Gå til innhold
aagehh

Superb 190 4x4 L&K 2018 - Hvordan er den på vinterføre


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vurderer å anskaffe meg en  Superb 190 4x4 L&K 2018 fordi min nåværende bil ikke er den beste på vinterføre.  Er det noen som har erfaring fra krevende vinterveier med lange bakker og knappe svinger som kan fortelle hvordan de opplever Superb i en slik setting?  

 

 

 

Skrevet

Her på Østlandet hsr vi vinterføre så det holder, og Superb 190 DSG 4x4 tar seg frem som bare det! Bratte bakker med mye snø er ingen utfordring :) dette høres ut som reklame, men er kjempefornøyd med min

  • Lik 1
Skrevet

Jeg har kun (foreløpig) begrenset erfaring med dette 4x4 systemet, og klatret opp greit i går. Savner at det kobler seg inn tidligere egentlig.

Er et "bakke" system, ikke skikkelig 4x4, men hvis fremkommelighet er viktigst gjør det susen i de fleste situasjoner. Vet at i dette forumet er mange uenige med meg, men etter 6 vintre med Quattro (ekte) og Symmetrical Drive er Haldex litt vel slapt

Skrevet

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Skrevet
6 timer siden, joergenbf skrev:

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Slå av diverse elektronikk og sette DSG kassa i sport, så kan man ha det mye gøy... synd man ikke får slått esp 100% av, men det er ikke mye den blander seg inn hvis du skår av så mye du kan (holdes esp Off inne i 4-5 sekunder). Så 4x4 er både ekstremt praktisk og gøy på engang :) 

  • Lik 1
Skrevet

Ja, bare å lese delen om A4 Quattro, hehe

Erter litt nå, den er selvfølgelig altfor liten sammenlignet med Superb

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Kjøpte ny Superb L&K 2,0TDI 190hk 4x4 i høst og har kjørt den i snørike Tromsø i vinter. Liker 4WD-systemet svært godt og synes den tar seg meget godt frem, til og med når det er svært glatt i vår bratte oppkjørsel. Akselererer også raskt og effektivt når du tar løs på glatte sideveger og prøver å komme inn i luka i køen på hovedveien :-) 

Den eneste bekymringen min er litt lav bakkeklaring (adaptiv fjæring = 1 cm lavere enn standard), dette tror jeg kan gjøre den litt sårbar for store isklumper, hard snø i oppkjørselen etter at brøytetraktoren har kjørt forbi med sitt skjær, dype spor osv. Men når man er klar over dette og tar sine forholdsregler går det helst godt :-) 

Du kan jo eventuelt vurdere "bad road"-understell, det har +2 cm bakkeklaring i forhold til standard samt noe stivere fjæring og visstnok noe ekstra beskyttelse under. 3 cm ekstra (sammenlignet med adaptivt) kan bety en del når det er mye løs snø, kjøre over kanter eller i dype spor. Naboen din har kanskje lavere bil og har dermed brøyta for deg :-) Dessverre tror jeg ikke du kan ha både adaptivt- og "bad road"-understell samtidig, og L&K leveres kun med adaptivt om jeg ikke husker feil. På den andre siden liker jeg L&K-utgaven sykt godt på alle andre tenkelige vis, så det er ikke lett å gi klare råd.

Skrevet

Ja, jeg er en av få som valgte "bad road", er veldig glad for det

Kan ikke kombineres, men har ikke funnet noe negativt med dette på min Octavia etter  35.000 km

Skrevet

Er meget fornøyd med 4x4 på vinterføre. hvor jeg tidligere ble stående igjen å spinne skyter superben min ifra nærmest litt skremmende :)

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er veldig godt fornøyd med fremkommeligheten. Har Continental piggfrie dekk. 

Har tidligere vært vant til å kjøre tohjulstrekk med pigger. 

Der jeg før var avhengig av pigger og tilløpsfart for å komme opp, kan jeg nå foreta bakkestart og komme meg opp uten problem. Antar dette er tilsvarende for de fleste firehjulstrekte biler, men jeg er altså veldig godt fornøyd med 4x4-løsningen. 

