Gå til innhold
Superb lll

Tåkebaklys (inkluderer) tente tåkelys foran..........


Anbefalte innlegg

Skrevet

@Tor2r denne tråden får du bare flytte om den ligger i feil kategori, for den vet jeg ærlig talt ikke riktig plassering på............ 

 

Jeg er fullstendig klar over at tåkelys foran og nærlys ikke skal lyse samtidig, men når det er mørkt så må en ha mer lys enn hva tåkelysa foran gir. Men det er jo ikke mulig å sette på tåkebaklyset uten at tåkelysa foran også tennes.

Når jeg da ble stoppet i kontroll så var det første de påpekte at det ikke er lovlig med tåkelys foran sammen med nærlys, det svarte jeg at jeg er fullstendig klar over, men det er tåkebaklyset jeg ville ha på for å gi et signal til de som evt kommer bak meg og evt tar meg igjen når det er så dårlig sikt som det er nå. Det var jo helt riktig bruk av tåkebaklyset som da sa, men det er fremdeles ikke lovlig med nærlys og tåkelys foran samtidig. 

Men nå er det jo komplett umulig å bruke tåkebaklyset uten at tåkelysa foran tennes på den bilen jeg har, og når det er helt mørkt så er tåkelysa foran for dårlige å kjøre med, da trenger en nærlys......... De hadde selv en VW Passat der og den er jo koblet på akkurat den samme måten som min Superb, og da lurte jeg på hvordan de løste det om de skulle ha på tåkebaklyset? De så på hverandre, smilte og sa at det fremdeles ikke er lovlig med nærlys og tåkelys fremme, og ønsket meg en god tur videre med lysa på.

Altså meget hyggelige personer og veldig saklige, og de har helt rett i at den lyskombinasjonen ikke er lovlig, det vet jo jeg også. Men hvordan i huleste skal en klare å bruke tåkebaklyset riktig når det er koblet slik det er, og mørket gjør at en må ha nærlys i tillegg?

Om noen av dere andre bruker tåkebaklyset på deres Skoda, hvordan løser dere dette om mørket gjør at en må ha nærlys på for å ha nok lys?

Synes ikke det tape igjen tåkelysa foran er det lureste heller..........

Det enkleste er jo å la være å bruke tåkebaklyset selvfølgelig, men det kan jo være nyttig i noen situasjoner, selv om det ikke har forekommet så ofte for min del........ Tåkebaklyset tenner jeg kun når det ikke er noen andre (synlig) bak meg for å varsle dem om at det er en bil her når sikten er dårlig, med en gang jeg får en bil bak meg så slår jeg det av. Det er et lys jeg bruker veldig sjelden, har vel kun brukt det 2-3 ganger på de årene jeg har hatt bil med tåkebaklys tilgjengelig, og da hadde det jo vært greit å kunne kjøre lovlig med det.......

Noen forslag?

Skrevet
47 minutter siden, Superb lll skrev:

@Tor2r denne tråden får du bare flytte om den ligger i feil kategori, for den vet jeg ærlig talt ikke riktig plassering på............ 

 

Jeg er fullstendig klar over at tåkelys foran og nærlys ikke skal lyse samtidig, men når det er mørkt så må en ha mer lys enn hva tåkelysa foran gir. Men det er jo ikke mulig å sette på tåkebaklyset uten at tåkelysa foran også tennes.

Når jeg da ble stoppet i kontroll så var det første de påpekte at det ikke er lovlig med tåkelys foran sammen med nærlys, det svarte jeg at jeg er fullstendig klar over, men det er tåkebaklyset jeg ville ha på for å gi et signal til de som evt kommer bak meg og evt tar meg igjen når det er så dårlig sikt som det er nå. Det var jo helt riktig bruk av tåkebaklyset som da sa, men det er fremdeles ikke lovlig med nærlys og tåkelys foran samtidig. 

Men nå er det jo komplett umulig å bruke tåkebaklyset uten at tåkelysa foran tennes på den bilen jeg har, og når det er helt mørkt så er tåkelysa foran for dårlige å kjøre med, da trenger en nærlys......... De hadde selv en VW Passat der og den er jo koblet på akkurat den samme måten som min Superb, og da lurte jeg på hvordan de løste det om de skulle ha på tåkebaklyset? De så på hverandre, smilte og sa at det fremdeles ikke er lovlig med nærlys og tåkelys fremme, og ønsket meg en god tur videre med lysa på.

