Gå til innhold
PaulusA

PaulusAs Octavia Style 2.0TDI 150hk 4x4 DSG 2018 FL


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Ja at det er grov asfalt og at den svært ofte er slitt ved bruk av piggdekk er de viktigste årsakene som lager veistøy, men det finnes sommerdekk som gjør dette betydelig bedre, nesten i klasse med piggfrie vinterdekk. Men de har litt andre egenskaper, de slites fort og ikke minst de koster en god del. Andre dimensjoner på dekk som du skriver @Scout, vil selvfølgelig også kunne hjelpe på støy.

Støy kommer fra så mange steder, men du har helt rett med tanke på at det er hva fabrikkene gjør (og ikke minst ikke gjør) som setter standarden for hvordan lydisoleringen er. BMW er virkelig noe noe de fleste burde ta lærdom fra her, andre har blitt bedre, men det er et stykke igjen til de når premium klassen der. Bare se på Volvo XC 90, en knalldyr bil, og Skoda Kodiaq scorer bedre på støyisolering i følge et par av de testene/sammenligningene jeg har lest.

Er klar over det med digitalt servicehefte og hva bilen kommer med selv, men det står svært lite (for ikke å si ingenting) om hva som kommer på neste service. Så en vet jo ikke på forhånd om en skal tenke antall mnd, kjørelengde, kjørestil, men det er jo så «enkelt» at det er en kombinasjon av dette........ Bilen gir beskjed den, men det synes jeg er lite forutsigbart. Om en kan se i et servicehefte at en på f.eks. 90.000km skal bytte reg.reim, tennplugger og bremsevæske i tillegg til vanlig service, så vet en at den servicen koster en del, nå vet en kun at bilen sier i fra at det er på tide med service, men ikke hva som ventes av kostnader.

Jeg la jo ved en oversikt jeg fikk fra kundemottakeren i en annen tråd om hvordan det er på min bil slik at jeg har noe å gå ut i fra, men den måtte jeg selv spørre etter og uten den så vet jeg egentlig ikke så mye om hva som venter. Og dette synes jeg ikke helt passer så bra med «Simply Clever», men mye kommer vel av at jeg er vant til et servicehefte fra samtlige biler jeg har hatt tidligere (og de har det blitt en del av, er vel på bil nr 19 nå om jeg ikke husker helt feil) og jeg synes det er mye mer forutsigbart, men det behøver selvfølgelig ikke alle være enig i, hehe :) 

Jeg har både Skoda appen og mitt bilhold, men de viser ikke så mye mer enn hva som er gjort med med bilen, hvilke servicer en har utført, noen tips, en litt lettere utgave av instruksjonsboka, samtlige verkstedbesøk og alle fakturaer/kjøp til bilen, etc.  Mye bra i de appene, det er jeg helt enig i, men jeg savner fremdeles serviceheftet, hehe ;) 

@Superb lll du har helt rett. Jeg savner også skikkelig servicehefte. Men det eneste jeg har vært nervøs for prismessig på noen av mine biler er skifte av registerreim. Tror det er registerkjede på 180hk bensin, om jeg husker riktig. Vel. Jeg kjører ikke mer enn 6-8000 km i året, så det blir vel en service annenhvert år vel?

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skrevet
5 timer siden, Scout skrev:

@Superb lll du har helt rett. Jeg savner også skikkelig servicehefte. Men det eneste jeg har vært nervøs for prismessig på noen av mine biler er skifte av registerreim. Tror det er registerkjede på 180hk bensin, om jeg husker riktig. Vel. Jeg kjører ikke mer enn 6-8000 km i året, så det blir vel en service annenhvert år vel?

Hehe, tja, rett og rett, det kommer sikkert an på den enkelte hva en foretrekker vil jeg tro, for det er jo ikke så mange andre enn du @Scout@PaulusA og meg selv som skriver noe om dette. Men det er i hvert fall hva jeg trives best med og synes gir best kontroll og forutsigbarhet, men det er vel bare slik en aldrende mann tenker sikkert ;) 

Hadde det enda stått litt mer på nettet eller i en av appene, så hadde det jo også vært greit, for såpass moderne er jeg i det minste ;) Men det er jo dessverre heller ingen info å finne der.........

