Gå til innhold
Core2Duo

Webasto drivstoff-forbruk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke å finne et klart svar på dette noe sted. Hvor mye drivstoff bruker en webasto egentlig? Dette er snakk om en bensin-variant av webasto. 

Skrevet
8 minutter siden, Superb lll skrev:

Ca 0,1ltr pr. 10.minutt

Ikke så ille det, vel. Vet du hvem webasto som står i bilen også? Evo 4? Evo 5? 

Skrevet

Dessverre, der må jeg melde pass.........

Synes heller ikke det forbruket var så farlig, men det er jo viktig å tenke på at en også bruker Webastoen litt hele året (selv på sommeren) for at den ikke skal «sette seg». Den bør helst også gå ca en halv time for ikke å bli helt nedsotet når den brukes, men den skal jo helst ikke brukes i lengre tid enn det kjøreturen skal være, for ikke å tømme batteriet på sikt.

Men de kan jo også brukes som kjørevarmere, så om den står på i ca 15min og en så har en 15min kjøretur foran seg, så har den jo blitt brukt i en halv time slik den bør.

At en også da må legge til litt på drivstofforbruket på bilen er kanskje lett å glemme, men hva dette forbruket da blir ca pr. mil, er ikke hodet mitt i form til å tenke ut på en sen lørdagskveld gitt.............. ;) 

Skrevet

Hvertfall en gang i måneden etter hva jeg har hørt? 

Jeg trodde ikke det var noe problem med nedsoting på bensin-versjonen, men der tok jeg kanskje feil? Jeg vet at dieselversjonen minst må gå 30 minutter for å brennes ren og alt det der, eller så risikerer du fort at det ryker, eller soter som vi snakker om her nå. 

Jeg har kun en 15 - 18 minutters kjøretur til og fra jobb, så jeg tenkte jeg stiller inn webastoen på 20 minutter gangtid i Amundsen, og bruker fjernkontrollen når jeg trenger det. Vil jeg få noe særlig problemer om jeg lar den kjøre i 20 minutter når jeg bare kjører i kanskje 15 minutter? Jeg så jeg kunne stille den på 10 minutters intervaller, og da syntes jeg 10 minutter var litt i korteste laget. 15 minutter gangtid er da ikke en mulighet, som jeg først så for meg.

Skrevet

Dette er hva jeg har både lest (på nettet) og ble fortalt der jeg kjøpte min forrige bil (VW Golf 2014 TSi med fabrikkmontert Webasto) med tanke på viktigheten av å bruke den litt hele året for at de ikke skulle sette seg og få problemer når vinteren kommer og en har brukt for den. Da ble jeg også fortalt dette med hvor lenge de skulle brukes pga soting, så noe mer enn dette vet jeg ikke. Selgeren visste jo at jeg kjøpte en bensinbil, fordi det var han som bestilte den til meg, men det kan jo hende at selgeren sa det han er lært opp til uten å tenke på at bilen min hadde bensinmotor..........?

Men om du har 15-18min å kjøre til jobb, så kan den jo fint brukes i 15min før du begynner å kjøre, og så la den fortsette å gå noen minutter til mens du kjører, da holder du deg innenfor hva de rådet meg til. Jeg vet som sagt bare hva jeg ble fortalt, finnes det en annen fasit for dette, så vil jeg mer enn gjerne bli korrigert :) 

 

Skrevet

Jeg var av den oppfatning at en bensindrevet parkeringsvarmer ytterst sjeldent hadde problemet med soting, og røyk blant annet. Det er derfor det blant annet blir montert en veldig god andel bensinvarmere på blant annet EL-biler.

Jeg har en mistanke om at det ligger litt dårlig informasjon diesel vs bensin her, uten at jeg skal påstå noe helt sikkert her. Bensin-webasto har vel heller ikke vært noe særlig "kjent" fenomen før nå i nyere tid heller, det har vel hvertfall ikke vært så vanlig som diesel..?

