Gå til innhold
Ken

Navigasjon, til tider idiotisk veileding.


Anbefalte innlegg

Hei.

Rutevalg og navigering med columbus, som er den jeg har i min bil. (antar det også gjelder de andre enhetene til skoda)

Å gå fra min tomtom enhet til navi i skoda var ikke til det bedre. 

Oftest brukt det grønne rutevalget, men har prøvd alle de 3 forskjellig rutevalgene.

Har sjekket på å navigere ett kjent veistykke, med alle 3 rutevalgene men den forbanna enheten velger likevel å sluse av hovedveien. Dvs den naturlige hovedveien å kjøre.. til å ta en avstikker som vist nok er kjappere eller noe, men det er noe det ikke er og veistubben er også dårligere.

Hvorfor?

Kan også nevne at vi hadde en tur til tr.heim ei helg rett etter vi kjøpte bilen i februar, og på veien hjem stakk vi innom noen kjenninger. Og derfra var vi ukjent og trykka på naviger hjem og ble navigert langt borti natta på slike avstikkere så vi kjørt oss "bort".

4 stk i bilen leste manual og klødde oss i hodet og forstod nada. 

Ignorerte hele navidriten og kom oss dit vi skulle av oss selv. 

Hvorfor 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at dere har lest manualen og sånt så har du sikkert sjekka innstillingene på rutevalg. Men jeg prøver meg med det enkleste forslaget: Sjekk at det ikke er huket av for slike ting som: unngå ferge, unngå motorvei, unngå bomvei osv osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med Amundsen jeg hadde i den forrige Octaviaen min (2015 modell). Flere eksempler på virkelig hodeløse rutevalg. Noen ganger var det veldig greit og ha Google maps på telefonen. Velsig synd egentlig. 

Har Amundsen i Superben nå også, men ikke fått bruk for den så mye enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok rett og slett «programmert» til å velge korteste vei uansett hvilke ruter en velger og hva en nå enn huker av for. Derfor står jo også ofte store trailere fast i små boligstrøk og langt ute på øde hytteveier. Dette skal ha med miljøhensyn å gjøre også er det noen som har klart å finne ut av våre ledere, for de klager jo på levrandører av kartverk, men det hjelper lite. Så hvorfor det ikke er bedre i helt nye biler med oppdatert kartverk eller i helt nye løse GPS «dingser» har vi også lurt på mer enn en gang.

Vi har mange arb.biler i vårt firma med alt fra små «pizza biler», store lifter, terrengkjøretøy og helt opptil store vogntog, og mye kjøring på østlandet gjør oss jo ganske kjente i distriktet etterhvert, og det er ofte vi må velge andre veier fordi vi vet vi blir ledet inn på blindveier, veier som ikke eksisterer lenger, for lave bruer, veier som ikke tåler aksellasten eller totalvekt, etc.

Så vi har utrolig nok måttet kjøpe mange kartbøker som vi ser igjennom litt hvor vi skal først og så ser vi hva GPS velger, og relativt ofte så ender vi opp med Google maps og en god gammeldags kartbok.

Da har har også mange forskjellige GPS alternativer slik som TomTom, Garmin, integrerte navigasjonssystemer, og det er litt forskjellig hvor de forskjellige leder oss på «villspor» når vi kjører med store/tung kjøretøy, og det er jo gjerne da det også er verst å få snudd eller valgt andre alternativer. Så for vår del så kjører vi vel nesten aldri blindt på GPS, rett og slett for at de ikke er nøyaktige nok, og utenfor allfarvei så er det jo omtrentlig helt nytteløst med GPS.

Som noen har sagt i vårt firma, GPS er greit når du er kjent og vet hvor du skal............

 

Ikke at dette hjalp deg noe @Ken, men en kanskje en liten forklaring og dessverre hva vi andre erfarer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey hey, action B|

Ja en ting er sikkert vår gode gammle trofaste tomtom og kartboka blir med oss på langturer i ukjente steder det er bra sikkert. For den har aldri leda oss på villspor. (Bank i bordet)

Så tomtomen skal fortsatt få seg nye oppdateringer, på kart og fotobokser den.

