Gå til innhold
Sveinung_

Ulemper Superb 15-17


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal etter hvert bytte ut den tilårskomne passaten (Tidspunkt ikke helt klart enda) og tenker da å prøve Superb, brukt. 

Først og fremst er det utstyrsnivået kontra pris som trekker opp for superb sin fordel,  kontra passat. 

Følger med på Finn.no og må si at jeg er overrasket over hvor mange Superb`er fra år 15-17 som er i omløp. 

Det er nok mange årsaker til at bilen er populær og at det følgelig er mange i markedet, men pessimisten i meg sier meg at det må være flere årsaker til at bilen byttes ut enn at noen trenger større bil/ønsker en nyere modell. 

Når noen har kjøpt en ny bil og den taper seg fort opp mot 100 000 kr i løpet av de første 40-80 000 km så kan det ikke være noen drømmesituasjon å selge.

 

Så ønsker rett og slett litt innspill her på hva som er de store minusene med nyere Superb`er  (fra 15 og til dagens modell) ? Noen som har kjørt både passat og superb og kan sammenlikne kjøreegenskaper, komfort, lydnivå?

 

På forhånd takk!

Skrevet

En betydelig andel av de som ligger på finn.no er bruktimporterte. Bl.a. demo-biler fra Sverige. Vært obs på at utstyrsvariantene er forskjellig i ulike land, f.eks. er en norsk L&K er bedre grunn-utstyrt enn en svensk. 

Evt. svakheter ved Superb3 må andre med erfaring si noe om. 

Skrevet (endret)

Takk for svar! Dette tenker jeg er noe som bør komme frem av annonsen, men om noen ønsker å holde tilbake slik informasjon, er det noen måte å avdekke på? Oppslag i brønnøysund e.l.

EDIT: (Bortsett fra fraværende ekstrautstyr...)

 

 

Endret av Sveinung Øyen
Skrevet
3 timer siden, Sveinung Øyen skrev:

Takk for svar! Dette tenker jeg er noe som bør komme frem av annonsen, men om noen ønsker å holde tilbake slik informasjon, er det noen måte å avdekke på? Oppslag i brønnøysund e.l.

EDIT: (Bortsett fra fraværende ekstrautstyr...)

 

 

Eneste mulighet for å sjekke om bilen er bruktimportert uten regnr er å bruke chassienummeret hos vegvesen.no. eller at selger informerer om det.

Skrevet

Årsakene til at det er mange av Superb fra disse årene (og andre biler/modeller for den delen) kan jo være så mangt. 

Noen har muligens valgt 

  • feil motor str i forhold til behov
  • feil drivverk
  • feil utstyrsversjon
  • noen vil oppgradere etter hvert som annet/mer utstyr blir tilgjengelig
  • andre kan bare ha lyst til å bytte bil ofte
  • enkelte har kanskje valgt seg Kodiaq i stedet f.eks.

personlig er jeg i den siste kategorien, det er ikke smart for økonomien, men dette er noe jeg selv har stor glede og interesse av. Skulle jeg ha byttet bil nå, så hadde jeg også valgt en anen utstyrsversjon, annen farge, annen motor og annet drivverk om økonomien hadde tillatt dette.

At enkelte kanskje ikke var fornøyde skal en sikkert heller ikke se bort i fra.

Jeg er veldig fornøyd med min Superb 2016, men plassbehovet har for min del endret seg litt siden jeg bestilte og kjøpte min Superb, men jeg har ikke funnet en annen bil jeg liker like godt og passer til lommeboka mi ende heller...........

Det er en flott bil dette @Sveinung Øyen, så håper du finner en du har lyst på :) 

Skrevet

Takk igjen for respons, flott med et merkeforum med litt aktivitet!

 

Superb ||| : Ja det har du nok rett i. 

Men om vi skal ta på oss de negative brillene. Hva vil du trekke frem som tre mest negative sidene med superb? Evt. om du er kjent med noen gjengangere av feil? Har sett noen poster på at f. eks den elektriske bakluken på noen litt eldre Superb`er har feil, men noe som blir dekt av garanti.

Er det andre slike gjengangere eller svakheter som noen brukere er kjent med?

 

Skrevet
9 timer siden, Sveinung Øyen skrev:

Takk igjen for respons, flott med et merkeforum med litt aktivitet!

 

Superb ||| : Ja det har du nok rett i. 

Men om vi skal ta på oss de negative brillene. Hva vil du trekke frem som tre mest negative sidene med superb? Evt. om du er kjent med noen gjengangere av feil? Har sett noen poster på at f. eks den elektriske bakluken på noen litt eldre Superb`er har feil, men noe som blir dekt av garanti.

Er det andre slike gjengangere eller svakheter som noen brukere er kjent med?

 

Ja det er en god tone og mange kunnskapsrike medlemmer her inne, så dette er et av de triveligste fora jeg vet å frekventere :) 

Overgang til firmabil er også et av årsakene jeg har lest om i noen av salgsannonsene.........