Får vel eventuelt bare finne fram laderen da, og kjøre en 30'minutters en gang i uka eller noe slikt, sånn at den får brent seg ordentlig ren da, og deretter holde meg til 20 minutter ellers. :) Hvor mye tåler egentlig batteri før jeg ikke får start på bilen? Det er sikkert ikke noen ekstra-batteri for webasto på Superben? 

Skrevet

@Core2Duo. Det samme tenkte jeg. Kan ikke helt forstå at bensin skal gi sot, fordi jeg har hatt bensinbrenner på både ei folkevogn og en Porsche uten noe problem. Men selgeren stod på sitt.

Skrevet

Jeg er helt enig med dere begge to @Core2Duo og @Scout, men som sagt jeg skrev bare hva selgeren jeg kjøpte bil av i 2014 fortalte meg, der jeg kjøpte min Superb så snakket vi aldri om dette, fordi jeg allerede hadde en bil med Webasto og var kjent med den...........

På arb.bilen jeg disponerer fra arb.giver en VW Transporter TDi så er derimot historien en helt annen, men det er jo da en TDi. der er det flere som har opplevd soting ved lite bruk og at de ikke starter etter sommeren fordi de ikke er brukt. Så med tanke på forrige selgers råd og hva vi opplever på jobb (selv om det er diesel) så har jeg fulgt selgers anvisninger.

Men jeg skal jammen spørre neste gang jeg er nede på verkstedet for et eller annet om dette, kanskje jeg får et annet svar der, men det kan jo hende at det er en stund til at jeg skal dit da. For fortsetter Superben slik den hittil har gjort med sin driftssikkerhet, så blir det ikke før det er service på 30.000km.........

Skrevet

Bare til info.

Jeg har snakket med en kollega i dag som har opplevd driftsstans på en bensindrevet Webasto, grunnet lite bruk og at den ikke har blitt kjørt varm når den først var i bruk, det var servicemannens uttalelse på hvorfor den ikke fungerte. Men noe mer konkret enn det ble det hverken sagt eller spurt om, det viktigste for min kollega var jo at den ble reparert og klar for bruk igjen.

Så da kan det jo kanskje se ut som selgeren av Golfen jeg kjøpte i 2014 hadde rett likevel, men jeg skal snakke med selgeren av den bilen jeg har nå neste gang jeg er på verkstedet, men det vet jeg ikke når blir. Men om noen besitter andre erfaringer eller kunnskap om dette, så er det fint om det blir opplyst om det.

Skrevet

Takk for informasjonen. Jeg klarer allikevel ikke helt å stole på at det skal være noe problem med sot og sånne ting uansett, før jeg eventuelt får det ordentlig bekreftet av flere parter. 

Det hjelper heller ikke på at vi nå er 3 stykker med samme mening om denne saken her... ;)

Gi en lyd når du har fått vært innom verkstedet, når du skal dit! Så skal jeg få høre litt jeg også, når jeg skal hente Superb'en om en 2 - 3 ukers tid. 

Skrevet
12 timer siden, Core2Duo skrev:

Takk for informasjonen. Jeg klarer allikevel ikke helt å stole på at det skal være noe problem med sot og sånne ting uansett, før jeg eventuelt får det ordentlig bekreftet av flere parter. 

Det hjelper heller ikke på at vi nå er 3 stykker med samme mening om denne saken her... ;)

Gi en lyd når du har fått vært innom verkstedet, når du skal dit! Så skal jeg få høre litt jeg også, når jeg skal hente Superb'en om en 2 - 3 ukers tid. 

