Gå til innhold
Sveinung_

Ulemper Superb 15-17


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal etter hvert bytte ut den tilårskomne passaten (Tidspunkt ikke helt klart enda) og tenker da å prøve Superb, brukt. 

Først og fremst er det utstyrsnivået kontra pris som trekker opp for superb sin fordel,  kontra passat. 

Følger med på Finn.no og må si at jeg er overrasket over hvor mange Superb`er fra år 15-17 som er i omløp. 

Det er nok mange årsaker til at bilen er populær og at det følgelig er mange i markedet, men pessimisten i meg sier meg at det må være flere årsaker til at bilen byttes ut enn at noen trenger større bil/ønsker en nyere modell. 

Når noen har kjøpt en ny bil og den taper seg fort opp mot 100 000 kr i løpet av de første 40-80 000 km så kan det ikke være noen drømmesituasjon å selge.

 

Så ønsker rett og slett litt innspill her på hva som er de store minusene med nyere Superb`er  (fra 15 og til dagens modell) ? Noen som har kjørt både passat og superb og kan sammenlikne kjøreegenskaper, komfort, lydnivå?

 

På forhånd takk!

Skrevet

En betydelig andel av de som ligger på finn.no er bruktimporterte. Bl.a. demo-biler fra Sverige. Vært obs på at utstyrsvariantene er forskjellig i ulike land, f.eks. er en norsk L&K er bedre grunn-utstyrt enn en svensk. 

Evt. svakheter ved Superb3 må andre med erfaring si noe om. 

Skrevet (endret)

Takk for svar! Dette tenker jeg er noe som bør komme frem av annonsen, men om noen ønsker å holde tilbake slik informasjon, er det noen måte å avdekke på? Oppslag i brønnøysund e.l.

EDIT: (Bortsett fra fraværende ekstrautstyr...)

 

 

Endret av Sveinung Øyen
Skrevet
3 timer siden, Sveinung Øyen skrev:

Takk for svar! Dette tenker jeg er noe som bør komme frem av annonsen, men om noen ønsker å holde tilbake slik informasjon, er det noen måte å avdekke på? Oppslag i brønnøysund e.l.

EDIT: (Bortsett fra fraværende ekstrautstyr...)

 

 

Eneste mulighet for å sjekke om bilen er bruktimportert uten regnr er å bruke chassienummeret hos vegvesen.no. eller at selger informerer om det.

Skrevet

Årsakene til at det er mange av Superb fra disse årene (og andre biler/modeller for den delen) kan jo være så mangt. 

Noen har muligens valgt 

  • feil motor str i forhold til behov
  • feil drivverk
  • feil utstyrsversjon
  • noen vil oppgradere etter hvert som annet/mer utstyr blir tilgjengelig
  • andre kan bare ha lyst til å bytte bil ofte
  • enkelte har kanskje valgt seg Kodiaq i stedet f.eks.

personlig er jeg i den siste kategorien, det er ikke smart for økonomien, men dette er noe jeg selv har stor glede og interesse av. Skulle jeg ha byttet bil nå, så hadde jeg også valgt en anen utstyrsversjon, annen farge, annen motor og annet drivverk om økonomien hadde tillatt dette.

At enkelte kanskje ikke var fornøyde skal en sikkert heller ikke se bort i fra.

Jeg er veldig fornøyd med min Superb 2016, men plassbehovet har for min del endret seg litt siden jeg bestilte og kjøpte min Superb, men jeg har ikke funnet en annen bil jeg liker like godt og passer til lommeboka mi ende heller...........

Det er en flott bil dette @Sveinung Øyen, så håper du finner en du har lyst på :) 

Skrevet

Takk igjen for respons, flott med et merkeforum med litt aktivitet!

 

Superb ||| : Ja det har du nok rett i. 

Men om vi skal ta på oss de negative brillene. Hva vil du trekke frem som tre mest negative sidene med superb? Evt. om du er kjent med noen gjengangere av feil? Har sett noen poster på at f. eks den elektriske bakluken på noen litt eldre Superb`er har feil, men noe som blir dekt av garanti.

Er det andre slike gjengangere eller svakheter som noen brukere er kjent med?

 

Skrevet
9 timer siden, Sveinung Øyen skrev:

Takk igjen for respons, flott med et merkeforum med litt aktivitet!

 

Superb ||| : Ja det har du nok rett i. 

Men om vi skal ta på oss de negative brillene. Hva vil du trekke frem som tre mest negative sidene med superb? Evt. om du er kjent med noen gjengangere av feil? Har sett noen poster på at f. eks den elektriske bakluken på noen litt eldre Superb`er har feil, men noe som blir dekt av garanti.

Er det andre slike gjengangere eller svakheter som noen brukere er kjent med?

 

Ja det er en god tone og mange kunnskapsrike medlemmer her inne, så dette er et av de triveligste fora jeg vet å frekventere :) 

Overgang til firmabil er også et av årsakene jeg har lest om i noen av salgsannonsene.........

