Gå til innhold
Vandreren

Kjettinger til Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har bratte bakker opp til hytta. Det går fint oppover men nedover, når det av og til er speilblank is, er det bare kjettinger som gjelder (eller vente på strøbilen).

Problemet med Kodiaq og en del andre biler (SUVer spesielt) er at det svært liten klaring mellom fjærben foran og innside dekk. Dermed går det ikke med vanlige hurtigkjetting av type Biltema o.l.  Selv har jeg et par av disse men lurer på om det er noen her som benytter andre varianter?

  • 4 uker senere...
Skrevet

Hei

Autosock er så der har jeg hørt. 

Selger og deleverksted mente det ikke skulle være noe problem med skikkelig stram kjetting, men er jo ikke gitt at de har peiling på hva de prater om. 

Skrevet

Hei

Har nettopp byttet en Outlander med Kodiaq og har planer om å investere i Thule sin variant med bakgrunn i gode erfaringer. 

Svært enkelt og sette på og ta av.

Effektive nok til både snø og is.

Brukt foran på vei opp til hytta og bak på vei ned ved heftig is.

Husker desverre ikke mod betegnelse, men kjøpt hos bilextra på nett for drøye 2000,-

 

20171029_102745.jpg

Skrevet

Jeg ser du skriver at du bruker dem bak når du skal ned bakker med is.
I instruksjonsboka til Kodiaq står det at kjettinger skal brukes foran.  Vil du allikevel bruke dem bak ved glatt nedoverbakke ? Er det for å unngå at bakenden sklir ut når du bremser?

Skrevet
6 timer siden, Vandreren skrev:

Og derfor er det fornuftig med kjettinger bak?

Eh, nei

Kun på traktor, men selv der brukes det ofte foran med hell (har det selv)

Skrevet
På 3.1.2018 den 23.46, Vandreren skrev:

Jeg ser du skriver at du bruker dem bak når du skal ned bakker med is.
I instruksjonsboka til Kodiaq står det at kjettinger skal brukes foran.  Vil du allikevel bruke dem bak ved glatt nedoverbakke ? Er det for å unngå at bakenden sklir ut når du bremser?

Ja det er min personlige erfaring i svært bratte bakker. Har ikke forsøkt i kombinasjon med nedover programmet noen biler. 

Skrevet

Logikken bak det er vel å unngå å snurre på glatta. Det er ikke helt bak mål, men det ideelle er vel å ha kjetting på alle 4 hjul.

Skrevet

 Kjetting på samtlige 4 hjul er selvfølgelig det beste, uten tvil.

Når jeg tok lappen i klassene CEDE (for en del år siden nå riktignok), så skulle det minst være 3 kjettinger. En på hvert bakhjul og en styrekjetting fremme, men da må en jo også legge til at der er drivhjula bak.

Skulle jeg ha hatt kjetting på min fwd Superb, så hadde det blitt en på hvert forhjul, og minimum på det ene bakhjulet for å unngå at bakdelen på bilen sklir ukontrollert ut. For styring skjer med fremhjula, bremsene tar først tak foran og har i tillegg større bremseeffekt der. Om jeg hadde hatt en bil med 4x4 og skulle ha satt på kjetting, så hadde jeg fremdeles gjort det på samme måten, en på hvert hjul fremme og minimum det ene bakhjulet.

Men kjettinger blir vel gjerne solgt i sett på 2 eller 4 kjettinger vil jeg tro.....? Så for min del hadde det vært enkelt, kjetting på samtlige hjul.

Om det er for trangt med kjettinger (hvilket en dekkforhandler sikkert vet det meste om), så kan det muligens løses med spacere (innenfor de lovlige grensene selvfølgelig) for å få litt bedre avstand mellom hjulet og fjørbeinet.......? Men her burde jo både bilforhandler og ikke minst en dekkforhandler kunne komme med en løsning som fungerer optimalt.

Skrevet

Copy that 

For maskiner på vei er kravet tre kjettinger, som du sier, det morsomme er at det er lite gjennomførbart i praksis.

Hvis man har god kjetting på forhjulene og forhjulstrekk ser jeg ikke for meg at bakenden sklir ut, og da har du i tillegg styring, fordi skal bakenden gli forutsetter det at også forhjulene glir først. På min traktor har jeg nå kjetting foran, savner bak grunnet fres, men for stopp i bakke har det foreløpig ikke innebåret noen problemer. Har kun opplevd mindre problemer med utskliing av bakende ved spinning på bakhjul.

Skrevet

Akkurat det med fremhjulstrekk og kjetting eller ikke på bakhjula skal jeg veldig langt på vei være enig med deg i @PaulusA :)  Det må nesten være helt spesielle forhold/underlag og/eller nedoverbakke med relativt skarpe svinger (kanskje også feildoserte svinger) i tillegg om bakparten skulle skli ut, så der kan en langt på vei diskutere behovet for kjetting på bakhjula.

Når det gjelder de tyngre kjøretøyene så er det faktisk ikke alltid at kjettinger hjelper heller om de ikke blir montert riktig, med det så mener jeg at om de blir montert på de ytterste hjulene bak (tenker da på tvillinghjul) og en kjører på veier med dype hjulspor og/eller en topp i midten, så får faktisk ikke kjettingen kontakt med veibanen. Der snakker jeg om veier det ikke er så mye trafikk på, slik som gårdsveier og/eller i hyttestrøk. Vi kjører en del på slike veier i mitt yrke, og vi har flere ganger måttet flytte kjettingene til det innerste hjulparet (og det er lettere sagt enn gjort). Men vi har heldigvis både støttebein og en kran som gjør at vi klarer å heve hjula fra bakken/veibanen (såfremt det er relativt flatt selvfølgelig, ellers så er det jo å be om en «katastrofe»).

Akkurat traktor har jeg ikke noen spesiell erfaring med, det nærmeste jeg kommer der er Unimog. Men der monterer vi konsekvent kjetting på alle 4 hjula uansett når vi skal utenfor veien, om det er i terrenget sommer som vinter så er det alltid enklere å være godt forberedt med denne typen kjøretøy, for om Unimogen setter seg fast, så har vi litt å slite med for å si det litt forsiktig.......... ;) 

Skrevet

Hehe, har 2 ganger fått hjelp av skogsmaskin/lastbærer til å dra løs Unimogen vår ute i terrenget/bushen, men t.o.m. den fikk litt å «bryne» seg på da ;)  
Men tanks er jo bra til flere ting da, for blir det for ille så har de jo en blink og vi blir kvitt et stort problem, hehe ;):D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...