre tiden for fjernkontrollen, men om det går så er det nok felles innstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Arooo skrev:

Dessverre så har jeg ikke fjernkontrollen til min bil så jeg får ikke gjort en test på dette. Jeg vet ikke om det går å endre tiden for fjernkontrollen, men om det går så er det nok felles innstilling. 

Det går i hvert fall ikke med fjernkontrollen på min 2016 Superb.

Jeg kan forlenge eller korte ned tiden den skal være aktivert i selve menyen, men da er det et valg som blir satt som standard for hver gang den brukes med fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...