Gå til innhold
Core2Duo

Kartoppdatering 2018


Anbefalte innlegg

3 timer siden, tobor skrev:

I veiledningen står det at det kan ta inntil 4 timer å legge inn en ny kartversjon. Har dere erfaring for at det tar så lang tid på en Columbus? 

Njaei, det synes jeg virket litt drøyt.........

Jeg fikk forhandleren til å legge inn den forrige kortversjonen på et minnekort for meg (jeg benytter Mac og da er det ikke fullt så enkelt selv etter hva jeg har forstått), og det tok vel en drøy time når jeg oppdaterte kartverket i min 2016 Superb sist ( jeg har også Columbus).

Det selgeren derimot fortalte meg var at det kunne lønne seg å ta en kjøretur mens dette pågikk, for om spenningsnivået til batteriet synker, så vil oppdateringen stoppe opp og en må begynne helt på nytt igjen. Til Octavia var det visstnok viktig å ha et originalt Skoda minnekort, uten at jeg helt forstår hvorfor......... Til Superb var det ikke noe å tenke på (bare det er stort nok i GB), hvordan det er for Kodiaq vet jeg ikke........

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tobor skrev:

I veiledningen står det at det kan ta inntil 4 timer å legge inn en ny kartversjon. Har dere erfaring for at det tar så lang tid på en Columbus? 

Har en Octavia 2018 med Columbus. Her oppdaterer den på ca 20 minutter med USB minnepinne. Dette er da kartverket på nesten 30GB 

57 minutter siden, Superb lll skrev:

Njaei, det synes jeg virket litt drøyt.........

Jeg fikk forhandleren til å legge inn den forrige kortversjonen på et minnekort for meg (jeg benytter Mac og da er det ikke fullt så enkelt selv etter hva jeg har forstått), og det tok vel en drøy time når jeg oppdaterte kartverket i min 2016 Superb sist ( jeg har også Columbus).

Det selgeren derimot fortalte meg var at det kunne lønne seg å ta en kjøretur mens dette pågikk, for om spenningsnivået til batteriet synker, så vil oppdateringen stoppe opp og en må begynne helt på nytt igjen. Til Octavia var det visstnok viktig å ha et originalt Skoda minnekort, uten at jeg helt forstår hvorfor......... Til Superb var det ikke noe å tenke på (bare det er stort nok i GB), hvordan det er for Kodiaq vet jeg ikke........

Anng. Orginalt minnekort så gjelder det alle biler med Amundsen navigasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Superb lll skrev:

Til Octavia var det visstnok viktig å ha et originalt Skoda minnekort, uten at jeg helt forstår hvorfor......... Til Superb var det ikke noe å tenke på (bare det er stort nok i GB), hvordan det er for Kodiaq vet jeg ikke........

Det gjelder biler med Amundsen navigasjon, har ingen ting å gjøre med om det er Octavia eller Superb. :) 

Ellers for oss med Amundsen så må vi laste ned kartverket og plassere det på minnekortet på pc'en. Deretter er det bare å sette minnekortet i minnekortleseren i bilen, og det er det. Men vi med Amundsen må dog da ha minnekortet i bilen hele tiden - det må kanskje ikke dere med Colombus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det gjelder biler med Amundsen navigasjon, har ingen ting å gjøre med om det er Octavia eller Superb. :) 

Ellers for oss med Amundsen så må vi laste ned kartverket og plassere det på minnekortet på pc'en. Deretter er det bare å sette minnekortet i minnekortleseren i bilen, og det er det. Men vi med Amundsen må dog da ha minnekortet i bilen hele tiden - det må kanskje ikke dere med Colombus? 

Med Columbus så blir hele kartverket overført til intern harddisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius skrev:

Anng. Orginalt minnekort så gjelder det alle biler med Amundsen navigasjon. 

