Gå til innhold
PaulusA

PaulusAs Octavia Style 2.0TDI 150hk 4x4 DSG 2018 FL


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skrevet

Får bilen på mandag, gleder meg!

Kan dessverre ikke legge frem så mye bilder, da bilen har firma dekor.., skal se

Skrevet

Det blir jo en gledens dag regner jeg med ja, det er jo bestandig spennende og artig å hente sin nye bil :) Flott om du får til noen bilder da @PaulusA, du får heller finne frem bilderedigeringskunnskapene og kamuflere logo(er) om de er for fremtredende etter din mening ;) 

Lykke til :) 

Skrevet
37 minutter siden, Superb lll skrev:

Det blir jo en gledens dag regner jeg med ja, det er jo bestandig spennende og artig å hente sin nye bil :) Flott om du får til noen bilder da @PaulusA, du får heller finne frem bilderedigeringskunnskapene og kamuflere logo(er) om de er for fremtredende etter din mening ;) 

Lykke til :) 

Thanks ?

Jepp, klarer nok å få til noe etterhvert

  • 2 uker senere...
Skrevet

Fant frem en eldre Jensen 3/4G trådløs router og en 3G dongle jeg hadde liggende

Koblet dette opp igår med et tvillingsim til vårt eksisterende 4G bredbåndsabonnement. Jensen routeren hadde med en 12V bilstikk, og dette funket glimrende. Har stått på i hele natt og bilen fant nettverket med en gang igjen idag, uten noe fuzz.

Helt genialt for automatiske trafikkoppdateringer rundt Oslo ?

Blir litt spennende å se om det tapper batteriet, men verdt et forsøk.

Skrevet
4 timer siden, Tor2r skrev:

Har du noe måling på batteriet eller kjører du: tomt = tomt testen ;)

Hehe, not yet

Hadde den på strøm fra igår kveld, null problem, tror det går fint nå også

Maks teoretisk forbruk er 1A iht strømforsyning, kjører så trådløst på 50% signal og sparer vel litt der også.

Skal ta en test senere på reelt forbruk, men ved 13 timer uten lading blir det jo maks 13A, og jeg kjører langt når først igang, så går fint nå på sommeren.

Er ganske lett å måle ved å lade batteriet helt opp, la ruter stå på i 10 timer og lade helt opp igjen. Blir ca riktig. Lader gir 7A, så hvis 1 time til fullt er det maks 0,7A forbruk pr time.

Fikk bilen mandag for 10 dager siden og har nå kjørt 1600 km, blir mer og mer glad i den ?

Skrevet

Tilbake til turtall: Ca 1800 rpm ved 125 og 1600 ved 115. Helt genialt! Dette er 300 rpm lavere enn for 6DSG

Skrevet

Fått på plass stoff matter til sommerbruk også, så nå er alt i boks fra forhandler ?

Mangler kun disse innstillingene for bakluke og start-stopp systemet men Carista streiker...

Skrevet
12 timer siden, PaulusA skrev:

Tilbake til turtall: Ca 1800 rpm ved 125 og 1600 ved 115. Helt genialt! Dette er 300 rpm lavere enn for 6DSG

Gjør et lavere turtall at bilen føles «svakere» om du skulle øke farten og/eller ha med deg noe mer i bilen eller @PaulusA? For nå er du vel helt i nedre grense for når dreiemomentet merkes?

Spør bare av ren nysgjerrighet altså :) 

15 minutter siden, PaulusA skrev:

Fått på plass stoff matter til sommerbruk også, så nå er alt i boks fra forhandler ?

Mangler kun disse innstillingene for bakluke og start-stopp systemet men Carista streiker...

Nå vet ikke jeg hvor «plagsom» du synes at hjulstøyen er på din bil @PaulusA, ei heller hvilket dekkmerke du kjører på (mulig jeg har lest det, men jeg husker det i hvert fall ikke ;)) Synes du at stoffmattene hjelper noe for støyisolering fra veistøy?

