Gå til innhold
Superb lll

Tåkebaklys (inkluderer) tente tåkelys foran..........


Anbefalte innlegg

Skrevet

@Tor2r denne tråden får du bare flytte om den ligger i feil kategori, for den vet jeg ærlig talt ikke riktig plassering på............ 

 

Jeg er fullstendig klar over at tåkelys foran og nærlys ikke skal lyse samtidig, men når det er mørkt så må en ha mer lys enn hva tåkelysa foran gir. Men det er jo ikke mulig å sette på tåkebaklyset uten at tåkelysa foran også tennes.

Når jeg da ble stoppet i kontroll så var det første de påpekte at det ikke er lovlig med tåkelys foran sammen med nærlys, det svarte jeg at jeg er fullstendig klar over, men det er tåkebaklyset jeg ville ha på for å gi et signal til de som evt kommer bak meg og evt tar meg igjen når det er så dårlig sikt som det er nå. Det var jo helt riktig bruk av tåkebaklyset som da sa, men det er fremdeles ikke lovlig med nærlys og tåkelys foran samtidig. 

Men nå er det jo komplett umulig å bruke tåkebaklyset uten at tåkelysa foran tennes på den bilen jeg har, og når det er helt mørkt så er tåkelysa foran for dårlige å kjøre med, da trenger en nærlys......... De hadde selv en VW Passat der og den er jo koblet på akkurat den samme måten som min Superb, og da lurte jeg på hvordan de løste det om de skulle ha på tåkebaklyset? De så på hverandre, smilte og sa at det fremdeles ikke er lovlig med nærlys og tåkelys fremme, og ønsket meg en god tur videre med lysa på.

Altså meget hyggelige personer og veldig saklige, og de har helt rett i at den lyskombinasjonen ikke er lovlig, det vet jo jeg også. Men hvordan i huleste skal en klare å bruke tåkebaklyset riktig når det er koblet slik det er, og mørket gjør at en må ha nærlys i tillegg?

Om noen av dere andre bruker tåkebaklyset på deres Skoda, hvordan løser dere dette om mørket gjør at en må ha nærlys på for å ha nok lys?

Synes ikke det tape igjen tåkelysa foran er det lureste heller..........

Det enkleste er jo å la være å bruke tåkebaklyset selvfølgelig, men det kan jo være nyttig i noen situasjoner, selv om det ikke har forekommet så ofte for min del........ Tåkebaklyset tenner jeg kun når det ikke er noen andre (synlig) bak meg for å varsle dem om at det er en bil her når sikten er dårlig, med en gang jeg får en bil bak meg så slår jeg det av. Det er et lys jeg bruker veldig sjelden, har vel kun brukt det 2-3 ganger på de årene jeg har hatt bil med tåkebaklys tilgjengelig, og da hadde det jo vært greit å kunne kjøre lovlig med det.......

Noen forslag?

Skrevet
47 minutter siden, Superb lll skrev:

@Tor2r denne tråden får du bare flytte om den ligger i feil kategori, for den vet jeg ærlig talt ikke riktig plassering på............ 

 

Jeg er fullstendig klar over at tåkelys foran og nærlys ikke skal lyse samtidig, men når det er mørkt så må en ha mer lys enn hva tåkelysa foran gir. Men det er jo ikke mulig å sette på tåkebaklyset uten at tåkelysa foran også tennes.

Når jeg da ble stoppet i kontroll så var det første de påpekte at det ikke er lovlig med tåkelys foran sammen med nærlys, det svarte jeg at jeg er fullstendig klar over, men det er tåkebaklyset jeg ville ha på for å gi et signal til de som evt kommer bak meg og evt tar meg igjen når det er så dårlig sikt som det er nå. Det var jo helt riktig bruk av tåkebaklyset som da sa, men det er fremdeles ikke lovlig med nærlys og tåkelys foran samtidig. 

Men nå er det jo komplett umulig å bruke tåkebaklyset uten at tåkelysa foran tennes på den bilen jeg har, og når det er helt mørkt så er tåkelysa foran for dårlige å kjøre med, da trenger en nærlys......... De hadde selv en VW Passat der og den er jo koblet på akkurat den samme måten som min Superb, og da lurte jeg på hvordan de løste det om de skulle ha på tåkebaklyset? De så på hverandre, smilte og sa at det fremdeles ikke er lovlig med nærlys og tåkelys fremme, og ønsket meg en god tur videre med lysa på.

