Gå til innhold
Core2Duo

Webasto drivstoff-forbruk


Anbefalte innlegg

Dessverre, der må jeg melde pass.........

Synes heller ikke det forbruket var så farlig, men det er jo viktig å tenke på at en også bruker Webastoen litt hele året (selv på sommeren) for at den ikke skal «sette seg». Den bør helst også gå ca en halv time for ikke å bli helt nedsotet når den brukes, men den skal jo helst ikke brukes i lengre tid enn det kjøreturen skal være, for ikke å tømme batteriet på sikt.

Men de kan jo også brukes som kjørevarmere, så om den står på i ca 15min og en så har en 15min kjøretur foran seg, så har den jo blitt brukt i en halv time slik den bør.

At en også da må legge til litt på drivstofforbruket på bilen er kanskje lett å glemme, men hva dette forbruket da blir ca pr. mil, er ikke hodet mitt i form til å tenke ut på en sen lørdagskveld gitt.............. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall en gang i måneden etter hva jeg har hørt? 

Jeg trodde ikke det var noe problem med nedsoting på bensin-versjonen, men der tok jeg kanskje feil? Jeg vet at dieselversjonen minst må gå 30 minutter for å brennes ren og alt det der, eller så risikerer du fort at det ryker, eller soter som vi snakker om her nå. 

Jeg har kun en 15 - 18 minutters kjøretur til og fra jobb, så jeg tenkte jeg stiller inn webastoen på 20 minutter gangtid i Amundsen, og bruker fjernkontrollen når jeg trenger det. Vil jeg få noe særlig problemer om jeg lar den kjøre i 20 minutter når jeg bare kjører i kanskje 15 minutter? Jeg så jeg kunne stille den på 10 minutters intervaller, og da syntes jeg 10 minutter var litt i korteste laget. 15 minutter gangtid er da ikke en mulighet, som jeg først så for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg har både lest (på nettet) og ble fortalt der jeg kjøpte min forrige bil (VW Golf 2014 TSi med fabrikkmontert Webasto) med tanke på viktigheten av å bruke den litt hele året for at de ikke skulle sette seg og få problemer når vinteren kommer og en har brukt for den. Da ble jeg også fortalt dette med hvor lenge de skulle brukes pga soting, så noe mer enn dette vet jeg ikke. Selgeren visste jo at jeg kjøpte en bensinbil, fordi det var han som bestilte den til meg, men det kan jo hende at selgeren sa det han er lært opp til uten å tenke på at bilen min hadde bensinmotor..........?

Men om du har 15-18min å kjøre til jobb, så kan den jo fint brukes i 15min før du begynner å kjøre, og så la den fortsette å gå noen minutter til mens du kjører, da holder du deg innenfor hva de rådet meg til. Jeg vet som sagt bare hva jeg ble fortalt, finnes det en annen fasit for dette, så vil jeg mer enn gjerne bli korrigert :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var av den oppfatning at en bensindrevet parkeringsvarmer ytterst sjeldent hadde problemet med soting, og røyk blant annet. Det er derfor det blant annet blir montert en veldig god andel bensinvarmere på blant annet EL-biler.

Jeg har en mistanke om at det ligger litt dårlig informasjon diesel vs bensin her, uten at jeg skal påstå noe helt sikkert her. Bensin-webasto har vel heller ikke vært noe særlig "kjent" fenomen før nå i nyere tid heller, det har vel hvertfall ikke vært så vanlig som diesel..?

Får vel eventuelt bare finne fram laderen da, og kjøre en 30'minutters en gang i uka eller noe slikt, sånn at den får brent seg ordentlig ren da, og deretter holde meg til 20 minutter ellers. :) Hvor mye tåler egentlig batteri før jeg ikke får start på bilen? Det er sikkert ikke noen ekstra-batteri for webasto på Superben? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere begge to @Core2Duo og @Scout, men som sagt jeg skrev bare hva selgeren jeg kjøpte bil av i 2014 fortalte meg, der jeg kjøpte min Superb så snakket vi aldri om dette, fordi jeg allerede hadde en bil med Webasto og var kjent med den...........

På arb.bilen jeg disponerer fra arb.giver en VW Transporter TDi så er derimot historien en helt annen, men det er jo da en TDi. der er det flere som har opplevd soting ved lite bruk og at de ikke starter etter sommeren fordi de ikke er brukt. Så med tanke på forrige selgers råd og hva vi opplever på jobb (selv om det er diesel) så har jeg fulgt selgers anvisninger.

Men jeg skal jammen spørre neste gang jeg er nede på verkstedet for et eller annet om dette, kanskje jeg får et annet svar der, men det kan jo hende at det er en stund til at jeg skal dit da. For fortsetter Superben slik den hittil har gjort med sin driftssikkerhet, så blir det ikke før det er service på 30.000km.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info.