Her om dagen kunne jeg se 3-4 tohjulstrekte biler som måtte snu på veien opp et par bratte bakker som går rett inn i et par hårnålssvinger. Jeg kunne uten problem ta meg opp bakkene og svingene til tross for isete underlag og 10-15 cm med nysnø oppå og til tross for at jeg måtte bakkestarte pga. de andre bilene. Så i dette tilfellet kom en lusen Skoda seg opp der Audi, BMW og Volvo ikke hadde sjans!

Jeg opplever også at kjørekomforten er svært bra på vinterføre. Har et par ganger i lav fart opplevd å få sleng på bilen og et par ganger kraftig understyring men det skyldes nok en kombinasjon av stålis med vann oppå/piggfrie dekk og mangel på førerferdigheter.

Ellers så tar det litt tid å bli vant til stopplengden med kombinasjonen av en stor tung bil og piggfrie dekk når jeg kjører nedover de tidligere nevnte bakkene når det er glatt. Igjen, det tror jeg er mer dekkene enn bilen som gir stopplengden. Jeg prøver å kjøre slik at dekkene ikke slipper i stor hastighet på glatten, for jeg har en mistanke om at dersom det først slipper, vil ikke elektronikken eller jeg ha særlig mulighet til å rette opp bilen - men igjen, der er vel en generell problemstilling ved biler med 4x4. 

  • Lik 1
Skrevet

Med 4x4 merker en ikke at det er glatt før man trår på bremsa ;)  Våt is og piggfritt er vel det ene føret der piggfritt ikke duger. 

Skrevet

En tung bil glir ikke fullt så fort som en lett bil, men når det først glipper

Vi har nå tredje bil med 4x4, tidligere med bedre systemer, men Haldexen funker greit. Det mange ikke er klar over er at fremkommeligheten er 4 ganger så god, ikke dobbelt

  • 1 år senere...
Skrevet
På 23.11.2017 den 6.43, PaulusA skrev:

med Quattro (ekte)

Hva er "ekte" quattro?

 

(Legg merke til liten q😉

Skrevet (endret)
5 timer siden, BGB skrev:

Hva er "ekte" quattro?

 

(Legg merke til liten q😉

Ekte Quattro er i dag samme Haldex som i VW og Skoda 😆

Det skal sies at siden Haldex systemet er elektronisk, kan biler med samme type firehjulstrekk (Haldex) oppføre seg forskjellig pga innstillingene som er gjort. Dvs biler kan virke mer sportslige osv enn andre selv om de bygger på samme system.

 Samme systemer bare forskjellig navn; VW = 4motion men Audi = Quattro

Endret av Tryggvis
Skrevet

@Tryggvis

Jeg har vært Audi autist siden jeg var 10 år og spurte som en spøk.

Poenget mitt er at quattro (ALLTID med liten q) bare er et merkenavn, ikke et system. Det dog herremannen siktet til var nok til den mekaniske diffen som kalles Torsen. 

MLB bruker i dag fortsatt Torsen og MQB bruker Haldex, MLB-EVO (feks Q7) bruker BorgWarner. 

Skrevet

Skjønte det var spøk, men når vi først er i gang med Haldex vs quattro. Er f. eks. quattro-systemet i en ny Audi A6 antatt å være et bedre system enn i en ny Superb , eller er dette i prinsippet samme system med ulike navn?

Skrevet

Igjen, Haldex er et system, quattro er bare et navn.

A6 (og alle Audier med rettstilt motor bortsett fra Q7) bruker Torsen med 40/60 bias. Haldex-5 har elektriske clutcher som er 90/10 under normale omstendigheter men kan distribuere max 50/50. 

Hva som er best er subjektivt, begge systemene har sine positive og negative sider. 

Siste generasjon Haldex synes jeg er knallbra. Men en mekanisk Torsen diff som gir permanent firehjulsdrift vil være hakket bedre på fremkommelighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...