Som sagt, det var selgeren som fortalte meg dette med originalt minnekort, og at det kun var Octavia det gjaldt, og han viste meg også at det stod i noen papirer han hadde. Tar det jo for «god fisk» når det kommer fra noen jeg mener burde sitte med den beste kunnskapen, men selv «den beste» kan jo ta feil ser det ut til..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Som sagt, det var selgeren som fortalte meg dette med originalt minnekort, og at det kun var Octavia det gjaldt, og han viste meg også at det stod i noen papirer han hadde. Tar det jo for «god fisk» når det kommer fra noen jeg mener burde sitte med den beste kunnskapen, men selv «den beste» kan jo ta feil ser det ut til..........

Beklager.. Fikk ikke med meg at selger så dette anng. Octavia. Men der tar han nok feil :) Men, alle Octavia med Amundsen er avhengig av orginalt minnekort ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lyktes ikke med oppdateringa. Er det noe som ser hva jeg gjør feil. jeg lasta ned en fil fra portalen. Den het HIGH12 fomatet zip.temp. Ca 25 GB. Så pakka jeg den ut og overførte  de to utpakka mappene til et minnekort., dvs Mib1 og Mib2 . Minnekortet inneholdt ikke mer en  dette.  Så inn i sloten for minnekort, trykke på navigasjon og versjon. Så begynte Columbus å lete, men ga beskjed om at den ikke fant data.  Er det kanskje selve Zip.fila som skal inn på kortet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tobor skrev:

Jeg lyktes ikke med oppdateringa. Er det noe som ser hva jeg gjør feil. jeg lasta ned en fil fra portalen. Den het HIGH12 fomatet zip.temp. Ca 25 GB. Så pakka jeg den ut og overførte  de to utpakka mappene til et minnekort., dvs Mib1 og Mib2 . Minnekortet inneholdt ikke mer en  dette.  Så inn i sloten for minnekort, trykke på navigasjon og versjon. Så begynte Columbus å lete, men ga beskjed om at den ikke fant data.  Er det kanskje selve Zip.fila som skal inn på kortet? 

Hei,

Du skal også ha en fil som heter metainfo2.txt i roten, sammen med mib1 og mib2. Det er denne filen som navigasjonsenheten din får alt av informasjon fra. Og .zip fila skal ha endelsen .zip når den er ferdig lastet ned, om den heter .zip.temp er den ikke ferdig med å laste ned enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har jeg misfortått eller har jeg forstått rett? Jeg har en Kodiaq med Amundsen navigasjon. I Amundsen må det orginale SD- kortet stå i til enhver tid har jeg forstått, men dette undrer jeg på. Må man ta ut det orginale SD-kortet, slette all gammel data og legge inn den nye kartoppdatringen på det orginale kortet? Synes det er litt skummelt tilfelle det ikke går som det skal. Hadde håpet at det var mulig å legge inn oppdateringen på et annet SD-kort for så å installere derfra.

Stemmer det at ny kartoppdatering for Amundsen må installeres på det orginale SD-kortet?

Endret av Tryggvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tryggvis skrev:

Har jeg misfortått eller har jeg forstått rett? Jeg har en Kodiaq med Amundsen navigasjon. I Amundsen må det orginale SD- kortet stå i til enhver tid har jeg forstått, men dette undrer jeg på. Må man ta ut det orginale SD-kortet, slette all gammel data og legge inn den nye kartoppdatringen på det orginale kortet? Synes det er litt skummelt tilfelle det ikke går som det skal. Hadde håpet at det var mulig å legge inn oppdateringen på et annet SD-kort for så å installere derfra.

Stemmer det at ny kartoppdatering for Amundsen må installeres på det orginale SD-kortet?