For disse tekstilmattene er jo relativt tykke, og vil kanskje ha en viss effekt på støy?

Vurderer å kjøpe slike selv for å gjøre et lite forsøk mot veistøy, men vil jo gjerne først vite litt om de i det hele tatt kan hjelpe på akkurat det punktet?

Skrevet

Bra spørsmål:

1. Ved vanlig rolig akselerasjon i Eco går turtallet for hvert gir fra 1400-2000 rpm, da er det brukbar fart.

Ved akselerasjon mer enn rolig vil bilen gire fort ned, men girer ikke ned ved tom bil selv om litt oppover bakke. Håper det svarer på spørsmålet?

2. Jeg er usikker, men tror jeg kan merke en ørliten demping. Synes uansett det er SÅ veldig mye behageligere for sko mot gulv at verdt det uansett. 

Fikk Dunlop SportMax dekk 225/45-27" W merking. Har kun tidligere prøvd bil med Nokian piggfritt og selvfølgelig mer støy enn de. Kan leve med støyen, tror likevel at mange dekk er mere stillegående. De sitter godt på veien selv når vått og kaldt og er kule å se på (tro det eller ei, Hehe).

Skal kanskje teste med en form for skumgummimatte på hver side av bagasjerommet, må bare somle meg til det.

Skrevet (endret)

Ang turtall synes jeg at 7DSG utnytter motoren helt topp, men selvfølgelig litt treig hvis jeg går fra sløv til action modus uten å si ifra til bilen bortsett fra bånn pedal, hehe

Bra trøkk i 150 TDi motoren egentlig, særlig med såpass lett bil. De tar i tillegg ut 340 NM fra ganske lave turtall, så ikke etter konkurrentene lenger

Endret av PaulusA
Skrevet
2 timer siden, PaulusA skrev:

Bra spørsmål:

1. Ved vanlig rolig akselerasjon i Eco går turtallet for hvert gir fra 1400-2000 rpm, da er det brukbar fart.

Ved akselerasjon mer enn rolig vil bilen gire fort ned, men girer ikke ned ved tom bil selv om litt oppover bakke. Håper det svarer på spørsmålet?

2. Jeg er usikker, men tror jeg kan merke en ørliten demping. Synes uansett det er SÅ veldig mye behageligere for sko mot gulv at verdt det uansett. 

Fikk Dunlop SportMax dekk 225/45-27" W merking. Har kun tidligere prøvd bil med Nokian piggfritt og selvfølgelig mer støy enn de. Kan leve med støyen, tror likevel at mange dekk er mere stillegående. De sitter godt på veien selv når vått og kaldt og er kule å se på (tro det eller ei, Hehe).

Skal kanskje teste med en form for skumgummimatte på hver side av bagasjerommet, må bare somle meg til det.

1. Ja det besvarer det jeg lurte på, et lavere turtall gjør jo naturligvis at det tar litt lenger tid før responsen og kreftene kommer, selv om det ikke er så veldig store forskjellen. Den kan jo være større når det gjelder forbruket, og det er jo mer vesentlig for de fleste :) 

2. Dunlop kan jo være bedre på støy enn hva Pirelli er (hvilket i mine ører ikke skal så mye til......). Pirelli har som jeg har nevnt også meget gode egenskaper, det er kun støy de kunne ha vært bedre på for å havne øverst på lista. 

Ja de myke stoffmattene er merkbart mer behagelig enn gummimattene å ha beina på, og litt hjelper det nok for hjulstøy også vil jeg tro. Kanskje enda mer når det er vått på veien, for da vil nok de mattene dempe litt av lyden fra vannspruten under gulvet på bilen.