Altså meget hyggelige personer og veldig saklige, og de har helt rett i at den lyskombinasjonen ikke er lovlig, det vet jo jeg også. Men hvordan i huleste skal en klare å bruke tåkebaklyset riktig når det er koblet slik det er, og mørket gjør at en må ha nærlys i tillegg?

Om noen av dere andre bruker tåkebaklyset på deres Skoda, hvordan løser dere dette om mørket gjør at en må ha nærlys på for å ha nok lys?

Synes ikke det tape igjen tåkelysa foran er det lureste heller..........

Det enkleste er jo å la være å bruke tåkebaklyset selvfølgelig, men det kan jo være nyttig i noen situasjoner, selv om det ikke har forekommet så ofte for min del........ Tåkebaklyset tenner jeg kun når det ikke er noen andre (synlig) bak meg for å varsle dem om at det er en bil her når sikten er dårlig, med en gang jeg får en bil bak meg så slår jeg det av. Det er et lys jeg bruker veldig sjelden, har vel kun brukt det 2-3 ganger på de årene jeg har hatt bil med tåkebaklys tilgjengelig, og da hadde det jo vært greit å kunne kjøre lovlig med det.......

Noen forslag?

På min Yeti drar jeg lysknappen mot meg ett eller to trinn.

Skrevet
1 time siden, tobor skrev:

På min Yeti drar jeg lysknappen mot meg ett eller to trinn.

Ja det er slik på Superb også, og det er det som er problemet.

  • lysbryteren ett trinn ut = kun tåkelys foran aktivert
  • lysbryteren to trinn ut = både tåkebaklys og tåkelys foran aktivert

Det finnes ingen måte å kun slå på tåkebaklyset, for da blir det aktivert både foran og bak, og det er ikke lov å kjøre med tåkelys foran sammen med nærlys, og nærlyset behøver en jo om det er mørkt.

Skjermbilde 2017-01-18 kl. 18.24.00.png

 

Skrevet

For å «bumpe» dette spørsmålet litt opp på lista igjen for aktiviteter her, er det noen som har noen tips/forslag til løsning?

Eller kan komme med en liten beskrivelse av hva dere gjør om dere har behov for tåkebaklys og nærlys samtidig.......?

Skrevet

Sånn er det på svært mange biler, må ha på tåkelys foran for å få på tåkelys bak.. er desverre ikke noe vei utenom..  Og eneste lovlige måte å ha på tåkelys foran, er å bruke de kombinert med parklys...

Skrevet

Ja det er dessverre slik det er, men tåkelysa foran er jo altfor svake til å kjøre i mørket med.........

Kan jo alltids bytte pærene slik mange gjør, men det gjør det jo bare hvitere/lysere, det blir ikke bedre rekkevidde av betydning med det heller dessverre. Øke effekten på pærene gjør jeg ikke, for det blir det bare problemer av før eller siden.......

Savner en egen bryter til de lysa slik det var tidligere på de fleste bilene jeg, men det kommer jo garantert ikke til skje. 

 

Skrevet (endret)

Jeg har alltid vært i den oppfatningen at man kan bruke nærlys og tåkelys sammen ved tett tåke, snøvær eller veier med veldig skarpe svinger, men når jeg sitter å leser, så er dette altså ikke lov. Jeg hadde ikke vært en av de som kun kjører med tåkelys en mørk og tåkete kveld, uten nærlys. Dette må det da hvertfall bli veldig dårlig sikt av, og ikke minst, at bilen mot meg ser med enda senere enn ved nærlys?

Så ja, da blir det jo selvfølgelig problemer om man skal ha på tåkebaklyset bak. Får man virkelig bot om været er som det er nå, hvertfall hos meg, hvor man knapt nok ser naboen igjennom tåka, og bruke både nær- og tåkelys, blant annet for å bruke tåkelyset bak? De ser vel igjennom fingrene, eller er dette virkelig så strengt nå? 

Nå er jo jeg en av disse som bryter dette forbudet litt uansett, ved tåke i alle slags former, og snøvær. Da kommer tåkelys, sammen med nærlys på med en gang, selv om jeg ikke da behøver tåkebaklyset. Det er da vel mye bedre sikt da, hvertfall på nyere biler, og veldig forbedret lysforhold på bilen...? For meg virker det hvertfall sånn ut.

