Gå til innhold
Superb lll

Skoda Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet
49 minutter siden, Håvard skrev:

Kan være lurt å sjekke med flere forhandlere. Til tider store forskjeller på hva de tilbyr i inbytte

Ja det er sant, men flere forhandlere her i distriktet tilhører den samme «gruppen» og da blir det ikke noen forskjeller dessverre, det undersøkte jeg sist når jeg kjøpte min Superb. Jeg har fått en pris på bilen jeg vurderer som er meget bra, men fikk jo nærmest et lite «sjokk» over hvor mye min Superb har falt i pris på 2 år, og det er den som er tung å fordøye og akseptere. Det har jo selvfølgelig også innvirkning på hva et mellomlegg vil være, er vel det at helst vil ha i både pose og sekk..... ;)  

Takk for tipset :) 

4 timer siden, PaulusA skrev:

Dette er veldig forståelig, men synd du ikke får realisert drømmen

Ja det var et verditap jeg ikke hadde forestilt meg i min villeste fantasi, og det er litt tungt å akseptere. Så da har en jo 3 alternativer, enten bite i det sure eplet å slå til, vurdere andre biler/merker eller bare la det være........

Jeg trives veldig godt i min Superb, og den er jo ikke akkurat utkjørt heller, den blir 2 år litt senere nå i Mars og har såvidt passert 38.000km. Men jeg må likevel si at det frister med en litt høyere bil og 4x4..........

Skrevet (endret)
14 timer siden, Superb lll skrev:

Dette bilkjøpet blir det rett og slett ikke noe av ser det ut til. Jeg fikk et greit tilbud på bilen jeg vurderte, men et «horribelt» mellomlegg (i mine øyne da vel-og-merke), gjør det meget vanskelig å forsvare et bilbytte/kjøp økonomisk sett. Superben min var tydeligvis verdt en god del mindre enn hva jeg hadde forestilt meg, og et så stort tap er jeg rett og slett ikke klar for å ta nå.

Det hele gir meg en veldig dårlig smak i munnen, så da lar jeg det rett og slett være inntil videre. Det må i hvert fall fordøyes og tenkes litt igjennom først, og muligens se litt hva et mellomlegg kan være andre steder på andre modeller/merker.........

Det er synd at det er slik, og man tror gjerne at bilen man har er mere verdt enn det andre er villig til å gi for den. Slik er det alltid, man skal kjøpe billig og selge dyrt. Noen ganger må man bare lukke øynene og la det stå til for å komme i mål med sine ønsker. 

Du får en pekepinn hvis du følger med på f.eks Finn. Der ser man hva prisnivået ligger på, selv om det ikke kommer frem hva som er den reelle salgsprisen blir. Forhandlerene bruker også Finn aktivt for å finne hvilket prisnivå de skal matche med sine bruktbiler, og de skal gjerne ha litt selv av et salg. De skal sjekke bilen, shine den og ta eventuelle "mangler", samt at har andre utgifter på hvert salg.

Har du vurdert å selge selv? Det må jo være et bra marked for en så ny og god bensinbil med masse garanti igjen i sentrale strøk....

Endret av Sjåføren
Skrevet
4 timer siden, Håvard skrev:

De skal tjene penger. God rabatt på bilen, men så henter de inn igjen på en lav inbyttepris ;)  Men jeg har hørt om forskjeller på opp mot 15% i innbyttepris for ulike forhandlere i samme gruppe. (dette var ikke møller)

Et annet tips er å vente til desember før du handler.. Virker som noen selgere nærmest kaster på deg rabatter og ekstrautstyr for å få inn et ekstra salg mot slutten av året :P 

Joda, de driver jo butikk og må ha sine marginer, det er jeg klar over. :) 

Det er kampanje ut Mars mnd nå med 4x4 og vinterpakke uten ekstra kostnader (det er ca 35') og så har jeg fått nesten det samme i rabatt, så de har strekt seg langt og det tilbudet er fornøyd med som nevnt.

Men det er mest at min egen bil har sunket nesten 200.000,- i verdi på rett under 2 år og ca 38.000 kjørte kilometere jeg har vanskeligheter med å akseptere (det er da i forhold til kontraktpris (etter rabatt) når jeg kjøpte bilen og hva innbytteprisen er nå).