46 minutter siden, PaulusA skrev:

Ang turtall synes jeg at 7DSG utnytter motoren helt topp, men selvfølgelig litt treig hvis jeg går fra sløv til action modus uten å si ifra til bilen bortsett fra bånn pedal, hehe

Bra trøkk i 150 TDi motoren egentlig, særlig med såpass lett bil. De tar i tillegg ut 340 NM fra ganske lave turtall, så ikke etter konkurrentene lenger

Nå har ikke jeg kjørt DSG 6 kassa så mye, så den kjenner jeg ikke så godt. Men DSG 7 (ikke den nye oljefylte da), kjenner jeg meget godt fra å ha hatt den i VW Golf i over 2 år og nå i min Superb som er over 1 år gammel nå. DSG 7 er en rask og responsiv kasse, kan føles litt rykkete/treig akkurat når en skal kjøre i gang ut i en luke i trafikken. Den bruker noen tiendeler for lang tid til å respondere, hvilket gjør at en (i hvert fall jeg) gjerne trykker litt hardere på gassen for å få opp farten, og da kommer reaksjonen plutselig og hjulspinn er et faktum.

Et annet moment den kunne vært litt mer følsom på er om en f.eks. skal lukeparkere i motbakke eller skal ut av en luke og må rygge i motbakke. Da ruller bilen lengre fremover enn ønsket pga noe som føles litt som «dødgang», og kan skape noen utfordringer. Jeg er vant til det nå så jeg vet hvordan en skal løse det, men for de som ikke kjenner til dette, så kan de bli litt overrasket over hvor langt bilen ruller før DSG kassa «kobler inn» reversen og holder igjen bilen.

Dette er kanskje noe den nye DSG 7 kassa er bedre på?

Er kun bagateller dette egentlig, men likevel noe DSG kassa kunne vært bedre på (og igjen så snakker jeg om den tørre kassa. Du har vel den nye oljefylte DSG 7 kassa siden du har et såpass høyt dreiemoment @PaulusA? Min motor er jo trimmet ned for å passe til den DSG 7 kasa jeg har i min bil, og det synes jeg helt ærlig ikke er helt det rette valget fra Skoda.............

Skrevet

Ja, den nye DSG7 kassa, oljefylt, oppleves helt annerledes enn den tørre. Har prøvd den tørre mye i Golf fatter hadde.

Venter vel at DSG kassa skal tilpasse seg mere til min kjørestil etterhvert, men synes den fungerer godt.

Har heller ingen problemer med nøkkete skift og silkemyk ved litt flytting av bilen. Eneste er vel at jeg skulle gjerne hatt litt lavere turtall når bilen er i gir med bremsen på

Skrevet

Jeg regnet nesten med at den oljefylte DSG kassa minnet mer om en tradisjonell automatkasse, og da vil være både mer solid og myk i giroverføringene. Bra de har videreutviklet og kommet med en ny og bedre DSG 7 kasse nå :) 

Nå vet ikke jeg hvilket serviceprogram som gjelder for den nye DSG 7 kassa som er i din bil @PaulusA, men det er i hvert fall meget viktig å bytte olje på DSG 6 kassa til rett tid (eller kilometer).

Skrevet
22 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg regnet nesten med at den oljefylte DSG kassa minnet mer om en tradisjonell automatkasse, og da vil være både mer solid og myk i giroverføringene. Bra de har videreutviklet og kommet med en ny og bedre DSG 7 kasse nå :) 

Nå vet ikke jeg hvilket serviceprogram som gjelder for den nye DSG 7 kassa som er i din bil @PaulusA, men det er i hvert fall meget viktig å bytte olje på DSG 6 kassa til rett tid (eller kilometer).

Ja, tror dette er den beste kassa så langt, ventet derfor på denne før jeg bestilte bil. Kjører tross alt 50.000 km i året.

Minner mye på 6DSG i skiftene, men synes den utnytter turtallet bedre, er nok kanskje bare en følelse da gir 7 er vesentlig høyere enn gir 6 i 6DSG

Kjenner ikke til intervaller på Olja, men overlater det til Skoda å holde kontroll på. Kjører sånt sett heldigvis mye lengre etapper og både gir/motor blir varme å fine. Regner med det er 60k på gir olje?