Jeg har snakket med en kollega i dag som har opplevd driftsstans på en bensindrevet Webasto, grunnet lite bruk og at den ikke har blitt kjørt varm når den først var i bruk, det var servicemannens uttalelse på hvorfor den ikke fungerte. Men noe mer konkret enn det ble det hverken sagt eller spurt om, det viktigste for min kollega var jo at den ble reparert og klar for bruk igjen.

Så da kan det jo kanskje se ut som selgeren av Golfen jeg kjøpte i 2014 hadde rett likevel, men jeg skal snakke med selgeren av den bilen jeg har nå neste gang jeg er på verkstedet, men det vet jeg ikke når blir. Men om noen besitter andre erfaringer eller kunnskap om dette, så er det fint om det blir opplyst om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen. Jeg klarer allikevel ikke helt å stole på at det skal være noe problem med sot og sånne ting uansett, før jeg eventuelt får det ordentlig bekreftet av flere parter. 

Det hjelper heller ikke på at vi nå er 3 stykker med samme mening om denne saken her... ;)

Gi en lyd når du har fått vært innom verkstedet, når du skal dit! Så skal jeg få høre litt jeg også, når jeg skal hente Superb'en om en 2 - 3 ukers tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Core2Duo skrev:

Takk for informasjonen. Jeg klarer allikevel ikke helt å stole på at det skal være noe problem med sot og sånne ting uansett, før jeg eventuelt får det ordentlig bekreftet av flere parter. 

Det hjelper heller ikke på at vi nå er 3 stykker med samme mening om denne saken her... ;)

Gi en lyd når du har fått vært innom verkstedet, når du skal dit! Så skal jeg få høre litt jeg også, når jeg skal hente Superb'en om en 2 - 3 ukers tid. 

 

 Nå har jeg lagt ned en liten innsats i dette @Core2Duo for å få noen klare svar, og det er definitivt mye (feil)informasjon blant de fleste. Jeg har ringt til et par VAG verksteder i området rundt meg i dag, og fått litt forskjellige meninger og synspunkter av dem, men de ba meg fra begge verkstedene om å ringe til en som jobber med dette. Fikk da tips om en som jobber med dette hele tiden, både service og vedlikhold, men også ettermontering og reparasjoner. Han jeg snakket med har kun jobbet med drivstoffvarmere i over 20 år, så han er vel den mest kvalifiserte jeg har snakket med til å kunne svare skikkelig. Mange forskjellige varmere, løsninger og de har jo forandret seg i løpet av noen år som han sa.

 

En dieselvarmer skal kjøres varm når den først brukes og dvs fra 15-18min avhengig av utetemperatur, men minmum 15min, uansett årstid. Og minst 2 ganger i mnd også på sommeren, for å holde alt i bevegelse. Ellers så kan deler sette seg, og om varmeren ikke kjøres skikkelig varm når den brukes så vil de sakte men sikkert sote seg igjen og tilslutt ikke fungere lenger.

 

Når det gjelder bensinvarmere så er de litt annerledes, ,men han har enda ikke hørt om en eneste bensinvarmer som har sotet og sluttet å fungere pga dette. Han anbefalte likevel å kjøre den varm når den først var i bruk, men den tåler småbruk på en helt annen måte enn en som er drevet av diesel. Kondensering var en av årsakene til at den burde kjøres skikkelig varm, og det gjelder ca 15min der også for å få den gjennomvarm.

Det samme gjelder minst 2 ganger i mnd om sommeren her også, for at det ikke skal sette seg. For det er en del «leamikk» som skal til for at en drivstoffvarmer skal fungere, det er drivstoffpumpe, sirkulasjonspumpe til vannet, etc, og det setter seg til slutt fast om det ikke brukes.

Men soting er ikke tilfelle når det gjelder en bensin drivstoffvarmer.

 

Så da har vi vel fått oppklart litt her, vet ikke hvordan du synes dette høres ut @Core2Duo

Det skader jo ikke om du spør litt når du skal hente din bil om 2-3 uker, men jeg føler meg ganske trygg på den forklaringen jeg fikk i dag :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del ting jeg ikke visste om. Og hvis jeg ble fortalt dette da jeg fikk min Superb i 2010, så tror jeg det ikke festet seg i teflonhjernen min. Så får jeg krysse fingrene for at jeg ikke glemmer at jeg leste dette her nå ...

Og siden jeg måtte bytte brennkammer og sirkulasjonspumpe på dieselvarmeren på Superb'en her i høst,  så vet jeg nå hva jeg skal gjøre for å forhåpentligvis unngå flere slike reparasjoner i fremtiden.