Jeg kjører som regel mellom 12 og 14.000km i året så jeg pleier også å ha service hvert 2. år som det også blir for din del @Scout, men noen litt spesielle omstendigheter har gjort at bilen nå har passert 29.200km på 1 år og 2 mnd. Så nå er det liksom ingenting som passer med hverken kjørelengder eller år lenger, men det retter seg vel opp i løpet av et par mnd vil jeg tro, for da er det tilbake til normalen igjen.

Ja 1,8/180hk TSi motoren har registerkjede :) 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Superb lll skrev:

Hehe, tja, rett og rett, det kommer sikkert an på den enkelte hva en foretrekker vil jeg tro, for det er jo ikke så mange andre enn du @Scout@PaulusA og meg selv som skriver noe om dette. Men det er i hvert fall hva jeg trives best med og synes gir best kontroll og forutsigbarhet, men det er vel bare slik en aldrende mann tenker sikkert ;) 

Hadde det enda stått litt mer på nettet eller i en av appene, så hadde det jo også vært greit, for såpass moderne er jeg i det minste ;) Men det er jo dessverre heller ingen info å finne der.........

Jeg kjører som regel mellom 12 og 14.000km i året så jeg pleier også å ha service hvert 2. år som det også blir for din del @Scout, men noen litt spesielle omstendigheter har gjort at bilen nå har passert 29.200km på 1 år og 2 mnd. Så nå er det liksom ingenting som passer med hverken kjørelengder eller år lenger, men det retter seg vel opp i løpet av et par mnd vil jeg tro, for da er det tilbake til normalen igjen.

Ja 1,8/180hk TSi motoren har registerkjede :) 

Vi får vel venne oss til det. ? Registerkjede ruler! Penger spart der

9 timer siden, PaulusA skrev:

Enig med dere begge to.

Et ordentlig servicehefte hadde vært bedre, og lettere med service på uoriginalt verksted.

Ang støy er det tydelig at i Octavia er det spart på slikt, men ikke håpløst sammenlignet med andre biler opp til ca 500 laken

Tror man kan gjøre ganske mye selv, med asfaltplater og slikt, men da dette for min del er firmabil gidder jeg ikke. Det er verken veldig dyrt eller fryktelig mye jobb.

Asfaltkvalitet har mye å si, og selv i Premium er lyden irriterende på den groveste og mest slitne asfalten.

Ang gir vil jeg si at du får 7 trinn med 180 hk og 2 hjulsdrift, så bilen både tåler og kan med fordel ha flere gir, men egentlig kun interessant for bruk på motorvei. Da jeg kjører 4-5 mil x 2 daglig på E18 i 100/110 fartsgrenser er det genialt med 7 gir ??

 

Dårlig med motorvei i midt-norge. De flotte veiene stopper på sørsida av Dovre. Videre nordover har politikerne stort sett gitt faen. Råtten asfalt og mye køer er det også.

Men det hender jeg kjører meg en nattlig tur og "strekker ut litt". Lurer faktisk på om jeg skal grisekjøre litt i kveld..?

Endret av Scout
Skrevet
47 minutter siden, Scout skrev:

Vi får vel venne oss til det. ? Registerkjede ruler! Penger spart der

Hehe, ja i hvert fall til registerkjedet strekkes eller «tanner over», da er det slutt på at det er billig i hvert fall. Men det skjer heldigvis ikke så ofte, og gjerne ved laaaaaange kjørelengder, så det får vi håpe at vi holder oss unna @Scout ;)

Skrevet

Min eldre Accord (2006-2.2 Diesel) som jeg solgte til fordel for Merca i fjor våres etter 208.000 km hadde ihvertfall aldri noen problemer.

Jeg synes ikke servicehefte er gammeldags og det er heller ikke gammeldags å lese en god bok ?

