Gå til innhold
Sveinung_

Ulemper Superb 15-17


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal etter hvert bytte ut den tilårskomne passaten (Tidspunkt ikke helt klart enda) og tenker da å prøve Superb, brukt. 

Først og fremst er det utstyrsnivået kontra pris som trekker opp for superb sin fordel,  kontra passat. 

Følger med på Finn.no og må si at jeg er overrasket over hvor mange Superb`er fra år 15-17 som er i omløp. 

Det er nok mange årsaker til at bilen er populær og at det følgelig er mange i markedet, men pessimisten i meg sier meg at det må være flere årsaker til at bilen byttes ut enn at noen trenger større bil/ønsker en nyere modell. 

Når noen har kjøpt en ny bil og den taper seg fort opp mot 100 000 kr i løpet av de første 40-80 000 km så kan det ikke være noen drømmesituasjon å selge.

 

Så ønsker rett og slett litt innspill her på hva som er de store minusene med nyere Superb`er  (fra 15 og til dagens modell) ? Noen som har kjørt både passat og superb og kan sammenlikne kjøreegenskaper, komfort, lydnivå?

 

På forhånd takk!

Skrevet

En betydelig andel av de som ligger på finn.no er bruktimporterte. Bl.a. demo-biler fra Sverige. Vært obs på at utstyrsvariantene er forskjellig i ulike land, f.eks. er en norsk L&K er bedre grunn-utstyrt enn en svensk. 

Evt. svakheter ved Superb3 må andre med erfaring si noe om. 

Skrevet (endret)

Takk for svar! Dette tenker jeg er noe som bør komme frem av annonsen, men om noen ønsker å holde tilbake slik informasjon, er det noen måte å avdekke på? Oppslag i brønnøysund e.l.

EDIT: (Bortsett fra fraværende ekstrautstyr...)

 

 

Endret av Sveinung Øyen
Skrevet
3 timer siden, Sveinung Øyen skrev:

Takk for svar! Dette tenker jeg er noe som bør komme frem av annonsen, men om noen ønsker å holde tilbake slik informasjon, er det noen måte å avdekke på? Oppslag i brønnøysund e.l.

EDIT: (Bortsett fra fraværende ekstrautstyr...)

 

 

Eneste mulighet for å sjekke om bilen er bruktimportert uten regnr er å bruke chassienummeret hos vegvesen.no. eller at selger informerer om det.

Skrevet

Årsakene til at det er mange av Superb fra disse årene (og andre biler/modeller for den delen) kan jo være så mangt. 

Noen har muligens valgt 

  • feil motor str i forhold til behov
  • feil drivverk
  • feil utstyrsversjon
  • noen vil oppgradere etter hvert som annet/mer utstyr blir tilgjengelig
  • andre kan bare ha lyst til å bytte bil ofte
  • enkelte har kanskje valgt seg Kodiaq i stedet f.eks.

personlig er jeg i den siste kategorien, det er ikke smart for økonomien, men dette er noe jeg selv har stor glede og interesse av. Skulle jeg ha byttet bil nå, så hadde jeg også valgt en anen utstyrsversjon, annen farge, annen motor og annet drivverk om økonomien hadde tillatt dette.

At enkelte kanskje ikke var fornøyde skal en sikkert heller ikke se bort i fra.

Jeg er veldig fornøyd med min Superb 2016, men plassbehovet har for min del endret seg litt siden jeg bestilte og kjøpte min Superb, men jeg har ikke funnet en annen bil jeg liker like godt og passer til lommeboka mi ende heller...........

Det er en flott bil dette @Sveinung Øyen, så håper du finner en du har lyst på :) 

Skrevet

Takk igjen for respons, flott med et merkeforum med litt aktivitet!

 

Superb ||| : Ja det har du nok rett i. 

Men om vi skal ta på oss de negative brillene. Hva vil du trekke frem som tre mest negative sidene med superb? Evt. om du er kjent med noen gjengangere av feil? Har sett noen poster på at f. eks den elektriske bakluken på noen litt eldre Superb`er har feil, men noe som blir dekt av garanti.

Er det andre slike gjengangere eller svakheter som noen brukere er kjent med?

 

Skrevet
9 timer siden, Sveinung Øyen skrev:

Takk igjen for respons, flott med et merkeforum med litt aktivitet!

 

Superb ||| : Ja det har du nok rett i. 

Men om vi skal ta på oss de negative brillene. Hva vil du trekke frem som tre mest negative sidene med superb? Evt. om du er kjent med noen gjengangere av feil? Har sett noen poster på at f. eks den elektriske bakluken på noen litt eldre Superb`er har feil, men noe som blir dekt av garanti.

Er det andre slike gjengangere eller svakheter som noen brukere er kjent med?

 

Ja det er en god tone og mange kunnskapsrike medlemmer her inne, så dette er et av de triveligste fora jeg vet å frekventere :) 

Overgang til firmabil er også et av årsakene jeg har lest om i noen av salgsannonsene.........