 

 Nå har jeg lagt ned en liten innsats i dette @Core2Duo for å få noen klare svar, og det er definitivt mye (feil)informasjon blant de fleste. Jeg har ringt til et par VAG verksteder i området rundt meg i dag, og fått litt forskjellige meninger og synspunkter av dem, men de ba meg fra begge verkstedene om å ringe til en som jobber med dette. Fikk da tips om en som jobber med dette hele tiden, både service og vedlikhold, men også ettermontering og reparasjoner. Han jeg snakket med har kun jobbet med drivstoffvarmere i over 20 år, så han er vel den mest kvalifiserte jeg har snakket med til å kunne svare skikkelig. Mange forskjellige varmere, løsninger og de har jo forandret seg i løpet av noen år som han sa.

 

En dieselvarmer skal kjøres varm når den først brukes og dvs fra 15-18min avhengig av utetemperatur, men minmum 15min, uansett årstid. Og minst 2 ganger i mnd også på sommeren, for å holde alt i bevegelse. Ellers så kan deler sette seg, og om varmeren ikke kjøres skikkelig varm når den brukes så vil de sakte men sikkert sote seg igjen og tilslutt ikke fungere lenger.

 

Når det gjelder bensinvarmere så er de litt annerledes, ,men han har enda ikke hørt om en eneste bensinvarmer som har sotet og sluttet å fungere pga dette. Han anbefalte likevel å kjøre den varm når den først var i bruk, men den tåler småbruk på en helt annen måte enn en som er drevet av diesel. Kondensering var en av årsakene til at den burde kjøres skikkelig varm, og det gjelder ca 15min der også for å få den gjennomvarm.

Det samme gjelder minst 2 ganger i mnd om sommeren her også, for at det ikke skal sette seg. For det er en del «leamikk» som skal til for at en drivstoffvarmer skal fungere, det er drivstoffpumpe, sirkulasjonspumpe til vannet, etc, og det setter seg til slutt fast om det ikke brukes.

Men soting er ikke tilfelle når det gjelder en bensin drivstoffvarmer.

 

Så da har vi vel fått oppklart litt her, vet ikke hvordan du synes dette høres ut @Core2Duo

Det skader jo ikke om du spør litt når du skal hente din bil om 2-3 uker, men jeg føler meg ganske trygg på den forklaringen jeg fikk i dag :) 

 

Skrevet

Her var det en del ting jeg ikke visste om. Og hvis jeg ble fortalt dette da jeg fikk min Superb i 2010, så tror jeg det ikke festet seg i teflonhjernen min. Så får jeg krysse fingrene for at jeg ikke glemmer at jeg leste dette her nå ...

Og siden jeg måtte bytte brennkammer og sirkulasjonspumpe på dieselvarmeren på Superb'en her i høst,  så vet jeg nå hva jeg skal gjøre for å forhåpentligvis unngå flere slike reparasjoner i fremtiden.

Og det gjelder da også Octavia'en min, som også har dieselvarmer, og som nå er kommet til Trøndelag, og da bare er dager i fra å bli utlevert til meg.
Gleder meg som en unge til å få en ny Skoda Octavia, og så får samboeren ta over Superb'en ...

Skrevet

Se der ja, @Superb lll:) Fint å få bekreftet at man ikke er så langt ute på jordet. Jeg er ikke veldig teknisk av meg sånn sett, men her følte jeg virkelig at det var feilinformasjon ute å gikk. 

2 ganger i måneden ja, fikk for meg at det var nok med 1 gang i måneden. Det er jo greit å lære noe nytt også! Jeg slipper å bruke oppvarming på sommeren, her holder det vel om jeg bruker friskluftfunksjonen, eller? For jeg regner med det er samme greiene, webastoen fungerer akkurat på samme måte enten det er oppvarming eller friskluft som blir slått på. 

Den forklaringen du kommer med her også, virker for meg "helt etter boka" sånn som jeg har forstått at det skal fungere, han har da jobbet med dette i 20 år også, så her er det vel ingen vits i å tvile noe på forklaringen. 