Skrevet

Følger en servicene så er jo ikke det noe problem i det hele tatt. Slik jeg har forstått det, så er det service på DSG 6 og Haldex (4x4) etter 3 år eller 60.000km, men det er kan jo hende at den nye DSG 7 kassa har andre serviceintervaller enn det.

Fulgte det forresten med servicehefte i din nye bil eller @PaulusA?

Vet vi har nevnt det tidligere også her på forumet, men jeg savner fremdeles å ha noe å se litt på når det gjelder kommende servicer og når ting skal byttes, selv om bilen sier i fra om det meste selv...........

Skrevet (endret)

Kaster meg på her jeg også. Jeg har den 6DSG kassa i min bil. Den girer godt, og er veltilpassa 180 hk bensin. Føler ikke at jeg trenger et 7. gir egentlig. Men det henger nok litt sammen med topografi i det området jeg kjører.

Angående vegstøy, som er mitt store irritasjonsmoment, så tror jeg ikke tøymatter vil endre mye på det. Jeg har kosta på meg å lese noen tunge fagartikler på temaet, og de er ganske unisone på at støy først og fremst skyldes bruken av ekstremt grovsteina asfalt. Og da i en slik grad, at dekktype ikke vil redusere støy spesielt mye. Det er variasjoner mellom dekktypene, men for å redusere støyen betydelig må bilen ha en premium støyisolering fra grunnen av. Så min konklusjon er: lev med det, eller kjør på 16'' 55 profil helårsdekk om sommeren. Alternativt: skru opp stereoen på max. :-)

9 minutter siden, Superb lll skrev:

Følger en servicene så er jo ikke det noe problem i det hele tatt. Slik jeg har forstått det, så er det service på DSG 6 og Haldex (4x4) etter 3 år eller 60.000km, men det er kan jo hende at den nye DSG 7 kassa har andre serviceintervaller enn det.

Fulgte det forresten med servicehefte i din nye bil eller @PaulusA?

Vet vi har nevnt det tidligere også her på forumet, men jeg savner fremdeles å ha noe å se litt på når det gjelder kommende servicer og når ting skal byttes, selv om bilen sier i fra om det meste selv...........

Det er digitalt servicehefte på Skoda. Last ned appen My Skoda, legg inn Vinnummer, så dukker alt av modelldata og utførte servicer opp i appen. Veldig bra brukermanualer og ymse stoff inni den der. Den viser nok ikke fremtidige servicer, men hva de omfatter varierer en del mht kjørelengde/år. Verksmesteren sa at alt ville dukke opp etterhvert i displayet når det var behov for et eller annet

Endret av Scout
Skrevet
9 timer siden, Scout skrev:

Kaster meg på her jeg også. Jeg har den 6DSG kassa i min bil. Den girer godt, og er veltilpassa 180 hk bensin. Føler ikke at jeg trenger et 7. gir egentlig. Men det henger nok litt sammen med topografi i det området jeg kjører.

Angående vegstøy, som er mitt store irritasjonsmoment, så tror jeg ikke tøymatter vil endre mye på det. Jeg har kosta på meg å lese noen tunge fagartikler på temaet, og de er ganske unisone på at støy først og fremst skyldes bruken av ekstremt grovsteina asfalt. Og da i en slik grad, at dekktype ikke vil redusere støy spesielt mye. Det er variasjoner mellom dekktypene, men for å redusere støyen betydelig må bilen ha en premium støyisolering fra grunnen av. Så min konklusjon er: lev med det, eller kjør på 16'' 55 profil helårsdekk om sommeren. Alternativt: skru opp stereoen på max. :-)

