Gå til innhold
Ken

Navigasjon, til tider idiotisk veileding.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Rutevalg og navigering med columbus, som er den jeg har i min bil. (antar det også gjelder de andre enhetene til skoda)

Å gå fra min tomtom enhet til navi i skoda var ikke til det bedre. 

Oftest brukt det grønne rutevalget, men har prøvd alle de 3 forskjellig rutevalgene.

Har sjekket på å navigere ett kjent veistykke, med alle 3 rutevalgene men den forbanna enheten velger likevel å sluse av hovedveien. Dvs den naturlige hovedveien å kjøre.. til å ta en avstikker som vist nok er kjappere eller noe, men det er noe det ikke er og veistubben er også dårligere.

Hvorfor?

Kan også nevne at vi hadde en tur til tr.heim ei helg rett etter vi kjøpte bilen i februar, og på veien hjem stakk vi innom noen kjenninger. Og derfra var vi ukjent og trykka på naviger hjem og ble navigert langt borti natta på slike avstikkere så vi kjørt oss "bort".

4 stk i bilen leste manual og klødde oss i hodet og forstod nada. 

Ignorerte hele navidriten og kom oss dit vi skulle av oss selv. 

Hvorfor 2?

Skrevet

Med tanke på at dere har lest manualen og sånt så har du sikkert sjekka innstillingene på rutevalg. Men jeg prøver meg med det enkleste forslaget: Sjekk at det ikke er huket av for slike ting som: unngå ferge, unngå motorvei, unngå bomvei osv osv?

Skrevet

Samme med Amundsen jeg hadde i den forrige Octaviaen min (2015 modell). Flere eksempler på virkelig hodeløse rutevalg. Noen ganger var det veldig greit og ha Google maps på telefonen. Velsig synd egentlig. 

Har Amundsen i Superben nå også, men ikke fått bruk for den så mye enda. 

Skrevet

De er nok rett og slett «programmert» til å velge korteste vei uansett hvilke ruter en velger og hva en nå enn huker av for. Derfor står jo også ofte store trailere fast i små boligstrøk og langt ute på øde hytteveier. Dette skal ha med miljøhensyn å gjøre også er det noen som har klart å finne ut av våre ledere, for de klager jo på levrandører av kartverk, men det hjelper lite. Så hvorfor det ikke er bedre i helt nye biler med oppdatert kartverk eller i helt nye løse GPS «dingser» har vi også lurt på mer enn en gang.

Vi har mange arb.biler i vårt firma med alt fra små «pizza biler», store lifter, terrengkjøretøy og helt opptil store vogntog, og mye kjøring på østlandet gjør oss jo ganske kjente i distriktet etterhvert, og det er ofte vi må velge andre veier fordi vi vet vi blir ledet inn på blindveier, veier som ikke eksisterer lenger, for lave bruer, veier som ikke tåler aksellasten eller totalvekt, etc.

Så vi har utrolig nok måttet kjøpe mange kartbøker som vi ser igjennom litt hvor vi skal først og så ser vi hva GPS velger, og relativt ofte så ender vi opp med Google maps og en god gammeldags kartbok.

Da har har også mange forskjellige GPS alternativer slik som TomTom, Garmin, integrerte navigasjonssystemer, og det er litt forskjellig hvor de forskjellige leder oss på «villspor» når vi kjører med store/tung kjøretøy, og det er jo gjerne da det også er verst å få snudd eller valgt andre alternativer. Så for vår del så kjører vi vel nesten aldri blindt på GPS, rett og slett for at de ikke er nøyaktige nok, og utenfor allfarvei så er det jo omtrentlig helt nytteløst med GPS.

Som noen har sagt i vårt firma, GPS er greit når du er kjent og vet hvor du skal............

 

Ikke at dette hjalp deg noe @Ken, men en kanskje en liten forklaring og dessverre hva vi andre erfarer også.

Skrevet

Hey hey, action B|

Ja en ting er sikkert vår gode gammle trofaste tomtom og kartboka blir med oss på langturer i ukjente steder det er bra sikkert. For den har aldri leda oss på villspor. (Bank i bordet)

Så tomtomen skal fortsatt få seg nye oppdateringer, på kart og fotobokser den.

