Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Gnasse

Bestilt ny bil :-)

Recommended Posts

Da har man vert så gal at man har gått å bestilt seg en helt ny Kodiaq 190 HK DSG. Svart pearl med alt mulig dilldall.
Får den ca 1 desember.
Er folket her fornøyd med sine?
Er det en tanke vente regge den over nyttår?
(Maken til bilen på bildet)

sort-kodiaq.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med bestillingen! :) Blir fin bil det. 

Angående spørsmålet om å vente med å registrere den til 2018 så må statsbudsjettet legges frem først før man vet noe mer om bilavgiftene vil gå ned eller opp. Sånn som det var i overgangen 2016/2017 var det veldig mange som sparte på å vente med å registrere bilen sin til 2017 var kommet. Selv så fikk jeg over 13.000 kr i sparte avgifter på å få bilen i 2017. (Ble bestilt i 2016.) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, Core2Duo skrev:

Gratulerer med bestillingen! :) Blir fin bil det. 

Angående spørsmålet om å vente med å registrere den til 2018 så må statsbudsjettet legges frem først før man vet noe mer om bilavgiftene vil gå ned eller opp. Sånn som det var i overgangen 2016/2017 var det veldig mange som sparte på å vente med å registrere bilen sin til 2017 var kommet. Selv så fikk jeg over 13.000 kr i sparte avgifter på å få bilen i 2017. (Ble bestilt i 2016.) 

Ja, den tanken har slått meg, vi får vel fasit om ikke altfor lenge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, Gnasse skrev:

Ja, den tanken har slått meg, vi får vel fasit om ikke altfor lenge.

Blir vel lagt fram i midten av Oktober om jeg ikke tar helt feil.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får håpe jeg ikke har glemt noe vesentlig.
Siden vi er bare 2 kunne det nok gått bra med 5 seteren og hehe, men skitt au.
Vinterdekk tar jeg hos den lokale pusheren.
Veldig happy med et par mnd leveringstid. Kjekt når man har litt AD/HD

IMG_20170829_144227.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette ser bra ut! Ligner den jeg venter på, bortsett fra farge, seterad og noe småtteri.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, tronna skrev:

Bra valg!

Hva med ventilerte seter? ;)

Nei, foretrekker alcantara, skinn er no dritt sitte i synes jeg.
Mtp leveringstid kan jeg leve med det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med bestilling av ny bil, det ser ut til å bli en kjempeflott bil dette her, og jeg deler egentlig din mening om skinn jeg også, det er stilig, men jeg foretrekker Alcantara jeg også :) 

Edited by Superb lll
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 29.8.2017 den 14.56, Core2Duo skrev:

Gratulerer med bestillingen! :) Blir fin bil det. 

Angående spørsmålet om å vente med å registrere den til 2018 så må statsbudsjettet legges frem først før man vet noe mer om bilavgiftene vil gå ned eller opp. Sånn som det var i overgangen 2016/2017 var det veldig mange som sparte på å vente med å registrere bilen sin til 2017 var kommet. Selv så fikk jeg over 13.000 kr i sparte avgifter på å få bilen i 2017. (Ble bestilt i 2016.) 

Jeg sparte 11 000kr på å registrere min før 01.01.2017 (bensin). Rakk det med knapp margin. Ble reg 29.12 tror jeg det var. Dieselversjonen ble inidlertid 14 000 billigere hvis man ventet til 2017. Idioti i praksis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser du ikke har valgt "Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram" som koster kr 500.
Da får du 1 ekstra nøkkel pluss at da kan f.eks du å kona ha hver sin nøkkel så skal vist sete, speil, lys inne i bil etc stille seg etter den nøkkel du bruker.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, Pål V skrev:

Ser du ikke har valgt "Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram" som koster kr 500.
Da får du 1 ekstra nøkkel pluss at da kan f.eks du å kona ha hver sin nøkkel så skal vist sete, speil, lys inne i bil etc stille seg etter den nøkkel du bruker.

Ah, takk for tips, sjekker det med selger....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye, moro! Flott at du kjører Tectyl rustbeskyttelse også! Fikk du valgmuligheter der, eller krever Møller at det brukes Tectyl? 

Ønsker å beskytte min bil, men hadde tenkt Mercasol. Leser imidlertid noe om at Møller må godkjenne. Skal ta en telefon til dem også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min forhandler har avtale med et lokalt rustbeskytterfirma. Om det er Tectyl eller noe annet vet jeg ikke, men det står tectyl i papirene.
Kunne velge flere pakker, men tok den dyreste der de tar ut inneskjermer etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jeg har gjort matten riktig ser det ut til at 190 hk får en avgiftsøke på ca 1500 kr i -18. Ikke helt det store altså.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutter siden, Gnasse skrev:

Om jeg har gjort matten riktig ser det ut til at 190 hk får en avgiftsøke på ca 1500 kr i -18. Ikke helt det store altså.

 

Det kan jeg leve med :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timer siden, Gnasse skrev:

Om jeg har gjort matten riktig ser det ut til at 190 hk får en avgiftsøke på ca 1500 kr i -18. Ikke helt det store altså.

 

Viste seg å være 3300kr. Men så får vi se hva det ender opp med. Er noen partier som skal krangle på elbil satsene, og da kan det fort hende at det vil gå ut over de andre drivlinjene. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uh, da er den produsert og kom på havna i Bremerhafen i dag.
Blir en fin julegave når jeg kommer tilbake fra spanjakkland rett før jul .-)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...