Gå til innhold
Superb lll

Skoda Octavia


Anbefalte innlegg

mhm, ser det her.. merkelig.. For var inne på en brosjyre som var linket på vw.no siden... Og når jeg går inn nå... Så kommer det opp nesten lik brosjyre, men andre tall! :D Så, enten var jeg så dritings at jeg så feil på tallene, eller så har dem linket til en gammel brosjyre :D Men, lengde målene ser det ut som jeg har riktig ihvertfall :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Marius skrev:

mhm, ser det her.. merkelig.. For var inne på en brosjyre som var linket på vw.no siden... Og når jeg går inn nå... Så kommer det opp nesten lik brosjyre, men andre tall! :D Så, enten var jeg så dritings at jeg så feil på tallene, eller så har dem linket til en gammel brosjyre :D Men, lengde målene ser det ut som jeg har riktig ihvertfall :D 

Hehe, ja det er fort gjort å «blingse» litt på noen av linjene, det gjør jeg stadig vekk selv også. Så jeg pleier gjerne å studere ting flere ganger, men enkelte ting slipper likevel igjennom «sensoren», slik som du korrigerte meg på i går @Marius :) Så du er definitivt ikke alene angående dette her, dritings eller ei, hehe ;):D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gjerne tatt en Superb med samme motorisering og gir som jeg har i Octavia, men finnes ikke og da blir skrittet opp for høyt...

Hvis du foretrekker Superb (hvilket er forståelig), hva med en ny? Du trenger jo ikke å ta ut alle drømmene med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes jo Superb med 2,0/150hk TDi 4x4 og DSG, men du tenker kanskje på at du vil har den nye oljefylte DSG 7 kassa som du har i din Octavia @PaulusA ?

Joda, jeg regner så blekket spruter, men jeg kommer ikke i mål med en Superb jeg heller. Skal jeg ha en ny Superb så vil jeg egentlig ha Style eller L&K med 2,0/220hk TSi pga dreiemomentet, MEN den finnes ikke i listene lenger, og har heller ikke 4x4. Jeg trenger som jeg har nevnt tidligere ikke flere enn de 180hk jeg har i min Superb i dag, men jeg vil ha et høyere dreiemoment. Den motoren finnes kun i Superb Sportline (etter brosjyren som ligger på nettsiden til Skoda), og det samme gjelder bilkonfiguratoren til Superb. Sportline frister meg egentlig ikke, altså det er flott versjon, men ikke helt meg.

Da gjenstår kun 2,0/280hk TSi 4x4 og den sier konemor at jeg ikke får lov til å kjøpe, buhu >:( Hehe, neida, jeg kan egentlig ikke tenke meg å bruke så mye penger på en Superb, det klarer jeg på ingen måte å forsvare overfor min egen økonomi heller, så den faller også utenfor. Så den kan kun kjøpes brukt for min del, men de er fremdeles for høyt priset for meg enda de jeg har sett på Finn.no så langt også.

Da står det jo igjen noen litt mer heftige RS versjoner av Octavia, men de blir også litt for spesielle og ungdommelige for meg, ikke har de bensinversjonene 4x4 og heller. Sikkert morsomme, men der føler jeg meg rett og slett for gammel..........

Ønsker å se litt nærmere på Octavia Scout som sagt før jeg helt bestemmer meg, men da må jeg finne en dem.vogn med TSi motor og el.seter først, slik at jeg få prøvet den slik jeg vil ha den. Annet utstyr har jo ikke noe med hvordan den er å kjøre og sitte i, så da får en lete litt i siste delen av ferien her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2017 den 21.30, Superb lll skrev:

Utfordringen her blir jo om en er nødt til å bytte brukernavn her eller ikke, for dette er jo i en helt annen kategori, eller hva tror du om det @Tor2r?, hehe ;):D 

Får skifta navnet ditt fort jeg, samt at du får med tellinger på de "få" innleggene du har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor2r skrev:

Får skifta navnet ditt fort jeg, samt at du får med tellinger på de "få" innleggene du har ;)

Hehe, ja det høres bra ut, ja en burde kanskje roe ned tastene litt....... ;) 

Vi får nå først se hva det blir til, det er noen biter som må falle på plass først :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2017 den 23.12, PaulusA skrev:

Ja, nettopp

Valgets kvaler

Er fortsatt veldig glad i 7 gir og oljefylt kasse ?

