Gå til innhold
Ken

Navigasjon, til tider idiotisk veileding.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Rutevalg og navigering med columbus, som er den jeg har i min bil. (antar det også gjelder de andre enhetene til skoda)

Å gå fra min tomtom enhet til navi i skoda var ikke til det bedre. 

Oftest brukt det grønne rutevalget, men har prøvd alle de 3 forskjellig rutevalgene.

Har sjekket på å navigere ett kjent veistykke, med alle 3 rutevalgene men den forbanna enheten velger likevel å sluse av hovedveien. Dvs den naturlige hovedveien å kjøre.. til å ta en avstikker som vist nok er kjappere eller noe, men det er noe det ikke er og veistubben er også dårligere.

Hvorfor?

Kan også nevne at vi hadde en tur til tr.heim ei helg rett etter vi kjøpte bilen i februar, og på veien hjem stakk vi innom noen kjenninger. Og derfra var vi ukjent og trykka på naviger hjem og ble navigert langt borti natta på slike avstikkere så vi kjørt oss "bort".

4 stk i bilen leste manual og klødde oss i hodet og forstod nada. 

Ignorerte hele navidriten og kom oss dit vi skulle av oss selv. 

Hvorfor 2?

Skrevet

Med tanke på at dere har lest manualen og sånt så har du sikkert sjekka innstillingene på rutevalg. Men jeg prøver meg med det enkleste forslaget: Sjekk at det ikke er huket av for slike ting som: unngå ferge, unngå motorvei, unngå bomvei osv osv?

Skrevet

Samme med Amundsen jeg hadde i den forrige Octaviaen min (2015 modell). Flere eksempler på virkelig hodeløse rutevalg. Noen ganger var det veldig greit og ha Google maps på telefonen. Velsig synd egentlig. 

Har Amundsen i Superben nå også, men ikke fått bruk for den så mye enda. 

Skrevet

De er nok rett og slett «programmert» til å velge korteste vei uansett hvilke ruter en velger og hva en nå enn huker av for. Derfor står jo også ofte store trailere fast i små boligstrøk og langt ute på øde hytteveier. Dette skal ha med miljøhensyn å gjøre også er det noen som har klart å finne ut av våre ledere, for de klager jo på levrandører av kartverk, men det hjelper lite. Så hvorfor det ikke er bedre i helt nye biler med oppdatert kartverk eller i helt nye løse GPS «dingser» har vi også lurt på mer enn en gang.

Vi har mange arb.biler i vårt firma med alt fra små «pizza biler», store lifter, terrengkjøretøy og helt opptil store vogntog, og mye kjøring på østlandet gjør oss jo ganske kjente i distriktet etterhvert, og det er ofte vi må velge andre veier fordi vi vet vi blir ledet inn på blindveier, veier som ikke eksisterer lenger, for lave bruer, veier som ikke tåler aksellasten eller totalvekt, etc.

Så vi har utrolig nok måttet kjøpe mange kartbøker som vi ser igjennom litt hvor vi skal først og så ser vi hva GPS velger, og relativt ofte så ender vi opp med Google maps og en god gammeldags kartbok.

Da har har også mange forskjellige GPS alternativer slik som TomTom, Garmin, integrerte navigasjonssystemer, og det er litt forskjellig hvor de forskjellige leder oss på «villspor» når vi kjører med store/tung kjøretøy, og det er jo gjerne da det også er verst å få snudd eller valgt andre alternativer. Så for vår del så kjører vi vel nesten aldri blindt på GPS, rett og slett for at de ikke er nøyaktige nok, og utenfor allfarvei så er det jo omtrentlig helt nytteløst med GPS.

Som noen har sagt i vårt firma, GPS er greit når du er kjent og vet hvor du skal............

 

Ikke at dette hjalp deg noe @Ken, men en kanskje en liten forklaring og dessverre hva vi andre erfarer også.

Skrevet

Hey hey, action B|

Ja en ting er sikkert vår gode gammle trofaste tomtom og kartboka blir med oss på langturer i ukjente steder det er bra sikkert. For den har aldri leda oss på villspor. (Bank i bordet)

Så tomtomen skal fortsatt få seg nye oppdateringer, på kart og fotobokser den.