Slik jeg har forstått det så er det slik. Men det kan en jo gjøre på en annen måte om en synes dette virker «skummelt», ta en tur til forhandleren og kjøp et ekstra originalt SD-minnekort. Da har en det opprinnelige kartverket i behold om noe skulle skje når en laster ned oppdaterte kartfiler, så er det bare å løse ut det som sitter i bilen og sette inn det nye med oppdatert kartverk. Sier ikke at dette er den beste eller smarteste måten å gjøre dette på, men da har en i hvert fall fremdeles et kartverk som fungerer om det oppdaterte kartverket skulle feile....... :) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei. Jeg har en 2018 Octavia Scout fra oktober og har nå lastet ned oppgraderingen til Navi fra Skoda sin update portal. Formaterer SD brikken i formatet Skoda har oppgitt med Fat32 og 4096 bytes. Filene er pakket ut med nedlasteren fra update portalen og med to andre Zip utgaver. Jeg har prøvd med to forskjellige merker av SD kort. Uansett hva jeg prøver, så vil ikke bilen lese innholdet på brikken, den bare står og søker etter oppdatering. Den ser SD kortet, men finner tydeligvis ikke oppstartsfilen for oppgraderingen. Noen som har fått til dette med filene fra skoda update portalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest flere ganger at Octavia må ha et originalt SD-kort for å ta i mot oppdateringene av kartverket.

Forhør deg litt med merkeforhandleren din, til Amundsen Navi så trenger du i hvert fall det etter hva jeg har lest både her på forumet og andre steder,jeg  er litt usikker på om det også gjelder Columbus Navi........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Stardustsilver skrev:

Hei. Jeg har en 2018 Octavia Scout fra oktober og har nå lastet ned oppgraderingen til Navi fra Skoda sin update portal. Formaterer SD brikken i formatet Skoda har oppgitt med Fat32 og 4096 bytes. Filene er pakket ut med nedlasteren fra update portalen og med to andre Zip utgaver. Jeg har prøvd med to forskjellige merker av SD kort. Uansett hva jeg prøver, så vil ikke bilen lese innholdet på brikken, den bare står og søker etter oppdatering. Den ser SD kortet, men finner tydeligvis ikke oppstartsfilen for oppgraderingen. Noen som har fått til dette med filene fra skoda update portalen?

Bruker du en SD-brikke fra Skoda? Det må benyttes en Skoda SD-brikke for at dette skal fungere. Du må enten formatere SD-brikken fra Skoda som du allerede har og legge inn ny kartoppdatering på denne, eller kjøpe en ny Skoda-SD-brikke og du legger inn oppdateringen på denne. Jeg holdt på med samme sak for litt siden. Jeg syntes det var skummelt å formatere eksisterende brikke, men dette fungerte smertefritt for min del.

Akkurat nå, Tryggvis skrev:

Bruker du en SD-brikke fra Skoda? Det må benyttes en Skoda SD-brikke for at dette skal fungere. Du må enten formatere SD-brikken fra Skoda som du allerede har og legge inn ny kartoppdatering på denne, eller kjøpe en ny Skoda-SD-brikke og du legger inn oppdateringen på denne. Jeg holdt på med samme sak for litt siden. Jeg syntes det var skummelt å formatere eksisterende brikke, men dette fungerte smertefritt for min del.

For min del var dette på Amundsen Navi. Tror ikke det er samme prosedye på Colombus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tryggvis skrev:

Bruker du en SD-brikke fra Skoda? Det må benyttes en Skoda SD-brikke for at dette skal fungere. Du må enten formatere SD-brikken fra Skoda som du allerede har og legge inn ny kartoppdatering på denne, eller kjøpe en ny Skoda-SD-brikke og du legger inn oppdateringen på denne. Jeg holdt på med samme sak for litt siden. Jeg syntes det var skummelt å formatere eksisterende brikke, men dette fungerte smertefritt for min del.

For min del var dette på Amundsen Navi. Tror ikke det er samme prosedye på Colombus.

Forhandler hadde testet med en Sandisk 32 GB brikke, og jeg kjøpte samme type som anbefalt fra de. Men får det ikke til å fungere. Man kan vel ikke ta Skoda original brikken ut, får da leser den vel ikke oppstarten av navigasjonen, og får da ingen mulighet til å velge oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må på et originalt Skoda SD-kort, ellers blir oppdateringen ikke lest av Infotainmentsystemet, dette gjelder som nevnt i hvert fall for Amundsen Navi. Om dette er kun for Octavia det gjelder er jeg ikke sikker på, men dette fortalte også merkeforhandleren min meg at var meget viktig for Amundsen (og Octavia) når jeg skulle oppdatere Columbus Navi i fjor på min Superb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...