@PaulusA eller er det noen andre som vet hva som skiller den nye oljefyllte DSG 7 kassa fra den eldre oljefylte DSG 6?

Bortsett fra at den ene er nyere enn den andre og at den har et trinn ekstra da selvfølgelig :) Det er jo også svært få utgaver av Octavia (og Skodaer eller også) den i det hele tatt er tilgjengelig på foreløpig.  

Tenker litt på om den er forsterket/forbedret elns? Ikke at det kanskje vil ha så mye å si for mitt valg, for den er jo ikke tilgjengelig i så veldig mange av utgavene, så jeg kunne tenkt meg. Aller helst så ville jeg faktisk hatt 4x4, manuell kasse og 180hk bensin, men den finnes ikke i det hele tatt, så da er det kun versjonen med DSG 6 som er tilgjengelig i forbindelse med 4x4 og bensin 180hk. Ser den nye DSG 7 kassa også er tilgjengelig i RS 245hk, men det er ikke en aktuell bil for meg.

Har ikke helt lagt bort tankene fra en Octavia enda, uten at jeg helt hvilken utgave som kan være den rette heller. Men jeg har ikke fått prøvet noen andre enn min kamerat sin enda, siden det er ferie blant noen av selgerene så er det ikke alle biler som er like tilgjengelige for prøvekjøring, og jeg har jo ikke så travelt at jeg ikke kan vente til de er tilbake fra ferie igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at 6DSG kassen er mer enn bra nok. Hvis du utnytter muligheten til å vippe den i sport på hvert gir, er det ikke langt unna en manuell. Jeg er ganske kresen, men har lite å klage på når det gjelder den kassa. Hvis man sitter og grubler og studerer for lenge, blir det gjerne feil eller dårlig uansett kombinasjon. Det gjelder alle ting. Tenk mindre, følg hjertet og ha et skråblikk på lommeboka. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hovedforskjellen er antall gir

Deilig for lavt turtall og lavere forbruk, spesielt i høye hastigheter. Har ikke lengtet etter gir 7 (så mye) ved bensin, mens syntes diesel med 6 gir ble litt irriterende i 120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Scout skrev:

Jeg er sikker på at 6DSG kassen er mer enn bra nok. Hvis du utnytter muligheten til å vippe den i sport på hvert gir, er det ikke langt unna en manuell. Jeg er ganske kresen, men har lite å klage på når det gjelder den kassa. Hvis man sitter og grubler og studerer for lenge, blir det gjerne feil eller dårlig uansett kombinasjon. Det gjelder alle ting. Tenk mindre, følg hjertet og ha et skråblikk på lommeboka. :-)

Akkurat dette er jeg helt enig med deg i @Scout  

Jeg har hatt bil med 3 trinns automat Opel Rekord 2,0 ES Berlina 110hk 1979 og 4 trinns automat Honda Civic 1,5GL  96hk 1990, og nå to på rad med den tørre DSG 7 kassa, og ingen av dem har jeg hatt noen problemer med (kun vakumslangen til automatkassa som hoppet av på Rekorden og gjorde at den låste seg i 1. gir, men fikk festet den og alt var i orden igjen).

Så DSG 6 kassa er nok mer enn bra nok og vel så det, bare den blir tatt vare og en følger serviceintervallene for oljeskift/flushing på dem. Er nok greit for bensinforbruk om det hadde vært 7 trinn på motorvei, men likevel ikke noe skremmende høyt det heller. Jeg vet at en Scout 1,8/180 hk 4x4 DSG 6 ikke akkurat er billig å kjøre med fra før av, så å klage på forbruket der om det blir noe kjøp skal jeg ikke gjøre, for der vet jeg hva jeg går til. Ikke langt unna det jeg har på min Superb, men litt høyere er det. Litt av årsaken er jo at den mangler den syvende giret, men jeg kjøper ikke en slik bil for å spare drivstoff, jeg kjøper den evt for at jeg trenger dens egenskaper og at jeg liker bilen, forbruk kommer litt ned på prioriteringslista mi........