Men ja columbusen den er alle innstillinger gjenomgått, så da er den tydeligvis litt idiot da. Synd for hadde håpet det var en innstilling. 

 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har ikke selv hatt for mye rare forslag, men at bilen "lærer" kjørerutene har jeg sett lite av enda...

Ser at bilen fungerer best i forhold til kø og slikt ved å velge rød rute, da tar den gjerne en omvei

Det morsomme eller tragiske er at den er litt vel overivrig på å velge motorvei selv om annen vei er raskere grunnet kø på motorvei (som navi vet)

Skrevet (endret)

Har selv ikke vært borte i så mye rart når det gjelder Columbusen i Octavian.

Men, skal på "bilferie" i August, da går turen fra Porsgrunn til Kirkenes via Sverige og Finland, og sørover igjen via Finnmark,Troms,Nordland osv osv.

La da inn Kirkenes på bilen, som destinasjon, da beregnet den, den ene ruten om Horten-Moss, Så over til E18 borte i Østfold, over Ørje grenseovergang, så følger den E18 igjennom sverige helt til Vesterås, da tar den av opp mot gavle og følger østkysten opp til Finnland.

Dette er en ca 50minutter 'ekstra' på den lange turen, en kjappeste googlemaps alternativ, og NAF ruteplanlegger.
MEN, Jeg foretrekker egentlig denne ruten, da den forholder seg til 'ordentlige' veier så langt det lar seg gjøre.

Med kjappeste alternativ på googlemaps og NAF, Så skal dem ha oss opp til Kolomoen vegkryss noen mil sør for Hamar, inn igjennom Elverum, inn over en grenseovergang til Sverige, som ikke har noe navn?!?! :P
Så ca 50mil med det jeg kaller "Skogsveier" tvers igjennom sverige, litt nordover, så sørover osv osv, frem til rutene møtes igjen i Sundsvall ved Østkysten av Sverige.

Så, da foretrekker jeg heller E18 kjøring tvers igjennom Sverige så og si, og relativt gode veier, med adaptive cruisecontrollen og Lane assist satt klar, og bare nyte turen :)

Forskjellen på disse 2 rutene= Korteste og kjappeste på google og NAF = 24 og 39 minutter - 1988km
Kjappeste på Columbusen= 25 timer og 31 minutter og 2071km

Totalt: 83km og 52 minutter lengere på Skoda sin Navi, men endel mer å 'kikke' på en bare SKOG SKOG SKOG, for det får man nok av i NORD sverige og igjennom Finland uansett :D

Endret:
Og for å ikke snakke om alle di bompengene om man skulle dratt videre inn til Oslo, så E6 over til Hamar nesten.. Må vel nærme seg 3-400,- totalt bare der... 1 vei.

 

Endret av Marius
Skrevet

Ja, det er ikke alltid vi trenger å være enige med Google maps eller GuleSider eller navi for den saks skyld

På lengre turer har jeg også tro på fornuft og eget veivalg

Skrevet
12 timer siden, Håvard skrev:

Kjenner meg ikke igjen, heldigvis :) kjører mye rundt i verden, og aldri vært borti dette med verken Goggle maps (brukes mye) eller innebygd navigasjon. Har av og til stusset litt på noen av vei valgene, men navigasjonen har flere ganger reddet meg fra timevis i kø på motorvei :) 

Jeg sliter også lite med dette, men så kjører jeg aldri i blinde etter navi

Det med kø er sant, men glupheten til navi håper jeg kommer etterhvert, da tydelig at jeg kan klare bedre valg etter tilbakemelding om kø

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Har kjørt mye artige veier ved å kjøre etter GPSen :D:D

Kjørte over en grenseovergang ved Hamar på tur Nordover i sommer og havnet på en jæævla smal asfaltert skogsvei med masse svinger og bakker og 60 sone. Det var neppe tilrådelig å kjøre særlig over 60 heller på den veien men morrofaktoren var særdeles høy xD Kom til slutt på en "ordentlig" vei og på kjente trakter, men om det var kjappeste vei må fuglene vite..

Endret av CitizenX

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...