59 minutter siden, Sjåføren skrev:

Det er synd at det er slik, og man tror gjerne at bilen man har er mere verdt enn det andre er villig til å gi for den. Slik er det alltid, man skal kjøpe billig og selge dyrt. Noen ganger må man bare lukke øynene og la det stå til for å komme i mål med sine ønsker. 

Du får en pekepinn hvis du følger med på f.eks Finn. Der ser man hva prisnivået ligger på, selv om det ikke kommer frem hva som er den reelle salgsprisen blir. Forhandlerene bruker også Finn aktivt for å finne hvilket prisnivå de skal matche med sine bruktbiler, og de skal gjerne ha litt selv av et salg. De skal sjekke bilen, shine den og ta eventuelle "mangler", samt at har andre utgifter på hvert salg.

Har du vurdert å selge selv? Det må jo være et bra marked for en så ny og god bensinbil med masse garanti igjen i sentrale strøk....

Joda jeg er klar over at bilkjøp er det en aldri kommer heldig ut av, dette blir vel evt. den 17. bilen jeg kjøper, så noen forretningsmann er jeg definitivt ikke, hehe ;) 

Tilbudet på den bilen jeg vurdere (eller rettere sagt har vurdert) er jeg som nevnt fornøyd med, det er at min egen bil har sunket nesten 200.000,- på 23,5 mnd og rett i overkant av 38.000 kjørte kilometere jeg ikke helt klarer/vil/ønsker å akseptere.......... 

At jeg valgte å utstyre en Superb Style utgave slik at den kostet mer enn en L&K versjon (fordi jeg ikke ville ha brunt skinninteriør), gjør jo heller ikke tapet mindre. Det kostet mye ved kjøp/bestilling av bilen, men i innbytte så er det jo fremdeles bare en Style utgave likevel (det ble jeg også advart mot den gangen jeg kjøpte/bestilte bilen av selgeren i 2016).

 

Jeg ser også på Finn.no at det «kryr» av Superb 2016/17 modeller til salgs som ligger i prisleiet fra ca 300.000,- og oppover, så det er veldig mange biler å velge i mellom og dermed så er det ikke enkelt å oppnå en god innbyttepris, ei heller en god pris ved et privat salg heller vil jeg tro. Uten at det dermed er sagt at de får disse prisene, men det gjør det jo heller ikke lettere å vite hva en kan ende på der.........

 Men et privat salg er uansett ikke noe jeg har lyst til å gjøre, jeg vil heller bytte inn bilen hos forhandler og bare være ferdig med det.

Skrevet

Det virker ikke helt galt med et slikt verdifall jfr Smarte penger:

Verdifallet utgjør bilens største kostnad, særlig det første året, enten bilen er kjøpt ny eller brukt. 

Verdifallet utgjør bilens største kostnad. Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig.

Verdifallet har vi hentet fra samme database som bruktbilhandlerne benytter når de skal verdsette bruktbiler de tar inn, nemlig Rødboka AS.

Skrevet

Selgeren snakket om ca 15% verditap det første året, og så ca 10% verditap av den resterende verdien på bilen det andre året. Så noe rundt der stemmer jo, og da er det jo verdien på bilen det er snakk om, ikke hva innbytteverdien er. I tillegg så kommer jo det som forhandleren skal tjene på den bilen også.

Joda, jeg er også med på at dette egentlig ikke er så veldig feil, men et slikt verditap har jeg faktisk ikke opplevd tidligere, men så har jeg ikke kjøpt det samme bilmerket på rad  uten at det var noen helt spesielle årsaker og omstendigheter rundt det.  

Så det er helt klart mest «sjokket» når en får tallene på et papir som ikke er så enkelt å akseptere som tidligere nevnt. Jeg får ta en liten tenkerunde og se hvor mye jeg faktisk ønsker meg en helt ny bil......... ;) 

Skrevet

Da jeg kjøpte scouten i fjor, regna jeg med å kjøre den helt ned. Etter det blir det nok bare elbiler

Skrevet

Må bare lufte noen tanker jeg har her, selv om jeg er fullstendig klar over at dette må jeg avgjøre selv.