Så jeg grubler ikke så mye over dette @Scout, det var mest nysgjerrigheten over hva de faktiske forskjellene kunne være, altså om den tåler et høyere dreiemoment, har en annen konstruksjon og vedlikeholds intervall, og at den har et gir ekstra.

Fin prioriterings liste det siste du nevnte her, men det spørs nok om ikke jeg bør ha lommeboka litt høyere opp på min liste, ellers så må jeg nok bytte ut spillet Angry Birds, med Angry Wife i stedet, hehe ;) 

35 minutter siden, PaulusA skrev:

Jeg tror hovedforskjellen er antall gir

Deilig for lavt turtall og lavere forbruk, spesielt i høye hastigheter. Har ikke lengtet etter gir 7 (så mye) ved bensin, mens syntes diesel med 6 gir ble litt irriterende i 120

Det var egentlig det jeg trodde også, men jeg var mest nysgjerrig på om det kunne være en annen konstruksjon i den, om den kunne ha et annet service intervall, om den evt. tåler et høyere dreiemoment enn DSG 6, og selvfølgelig at den har et gir ekstra som vil gi et lavere turtall og kan sikkert da også gi et litt lavere forbruk i motor/landeveis hastigheter. Et lavere turtall gir jo også bonusen med lavere motorstøy som du skriver @PaulusA :) 

 

Takk for info og svar til dere begge to :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forskjellene på de forskjellige typene DSG kasser: 

Fra wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox 

Nå ser det ut til at denne infoen er basert på dagens tall, men vet at fx DQ250 kassa som jeg har i min bil tidligere har vært ratet med 350NM max.

dsg.JPG

Endret av CitizenX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CitizenX skrev:

Her forskjellene på de forskjellige typene DSG kasser: 

Fra wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox 

Nå ser det ut til at denne infoen er basert på dagens tall, men vet at fx DQ250 kassa som jeg har i min bil tidligere har vært ratet med 350NM max.

dsg.JPG

Jo takk @CitizenX, den har jeg sett på flere ganger også, men siden jeg ikke vet i hvilke biler de forskjellige kassene sitter, så hjelper den meg svært lite. De eneste jeg er helt sikker på her er den «pingle kassa» jeg har i min egen bil, for det er jo den eneste som er begrenset til 250nm, og DSG 6 kassa som bl.a. sitter i Scouten jeg vurderer. Men lista her viser jo totalt 5 stk oljefyllte DSG 7 kasser, men hvilken som er den nye som sitter i Kodiaq og Octavia vet jeg ikke. For det står dessverre ikke navn på DSG kassene i Skoda brosjyrene.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har klart å google meg til er ståa som følger:

DQ380 ble opprinnelig utviklet for det kinesiske markedet, men skal visstnok også brukes i Europa. 

DQ381 brukes på FL Octavia med diesel, 4x4 og DSG

DQ500 på Kodiaq med diesel 4x4 og DSG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oversikten over DSG kassene her @CitizenX ? :D   

 

Så et spørsmål til dere som har Ocatvia med 4x4, hvordan er den på vinterstid når det gjelder fremkommelighet? Er det noen mulighet til å legge inn en type sperre, eller i det minste deaktivere antispinn funksjonen på en enkel måte om det skulle kreves? Jeg forventer ikke at den er en Landrover elns, men 4x4 koster såpass med kroner at det også bør være verdt kostnaden? På min Superb så må jeg inn i bilens innstillinger for å kunne deaktivere antispinn funksjonen, så tilgangen der er ikke lett etter min mening, der savner jeg en knapp i dashbordet, det hadde vært Simply Clever......... ;) 

Og for dere som har Scout, hvilke funksjoner har DMS der? Er det noen program for løst underlag, kjøring i bakker, etc? Dette er kanskje noe du har kjennskap til @Scout?