Endret av Core2Duo
Skrevet
13 minutter siden, Core2Duo skrev:

Jeg har alltid vært i den oppfatningen at man kan bruke nærlys og tåkelys sammen ved tett tåke, snøvær eller veier med veldig skarpe svinger, men når jeg sitter å leser, så er dette altså ikke lov. Jeg hadde ikke vært en av de som kun kjører med tåkelys en mørk og tåkete kveld, uten nærlys. Dette må det da hvertfall bli veldig dårlig sikt av, og ikke minst, at bilen mot meg ser med enda senere enn ved nærlys?

Så ja, da blir det jo selvfølgelig problemer om man skal ha på tåkebaklyset bak. Får man virkelig bot om været er som det er nå, hvertfall hos meg, hvor man knapt nok ser naboen igjennom tåka, og bruke både nær- og tåkelys, blant annet for å bruke tåkelyset bak? De ser vel igjennom fingrene, eller er dette virkelig så strengt nå? 

Nå er jo jeg en av disse som bryter dette forbudet litt uansett, ved tåke i alle slags former, og snøvær. Da kommer tåkelys, sammen med nærlys på med en gang, selv om jeg ikke da behøver tåkebaklyset. Det er da vel mye bedre sikt da, hvertfall på nyere biler, og veldig forbedret lysforhold på bilen...? For meg virker det hvertfall sånn ut.

Da er du en lovbryter @Core2Duo ;), for å kjøre med tåkelys foran og nærlys samtidig er ikke lov.  

Les denne her så ser du selv.

 

Men som jeg nevnte i startinnlegget, så ba de meg bare å kjøre videre uten å gi meg noe svar, de bare smilte lurt. For de visste jo også at det ikke er mulig å få på tåkebaklyset uten at tåkelysa foran er tent, og når det er mørkt så har en jo behov for nærlysa etter min mening som du også skriver. Men på VW og Skoda så er det ikke mulig å kun aktivere tåkebaklys uten at også tåkelysa foran tennes.........

 

 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Forslag til Løsning. Alternativet er som du sier - tåkelys bak m/ tåkelys foran.
Hva om du forsterker tåkelysene foran med noe som gir bedre lys enn de gule stearinlysne som leveres orginalt.
F.eks led - som avgir liten varme. hvitere ja - men mye kraftigere lys ja - med fare for blendig for møtende trafikk ja.
Men dersom tåkelys brukes når det er tåke og ikke i utide f. på fuktig mørk asfalt uten tåke, - så har du i de minste tåkelys du kan kjøre i mørket å se med.

Jeg har byttet til LED tåke/kurvelys foran og er meget fornøyd. Fikk etter anvisning fra Ektralys.no levert lys som de mente var perfekt for min bil.
Byttet dessuten til LED ryggelys i samme slengen. De er ABSOLUTT å anbefale. Nå kan jeg til og med se selv når jeg rygger (og ikke bare ha et markeringsryggelys bak).

Når det er ekstremt mørkt og jeg kjører på strekker med stor vilttetthet/vegitasjon nær veien kan jeg nå kjøre med grøftelys LED på sammen med hovedlys - nær/fjernlys - og ha utrolig mye hjelp fra de nye LED pærene i tåkelysinnsatsen. De orginale tåkelysene står for meg som helt amatørmessige i forhold. Nå er jeg virkelig fornøyd med min nye Skoda.

Det er sikkert noen som mener dette ikke er lovlig, - men det er lov å bruke hue. Bruk lys der det er behov - og ta annen trafikk ved bruk av tåkelys enten det er foran eller bak. Svært irriterende når dette misbrukes. Jeg har måtte vise folk mer enn en gang hvor knappen til tåkebaklyset står - sist ved stopp inne i en tunell i kø. Noen ganger mangler jeg ord for hvor lite opplyst folk er. Sjåføren kalte det "Motorvei-lys" - for at bilen bak skulle holde avstand....

Jan Broder

Skrevet (endret)
På 14.3.2017 den 8.58, Jan Broder skrev:

Sjåføren kalte det "Motorvei-lys" - for at bilen bak skulle holde avstand....

Hahaha ?

Endret av Arooo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...