Gå til innhold
Vandreren

Kjettinger til Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har bratte bakker opp til hytta. Det går fint oppover men nedover, når det av og til er speilblank is, er det bare kjettinger som gjelder (eller vente på strøbilen).

Problemet med Kodiaq og en del andre biler (SUVer spesielt) er at det svært liten klaring mellom fjærben foran og innside dekk. Dermed går det ikke med vanlige hurtigkjetting av type Biltema o.l.  Selv har jeg et par av disse men lurer på om det er noen her som benytter andre varianter?

  • 4 uker senere...
Skrevet

Hei

Autosock er så der har jeg hørt. 

Selger og deleverksted mente det ikke skulle være noe problem med skikkelig stram kjetting, men er jo ikke gitt at de har peiling på hva de prater om. 

Skrevet

Hei

Har nettopp byttet en Outlander med Kodiaq og har planer om å investere i Thule sin variant med bakgrunn i gode erfaringer. 

Svært enkelt og sette på og ta av.

Effektive nok til både snø og is.

Brukt foran på vei opp til hytta og bak på vei ned ved heftig is.

Husker desverre ikke mod betegnelse, men kjøpt hos bilextra på nett for drøye 2000,-

 

20171029_102745.jpg

Skrevet

Jeg ser du skriver at du bruker dem bak når du skal ned bakker med is.
I instruksjonsboka til Kodiaq står det at kjettinger skal brukes foran.  Vil du allikevel bruke dem bak ved glatt nedoverbakke ? Er det for å unngå at bakenden sklir ut når du bremser?

Skrevet
6 timer siden, Vandreren skrev:

Og derfor er det fornuftig med kjettinger bak?

Eh, nei

Kun på traktor, men selv der brukes det ofte foran med hell (har det selv)

Skrevet
På 3.1.2018 den 23.46, Vandreren skrev:

Jeg ser du skriver at du bruker dem bak når du skal ned bakker med is.
I instruksjonsboka til Kodiaq står det at kjettinger skal brukes foran.  Vil du allikevel bruke dem bak ved glatt nedoverbakke ? Er det for å unngå at bakenden sklir ut når du bremser?

Ja det er min personlige erfaring i svært bratte bakker. Har ikke forsøkt i kombinasjon med nedover programmet noen biler. 

Skrevet

Logikken bak det er vel å unngå å snurre på glatta. Det er ikke helt bak mål, men det ideelle er vel å ha kjetting på alle 4 hjul.

Skrevet

 Kjetting på samtlige 4 hjul er selvfølgelig det beste, uten tvil.

Når jeg tok lappen i klassene CEDE (for en del år siden nå riktignok), så skulle det minst være 3 kjettinger. En på hvert bakhjul og en styrekjetting fremme, men da må en jo også legge til at der er drivhjula bak.

Skulle jeg ha hatt kjetting på min fwd Superb, så hadde det blitt en på hvert forhjul, og minimum på det ene bakhjulet for å unngå at bakdelen på bilen sklir ukontrollert ut. For styring skjer med fremhjula, bremsene tar først tak foran og har i tillegg større bremseeffekt der. Om jeg hadde hatt en bil med 4x4 og skulle ha satt på kjetting, så hadde jeg fremdeles gjort det på samme måten, en på hvert hjul fremme og minimum det ene bakhjulet.

Men kjettinger blir vel gjerne solgt i sett på 2 eller 4 kjettinger vil jeg tro.....? Så for min del hadde det vært enkelt, kjetting på samtlige hjul.

Om det er for trangt med kjettinger (hvilket en dekkforhandler sikkert vet det meste om), så kan det muligens løses med spacere (innenfor de lovlige grensene selvfølgelig) for å få litt bedre avstand mellom hjulet og fjørbeinet.......? Men her burde jo både bilforhandler og ikke minst en dekkforhandler kunne komme med en løsning som fungerer optimalt.

Skrevet

Copy that 

For maskiner på vei er kravet tre kjettinger, som du sier, det morsomme er at det er lite gjennomførbart i praksis.

Hvis man har god kjetting på forhjulene og forhjulstrekk ser jeg ikke for meg at bakenden sklir ut, og da har du i tillegg styring, fordi skal bakenden gli forutsetter det at også forhjulene glir først. På min traktor har jeg nå kjetting foran, savner bak grunnet fres, men for stopp i bakke har det foreløpig ikke innebåret noen problemer. Har kun opplevd mindre problemer med utskliing av bakende ved spinning på bakhjul.

Skrevet

Akkurat det med fremhjulstrekk og kjetting eller ikke på bakhjula skal jeg veldig langt på vei være enig med deg i @PaulusA :)  Det må nesten være helt spesielle forhold/underlag og/eller nedoverbakke med relativt skarpe svinger (kanskje også feildoserte svinger) i tillegg om bakparten skulle skli ut, så der kan en langt på vei diskutere behovet for kjetting på bakhjula.

Når det gjelder de tyngre kjøretøyene så er det faktisk ikke alltid at kjettinger hjelper heller om de ikke blir montert riktig, med det så mener jeg at om de blir montert på de ytterste hjulene bak (tenker da på tvillinghjul) og en kjører på veier med dype hjulspor og/eller en topp i midten, så får faktisk ikke kjettingen kontakt med veibanen. Der snakker jeg om veier det ikke er så mye trafikk på, slik som gårdsveier og/eller i hyttestrøk. Vi kjører en del på slike veier i mitt yrke, og vi har flere ganger måttet flytte kjettingene til det innerste hjulparet (og det er lettere sagt enn gjort). Men vi har heldigvis både støttebein og en kran som gjør at vi klarer å heve hjula fra bakken/veibanen (såfremt det er relativt flatt selvfølgelig, ellers så er det jo å be om en «katastrofe»).

Akkurat traktor har jeg ikke noen spesiell erfaring med, det nærmeste jeg kommer der er Unimog. Men der monterer vi konsekvent kjetting på alle 4 hjula uansett når vi skal utenfor veien, om det er i terrenget sommer som vinter så er det alltid enklere å være godt forberedt med denne typen kjøretøy, for om Unimogen setter seg fast, så har vi litt å slite med for å si det litt forsiktig.......... ;) 

Skrevet

Hehe, har 2 ganger fått hjelp av skogsmaskin/lastbærer til å dra løs Unimogen vår ute i terrenget/bushen, men t.o.m. den fikk litt å «bryne» seg på da ;)  
Men tanks er jo bra til flere ting da, for blir det for ille så har de jo en blink og vi blir kvitt et stort problem, hehe ;):D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...