Og det gjelder da også Octavia'en min, som også har dieselvarmer, og som nå er kommet til Trøndelag, og da bare er dager i fra å bli utlevert til meg.
Gleder meg som en unge til å få en ny Skoda Octavia, og så får samboeren ta over Superb'en ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, @Superb lll:) Fint å få bekreftet at man ikke er så langt ute på jordet. Jeg er ikke veldig teknisk av meg sånn sett, men her følte jeg virkelig at det var feilinformasjon ute å gikk. 

2 ganger i måneden ja, fikk for meg at det var nok med 1 gang i måneden. Det er jo greit å lære noe nytt også! Jeg slipper å bruke oppvarming på sommeren, her holder det vel om jeg bruker friskluftfunksjonen, eller? For jeg regner med det er samme greiene, webastoen fungerer akkurat på samme måte enten det er oppvarming eller friskluft som blir slått på. 

Den forklaringen du kommer med her også, virker for meg "helt etter boka" sånn som jeg har forstått at det skal fungere, han har da jobbet med dette i 20 år også, så her er det vel ingen vits i å tvile noe på forklaringen. 

Takk for innsatsen, forresten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket mye mer riktig dette her ja, var greit å få litt mer fakta på bordet :) 

Det viktigste er at sirkulasjonspumpe og drivstoffpumpa får gått litt i sommerhalvåret også, og det gjør det jo om en bruker ventilasjons muligheten. Men det gjør nok ikke noe å bruke brenneren litt også, og selv om en ikke trenger varmen på sommeren, så er det jo bare å gjøre dette med vinduene/dørene åpne for ikke å varme opp kupeen så veldig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2017 den 12.45, Superb lll skrev:

 

 Nå har jeg lagt ned en liten innsats i dette @Core2Duo for å få noen klare svar, og det er definitivt mye (feil)informasjon blant de fleste. Jeg har ringt til et par VAG verksteder i området rundt meg i dag, og fått litt forskjellige meninger og synspunkter av dem, men de ba meg fra begge verkstedene om å ringe til en som jobber med dette. Fikk da tips om en som jobber med dette hele tiden, både service og vedlikhold, men også ettermontering og reparasjoner. Han jeg snakket med har kun jobbet med drivstoffvarmere i over 20 år, så han er vel den mest kvalifiserte jeg har snakket med til å kunne svare skikkelig. Mange forskjellige varmere, løsninger og de har jo forandret seg i løpet av noen år som han sa.

 

En dieselvarmer skal kjøres varm når den først brukes og dvs fra 15-18min avhengig av utetemperatur, men minmum 15min, uansett årstid. Og minst 2 ganger i mnd også på sommeren, for å holde alt i bevegelse. Ellers så kan deler sette seg, og om varmeren ikke kjøres skikkelig varm når den brukes så vil de sakte men sikkert sote seg igjen og tilslutt ikke fungere lenger.

 

Når det gjelder bensinvarmere så er de litt annerledes, ,men han har enda ikke hørt om en eneste bensinvarmer som har sotet og sluttet å fungere pga dette. Han anbefalte likevel å kjøre den varm når den først var i bruk, men den tåler småbruk på en helt annen måte enn en som er drevet av diesel. Kondensering var en av årsakene til at den burde kjøres skikkelig varm, og det gjelder ca 15min der også for å få den gjennomvarm.

Det samme gjelder minst 2 ganger i mnd om sommeren her også, for at det ikke skal sette seg. For det er en del «leamikk» som skal til for at en drivstoffvarmer skal fungere, det er drivstoffpumpe, sirkulasjonspumpe til vannet, etc, og det setter seg til slutt fast om det ikke brukes.

Men soting er ikke tilfelle når det gjelder en bensin drivstoffvarmer.

 

Så da har vi vel fått oppklart litt her, vet ikke hvordan du synes dette høres ut @Core2Duo

Det skader jo ikke om du spør litt når du skal hente din bil om 2-3 uker, men jeg føler meg ganske trygg på den forklaringen jeg fikk i dag :) 

 

Tusen takk for jobben du har gjort med dette! Klargjørende. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Scout skrev:

Tusen takk for jobben du har gjort med dette! Klargjørende. ?

Bare hyggelig, så får vi håpe at det ga svar på det meste vi lurte på her :) Og at vi har fått noen gode råd for å slippe at noen får driftsstans på sin Webasto (for det er visstnok en kostbar reparasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

Jeg har bensinvarmer på min octavia, med fjernkontroll og det hele.

Jeg har prøvd varmeren noen få ganger siden jeg kjøpte bilen i februar og den funker fint den.

Men og i menyen for climatronic så er det en innstilling på hake av/på for "automatisk tilleggsvarmer" 

Hvis denne er huket "på" er det da slik at bensinvarmeren starter og er med å varme opp motoren og kupeen hver gang motoren ikke er driftsvarm?

For dette står det ikke noe utfyllende om i hverken columbus eller skoda manualen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...