Altså meget hyggelige personer og veldig saklige, og de har helt rett i at den lyskombinasjonen ikke er lovlig, det vet jo jeg også. Men hvordan i huleste skal en klare å bruke tåkebaklyset riktig når det er koblet slik det er, og mørket gjør at en må ha nærlys i tillegg?

Om noen av dere andre bruker tåkebaklyset på deres Skoda, hvordan løser dere dette om mørket gjør at en må ha nærlys på for å ha nok lys?

Synes ikke det tape igjen tåkelysa foran er det lureste heller..........

Det enkleste er jo å la være å bruke tåkebaklyset selvfølgelig, men det kan jo være nyttig i noen situasjoner, selv om det ikke har forekommet så ofte for min del........ Tåkebaklyset tenner jeg kun når det ikke er noen andre (synlig) bak meg for å varsle dem om at det er en bil her når sikten er dårlig, med en gang jeg får en bil bak meg så slår jeg det av. Det er et lys jeg bruker veldig sjelden, har vel kun brukt det 2-3 ganger på de årene jeg har hatt bil med tåkebaklys tilgjengelig, og da hadde det jo vært greit å kunne kjøre lovlig med det.......

Noen forslag?

På min Yeti drar jeg lysknappen mot meg ett eller to trinn.

Skrevet
1 time siden, tobor skrev:

På min Yeti drar jeg lysknappen mot meg ett eller to trinn.

Ja det er slik på Superb også, og det er det som er problemet.

  • lysbryteren ett trinn ut = kun tåkelys foran aktivert
  • lysbryteren to trinn ut = både tåkebaklys og tåkelys foran aktivert

Det finnes ingen måte å kun slå på tåkebaklyset, for da blir det aktivert både foran og bak, og det er ikke lov å kjøre med tåkelys foran sammen med nærlys, og nærlyset behøver en jo om det er mørkt.

Skjermbilde 2017-01-18 kl. 18.24.00.png

 

Skrevet

For å «bumpe» dette spørsmålet litt opp på lista igjen for aktiviteter her, er det noen som har noen tips/forslag til løsning?

Eller kan komme med en liten beskrivelse av hva dere gjør om dere har behov for tåkebaklys og nærlys samtidig.......?

Skrevet

Sånn er det på svært mange biler, må ha på tåkelys foran for å få på tåkelys bak.. er desverre ikke noe vei utenom..  Og eneste lovlige måte å ha på tåkelys foran, er å bruke de kombinert med parklys...

Skrevet

Ja det er dessverre slik det er, men tåkelysa foran er jo altfor svake til å kjøre i mørket med.........

Kan jo alltids bytte pærene slik mange gjør, men det gjør det jo bare hvitere/lysere, det blir ikke bedre rekkevidde av betydning med det heller dessverre. Øke effekten på pærene gjør jeg ikke, for det blir det bare problemer av før eller siden.......

Savner en egen bryter til de lysa slik det var tidligere på de fleste bilene jeg, men det kommer jo garantert ikke til skje. 

 

Skrevet (endret)

Jeg har alltid vært i den oppfatningen at man kan bruke nærlys og tåkelys sammen ved tett tåke, snøvær eller veier med veldig skarpe svinger, men når jeg sitter å leser, så er dette altså ikke lov. Jeg hadde ikke vært en av de som kun kjører med tåkelys en mørk og tåkete kveld, uten nærlys. Dette må det da hvertfall bli veldig dårlig sikt av, og ikke minst, at bilen mot meg ser med enda senere enn ved nærlys?

Så ja, da blir det jo selvfølgelig problemer om man skal ha på tåkebaklyset bak. Får man virkelig bot om været er som det er nå, hvertfall hos meg, hvor man knapt nok ser naboen igjennom tåka, og bruke både nær- og tåkelys, blant annet for å bruke tåkelyset bak? De ser vel igjennom fingrene, eller er dette virkelig så strengt nå? 

Nå er jo jeg en av disse som bryter dette forbudet litt uansett, ved tåke i alle slags former, og snøvær. Da kommer tåkelys, sammen med nærlys på med en gang, selv om jeg ikke da behøver tåkebaklyset. Det er da vel mye bedre sikt da, hvertfall på nyere biler, og veldig forbedret lysforhold på bilen...? For meg virker det hvertfall sånn ut.

