Gå til innhold
Core2Duo

Fylle 98 oktan?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sitter å leser litt om bensin, er en stund siden jeg hadde bensinbil nå. Nå er det forholdsvis stor motor jeg får meg snart (220 hk). Hvordan er det da med fylling av 98 oktan? Penger ut av vinduet, eller får man faktisk bedre effektutslag av dette? 

I følge sikre kilder (motorhobby) kan disse også bekrefte at det ikke er tilsatt noe form for etanol i 98 oktan, om man fyller hos Bunker Oil, Shell, Esso, Max bensin eller YX. Bare det at 98 oktan ikke er tilsatt, eller veldig sannsynlig aldri vil få noe etanol i seg, bare det er vel en god grunn for å fylle dette drivstoffet, og bare der kan det vel være at det går "opp-i-opp", med tanke på at det er 5 % etanol i 95 oktan. (Her tenker jeg på at ren etanol har ca 30 % mindre energiinnhold, og at forbruket da øker med 30 - 40 % ved bruk av etanol vs ren bensin)

Jeg får bekreftet at det står følgende i tanklokket til 220 hk-motoren: MIN. 95 RON/ROZ.

Slår jeg dette opp i instruksjonsboka til Superb finner jeg følgende: "På biler med spesifisert bensintype min. 95 ROZ kan bruk av bensin med høyere oktantall enn 95 RON føre til en effektøkning og lavere drivstofforbruk."

Jeg finner mange som sier at dette gir bedre effekt, at bilen er mer "villig" på omdreininger, og diverse, og ikke minst mindre drivstofforbruk, men selvfølgelig finner jeg jo flere som sier at de ikke merker noe forskjell. Jeg har også lest at det egentlig skulle ha stått 98 (95) RON/ROZ på blant annet motoralternativene 220 og 280, men har skrevet MIN. 95 RON/ROZ for å ta det den "enkle" veien ovenfor sine kunder. Om det er noe hold i dette, skal jeg dog ikke si noe mer om.

Så nevner jeg igjen, at oktan 98 er, og vil bli etanol-fri. Det er sikkert flere her som nå vil si at motorer og sånn er godkjent for 5 % etnol - men i det lange løp, så tviler jeg på at dette ikke er bra. 

Vet ikke om det er så mange her inne med motoren jeg snakker om, men uansett, hva slags erfaringer har dere med dette? Har dere prøvd ut noe 98 vs 95, dere som nå kjører bensinbil? Hadde vært litt morsomt i alle tilfeller, uansett hva slags bensinmotor du har å se hva som står i tanklokket på deres bil og motor. :) 

Endret av Core2Duo
La til tekst.
Skrevet

Det stemmer nok at du vil få en marginal effektøkning, men neppe målbar. Ikke vert pengene etter det jeg har lest

Skrevet

Energiinholdet i bensin er det samme uansett hvilket oktantall. Oktan sier bare noe om bankefastheten, trykket som skal til for at bensinen selvantenner. Moderne motorer korrigerer tenningen slik at tenningsbank unngås. Tenningsbank oppstår under belastning på lavere turtall. Hvis 98 oktan skal gi effektøkning så må det være fordi tenningen er korrigert så det gir en mer effektiv gange. 

Det som kan være forskjellig er tilsetningsstoffene, f.eks vil innblanding av etanol ha betydning. Korriger meg hvis det er feil, men er det ikke 7 % i 95 oktan? Når etanol har 30% lavere energiinnhold, så vil det bety mindre motoreffekt.

Jeg har fylt 98 oktan ved enkelte tilfeller, gjerne før turer med lastet bil, men å merke noe forskjell i effekt er utrolig vanskelig. Der er så mange forskjellige parameter som spiller inn. Man må vel gå vitenskapelig til verks, og selv da er det minimale forskjeller.

Skrevet

Leste noe i Skoda gruppa på Facebook for en stund siden at det var en av medlemmene der som har kjøpt Skoda Octavia vRS 230hk og kjørt litt i Tyskland med den. Han skrev at han opplevde bilen mer responsiv og aggressiv etter at han fylte bensin med høyere oktan. Det ble også en litt annen lyd i den når han kjørte litt hardere med den, men hvor stor forskjell det var i rene tall, med tanke på en evt. raskere akselerasjon, evt høyere toppfart eller økt/minsket forbruk vet jeg ikke.

Dessverre så leste jeg ikke det så nøye at jeg husker alle detaljene fra den gangen, fordi det ikke er så aktuelt for meg og min bil...........  

Skrevet

Se der ja, @Superb lll . Den tråden på Facebook hadde gått meg hus forbi. Klarte å søke den opp. :) Var litt god info der.

 

23 timer siden, Sjåføren skrev:

Det som kan være forskjellig er tilsetningsstoffene, f.eks vil innblanding av etanol ha betydning. Korriger meg hvis det er feil, men er det ikke 7 % i 95 oktan?

Jeg mente det var 5 % bio i 95 oktan, mens det er 7 % bio i diesel. 

 

Når vi allikevel er inne på etanol og diverse, hva tenktes eventuelt om det jeg skriver lenger oppe her om skadeligheten av etanolen? Noen formeninger om dette? Nå tenker ikke jeg og bytte ut Superben med det første heller, så vil det da i det lange løp lønne seg og da også fylle 98, som ikke har eller får etanol i seg? Tanken er jo at drivstoff-pumpe, og slanger og, ja, alle slike vitale deler holder lenger med drivstoff uten etanol. 

På 2.2.2017 den 20.54, Core2Duo skrev:

Bare det at 98 oktan ikke er tilsatt, eller veldig sannsynlig aldri vil få noe etanol i seg, bare det er vel en god grunn for å fylle dette drivstoffet. Såklart, motorene er visstnok godkjent for 5 % etanol - men i det lange løp, så tviler jeg på at dette ikke er bra.

 

  • 6 måneder senere...
Skrevet
På 29.8.2017 den 20.13, Håvard skrev:

Gammel tråd, men i min 280  står det 98 (95) RON/ROZ

Så da fyller vi selvfølgelig 98 ?

 

Ja, da trives motoren motoren best med 98 oktan. Du får litt lavere forbruk og litt mere power. Bare så synd at 98 oktan skal være SÅ mye dyrere enn 95. Merkelig prispolitikk på bensin og diesel forresten, med varierende priser i et fast mønster...... unntatt 98 oktan. Der er det jevnt, høy pris. Toskete!

Skrevet

13,50 er vel akseptabelt for 98 oktan. Her er ikke mange stasjoner som selger 98 så prisen blir vel deretter. Nå er det ikke ofte jeg sjekker, men den har lagt på 15-16 når jeg har fylt på kanner til klipper, freser og bobla, og sånt. Og sporadisk på bilen. Men jeg skal jammenådet følge litt med på 98 oktan prisene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...