Gå til innhold
Ken

Navigasjon, til tider idiotisk veileding.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Rutevalg og navigering med columbus, som er den jeg har i min bil. (antar det også gjelder de andre enhetene til skoda)

Å gå fra min tomtom enhet til navi i skoda var ikke til det bedre. 

Oftest brukt det grønne rutevalget, men har prøvd alle de 3 forskjellig rutevalgene.

Har sjekket på å navigere ett kjent veistykke, med alle 3 rutevalgene men den forbanna enheten velger likevel å sluse av hovedveien. Dvs den naturlige hovedveien å kjøre.. til å ta en avstikker som vist nok er kjappere eller noe, men det er noe det ikke er og veistubben er også dårligere.

Hvorfor?

Kan også nevne at vi hadde en tur til tr.heim ei helg rett etter vi kjøpte bilen i februar, og på veien hjem stakk vi innom noen kjenninger. Og derfra var vi ukjent og trykka på naviger hjem og ble navigert langt borti natta på slike avstikkere så vi kjørt oss "bort".

4 stk i bilen leste manual og klødde oss i hodet og forstod nada. 

Ignorerte hele navidriten og kom oss dit vi skulle av oss selv. 

Hvorfor 2?

Skrevet

Med tanke på at dere har lest manualen og sånt så har du sikkert sjekka innstillingene på rutevalg. Men jeg prøver meg med det enkleste forslaget: Sjekk at det ikke er huket av for slike ting som: unngå ferge, unngå motorvei, unngå bomvei osv osv?

Skrevet

Samme med Amundsen jeg hadde i den forrige Octaviaen min (2015 modell). Flere eksempler på virkelig hodeløse rutevalg. Noen ganger var det veldig greit og ha Google maps på telefonen. Velsig synd egentlig. 

Har Amundsen i Superben nå også, men ikke fått bruk for den så mye enda. 

Skrevet

De er nok rett og slett «programmert» til å velge korteste vei uansett hvilke ruter en velger og hva en nå enn huker av for. Derfor står jo også ofte store trailere fast i små boligstrøk og langt ute på øde hytteveier. Dette skal ha med miljøhensyn å gjøre også er det noen som har klart å finne ut av våre ledere, for de klager jo på levrandører av kartverk, men det hjelper lite. Så hvorfor det ikke er bedre i helt nye biler med oppdatert kartverk eller i helt nye løse GPS «dingser» har vi også lurt på mer enn en gang.

Vi har mange arb.biler i vårt firma med alt fra små «pizza biler», store lifter, terrengkjøretøy og helt opptil store vogntog, og mye kjøring på østlandet gjør oss jo ganske kjente i distriktet etterhvert, og det er ofte vi må velge andre veier fordi vi vet vi blir ledet inn på blindveier, veier som ikke eksisterer lenger, for lave bruer, veier som ikke tåler aksellasten eller totalvekt, etc.

Så vi har utrolig nok måttet kjøpe mange kartbøker som vi ser igjennom litt hvor vi skal først og så ser vi hva GPS velger, og relativt ofte så ender vi opp med Google maps og en god gammeldags kartbok.

Da har har også mange forskjellige GPS alternativer slik som TomTom, Garmin, integrerte navigasjonssystemer, og det er litt forskjellig hvor de forskjellige leder oss på «villspor» når vi kjører med store/tung kjøretøy, og det er jo gjerne da det også er verst å få snudd eller valgt andre alternativer. Så for vår del så kjører vi vel nesten aldri blindt på GPS, rett og slett for at de ikke er nøyaktige nok, og utenfor allfarvei så er det jo omtrentlig helt nytteløst med GPS.

Som noen har sagt i vårt firma, GPS er greit når du er kjent og vet hvor du skal............

 

Ikke at dette hjalp deg noe @Ken, men en kanskje en liten forklaring og dessverre hva vi andre erfarer også.

Skrevet

Hey hey, action B|

Ja en ting er sikkert vår gode gammle trofaste tomtom og kartboka blir med oss på langturer i ukjente steder det er bra sikkert. For den har aldri leda oss på villspor. (Bank i bordet)

Så tomtomen skal fortsatt få seg nye oppdateringer, på kart og fotobokser den.

