Gå til innhold
Core2Duo

Fylle 98 oktan?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sitter å leser litt om bensin, er en stund siden jeg hadde bensinbil nå. Nå er det forholdsvis stor motor jeg får meg snart (220 hk). Hvordan er det da med fylling av 98 oktan? Penger ut av vinduet, eller får man faktisk bedre effektutslag av dette? 

I følge sikre kilder (motorhobby) kan disse også bekrefte at det ikke er tilsatt noe form for etanol i 98 oktan, om man fyller hos Bunker Oil, Shell, Esso, Max bensin eller YX. Bare det at 98 oktan ikke er tilsatt, eller veldig sannsynlig aldri vil få noe etanol i seg, bare det er vel en god grunn for å fylle dette drivstoffet, og bare der kan det vel være at det går "opp-i-opp", med tanke på at det er 5 % etanol i 95 oktan. (Her tenker jeg på at ren etanol har ca 30 % mindre energiinnhold, og at forbruket da øker med 30 - 40 % ved bruk av etanol vs ren bensin)

Jeg får bekreftet at det står følgende i tanklokket til 220 hk-motoren: MIN. 95 RON/ROZ.

Slår jeg dette opp i instruksjonsboka til Superb finner jeg følgende: "På biler med spesifisert bensintype min. 95 ROZ kan bruk av bensin med høyere oktantall enn 95 RON føre til en effektøkning og lavere drivstofforbruk."

Jeg finner mange som sier at dette gir bedre effekt, at bilen er mer "villig" på omdreininger, og diverse, og ikke minst mindre drivstofforbruk, men selvfølgelig finner jeg jo flere som sier at de ikke merker noe forskjell. Jeg har også lest at det egentlig skulle ha stått 98 (95) RON/ROZ på blant annet motoralternativene 220 og 280, men har skrevet MIN. 95 RON/ROZ for å ta det den "enkle" veien ovenfor sine kunder. Om det er noe hold i dette, skal jeg dog ikke si noe mer om.

Så nevner jeg igjen, at oktan 98 er, og vil bli etanol-fri. Det er sikkert flere her som nå vil si at motorer og sånn er godkjent for 5 % etnol - men i det lange løp, så tviler jeg på at dette ikke er bra. 

Vet ikke om det er så mange her inne med motoren jeg snakker om, men uansett, hva slags erfaringer har dere med dette? Har dere prøvd ut noe 98 vs 95, dere som nå kjører bensinbil? Hadde vært litt morsomt i alle tilfeller, uansett hva slags bensinmotor du har å se hva som står i tanklokket på deres bil og motor. :) 

Endret av Core2Duo
La til tekst.
Skrevet

Det stemmer nok at du vil få en marginal effektøkning, men neppe målbar. Ikke vert pengene etter det jeg har lest

Skrevet

Energiinholdet i bensin er det samme uansett hvilket oktantall. Oktan sier bare noe om bankefastheten, trykket som skal til for at bensinen selvantenner. Moderne motorer korrigerer tenningen slik at tenningsbank unngås. Tenningsbank oppstår under belastning på lavere turtall. Hvis 98 oktan skal gi effektøkning så må det være fordi tenningen er korrigert så det gir en mer effektiv gange. 

Det som kan være forskjellig er tilsetningsstoffene, f.eks vil innblanding av etanol ha betydning. Korriger meg hvis det er feil, men er det ikke 7 % i 95 oktan? Når etanol har 30% lavere energiinnhold, så vil det bety mindre motoreffekt.

Jeg har fylt 98 oktan ved enkelte tilfeller, gjerne før turer med lastet bil, men å merke noe forskjell i effekt er utrolig vanskelig. Der er så mange forskjellige parameter som spiller inn. Man må vel gå vitenskapelig til verks, og selv da er det minimale forskjeller.

Skrevet

Leste noe i Skoda gruppa på Facebook for en stund siden at det var en av medlemmene der som har kjøpt Skoda Octavia vRS 230hk og kjørt litt i Tyskland med den. Han skrev at han opplevde bilen mer responsiv og aggressiv etter at han fylte bensin med høyere oktan. Det ble også en litt annen lyd i den når han kjørte litt hardere med den, men hvor stor forskjell det var i rene tall, med tanke på en evt. raskere akselerasjon, evt høyere toppfart eller økt/minsket forbruk vet jeg ikke.

Dessverre så leste jeg ikke det så nøye at jeg husker alle detaljene fra den gangen, fordi det ikke er så aktuelt for meg og min bil...........  

Skrevet

Se der ja, @Superb lll . Den tråden på Facebook hadde gått meg hus forbi. Klarte å søke den opp. :) Var litt god info der.

 

23 timer siden, Sjåføren skrev:

Det som kan være forskjellig er tilsetningsstoffene, f.eks vil innblanding av etanol ha betydning. Korriger meg hvis det er feil, men er det ikke 7 % i 95 oktan?

Jeg mente det var 5 % bio i 95 oktan, mens det er 7 % bio i diesel. 

 

Når vi allikevel er inne på etanol og diverse, hva tenktes eventuelt om det jeg skriver lenger oppe her om skadeligheten av etanolen? Noen formeninger om dette? Nå tenker ikke jeg og bytte ut Superben med det første heller, så vil det da i det lange løp lønne seg og da også fylle 98, som ikke har eller får etanol i seg? Tanken er jo at drivstoff-pumpe, og slanger og, ja, alle slike vitale deler holder lenger med drivstoff uten etanol. 

På 2.2.2017 den 20.54, Core2Duo skrev:

Bare det at 98 oktan ikke er tilsatt, eller veldig sannsynlig aldri vil få noe etanol i seg, bare det er vel en god grunn for å fylle dette drivstoffet. Såklart, motorene er visstnok godkjent for 5 % etanol - men i det lange løp, så tviler jeg på at dette ikke er bra.

 

  • 6 måneder senere...
Skrevet
På 29.8.2017 den 20.13, Håvard skrev:

Gammel tråd, men i min 280  står det 98 (95) RON/ROZ

Så da fyller vi selvfølgelig 98 ?

 

Ja, da trives motoren motoren best med 98 oktan. Du får litt lavere forbruk og litt mere power. Bare så synd at 98 oktan skal være SÅ mye dyrere enn 95. Merkelig prispolitikk på bensin og diesel forresten, med varierende priser i et fast mønster...... unntatt 98 oktan. Der er det jevnt, høy pris. Toskete!

Skrevet

13,50 er vel akseptabelt for 98 oktan. Her er ikke mange stasjoner som selger 98 så prisen blir vel deretter. Nå er det ikke ofte jeg sjekker, men den har lagt på 15-16 når jeg har fylt på kanner til klipper, freser og bobla, og sånt. Og sporadisk på bilen. Men jeg skal jammenådet følge litt med på 98 oktan prisene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...