Tja, de negative sidene har det ikke vært så mange av for min del, kun bagateller egentlig. Og det som har vært har de ordnet uten noen som helst problemer. Eller dvs jeg har en liten ting de ikke helt får til slik jeg vil, og det er de automatiske lysa. Fjernlys-assistenten er for treg til å slå av og på fjernlys, og det venstre nærlyset lyser for mye til venstre. Det skal rette seg inn når en kommer til gatebelysning og/eller når det kommer møtende biler, men det gjør de ikke. Verkstedet sier at det er innenfor toleransegrensen, og dermed så gjør de ikke noe med dette. Det er et irritasjonsmoment, men ikke nok til å ødelegge kjøregleden jeg har i denne bilen :)

En annen ting som også irrterer/skuffer meg er at de har valgt feil DSG kasse på den bilen jeg har etter min mening. I stedet for å sette inn en DSG kasse som tåler dreiemomentet motoren har, så tuner de den ned i stedet. Det er en tabbe etter min mening, har krefter og drag nok, men synes det er synd at dreiemomentet er satt ned fra 320nm -----> 250nm pga DSG kassa.

 

Skrevet

Takk for respons igjen!

På 26.10.2017 den 12.42, Håvard skrev:

Den mangler helt klart litt på kjøreegenskapene og har ikke like fancy interiør, uten at det plager meg noe. Kjører normalt pent og pyntelig uansett ;-) 

 

 

Nå blir det veldig detaljert, men kan du utdype litt dette med kjøreegenskapene? Opplever du styringa som mindre tight enn de nevnte alternativene?

Jeg tenker at lengden på ordentlig glatt vinterføre er med å gjøre at den slenger med rævva i større grad en litt kortere biler. Det merker man selv på passaten (Kjører på vei som er delvis eller heldekt av snø+is på en normal vinter).

Skrevet
10 timer siden, Håvard skrev:

Superben er satt opp rimelig "mykt" (selv i sportmodus med DCC). Dette gjør at den ikke føles like tight når en kjører aktivt på morsomme veistrekninger. 

Nå har jeg jo 4x4 og masse krefter tilgjengelig, så den er gøy å kjøre uansett :P men det er ikke å komme unna at både Audi, og spesielt BMW er fastere i fisken når en vil kjøre aktivt. 

Er enig med deg i dette @Håvard, men det er kanskje enda mer merkbart om du «tråkker til» med høyrefoten.....? Tror nok din hadde vært mest tjent med Sportsunderstell (ikke DCC), men siden jeg aldri har prøvet en Superb med det, så skal jeg være veldig forsiktig med å anbefale det til andre. :) 

Skrevet

Jeg personlig er på min andre superb 3v, kjøpte først en 150hk, men ville etterhvert ha 4x4 og DSG... så da ble det bytte... så er absolutt ikke misfornøyd med Skoda Superb :) 

  • Lik 1
Skrevet

Jeg har bestilt en ny Superb 2018 L&K. Forhandlerne var superivrige med rabatt og kampanjer. Dette påvirker selvsagt bruktprisen på nye bruktbiler. Jeg hadde tenkt å kjøpe ny brukt, men endte opp med helt ny.  

Skrevet

Den første forhandleren ga 45 000 uoppfordret når jeg spurte om pris. Når jeg brukte dette tilbudet hos en ny forhandler ble det litt til osv. Snakket med 4 forskjellige Møller butikker som kjempet mot hverandre. Det ble et veldig hyggelig resultat med en del ekstra utstyr. Hemmelig er det ikke...

Skrevet

I kontrakten er det angitt 58 i totalrabatt, men i tillegg har jeg fått lastekantbeskytter og gummimatte i bagasjerommet. Disse er bare skrevet inn uten pris. Kunne faktisk fått 1 lapp til i rabatt,  men da måtte jeg hente bilen i Oslo.

Skrevet (endret)

Gjort en bra deal da ? gratulerer med ny bil! Var så fornøyd med prisen og at jeg fikk leiebil at jeg ikke pruta noe særlig mer. Ser i ettertid at jeg sikkert kunne tyna de mer.

Ellers så gikk det inn for meg også at jeg faktisk fikk ny bil billige enn brukt ny med samme oppsett.

Endret av Stian94
Skrevet

Bare 1 uke igjen nå ?

Prutinga stod forhandlerene for, jeg kom bare i skade for å nevne hvilke tilbud jeg hadde fått...

Det er snart slutt på året. Det er forhandlerbonuser og selgerbonuser som snart skal utbetales. Er nok ikke like lett i februar. 

Skrevet

Flott beskrivelse, Håvard. Til daglig kjører jeg på veier som har både strekker og svinger +samt langkjøring oppigjennom sør og nord-trønderlag hvor E6en ikke er kjent for å være rett. 

Noterer bak øret sportsunderstell/DCC, jeg tror nok ikke lommeboka tillater nybil-kjøp med det første.

Ser ut som de modellene som stort sett ligger ute med 4x4 og dsg ligger på 170 hest om de er fra 2014 eller tidligere, og 190 for 2016 og oppover. Noen som har noe å tilføye i forhold til motorvalg eller  evt. har chippet  originalmotor?

 

Skrevet

@Sveinung Øyen Jeg pleier å snakke mye bil med taxisjåfører. Senest i dag. Da snakka vi Skoda. Det var en eldre sjåfør som har kjørt lenge. Han sier at Skoda er de bilene med minst trøbbel i taxiparken i Trondheim.

Det stemmer med det jeg har hørt tidligere. Ingen typiske feil som går igjen. For noen år siden ble det klaga på for lite batteri i Superb husker jeg. 

Ville imidlertid aldri satt på sportsunderstell på en Skoda. Ihverfall ikke i Trøndelag :-)

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...