Ang Service og oljebytte hadde jeg aldri turt over tid å kjøre to år på samme olja, slike intervaller har mye oljeforbruk og svidde turboer på samvittigheten. Bytt minst en gang PR 12-14 mnd uansett kjørelengde er gode råd fra alle mekanikere jeg kjenner.... ikke uten grunn

Skrevet
5 minutter siden, PaulusA skrev:

Ang Service og oljebytte hadde jeg aldri turt over tid å kjøre to år på samme olja, slike intervaller har mye oljeforbruk og svidde turboer på samvittigheten. Bytt minst en gang PR 12-14 mnd uansett kjørelengde er gode råd fra alle mekanikere jeg kjenner.... ikke uten grunn

Dette er jeg forsåvidt helt enig med deg i @PaulusA, men er nå på min andre bil med longlife olje og 2 års serviceintervaller. Kom ned på verkstedet etter et år med den forrige bilen og sa at jeg gjerne ville har byttet olje på den, da hadde bilen kjørt ca 14.000km. 

Men verkstedet insisterte på at dette var i full tråd med hva fabrikken, VAG og Møller mente var helt riktig intervaller, kjør til bilen sier i fra om service. Og det gjør den som de sa, enten for at den nærmer seg 30.000km eller at det nærmer seg 2 år, eller at mye småkjøring og/eller kjørestil gjør at det anbefales å bytte olje tidligere. Så jeg kjørte derifra og kom tilbake når bilen sa i fra om service etter 1 år og 7 mnd og noe rundt 25.000km. Da hadde jeg også etterfylt ca 0,5 liter olje ved ca 18.000km, dette var en VW Golf 1,4/140hk TSi 2014 modell. Superben jeg har i dag utførte jeg service på for 10 dager siden, den var da 1 år nesten 2 mnd, og hadde kjørt 28.300km når servicen ble utført, og etterfylt en dråpe med olje på denne motoren.

En kan riktignok gjøre om på service programmet til bilen om en ønsker det, slik at det blir 15.000km og/eller 1 gang i året, men da er en ute av longlife serviceprogrammet. Ser at flere og flere bilfabrikanter benytter seg av 30.000km intervaller nå, så dette er jo ikke noe spesielt for VAG.

Jeg trives best med oljeskift en gang i året (ca 15.000km) og service etter 30.000km (hvert andre år), men har bestemt meg for å følge Skoda sitt longlife serviceprogram til punkt og prikke så lenge jeg har bilen. Jeg etterser jevnlig oljenivået og vil følge bilens varslinger, da har jeg gjort det jeg skal og har da også Skoda sin mobilitetsgaranti. Så får vi se hvordan dette vil bli i praksis etterhvert som tiden går og de kjørte kilometerne ruller på ;) 

Skrevet

Grunnen til at det beste for bilen er at oljen ikke blir så gammel er bl.a. kondens og slikt i oljen, grunnet mange årstider.

Verken VAG eller BMW har vært villige til å innrømme at i Norge er det glupt med andre intervaller. Honda kjører 20k og 1 år på samme olje, er vel ikke uten grunn?

Skrevet

De fleste bilmerkene har jo i dag minst 30.000km mellom hver (hoved)service, men svært mange har et oljeskift i mellom. Jeg er klar over hvorfor, men som sagt, her tar jeg VAG/Møller på hva de sier om sine longlife serviceintervaller og følger dermed bilens varsel om når den skal ha service/oljeskift. 

Skrevet
7 timer siden, Superb lll skrev:

De fleste bilmerkene har jo i dag minst 30.000km mellom hver (hoved)service, men svært mange har et oljeskift i mellom. Jeg er klar over hvorfor, men som sagt, her tar jeg VAG/Møller på hva de sier om sine longlife serviceintervaller og følger dermed bilens varsel om når den skal ha service/oljeskift. 

Your choice! ?

Dette fungerer selvfølgelig fint så lenge du har bilen ?

Ang oljeskiftintervaller: Subaru har 15k/1 år. Toyota ca det samme, men da service hver 30k

Hvilke motorer har minst problemer? ?

Skrevet
1 time siden, PaulusA skrev:

Hvilke motorer har minst problemer? ?

Tja med tanke på alle motorene som Toyota har byttet i skjul for mange av sine eiere så vet jeg nesten ikke jeg.......... ;) 

Som sagt tidligere her @PaulusA, jeg er absolutt ikke uenig med deg, men jeg kommer likevel til å følge de service intervallene og varslingene bilen gir, for da har en både mobilitets -og nybilgarantien i orden. Jeg synes også at det hadde gitt en bedre følelse med et oljeskift etter ca 15.000km, men det sier verkstedet er helt unødvendig. Da forholder jeg meg rett og slett til det, for det er hva VAG/Møller sier er fasiten for longlife service intervaller, så får andre gjøre det de synes er best sin del.