Men ja columbusen den er alle innstillinger gjenomgått, så da er den tydeligvis litt idiot da. Synd for hadde håpet det var en innstilling. 

 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har ikke selv hatt for mye rare forslag, men at bilen "lærer" kjørerutene har jeg sett lite av enda...

Ser at bilen fungerer best i forhold til kø og slikt ved å velge rød rute, da tar den gjerne en omvei

Det morsomme eller tragiske er at den er litt vel overivrig på å velge motorvei selv om annen vei er raskere grunnet kø på motorvei (som navi vet)

Skrevet (endret)

Har selv ikke vært borte i så mye rart når det gjelder Columbusen i Octavian.

Men, skal på "bilferie" i August, da går turen fra Porsgrunn til Kirkenes via Sverige og Finland, og sørover igjen via Finnmark,Troms,Nordland osv osv.

La da inn Kirkenes på bilen, som destinasjon, da beregnet den, den ene ruten om Horten-Moss, Så over til E18 borte i Østfold, over Ørje grenseovergang, så følger den E18 igjennom sverige helt til Vesterås, da tar den av opp mot gavle og følger østkysten opp til Finnland.

Dette er en ca 50minutter 'ekstra' på den lange turen, en kjappeste googlemaps alternativ, og NAF ruteplanlegger.
MEN, Jeg foretrekker egentlig denne ruten, da den forholder seg til 'ordentlige' veier så langt det lar seg gjøre.

Med kjappeste alternativ på googlemaps og NAF, Så skal dem ha oss opp til Kolomoen vegkryss noen mil sør for Hamar, inn igjennom Elverum, inn over en grenseovergang til Sverige, som ikke har noe navn?!?! :P
Så ca 50mil med det jeg kaller "Skogsveier" tvers igjennom sverige, litt nordover, så sørover osv osv, frem til rutene møtes igjen i Sundsvall ved Østkysten av Sverige.

Så, da foretrekker jeg heller E18 kjøring tvers igjennom Sverige så og si, og relativt gode veier, med adaptive cruisecontrollen og Lane assist satt klar, og bare nyte turen :)

Forskjellen på disse 2 rutene= Korteste og kjappeste på google og NAF = 24 og 39 minutter - 1988km
Kjappeste på Columbusen= 25 timer og 31 minutter og 2071km

Totalt: 83km og 52 minutter lengere på Skoda sin Navi, men endel mer å 'kikke' på en bare SKOG SKOG SKOG, for det får man nok av i NORD sverige og igjennom Finland uansett :D

Endret:
Og for å ikke snakke om alle di bompengene om man skulle dratt videre inn til Oslo, så E6 over til Hamar nesten.. Må vel nærme seg 3-400,- totalt bare der... 1 vei.

 

Endret av Marius
Skrevet

Ja, det er ikke alltid vi trenger å være enige med Google maps eller GuleSider eller navi for den saks skyld

På lengre turer har jeg også tro på fornuft og eget veivalg

Skrevet
12 timer siden, Håvard skrev:

Kjenner meg ikke igjen, heldigvis :) kjører mye rundt i verden, og aldri vært borti dette med verken Goggle maps (brukes mye) eller innebygd navigasjon. Har av og til stusset litt på noen av vei valgene, men navigasjonen har flere ganger reddet meg fra timevis i kø på motorvei :) 

Jeg sliter også lite med dette, men så kjører jeg aldri i blinde etter navi

Det med kø er sant, men glupheten til navi håper jeg kommer etterhvert, da tydelig at jeg kan klare bedre valg etter tilbakemelding om kø

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Har kjørt mye artige veier ved å kjøre etter GPSen :D:D

Kjørte over en grenseovergang ved Hamar på tur Nordover i sommer og havnet på en jæævla smal asfaltert skogsvei med masse svinger og bakker og 60 sone. Det var neppe tilrådelig å kjøre særlig over 60 heller på den veien men morrofaktoren var særdeles høy xD Kom til slutt på en "ordentlig" vei og på kjente trakter, men om det var kjappeste vei må fuglene vite..

Endret av CitizenX

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...