Takk for innsatsen, forresten! :D

Skrevet

Det virket mye mer riktig dette her ja, var greit å få litt mer fakta på bordet :) 

Det viktigste er at sirkulasjonspumpe og drivstoffpumpa får gått litt i sommerhalvåret også, og det gjør det jo om en bruker ventilasjons muligheten. Men det gjør nok ikke noe å bruke brenneren litt også, og selv om en ikke trenger varmen på sommeren, så er det jo bare å gjøre dette med vinduene/dørene åpne for ikke å varme opp kupeen så veldig. :) 

Skrevet
På 31.1.2017 den 12.45, Superb lll skrev:

 

 Nå har jeg lagt ned en liten innsats i dette @Core2Duo for å få noen klare svar, og det er definitivt mye (feil)informasjon blant de fleste. Jeg har ringt til et par VAG verksteder i området rundt meg i dag, og fått litt forskjellige meninger og synspunkter av dem, men de ba meg fra begge verkstedene om å ringe til en som jobber med dette. Fikk da tips om en som jobber med dette hele tiden, både service og vedlikhold, men også ettermontering og reparasjoner. Han jeg snakket med har kun jobbet med drivstoffvarmere i over 20 år, så han er vel den mest kvalifiserte jeg har snakket med til å kunne svare skikkelig. Mange forskjellige varmere, løsninger og de har jo forandret seg i løpet av noen år som han sa.

 

En dieselvarmer skal kjøres varm når den først brukes og dvs fra 15-18min avhengig av utetemperatur, men minmum 15min, uansett årstid. Og minst 2 ganger i mnd også på sommeren, for å holde alt i bevegelse. Ellers så kan deler sette seg, og om varmeren ikke kjøres skikkelig varm når den brukes så vil de sakte men sikkert sote seg igjen og tilslutt ikke fungere lenger.

 

Når det gjelder bensinvarmere så er de litt annerledes, ,men han har enda ikke hørt om en eneste bensinvarmer som har sotet og sluttet å fungere pga dette. Han anbefalte likevel å kjøre den varm når den først var i bruk, men den tåler småbruk på en helt annen måte enn en som er drevet av diesel. Kondensering var en av årsakene til at den burde kjøres skikkelig varm, og det gjelder ca 15min der også for å få den gjennomvarm.

Det samme gjelder minst 2 ganger i mnd om sommeren her også, for at det ikke skal sette seg. For det er en del «leamikk» som skal til for at en drivstoffvarmer skal fungere, det er drivstoffpumpe, sirkulasjonspumpe til vannet, etc, og det setter seg til slutt fast om det ikke brukes.

Men soting er ikke tilfelle når det gjelder en bensin drivstoffvarmer.

 

Så da har vi vel fått oppklart litt her, vet ikke hvordan du synes dette høres ut @Core2Duo

Det skader jo ikke om du spør litt når du skal hente din bil om 2-3 uker, men jeg føler meg ganske trygg på den forklaringen jeg fikk i dag :) 

 

Tusen takk for jobben du har gjort med dette! Klargjørende. ?

Skrevet
8 timer siden, Scout skrev:

Tusen takk for jobben du har gjort med dette! Klargjørende. ?

Bare hyggelig, så får vi håpe at det ga svar på det meste vi lurte på her :) Og at vi har fått noen gode råd for å slippe at noen får driftsstans på sin Webasto (for det er visstnok en kostbar reparasjon).

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Hei.

Jeg har bensinvarmer på min octavia, med fjernkontroll og det hele.

Jeg har prøvd varmeren noen få ganger siden jeg kjøpte bilen i februar og den funker fint den.

Men og i menyen for climatronic så er det en innstilling på hake av/på for "automatisk tilleggsvarmer" 

Hvis denne er huket "på" er det da slik at bensinvarmeren starter og er med å varme opp motoren og kupeen hver gang motoren ikke er driftsvarm?

For dette står det ikke noe utfyllende om i hverken columbus eller skoda manualen...

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...