Endret av Core2Duo
Skrevet
13 minutter siden, Core2Duo skrev:

Jeg har alltid vært i den oppfatningen at man kan bruke nærlys og tåkelys sammen ved tett tåke, snøvær eller veier med veldig skarpe svinger, men når jeg sitter å leser, så er dette altså ikke lov. Jeg hadde ikke vært en av de som kun kjører med tåkelys en mørk og tåkete kveld, uten nærlys. Dette må det da hvertfall bli veldig dårlig sikt av, og ikke minst, at bilen mot meg ser med enda senere enn ved nærlys?

Så ja, da blir det jo selvfølgelig problemer om man skal ha på tåkebaklyset bak. Får man virkelig bot om været er som det er nå, hvertfall hos meg, hvor man knapt nok ser naboen igjennom tåka, og bruke både nær- og tåkelys, blant annet for å bruke tåkelyset bak? De ser vel igjennom fingrene, eller er dette virkelig så strengt nå? 

Nå er jo jeg en av disse som bryter dette forbudet litt uansett, ved tåke i alle slags former, og snøvær. Da kommer tåkelys, sammen med nærlys på med en gang, selv om jeg ikke da behøver tåkebaklyset. Det er da vel mye bedre sikt da, hvertfall på nyere biler, og veldig forbedret lysforhold på bilen...? For meg virker det hvertfall sånn ut.

Da er du en lovbryter @Core2Duo ;), for å kjøre med tåkelys foran og nærlys samtidig er ikke lov.  

Les denne her så ser du selv.

 

Men som jeg nevnte i startinnlegget, så ba de meg bare å kjøre videre uten å gi meg noe svar, de bare smilte lurt. For de visste jo også at det ikke er mulig å få på tåkebaklyset uten at tåkelysa foran er tent, og når det er mørkt så har en jo behov for nærlysa etter min mening som du også skriver. Men på VW og Skoda så er det ikke mulig å kun aktivere tåkebaklys uten at også tåkelysa foran tennes.........

 

 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Forslag til Løsning. Alternativet er som du sier - tåkelys bak m/ tåkelys foran.
Hva om du forsterker tåkelysene foran med noe som gir bedre lys enn de gule stearinlysne som leveres orginalt.
F.eks led - som avgir liten varme. hvitere ja - men mye kraftigere lys ja - med fare for blendig for møtende trafikk ja.
Men dersom tåkelys brukes når det er tåke og ikke i utide f. på fuktig mørk asfalt uten tåke, - så har du i de minste tåkelys du kan kjøre i mørket å se med.

Jeg har byttet til LED tåke/kurvelys foran og er meget fornøyd. Fikk etter anvisning fra Ektralys.no levert lys som de mente var perfekt for min bil.
Byttet dessuten til LED ryggelys i samme slengen. De er ABSOLUTT å anbefale. Nå kan jeg til og med se selv når jeg rygger (og ikke bare ha et markeringsryggelys bak).

Når det er ekstremt mørkt og jeg kjører på strekker med stor vilttetthet/vegitasjon nær veien kan jeg nå kjøre med grøftelys LED på sammen med hovedlys - nær/fjernlys - og ha utrolig mye hjelp fra de nye LED pærene i tåkelysinnsatsen. De orginale tåkelysene står for meg som helt amatørmessige i forhold. Nå er jeg virkelig fornøyd med min nye Skoda.

Det er sikkert noen som mener dette ikke er lovlig, - men det er lov å bruke hue. Bruk lys der det er behov - og ta annen trafikk ved bruk av tåkelys enten det er foran eller bak. Svært irriterende når dette misbrukes. Jeg har måtte vise folk mer enn en gang hvor knappen til tåkebaklyset står - sist ved stopp inne i en tunell i kø. Noen ganger mangler jeg ord for hvor lite opplyst folk er. Sjåføren kalte det "Motorvei-lys" - for at bilen bak skulle holde avstand....

Jan Broder

Skrevet (endret)
På 14.3.2017 den 8.58, Jan Broder skrev:

Sjåføren kalte det "Motorvei-lys" - for at bilen bak skulle holde avstand....

Hahaha ?

Endret av Arooo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...