Det er digitalt servicehefte på Skoda. Last ned appen My Skoda, legg inn Vinnummer, så dukker alt av modelldata og utførte servicer opp i appen. Veldig bra brukermanualer og ymse stoff inni den der. Den viser nok ikke fremtidige servicer, men hva de omfatter varierer en del mht kjørelengde/år. Verksmesteren sa at alt ville dukke opp etterhvert i displayet når det var behov for et eller annet

Ja at det er grov asfalt og at den svært ofte er slitt ved bruk av piggdekk er de viktigste årsakene som lager veistøy, men det finnes sommerdekk som gjør dette betydelig bedre, nesten i klasse med piggfrie vinterdekk. Men de har litt andre egenskaper, de slites fort og ikke minst de koster en god del. Andre dimensjoner på dekk som du skriver @Scout, vil selvfølgelig også kunne hjelpe på støy.

Støy kommer fra så mange steder, men du har helt rett med tanke på at det er hva fabrikkene gjør (og ikke minst ikke gjør) som setter standarden for hvordan lydisoleringen er. BMW er virkelig noe noe de fleste burde ta lærdom fra her, andre har blitt bedre, men det er et stykke igjen til de når premium klassen der. Bare se på Volvo XC 90, en knalldyr bil, og Skoda Kodiaq scorer bedre på støyisolering i følge et par av de testene/sammenligningene jeg har lest.

Er klar over det med digitalt servicehefte og hva bilen kommer med selv, men det står svært lite (for ikke å si ingenting) om hva som kommer på neste service. Så en vet jo ikke på forhånd om en skal tenke antall mnd, kjørelengde, kjørestil, men det er jo så «enkelt» at det er en kombinasjon av dette........ Bilen gir beskjed den, men det synes jeg er lite forutsigbart. Om en kan se i et servicehefte at en på f.eks. 90.000km skal bytte reg.reim, tennplugger og bremsevæske i tillegg til vanlig service, så vet en at den servicen koster en del, nå vet en kun at bilen sier i fra at det er på tide med service, men ikke hva som ventes av kostnader.

Jeg la jo ved en oversikt jeg fikk fra kundemottakeren i en annen tråd om hvordan det er på min bil slik at jeg har noe å gå ut i fra, men den måtte jeg selv spørre etter og uten den så vet jeg egentlig ikke så mye om hva som venter. Og dette synes jeg ikke helt passer så bra med «Simply Clever», men mye kommer vel av at jeg er vant til et servicehefte fra samtlige biler jeg har hatt tidligere (og de har det blitt en del av, er vel på bil nr 19 nå om jeg ikke husker helt feil) og jeg synes det er mye mer forutsigbart, men det behøver selvfølgelig ikke alle være enig i, hehe :) 

Jeg har både Skoda appen og mitt bilhold, men de viser ikke så mye mer enn hva som er gjort med med bilen, hvilke servicer en har utført, noen tips, en litt lettere utgave av instruksjonsboka, samtlige verkstedbesøk og alle fakturaer/kjøp til bilen, etc.  Mye bra i de appene, det er jeg helt enig i, men jeg savner fremdeles serviceheftet, hehe ;) 

Skrevet

Enig med dere begge to.

Et ordentlig servicehefte hadde vært bedre, og lettere med service på uoriginalt verksted.

Ang støy er det tydelig at i Octavia er det spart på slikt, men ikke håpløst sammenlignet med andre biler opp til ca 500 laken

Tror man kan gjøre ganske mye selv, med asfaltplater og slikt, men da dette for min del er firmabil gidder jeg ikke. Det er verken veldig dyrt eller fryktelig mye jobb.

Asfaltkvalitet har mye å si, og selv i Premium er lyden irriterende på den groveste og mest slitne asfalten.

Ang gir vil jeg si at du får 7 trinn med 180 hk og 2 hjulsdrift, så bilen både tåler og kan med fordel ha flere gir, men egentlig kun interessant for bruk på motorvei. Da jeg kjører 4-5 mil x 2 daglig på E18 i 100/110 fartsgrenser er det genialt med 7 gir ??

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...