Tja, de negative sidene har det ikke vært så mange av for min del, kun bagateller egentlig. Og det som har vært har de ordnet uten noen som helst problemer. Eller dvs jeg har en liten ting de ikke helt får til slik jeg vil, og det er de automatiske lysa. Fjernlys-assistenten er for treg til å slå av og på fjernlys, og det venstre nærlyset lyser for mye til venstre. Det skal rette seg inn når en kommer til gatebelysning og/eller når det kommer møtende biler, men det gjør de ikke. Verkstedet sier at det er innenfor toleransegrensen, og dermed så gjør de ikke noe med dette. Det er et irritasjonsmoment, men ikke nok til å ødelegge kjøregleden jeg har i denne bilen :)

En annen ting som også irrterer/skuffer meg er at de har valgt feil DSG kasse på den bilen jeg har etter min mening. I stedet for å sette inn en DSG kasse som tåler dreiemomentet motoren har, så tuner de den ned i stedet. Det er en tabbe etter min mening, har krefter og drag nok, men synes det er synd at dreiemomentet er satt ned fra 320nm -----> 250nm pga DSG kassa.

 

Skrevet

Takk for respons igjen!

På 26.10.2017 den 12.42, Håvard skrev:

Den mangler helt klart litt på kjøreegenskapene og har ikke like fancy interiør, uten at det plager meg noe. Kjører normalt pent og pyntelig uansett ;-) 

 

 

Nå blir det veldig detaljert, men kan du utdype litt dette med kjøreegenskapene? Opplever du styringa som mindre tight enn de nevnte alternativene?

Jeg tenker at lengden på ordentlig glatt vinterføre er med å gjøre at den slenger med rævva i større grad en litt kortere biler. Det merker man selv på passaten (Kjører på vei som er delvis eller heldekt av snø+is på en normal vinter).

Skrevet
10 timer siden, Håvard skrev:

Superben er satt opp rimelig "mykt" (selv i sportmodus med DCC). Dette gjør at den ikke føles like tight når en kjører aktivt på morsomme veistrekninger. 

Nå har jeg jo 4x4 og masse krefter tilgjengelig, så den er gøy å kjøre uansett :P men det er ikke å komme unna at både Audi, og spesielt BMW er fastere i fisken når en vil kjøre aktivt. 

Er enig med deg i dette @Håvard, men det er kanskje enda mer merkbart om du «tråkker til» med høyrefoten.....? Tror nok din hadde vært mest tjent med Sportsunderstell (ikke DCC), men siden jeg aldri har prøvet en Superb med det, så skal jeg være veldig forsiktig med å anbefale det til andre. :) 

Skrevet

Jeg personlig er på min andre superb 3v, kjøpte først en 150hk, men ville etterhvert ha 4x4 og DSG... så da ble det bytte... så er absolutt ikke misfornøyd med Skoda Superb :) 

  • Lik 1
Skrevet

Jeg har bestilt en ny Superb 2018 L&K. Forhandlerne var superivrige med rabatt og kampanjer. Dette påvirker selvsagt bruktprisen på nye bruktbiler. Jeg hadde tenkt å kjøpe ny brukt, men endte opp med helt ny.  

Skrevet

Den første forhandleren ga 45 000 uoppfordret når jeg spurte om pris. Når jeg brukte dette tilbudet hos en ny forhandler ble det litt til osv. Snakket med 4 forskjellige Møller butikker som kjempet mot hverandre. Det ble et veldig hyggelig resultat med en del ekstra utstyr. Hemmelig er det ikke...

Skrevet

I kontrakten er det angitt 58 i totalrabatt, men i tillegg har jeg fått lastekantbeskytter og gummimatte i bagasjerommet. Disse er bare skrevet inn uten pris. Kunne faktisk fått 1 lapp til i rabatt,  men da måtte jeg hente bilen i Oslo.

Skrevet (endret)

Gjort en bra deal da ? gratulerer med ny bil! Var så fornøyd med prisen og at jeg fikk leiebil at jeg ikke pruta noe særlig mer. Ser i ettertid at jeg sikkert kunne tyna de mer.

Ellers så gikk det inn for meg også at jeg faktisk fikk ny bil billige enn brukt ny med samme oppsett.

Endret av Stian94
Skrevet

Bare 1 uke igjen nå ?

Prutinga stod forhandlerene for, jeg kom bare i skade for å nevne hvilke tilbud jeg hadde fått...

Det er snart slutt på året. Det er forhandlerbonuser og selgerbonuser som snart skal utbetales. Er nok ikke like lett i februar. 

Skrevet

Flott beskrivelse, Håvard. Til daglig kjører jeg på veier som har både strekker og svinger +samt langkjøring oppigjennom sør og nord-trønderlag hvor E6en ikke er kjent for å være rett. 

Noterer bak øret sportsunderstell/DCC, jeg tror nok ikke lommeboka tillater nybil-kjøp med det første.

Ser ut som de modellene som stort sett ligger ute med 4x4 og dsg ligger på 170 hest om de er fra 2014 eller tidligere, og 190 for 2016 og oppover. Noen som har noe å tilføye i forhold til motorvalg eller  evt. har chippet  originalmotor?

 

Skrevet

@Sveinung Øyen Jeg pleier å snakke mye bil med taxisjåfører. Senest i dag. Da snakka vi Skoda. Det var en eldre sjåfør som har kjørt lenge. Han sier at Skoda er de bilene med minst trøbbel i taxiparken i Trondheim.

Det stemmer med det jeg har hørt tidligere. Ingen typiske feil som går igjen. For noen år siden ble det klaga på for lite batteri i Superb husker jeg. 

Ville imidlertid aldri satt på sportsunderstell på en Skoda. Ihverfall ikke i Trøndelag :-)

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...