Altså Scout er den utgaven jeg absolutt har mest lyst på, både for 4x4, men også for at den er merkbart høyere når en skal ut/inn av bilen. Jeg trenger ikke den ekstra høyden på understellet pga veier eller underlag jeg kjører på, det er kun at det føles litt bedre å sette seg inn i bilen og ikke ned.......

Men som jeg nevnte tidligere så har jeg også fått pris på en std Octavia Style st.vogn med 4x4, men da gjør jeg jo evt. det samme  som jeg gjorde med min Superb. Altså at jeg oppgraderer en lavere utstyrsutgave med så mange pakker og ekstra utstyr at den blir vesentlig dyrere enn en L&K versjon (som har det meste som std utstyr) og vil bli billigere for meg. Årsaken til at jeg ikke bare velger en L&K er det brune interiøret (og det er selvfølgelig en smakssak).

På en side så er det jo dumt å koste på en bil så mange ekstra kroner på utstyr jeg vil ha, og ikke få noe igjen for dem ved innbytte (akkurat slik jeg har det på min Superb i dag), i stedet for å velge en utgave som er bedre utstyrt og koster mindre totalt, det er faktisk snakk om over 20.000,- ekstra........

På en annen side så er det jo dumt å spare 20.000,- og kanskje ende opp med et interiør en ikke liker så godt, og gjør at en kanskje ikke trives så godt i bilen og muligens bytter den ut mye tidligere pga det, og har en jo i hvert fall ikke «spart» noe.......

Grunnen til at jeg vurderer dette litt har selvfølgelig med mellomlegget å gjøre, en oppgradert Style slik jeg vil ha den blir ca 35.000,- billigere enn Scout, og en L&K (med noe utstyr i tillegg) vil da bli ca 55.000,- billigere enn Scout. Men da treffer jeg ikke førstevalget med ønske om en høyere bil for å komme seg inn/ut av. Et forhøyet understell (Bad Road) på en std. Octavia blir ikke aktuelle, det er litt bedre praktisk sett selvfølgelig, men jeg liker helt hvordan det blir seende ut (er nok litt for jålete der).

 

Men er det noen her inne som har noen bilder av interiøret i sin Octavia L&K i dagslys?

 

Er en stund siden jeg har sett det interiøret nå, og forhandleren har bare Superb i L&K, og det er vesentlig mørkere. Har også sett litt bilder på nettet, får ikke helt frem det jeg ønsker på de bildene fra nettet.

Kjenner jeg er litt skeptisk her, så jeg måtte bare få ut litt «steam» og tanker......... ;) 

Ser jo at de fleste som har laget en tråd på sin bil her inne har også valgt Octavia  Style i stedet for Octavia L&K, er det noen spesielle grunner for at dere har valgt som dere gjorde?

For meg handler det som nevnt om fargen på interiøret..........

 

Tar gjerne i mot noen inputs og andre sine meninger/tanker også, selv om jeg som sagt vet at avgjørelsen må jeg ta selv......... :) 

Skrevet

For meg var det nok interiøret i brunt og plastikken rundt bilen som gjorde at jeg valgte Style framfor både  L&K og Scout.

Har ‘’bad road’’, og synes den ser grei ut. Føler jeg sitter litt høyere, selv om det er minimalt. Veldig praktisk hvertfall

Skrevet (endret)

Jeg kan nok få ordnet noen bilder av bilen innvendig i dagslys en av dagene.. Jeg har jo L&K, jeg valgte hovedsakelig pga utstyrnivået, Og jeg krysset jo også ekstra av på utstyr i etterkant, Eneste jeg ikke valgte var vel Panorama soltak.

Jeg var meget usikker på interiøret før jeg gikk til bestilling. Men.... Det ser mer grå-aktig ut føler jeg til tider en brunt, kommer helt an på lyset. Kikker du inn i bilen utenifra så er interiøret grått... Står sola direkte på interiøret med dør åpen, så er det brunt..