Men ja columbusen den er alle innstillinger gjenomgått, så da er den tydeligvis litt idiot da. Synd for hadde håpet det var en innstilling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ikke selv hatt for mye rare forslag, men at bilen "lærer" kjørerutene har jeg sett lite av enda...

Ser at bilen fungerer best i forhold til kø og slikt ved å velge rød rute, da tar den gjerne en omvei

Det morsomme eller tragiske er at den er litt vel overivrig på å velge motorvei selv om annen vei er raskere grunnet kø på motorvei (som navi vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ikke vært borte i så mye rart når det gjelder Columbusen i Octavian.

Men, skal på "bilferie" i August, da går turen fra Porsgrunn til Kirkenes via Sverige og Finland, og sørover igjen via Finnmark,Troms,Nordland osv osv.

La da inn Kirkenes på bilen, som destinasjon, da beregnet den, den ene ruten om Horten-Moss, Så over til E18 borte i Østfold, over Ørje grenseovergang, så følger den E18 igjennom sverige helt til Vesterås, da tar den av opp mot gavle og følger østkysten opp til Finnland.

Dette er en ca 50minutter 'ekstra' på den lange turen, en kjappeste googlemaps alternativ, og NAF ruteplanlegger.
MEN, Jeg foretrekker egentlig denne ruten, da den forholder seg til 'ordentlige' veier så langt det lar seg gjøre.

Med kjappeste alternativ på googlemaps og NAF, Så skal dem ha oss opp til Kolomoen vegkryss noen mil sør for Hamar, inn igjennom Elverum, inn over en grenseovergang til Sverige, som ikke har noe navn?!?! :P
Så ca 50mil med det jeg kaller "Skogsveier" tvers igjennom sverige, litt nordover, så sørover osv osv, frem til rutene møtes igjen i Sundsvall ved Østkysten av Sverige.

Så, da foretrekker jeg heller E18 kjøring tvers igjennom Sverige så og si, og relativt gode veier, med adaptive cruisecontrollen og Lane assist satt klar, og bare nyte turen :)

Forskjellen på disse 2 rutene= Korteste og kjappeste på google og NAF = 24 og 39 minutter - 1988km
Kjappeste på Columbusen= 25 timer og 31 minutter og 2071km

Totalt: 83km og 52 minutter lengere på Skoda sin Navi, men endel mer å 'kikke' på en bare SKOG SKOG SKOG, for det får man nok av i NORD sverige og igjennom Finland uansett :D

Endret:
Og for å ikke snakke om alle di bompengene om man skulle dratt videre inn til Oslo, så E6 over til Hamar nesten.. Må vel nærme seg 3-400,- totalt bare der... 1 vei.

 

Endret av Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Håvard skrev:

Kjenner meg ikke igjen, heldigvis :) kjører mye rundt i verden, og aldri vært borti dette med verken Goggle maps (brukes mye) eller innebygd navigasjon. Har av og til stusset litt på noen av vei valgene, men navigasjonen har flere ganger reddet meg fra timevis i kø på motorvei :) 

Jeg sliter også lite med dette, men så kjører jeg aldri i blinde etter navi

Det med kø er sant, men glupheten til navi håper jeg kommer etterhvert, da tydelig at jeg kan klare bedre valg etter tilbakemelding om kø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har kjørt mye artige veier ved å kjøre etter GPSen :D:D

Kjørte over en grenseovergang ved Hamar på tur Nordover i sommer og havnet på en jæævla smal asfaltert skogsvei med masse svinger og bakker og 60 sone. Det var neppe tilrådelig å kjøre særlig over 60 heller på den veien men morrofaktoren var særdeles høy xD Kom til slutt på en "ordentlig" vei og på kjente trakter, men om det var kjappeste vei må fuglene vite..

Endret av CitizenX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...