Tja, de negative sidene har det ikke vært så mange av for min del, kun bagateller egentlig. Og det som har vært har de ordnet uten noen som helst problemer. Eller dvs jeg har en liten ting de ikke helt får til slik jeg vil, og det er de automatiske lysa. Fjernlys-assistenten er for treg til å slå av og på fjernlys, og det venstre nærlyset lyser for mye til venstre. Det skal rette seg inn når en kommer til gatebelysning og/eller når det kommer møtende biler, men det gjør de ikke. Verkstedet sier at det er innenfor toleransegrensen, og dermed så gjør de ikke noe med dette. Det er et irritasjonsmoment, men ikke nok til å ødelegge kjøregleden jeg har i denne bilen :)

En annen ting som også irrterer/skuffer meg er at de har valgt feil DSG kasse på den bilen jeg har etter min mening. I stedet for å sette inn en DSG kasse som tåler dreiemomentet motoren har, så tuner de den ned i stedet. Det er en tabbe etter min mening, har krefter og drag nok, men synes det er synd at dreiemomentet er satt ned fra 320nm -----> 250nm pga DSG kassa.

 

Skrevet

Takk for respons igjen!

På 26.10.2017 den 12.42, Håvard skrev:

Den mangler helt klart litt på kjøreegenskapene og har ikke like fancy interiør, uten at det plager meg noe. Kjører normalt pent og pyntelig uansett ;-) 

 

 

Nå blir det veldig detaljert, men kan du utdype litt dette med kjøreegenskapene? Opplever du styringa som mindre tight enn de nevnte alternativene?

Jeg tenker at lengden på ordentlig glatt vinterføre er med å gjøre at den slenger med rævva i større grad en litt kortere biler. Det merker man selv på passaten (Kjører på vei som er delvis eller heldekt av snø+is på en normal vinter).

Skrevet
10 timer siden, Håvard skrev:

Superben er satt opp rimelig "mykt" (selv i sportmodus med DCC). Dette gjør at den ikke føles like tight når en kjører aktivt på morsomme veistrekninger. 

Nå har jeg jo 4x4 og masse krefter tilgjengelig, så den er gøy å kjøre uansett :P men det er ikke å komme unna at både Audi, og spesielt BMW er fastere i fisken når en vil kjøre aktivt. 

Er enig med deg i dette @Håvard, men det er kanskje enda mer merkbart om du «tråkker til» med høyrefoten.....? Tror nok din hadde vært mest tjent med Sportsunderstell (ikke DCC), men siden jeg aldri har prøvet en Superb med det, så skal jeg være veldig forsiktig med å anbefale det til andre. :) 

Skrevet

Jeg personlig er på min andre superb 3v, kjøpte først en 150hk, men ville etterhvert ha 4x4 og DSG... så da ble det bytte... så er absolutt ikke misfornøyd med Skoda Superb :) 

  • Lik 1
Skrevet

Jeg har bestilt en ny Superb 2018 L&K. Forhandlerne var superivrige med rabatt og kampanjer. Dette påvirker selvsagt bruktprisen på nye bruktbiler. Jeg hadde tenkt å kjøpe ny brukt, men endte opp med helt ny.  

Skrevet

Den første forhandleren ga 45 000 uoppfordret når jeg spurte om pris. Når jeg brukte dette tilbudet hos en ny forhandler ble det litt til osv. Snakket med 4 forskjellige Møller butikker som kjempet mot hverandre. Det ble et veldig hyggelig resultat med en del ekstra utstyr. Hemmelig er det ikke...

Skrevet

I kontrakten er det angitt 58 i totalrabatt, men i tillegg har jeg fått lastekantbeskytter og gummimatte i bagasjerommet. Disse er bare skrevet inn uten pris. Kunne faktisk fått 1 lapp til i rabatt,  men da måtte jeg hente bilen i Oslo.

Skrevet (endret)

Gjort en bra deal da ? gratulerer med ny bil! Var så fornøyd med prisen og at jeg fikk leiebil at jeg ikke pruta noe særlig mer. Ser i ettertid at jeg sikkert kunne tyna de mer.

Ellers så gikk det inn for meg også at jeg faktisk fikk ny bil billige enn brukt ny med samme oppsett.

Endret av Stian94
Skrevet

Bare 1 uke igjen nå ?

Prutinga stod forhandlerene for, jeg kom bare i skade for å nevne hvilke tilbud jeg hadde fått...

Det er snart slutt på året. Det er forhandlerbonuser og selgerbonuser som snart skal utbetales. Er nok ikke like lett i februar. 

Skrevet

Flott beskrivelse, Håvard. Til daglig kjører jeg på veier som har både strekker og svinger +samt langkjøring oppigjennom sør og nord-trønderlag hvor E6en ikke er kjent for å være rett. 

Noterer bak øret sportsunderstell/DCC, jeg tror nok ikke lommeboka tillater nybil-kjøp med det første.

Ser ut som de modellene som stort sett ligger ute med 4x4 og dsg ligger på 170 hest om de er fra 2014 eller tidligere, og 190 for 2016 og oppover. Noen som har noe å tilføye i forhold til motorvalg eller  evt. har chippet  originalmotor?

 

Skrevet

@Sveinung Øyen Jeg pleier å snakke mye bil med taxisjåfører. Senest i dag. Da snakka vi Skoda. Det var en eldre sjåfør som har kjørt lenge. Han sier at Skoda er de bilene med minst trøbbel i taxiparken i Trondheim.

Det stemmer med det jeg har hørt tidligere. Ingen typiske feil som går igjen. For noen år siden ble det klaga på for lite batteri i Superb husker jeg. 

Ville imidlertid aldri satt på sportsunderstell på en Skoda. Ihverfall ikke i Trøndelag :-)

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...