Men ja columbusen den er alle innstillinger gjenomgått, så da er den tydeligvis litt idiot da. Synd for hadde håpet det var en innstilling. 

 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har ikke selv hatt for mye rare forslag, men at bilen "lærer" kjørerutene har jeg sett lite av enda...

Ser at bilen fungerer best i forhold til kø og slikt ved å velge rød rute, da tar den gjerne en omvei

Det morsomme eller tragiske er at den er litt vel overivrig på å velge motorvei selv om annen vei er raskere grunnet kø på motorvei (som navi vet)

Skrevet (endret)

Har selv ikke vært borte i så mye rart når det gjelder Columbusen i Octavian.

Men, skal på "bilferie" i August, da går turen fra Porsgrunn til Kirkenes via Sverige og Finland, og sørover igjen via Finnmark,Troms,Nordland osv osv.

La da inn Kirkenes på bilen, som destinasjon, da beregnet den, den ene ruten om Horten-Moss, Så over til E18 borte i Østfold, over Ørje grenseovergang, så følger den E18 igjennom sverige helt til Vesterås, da tar den av opp mot gavle og følger østkysten opp til Finnland.

Dette er en ca 50minutter 'ekstra' på den lange turen, en kjappeste googlemaps alternativ, og NAF ruteplanlegger.
MEN, Jeg foretrekker egentlig denne ruten, da den forholder seg til 'ordentlige' veier så langt det lar seg gjøre.

Med kjappeste alternativ på googlemaps og NAF, Så skal dem ha oss opp til Kolomoen vegkryss noen mil sør for Hamar, inn igjennom Elverum, inn over en grenseovergang til Sverige, som ikke har noe navn?!?! :P
Så ca 50mil med det jeg kaller "Skogsveier" tvers igjennom sverige, litt nordover, så sørover osv osv, frem til rutene møtes igjen i Sundsvall ved Østkysten av Sverige.

Så, da foretrekker jeg heller E18 kjøring tvers igjennom Sverige så og si, og relativt gode veier, med adaptive cruisecontrollen og Lane assist satt klar, og bare nyte turen :)

Forskjellen på disse 2 rutene= Korteste og kjappeste på google og NAF = 24 og 39 minutter - 1988km
Kjappeste på Columbusen= 25 timer og 31 minutter og 2071km

Totalt: 83km og 52 minutter lengere på Skoda sin Navi, men endel mer å 'kikke' på en bare SKOG SKOG SKOG, for det får man nok av i NORD sverige og igjennom Finland uansett :D

Endret:
Og for å ikke snakke om alle di bompengene om man skulle dratt videre inn til Oslo, så E6 over til Hamar nesten.. Må vel nærme seg 3-400,- totalt bare der... 1 vei.

 

Endret av Marius
Skrevet

Ja, det er ikke alltid vi trenger å være enige med Google maps eller GuleSider eller navi for den saks skyld

På lengre turer har jeg også tro på fornuft og eget veivalg

Skrevet
12 timer siden, Håvard skrev:

Kjenner meg ikke igjen, heldigvis :) kjører mye rundt i verden, og aldri vært borti dette med verken Goggle maps (brukes mye) eller innebygd navigasjon. Har av og til stusset litt på noen av vei valgene, men navigasjonen har flere ganger reddet meg fra timevis i kø på motorvei :) 

Jeg sliter også lite med dette, men så kjører jeg aldri i blinde etter navi

Det med kø er sant, men glupheten til navi håper jeg kommer etterhvert, da tydelig at jeg kan klare bedre valg etter tilbakemelding om kø

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Har kjørt mye artige veier ved å kjøre etter GPSen :D:D

Kjørte over en grenseovergang ved Hamar på tur Nordover i sommer og havnet på en jæævla smal asfaltert skogsvei med masse svinger og bakker og 60 sone. Det var neppe tilrådelig å kjøre særlig over 60 heller på den veien men morrofaktoren var særdeles høy xD Kom til slutt på en "ordentlig" vei og på kjente trakter, men om det var kjappeste vei må fuglene vite..

Endret av CitizenX

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...