Gå til innhold
Core2Duo

Fylle 98 oktan?


Anbefalte innlegg

Sitter å leser litt om bensin, er en stund siden jeg hadde bensinbil nå. Nå er det forholdsvis stor motor jeg får meg snart (220 hk). Hvordan er det da med fylling av 98 oktan? Penger ut av vinduet, eller får man faktisk bedre effektutslag av dette? 

I følge sikre kilder (motorhobby) kan disse også bekrefte at det ikke er tilsatt noe form for etanol i 98 oktan, om man fyller hos Bunker Oil, Shell, Esso, Max bensin eller YX. Bare det at 98 oktan ikke er tilsatt, eller veldig sannsynlig aldri vil få noe etanol i seg, bare det er vel en god grunn for å fylle dette drivstoffet, og bare der kan det vel være at det går "opp-i-opp", med tanke på at det er 5 % etanol i 95 oktan. (Her tenker jeg på at ren etanol har ca 30 % mindre energiinnhold, og at forbruket da øker med 30 - 40 % ved bruk av etanol vs ren bensin)

Jeg får bekreftet at det står følgende i tanklokket til 220 hk-motoren: MIN. 95 RON/ROZ.

Slår jeg dette opp i instruksjonsboka til Superb finner jeg følgende: "På biler med spesifisert bensintype min. 95 ROZ kan bruk av bensin med høyere oktantall enn 95 RON føre til en effektøkning og lavere drivstofforbruk."

Jeg finner mange som sier at dette gir bedre effekt, at bilen er mer "villig" på omdreininger, og diverse, og ikke minst mindre drivstofforbruk, men selvfølgelig finner jeg jo flere som sier at de ikke merker noe forskjell. Jeg har også lest at det egentlig skulle ha stått 98 (95) RON/ROZ på blant annet motoralternativene 220 og 280, men har skrevet MIN. 95 RON/ROZ for å ta det den "enkle" veien ovenfor sine kunder. Om det er noe hold i dette, skal jeg dog ikke si noe mer om.

Så nevner jeg igjen, at oktan 98 er, og vil bli etanol-fri. Det er sikkert flere her som nå vil si at motorer og sånn er godkjent for 5 % etnol - men i det lange løp, så tviler jeg på at dette ikke er bra. 

Vet ikke om det er så mange her inne med motoren jeg snakker om, men uansett, hva slags erfaringer har dere med dette? Har dere prøvd ut noe 98 vs 95, dere som nå kjører bensinbil? Hadde vært litt morsomt i alle tilfeller, uansett hva slags bensinmotor du har å se hva som står i tanklokket på deres bil og motor. :) 

Endret av Core2Duo
La til tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energiinholdet i bensin er det samme uansett hvilket oktantall. Oktan sier bare noe om bankefastheten, trykket som skal til for at bensinen selvantenner. Moderne motorer korrigerer tenningen slik at tenningsbank unngås. Tenningsbank oppstår under belastning på lavere turtall. Hvis 98 oktan skal gi effektøkning så må det være fordi tenningen er korrigert så det gir en mer effektiv gange. 

Det som kan være forskjellig er tilsetningsstoffene, f.eks vil innblanding av etanol ha betydning. Korriger meg hvis det er feil, men er det ikke 7 % i 95 oktan? Når etanol har 30% lavere energiinnhold, så vil det bety mindre motoreffekt.

Jeg har fylt 98 oktan ved enkelte tilfeller, gjerne før turer med lastet bil, men å merke noe forskjell i effekt er utrolig vanskelig. Der er så mange forskjellige parameter som spiller inn. Man må vel gå vitenskapelig til verks, og selv da er det minimale forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe i Skoda gruppa på Facebook for en stund siden at det var en av medlemmene der som har kjøpt Skoda Octavia vRS 230hk og kjørt litt i Tyskland med den. Han skrev at han opplevde bilen mer responsiv og aggressiv etter at han fylte bensin med høyere oktan. Det ble også en litt annen lyd i den når han kjørte litt hardere med den, men hvor stor forskjell det var i rene tall, med tanke på en evt. raskere akselerasjon, evt høyere toppfart eller økt/minsket forbruk vet jeg ikke.

Dessverre så leste jeg ikke det så nøye at jeg husker alle detaljene fra den gangen, fordi det ikke er så aktuelt for meg og min bil...........  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, @Superb lll . Den tråden på Facebook hadde gått meg hus forbi. Klarte å søke den opp. :) Var litt god info der.

 

23 timer siden, Sjåføren skrev:

Det som kan være forskjellig er tilsetningsstoffene, f.eks vil innblanding av etanol ha betydning. Korriger meg hvis det er feil, men er det ikke 7 % i 95 oktan?

Jeg mente det var 5 % bio i 95 oktan, mens det er 7 % bio i diesel. 

 

Når vi allikevel er inne på etanol og diverse, hva tenktes eventuelt om det jeg skriver lenger oppe her om skadeligheten av etanolen? Noen formeninger om dette? Nå tenker ikke jeg og bytte ut Superben med det første heller, så vil det da i det lange løp lønne seg og da også fylle 98, som ikke har eller får etanol i seg? Tanken er jo at drivstoff-pumpe, og slanger og, ja, alle slike vitale deler holder lenger med drivstoff uten etanol. 

På 2.2.2017 den 20.54, Core2Duo skrev:

Bare det at 98 oktan ikke er tilsatt, eller veldig sannsynlig aldri vil få noe etanol i seg, bare det er vel en god grunn for å fylle dette drivstoffet. Såklart, motorene er visstnok godkjent for 5 % etanol - men i det lange løp, så tviler jeg på at dette ikke er bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 29.8.2017 den 20.13, Håvard skrev:

Gammel tråd, men i min 280  står det 98 (95) RON/ROZ

Så da fyller vi selvfølgelig 98 ?

 

Ja, da trives motoren motoren best med 98 oktan. Du får litt lavere forbruk og litt mere power. Bare så synd at 98 oktan skal være SÅ mye dyrere enn 95. Merkelig prispolitikk på bensin og diesel forresten, med varierende priser i et fast mønster...... unntatt 98 oktan. Der er det jevnt, høy pris. Toskete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13,50 er vel akseptabelt for 98 oktan. Her er ikke mange stasjoner som selger 98 så prisen blir vel deretter. Nå er det ikke ofte jeg sjekker, men den har lagt på 15-16 når jeg har fylt på kanner til klipper, freser og bobla, og sånt. Og sporadisk på bilen. Men jeg skal jammenådet følge litt med på 98 oktan prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...