VAG hadde jo ikke lagt opptil slike service intervaller om de ikke hadde kunnet garantere for at det holder mål, og det er jo ikke bare i Norge/Norden det er kaldt, så dette vil jeg tro er ganske godt forsket på, og hadde det vært store utfordringer/problemer med slike longlife intervaller for de bilene/motorene, så hadde de jo gjort om på dette for lenge siden. 30.000km service/oljeskift intervaller er noe VAG har hatt i mange år, og hadde neppe blitt videreført om det ikke hadde fungert tilfredstillende. Dette har de jo også på sine nyttekjøretøy som blir kjørt og belastet på en helt annen måte (som regel). :) 

 

De fleste bilprodusenter har sine utfordringer på noen modeller, om det gjelder motor, oljeforbruk, forstilling, drivverk, etc varierer jo veldig fra merke til merke, men også fra modell til modell. Kjøpte en helt ny Opel Vectra i 01, og etter 2 år og 2mnd så orket jeg ikke mer, 28 verkstedturer og da kommer service/oljeskift utenom. Fikk et stort plaster på såret og et knalltilbud en helt ny 2004 modell, det var faktisk for godt til å la være. Langt færre problemer, men ikke feilfri, byttet igjen i 06/07 og kun 2 feil på den. Kjøpte ny Nissan Qashqai +2 i 2009 og det var (en nesten) helt problemfri bil, byttet i 2012 til en ny og bedre utstyrt Qashqai +2, og den var nesten mer på verksted enn jeg hadde den hjemme. Ny VW Golf i 2014 helt problemfri, og ny Superb i 2016 og den er også helt problemfri (så langt). 

Jeg vet godt at du (og flere andre) tenker på hva motoren har best av gjennom hele levetiden, og det er jo selvfølgelig å ha nyest og ferskest olje uten forurensinger og «spon» fra motoren, og at oljebytte mellom hver 10 - 15.000km er absolutt best for motoren er jeg selvfølgelig ikke uenig i.

Men når VAG sier noe helt annet for sine longlife service intervaller, for det er de som har tilgang til informasjonen, kunnskapen og hva som skal gjøres med bilen til enhver tid, og når de sier at det er helt unødvendig å bytte olje mellom servicene, så forholder jeg meg rett og slett til det. Jeg peiler oljen jevnlig og etterfyller om det er behov, ellers så får bilen si i fra når den vil ha service (og det er maks 30.000km/2år mellom hver gang, men som regel så blir det aldri så lenge for noen).

 

 

 

Skrevet

Som jeg sa, ditt valg ?

Jeg kommer også til å følge intervallene, men bilen vil gå 50k i året ?

Jeg er vel personlig mer en Honda fan når det gjelder motorer ?

Skrevet
13 minutter siden, PaulusA skrev:

Som jeg sa, ditt valg ?

Jeg kommer også til å følge intervallene, men bilen vil gå 50k i året ?

Jeg er vel personlig mer en Honda fan når det gjelder motorer ?

Da er du godt innafor @PaulusA, du ligger vel nesten an til 2 servicer i løpet av året med den kjørelengden der :) 

Honda motorer er gode motorer ja, og det er ikke bare bilmotorer de er bra på heller. Dessverre så har de kuttet ut type Accord (i hvert fall her i Norge), og det synes jeg er synd. For det var en bil jeg kunne tenkt meg for noen biler siden, men da var de dessverre ikke å få tak i nye lenger............

Skrevet
53 minutter siden, Superb lll skrev:

Da er du godt innafor @PaulusA, du ligger vel nesten an til 2 servicer i løpet av året med den kjørelengden der :) 

Honda motorer er gode motorer ja, og det er ikke bare bilmotorer de er bra på heller. Dessverre så har de kuttet ut type Accord (i hvert fall her i Norge), og det synes jeg er synd. For det var en bil jeg kunne tenkt meg for noen biler siden, men da var de dessverre ikke å få tak i nye lenger............

Ja, godt innafor, hehe

Ja, Accorden er den beste bilen jeg har hatt, også med den beste motoren. Bare det at jeg hadde min 2006 modell fra 2008 til 2016 sier sitt, som hovedbil først, kjørte 165k med den. Aldri motor eller elektronikktull.