 

Litt of-topic:

Jeg har selv en VW Transporter 4motion som arb.bil, og jeg er ikke bare positiv til dens egenskaper når det gjelder fremkommelighet på enkelte steder. Men det har selvfølgelig også med bilens fysiske størrelse, tyngde (min Transporter er full), akselavstand, etc å gjøre.  Den har stått fast mer enn en gang for meg, og da er skuffelsen stor når 2 av hjulene spinner i snøen/søla, mens de 2 hjula som står på bakken med godt feste ikke beveger seg i det hele tatt........ Skal legge til at jeg ofte kjører til steder og plasser der det er svært dårlige veier når jeg er på jobb, og at Transporter ikke akkurat er bilen som burde vært førstevalget, men skal en ha med seg alt en trenger (og helst en del som er kjekt å ha i tillegg) så er ikke valget så stort blant våre arb.biler.

Jeg har for øyeblikket blitt «nedgradert» til en lang Caddy med tanke på hva jeg har som arb.oppdrag for tiden, det er en med både automat og 4motion, men jeg vet ikke noe om hvordan den er på vinterstid enda, og det er det heldigvis noen mnd til at jeg behøver å finne ut også ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Superb lll skrev:

Takk for oversikten over DSG kassene her @CitizenX ? :D   

 

Så et spørsmål til dere som har Ocatvia med 4x4, hvordan er den på vinterstid når det gjelder fremkommelighet? Er det noen mulighet til å legge inn en type sperre, eller i det minste deaktivere antispinn funksjonen..[..]

Og for dere som har Scout, hvilke funksjoner har DMS der? Er det noen program for løst underlag, kjøring i bakker, etc? Dette er kanskje noe du har kjennskap til @Scout?

Hei @Superb lll. På Scout må du inn i programmet for å koble ut antispinn. Men det har jeg egentlig aldri hatt behov for. Det er et program som heter "Off Road" i menyen, som funker fint. Da trekker bilen mer på bakhjula i tillegg. Litt annen fordeling enn ved "Normal", "Sport" osv. Jeg synes det fungerer veldig bra. Men det er selvsagt forskjell på sånne soft 4X4 og ekte vare.

Når jeg kobler inn firhjulstrekket på min 2006 4Runner spruter det stein og jord fra alle hjula, og bilen blir mer som en traktor. Sperrer og ymse for å kjøre ekstremveier/uten vei. Det trengs ikke på vanlige veier eller krøtterstier her til lands. Det er uansett forbudt.

Scouten fikser alt bra unntatt slik terrengkjøring. Har kjørt den i dyp snø uten noe problem. Glemte hele Offroad programmet forresten, så det funker nok enda greiere med det påslått. Den drar deg fint gjennom sørpe og gir glimrende balanse på is, med skikkelige vinterdekk.

Håper det bidro litt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha @Scout  dette var meget opplysende og bidro veldig ?  :) 

Det står ikke så mye om dette hverken i brosjyren eller i prislista, synd at brosjyren ikke kan inneholde mer konkrete fakta opplysninger, står jo absolutt mest om ting som nesten ikke er interessant i det hele tatt, dette er selvfølgelig overdrevet fra min side, men jeg er likevel ganske skuffet over hvor lite tekniske spesifikasjoner og egenskaper det er nevnt der, spesielt når det gjelder Scout og VRS utgavene.

Leste litt i denne omtalen av den nye FL Scout utgaven her, og da spesielt dette punktet på skjermbildet under her,

5999dcfd36ea1_Skjermbilde2017-08-20kl_21_01_14.thumb.png.5e6a6a3bd73d6a3c9341f385e9cadfdc.png

og det er vel mest sannsynlig det som er nevnt som Off-Road mode (downhill assistent) i brosjyren. Dette sammen med DMS (driving mode selection) leveres nå som som standard på Scout. Off-Road mode er et system sørger for at bilen holder konstant fart uansett helningsgrad. Er dette noe som er standard på din bil også @Scout?

Så mulig noe av dette har blitt tilgjengelig på dedikerte knapper i dashbordet nå, uten at jeg vet noe om dette........... Skal se litt etter på noen youtube videpoer, men det spørs jo hvor detaljert de går inn i sine tester/omtaler av Scout der, jeg er også helt avhengig av å se noen engelske videoer, ellers så sliter jeg Big Time med språket, hehe ;) 

 