Men, jeg føler ikke at bilder forsvarer fargen på interiøret. Det må oppleves der og da.
Men, om du Superb er i Larvik/Porsgrunn området i nær fremtid, så får du si ifra på forhånd, så skal du få kikke på bilen og også få deg en prøve tur :)

Endret av Marius
  • Lik 1
Skrevet
1 time siden, OmegaPO skrev:

For meg var det nok interiøret i brunt og plastikken rundt bilen som gjorde at jeg valgte Style framfor både  L&K og Scout.

Har ‘’bad road’’, og synes den ser grei ut. Føler jeg sitter litt høyere, selv om det er minimalt. Veldig praktisk hvertfall

Når det gjelder interiøret så er det jo den oppfatningen jeg også sitter med, men det må nok sees på nytt i dagslys med egne øyne tror jeg. Når det gjelder plastikken på Scout så forstår jeg hva du mener, men det er noe jeg fint kan leve med, det er heller noe jeg synes kler en bil med hevet/høyere understell. Derfor har jeg også sett litt på type VW Alltrack, Audi Allroad etc, men det er jo bare enda verre for lommebok og sparegris ;) 

Bad Road synes jeg ikke så mye om, for det blir litt «bil på stylter» for meg, selvfølgelig bare min oppfatning dette her, jeg forstår både behov og nytte for dette, jeg bare liker ikke helt hva det gjør med utseendet..........

1 time siden, Marius skrev:

Jeg kan nok få ordnet noen bilder av bilen innvendig i dagslys en av dagene.. Jeg har jo L&K, jeg valgte hovedsakelig pga utstyrnivået, Og jeg krysset jo også ekstra av på utstyr i etterkant, Eneste jeg ikke valgte var vel Panorama soltak.

Jeg var meget usikker på interiøret før jeg gikk til bestilling. Men.... Det ser mer grå-aktig ut føler jeg til tider en brunt, kommer helt an på lyset. Kikker du inn i bilen utenifra så er interiøret grått... Står sola direkte på interiøret med dør åpen, så er det brunt..

Men, jeg føler ikke at bilder forsvarer fargen på interiøret. Det må oppleves der og da.
Men, om du Superb er i Larvik/Porsgrunn området i nær fremtid, så får du si ifra på forhånd, så skal du få kikke på bilen og også få deg en prøve tur :)

Fint om du kan ta noen bilder @Marius, selv jeg forstår hva du mener med at det må en se meg egne øyne i dagslys :) Det er ikke så mye annet enn panoramataket jeg heller ikke hadde krysset av for, og dermed så er det jo nesten for dumt å betale såpass mye mer for en billigere utgave en ikke får noe igjen for..........

Det er som sagt fargen på interiøret jeg ikke helt er sikker på, selv om jeg har hatt et par biler med brunt og en med beige interiør også, men de kjøpte jeg brukt og hadde aldri bestilt dem slik selv. Men vet liksom ikke helt om jeg bare har bestemt for at jeg ikke liker brunt og ikke har gitt det nok sjanser før jeg på en måte har avskrevet det. Hadde det vært brunfargen i Superb så hadde det vært litt enklere, for det er merkbart mørkere, synes spesielt plastikken i dørene og nedre del av dashbordet var litt i bruneste laget for å si det slik sist jeg tittet på det, men det er jo over 2 år siden nå.......

Takk for et meget hyggelig og flott tilbud @Marius, det setter jeg veldig pris på :) , men det blir for langt i mellom oss til det, men takk nok en gang :) 

 

 

Skrevet

Scout må ha svart delskinn. L&K kikka jeg ikke på. Plukka bare fra utstyrslista det utstyret som virka praktisk, og som gav meg en merverdi. El førersete, svart delskinn, std stereo/navi med Canton mht interiør

Skrevet (endret)
1 time siden, Scout skrev:

Scout må ha svart delskinn. L&K kikka jeg ikke på. Plukka bare fra utstyrslista det utstyret som virka praktisk, og som gav meg en merverdi. El førersete, svart delskinn, std stereo/navi med Canton mht interiør

Når det gjelder Scout så har jeg tatt med følgende ting i mitt oppsett i vilkårlig rekkefølge:

  • Vinterpakke (webasto, oppvarmet baksete og delingsnett)
  • Scout Businesspakke Delskinn - Alcantara seter (Canton sound system, Sun Set, 2x USB bak og 230V uttak i baksetet)
  • Metallic lakk
  • Avtagbart hengerfeste
  • El.seter begge sider
  • Stålpedaler
  • Oppvarmet frontrute
  • Simply Cleverpakke
  • Parkeringsassistent (det er kun for å få flere sensorer  på sidene av bilen ettersom min datter skal øvelseskjøre om litt)
  • El.bakluke
  • Reservehjul
  • Kessy
  • Ryggekamera
  • Care Connect
  • 18" Braga Antrasitt
  • Lastkantbeskytter
  • Vinterhjul (dimensjon, felger og dekk er ikke avgjort enda)

Men som tidligere nevnt, Scout føler jeg blir i dyreste laget nå som mellomlegget ble langt høyere enn forventet............

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Skjønner det @Superb lll. Jeg bestilte det samme som i lista di, men ikke el-sete på passasjersida, kessy og el-bakluke. Både vinterpakke og businesspakke er "must". Avtagbart hengerfeste også. 

Hva med ei demovogn da? De er rimelig godt utstyrt.

Skrevet
11 minutter siden, Scout skrev:

Skjønner det @Superb lll. Jeg bestilte det samme som i lista di, men ikke el-sete på passasjersida, kessy og el-bakluke. Både vinterpakke og businesspakke er "must". Avtagbart hengerfeste også. 

Hva med ei demovogn da? De er rimelig godt utstyrt.

Jo gjerne det, utfordringen er bare at de ikke har en Scout dem.vogn her i distriktet. De hadde riktignok en i nabobyen som vi testet litt, men den manglet en del av det jeg vil ha av  utstyr, og hadde en del jeg ikke vil ha. Fargen var heller ikke den jeg ønsker nå, etter 2 år med Moon White metallic på Superb, så er jeg klar for en annen farge.

Dem.vogner ellers i Norge er enten altfor langt unna, eller med feil motorisering.......... De fleste er også for dyre i forhold til å velge en helt ny, for ut Mars så er det gratis 4x4 og vinterpakke, og det er jo et avslag på ca 35.000,- bare det, og med tilbudet jeg har fått ellers på en helt ny, så skiller det bare noen få tusenlapper og da vil jeg heller ha en helt ny. Det er kun innbyttesummen som «ødelegger» dette, og den blir ikke bedre andre steder heller ser det ut til.........

 

En std. Octavia dem.vogn finner jeg heller ikke slik jeg vil ha den her i nærheten, enten så er det feil motorisering, ellers så er den hvit, ellers blir det utstyrsmessig ingen match jeg liker.

Ja jeg er nok både sær og vanskelig, men med slike summer som bilene jeg vil ha koster i dag, så vil jeg bestemme det meste av dette selv, hehe ;) 

Skrevet

Da er jammen bilen bestilt :) 

Lager en egen tråd om den i riktig gruppe/emne litt senere i dag, nå må jeg få roet meg ned litt selv og trøste  «sparegrisen» min litt.......... ;) 

  • Lik 3
Skrevet
23 minutter siden, Octy III skrev:

Gratulerer! Jeg har og plutselig bestilt en Scout ?

Hei og velkommen til forumet @Octy III :) 

Takk for det :) 

Se her ja, da er det i hvert fall en til som sikkert har hatt noen tenkerunder vil jeg tro........? ;) 

Lag gjerne en egen tråd om bilen du har bestilt @Octy III, veldig artig å se hvordan andre personer tenker, prioriterer og setter sammen sin bil. Tråden kan du lage her,

https://skodaforum.no/forum/20-min-bil-mitt-prosjekt/

 

Her er forøvrig også mitt oppsett til hvordan min Scout skal bli,

 

Skrevet (endret)

Hei. 

Har blitt noen runder ja? Skal forsøke å opprette en egen tråd. Jeg gikk for en 184 diesel, usikker på det valget enda men..Gikk motsatt vei mtp farge jeg. Fra mørk grå metallic på nåværende  til moon white met?Synes scouten kler denne utrolig bra. 

 

 

Endret av Octy III

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...