Liker Honda så godt at jeg ønsket en Crv nå, men den hadde for dårlig baksete.

Accorden datt ut, tror jeg, da de ikke beholdt den geniale bagasjeplassen. I min var det VELDIG god plass.

Eneste som ikke var topp med Accorden var litt mye dekkstøy og litt snau kupeplass, da jeg tar mye plass selv (194 cm)

Dette er jo litt OT men er lov å være fan av noe

Nå har jeg også fått øynene opp for Skoda, men er mere fornuften enn entusiasten..,

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Ja, godt innafor, hehe

Ja, Accorden er den beste bilen jeg har hatt, også med den beste motoren. Bare det at jeg hadde min 2006 modell fra 2008 til 2016 sier sitt, som hovedbil først, kjørte 165k med den. Aldri motor eller elektronikktull.

Liker Honda så godt at jeg ønsket en Crv nå, men den hadde for dårlig baksete.

Accorden datt ut, tror jeg, da de ikke beholdt den geniale bagasjeplassen. I min var det VELDIG god plass.

Eneste som ikke var topp med Accorden var litt mye dekkstøy og litt snau kupeplass, da jeg tar mye plass selv (194 cm)

Dette er jo litt OT men er lov å være fan av noe

Nå har jeg også fått øynene opp for Skoda, men er mere fornuften enn entusiasten..,

Helt klart, det er lov å være fan :) 

Jeg har ikke allverdens erfaring fra Octavia så der vil jeg ikke si så mye hverken den ene eller andre veien, men jeg synes at Superb og Kodiaq virkelig har blitt meget bra, og de står ikke noe tilbake for hverken Passat eller Tiguan etter min mening, det er heller nesten den andre veien, i hvert fall når det gjelder Passat. Den blir for traust og kjedelig, og har heller ikke noen motorer jeg kunne tenke meg her i Norge. De har jo ikke hverken 1,8/180hk eller 2,0/220hk bensin, den største 2,0/280hk 4x4 har de riktignok, men da foretrekker jeg heller Superb likevel av de fleste årsaker og ikke minst pga pris.

Skoda vekker kanskje ikke den største entusiasmen hos alle, men jeg synes de har blitt meget bra nå, og jeg håper virkelig ikke at de får noen restriksjoner fra VW. For nå synes jeg Skoda gjør veldig mye bra og riktig, og det er absolutt et bilmerke som vil stå meget høyt oppe på lista mi ved neste bilbytte for min del :)  

 

Skrevet

Nydusjet bil (uten vask) med bilder fra vinkler som ikke viser logo for tydelig, hehe

Viser her også skvettlapper bak samt felger jeg har fått kred for

IMG_0344.JPG

IMG_0346.JPG

IMG_0347.JPG

 

Skrevet

Stilig i helsvart. Ble nesten litt misunnelig, men tok en ny titt på min race blue...og er veldig fornøyd med den ?

Men skvettlappene bak, har du eller forhandler satt de på? Ikke skjønner jeg hvorfor skodabutikken.no har de i sortimentet sitt. For mlller er vel offisiell importør av Skoda.

Skrevet
15 minutter siden, GeirS skrev:

Stilig i helsvart. Ble nesten litt misunnelig, men tok en ny titt på min race blue...og er veldig fornøyd med den ?

Men skvettlappene bak, har du eller forhandler satt de på? Ikke skjønner jeg hvorfor skodabutikken.no har de i sortimentet sitt. For mlller er vel offisiell importør av Skoda.

Takk Geir

 Begge er fine, men grunnet logo og firmafarger må min være svart

Med hvite striper etc er den heldigvis med litt kontraster

Skrevet

Octavia kler veldig godt den sorte lakken, det er det ingen tvil om, en meget flott bil dette @PaulusA :) 

Så sort eller Quarts Grey metallic hadde uten tvil vært blant mine største favoritter om jeg skulle ha kjøpt med Octavia neste gang jeg bytter bil :) 

 

Synes absolutt at bilen din er flott som sagt, men sorte/mørke felger er nok ikke mitt førstevalg (uansett farge på bil), men heldigvis så er det opptil enhver hva en velger der :D 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...