Jeg forstår jo veldig godt at din 4Runner eller andre biler i denne katagorien stiller i en helt annen klasse når det gjelder orr-road egenskaper. Vi har hatt et par Nissan King Kab med både lavserie og sperrer, og det er jo biler i en helt annen liga når det kommer til terreng egenskaper. Selv om dette ikke er lov i teorien som du korrekt skriver @Scout, så er det likevel noe vi gjør relativt ofte på jobben, men vi må selvfølgelig snakke med grunneieren før vi kjører ut. Vi har et par Unimoger også, og da snakker vi virkelig terrengkjøretøy, der gir jeg meg før bilen for å si det slik, hehe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Superb lll skrev:

Takk skal du ha @Scout  dette var meget opplysende og bidro veldig ?  :) 

Det står ikke så mye om dette hverken i brosjyren eller i prislista, synd at brosjyren ikke kan inneholde mer konkrete fakta opplysninger, står jo absolutt mest om ting som nesten ikke er interessant i det hele tatt, dette er selvfølgelig overdrevet fra min side, men jeg er likevel ganske skuffet over hvor lite tekniske spesifikasjoner og egenskaper det er nevnt der, spesielt når det gjelder Scout og VRS utgavene.

Leste litt i denne omtalen av den nye FL Scout utgaven her, og da spesielt dette punktet på skjermbildet under her,

5999dcfd36ea1_Skjermbilde2017-08-20kl_21_01_14.thumb.png.5e6a6a3bd73d6a3c9341f385e9cadfdc.png

og det er vel mest sannsynlig det som er nevnt som Off-Road mode (downhill assistent) i brosjyren. Dette sammen med DMS (driving mode selection) leveres nå som som standard på Scout. Off-Road mode er et system sørger for at bilen holder konstant fart uansett helningsgrad. Er dette noe som er standard på din bil også @Scout?

Så mulig noe av dette har blitt tilgjengelig på dedikerte knapper i dashbordet nå, uten at jeg vet noe om dette........... Skal se litt etter på noen youtube videpoer, men det spørs jo hvor detaljert de går inn i sine tester/omtaler av Scout der, jeg er også helt avhengig av å se noen engelske videoer, ellers så sliter jeg Big Time med språket, hehe ;) 

 

Jeg forstår jo veldig godt at din 4Runner eller andre biler i denne katagorien stiller i en helt annen klasse når det gjelder orr-road egenskaper. Vi har hatt et par Nissan King Kab med både lavserie og sperrer, og det er jo biler i en helt annen liga når det kommer til terreng egenskaper. Selv om dette ikke er lov i teorien som du korrekt skriver @Scout, så er det likevel noe vi gjør relativt ofte på jobben, men vi må selvfølgelig snakke med grunneieren før vi kjører ut. Vi har et par Unimoger også, og da snakker vi virkelig terrengkjøretøy, der gir jeg meg før bilen for å si det slik, hehe :D 

Har kjørt Unimog for maange år siden ? @Superb lll.

Samla mye info her og der før jeg kjøpte min Scout. Husker ikke alt like godt nå. Husker bl.a ikke helt om det er downhillfunksjon (har ikke sett noe behov - blir nervøs av tanken på at bilen skal bestemme - jeg har imidlertid begynt å like denne adaptive cruise controllen).

Jeg har  2017 modellen før facelift. DMS var standard på Scout da . Men det er ganske forvirrende skrevet i sitatet. På min bil er det et eget kjøreprogram som heter "Off road", og det er standard. Logisk sett burde downhill assistant være tilvalg. (Og det er det nok). Jeg ville ha droppa det.  Elektroniske differensialsperrer vet jeg ikke så mye om. Jeg har en på 4Runneren, men har ikke brukt den  bryteren ?.

Det er mye "kjekt å ha", men det handler nok mest om sjåføren. Jeg er ganske sikker på at jeg kunne ha ratta en for- eller bakhjulsdrevet bil like greit opp 95% av disse hytteveiene som en 4wd ( vi som har kjørt Amazon vet det). Men det er mer behagelig med moderne 4wd på vanlig veg. De trekker deg bedre gjennom sørpe og snø, også er det selvsagt noen fordeler ved bakkestart og ubrøyta veger eller gjørme.

Jeg tror bottom line, at det er mye bullshit i markedsføring mht funksjoner og nye innovative løsninger. Scout'en er bra for mitt bruk ihvertfall, som er ganske variert.

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...