Gå til innhold
Jan Broder

Kupevarmer - kullos?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ny octavia diesel med kupé/motorvarmer. Når kupevarmer går, hvor blir avgasser fra forbrenningen ledet? Er det tilrådelig å ta en liten dupp i bilen mens cupevarmeren er i drift?

Skrevet

Eksosen blir ledet under bilen, men hvor tilrådelig det er med en liten blund i bilen skal jeg ikke uttale meg så mye om. Har drivstoffvarmer i både arb.bilen (VW Transporter TDi) og i privatbilen (Superb TSi), og i enkelte tilfeller så lukter det eksos fra drivstoffvarmeren i Transporteren og det tror jeg har litt med vindretningen og gjøre. For drivstoffvarmeren trekker jo luft, og er det i den retningen vinden trekker, så kommer eksosen inn i bilen. Det er ikke ofte ofte det har skjedd, men det har som sagt forekommet, og bare jeg snur bilen så blir det borte. Men om du tar en blund og vinden snur, så kan det jo kanskje bli litt skummelt om en ikke merker det.

I min Superb så kjenner jeg ikke den samme lukta i det hele tatt, men bensineksosen er etter min mening ikke like ubehagelig og «illeluktende», men bensineksosen er jo selvsagt skadelig/farlig for det. 

Skrevet

Jeg har en Mondeo (bless me) i heldigvis kun 3 uker til, denne har dieselvarmer. Ikke veldig mye mer avgasser inn i bilen enn ved tomgang, men noe mer. Tror ikke du dør av det, men vil nok ikke tilrå og ofte ta en blund i garasje med dieselvarmer eller bensinvarmer i aksjon.

Skrevet

Har en Audi A3 -08, med Webasto dieselvarmer, kjenner kun lukt inn i bilen, når den starter og stopper, aldri kjent noen som helst lukt ellers.

Skrevet

Jeg lar webastoen min (bensin) gå 30 minutter i garasjen med porten åpen, og har ikke hatt noen problemer med lukt eller diverse som jeg har reagert på iallefall. 

Det vil vel gå greit å ta en blund å bilen med kupevarmer på, ihvertfall om bilen står ute. Det blir vel noe av de tsamme om jeg lar webasto gå i 30 minutter før jeg bruker bilen tenker jeg da i tilfelle, da er det vel gasser når jeg går å setter meg i bilen etterpå? Nei, jeg har liten tro på at dette er så farlig, som sagt med bilen ute på en parkeringsplass f.eks. :)

Skrevet

Aldri prøvd å la min gå seg varm i lukket hall.
Men, du har jo lastebiler som ligger å sover med webasto på hele natten, rundt omkring i hele Norge... Webasto og eberspracher. Selv om ekosen fra disse er nok litt lengere unna. Men, er nok ikke store forskjellen.

Skrevet

Takker for svar. Kjæresten og jeg er enda gode venner så det blir neppe å sove i bilen særlig ofte - men dette som en nødløsning når jeg på jakt/fisketurer tar den lettvinne varianten i stede for telt/ evt med stopp langs vei når søvnen er i ferd å innhente deg. Greit å vite... Takk skal dere ha.

Skrevet

Litt tilleggsinfo. På min XC70 kommer eksosen ut under høyre eller venstrehjulbue. Aldri kjent noe lukt inne i bilen. I friluft er det neppe problem da man ikke lager et system hvor eksos lett går inn i bil. Da ville jo hele greia vært ubrukelig om man dævva med en gang man satt seg inn :)

 

Skrevet

Og med tanke på at du kanskje ønsker å overnatte i bilen ved slike tilfeller, da er man som regel langt fra allfare vei... Ta med ekstra full ladet ekstra batteri :D
Webasto på personbil, bruker endel strøm. Så, du kan risikere å ikke få start på morran...

I utgangspunktet er det vel ikke webastoen som bruker mest strøm, er jo viftene i kupen på bilen, som bruker mest strøm. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...