Gå til innhold
Smiiithn

Chip 2017 Octavia Scout


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har akkorat kjøpt min første Skoda (har hatt endel andre biler fra konsernet) har somsagt akkorat kjøp en 2017 Scout med DSG å 4x4, dette er 184hk utgaven og jeg vurderer chip til denne, fortrinnsvis fra tuningservice, så det jeg lurer på e om noen har noe negativt og fortelle i forbindelse med dette? Husker iallefall fra tidligere at mange med DSG fikk problemer etter chipping men ser også at dem henter ut rimelig mye hk av 2literen så tenker litt på holdbarheten? 

 

Håper på svar fra dere som har mere innsikt en meg :)

Skrevet

Om ikke jeg tar helt feil så tåler vel den DSG kassa i din bil i hvert fall 400nm, så holder du deg til det så går det nok bra. Mener du har den samme kassa som sitter i Superb (DSG 6), og den motoren har jo 190hk/400nm. Det blir jo ikke så mye mer så lenge din bil allerede har 184hk/380nm, men det er mulig de kan begrense dreiemomentet til 400nm, og så øke hk.........?

Det er jo en del forskjellige DSG kasser i VAG konsernet, så det gjelder jo først og fremst og finne ut hvilken som sitter i din bil. Jeg mener det er DQ250 i din bil, men det er jeg ikke helt sikker på, så det må du undersøke nærmere først.

5a6a1039e75c2_Skjermbilde2018-01-25kl_18_11_46.png.a458087dc6c5f308e8655b4ac82eef09.png

Her har du enda flere muligheter

5a6a106d04d36_Skjermbilde2018-01-25kl_18_11_22.thumb.png.daaf2c3ea4ce1d33c8727ecdd2558b76.png

Er vel kanskje verre det som skjer med nybilgarantien din, for den gjelder ikke mer om du tuner/trimmer/chipper bilen din, så det må du jo selv vurdere om det vil være verdt det for din del..........?

Skrevet

Det var et veldig informativt svar, takk for det skal prøve og finne ut hvordan kasse det er på bilen, tuningservice oppgir steg 1 til 230hk 470nm og steg 2 til 240 og 485nm, ang det med nybilgarantien så er det vell det som bekymrer meg mest men når jeg sporte dem som driver med dette hvordan muligheten for og oppdages var så sa han at det var veldig liten kjangs da de måtte sende hjernen inn for og finne ut hvor mange gang noen hadde vært inne i systmene, (var visst lettere og bli oppdaget før?) og at de lagrer det originale programmet slik at de kan tilbakestille til originalt)  men om noen kan bekrefte/avkrefte dette hadde vært veldig fint.. :)

Skrevet

Bare husk at kanskje sitter det noen fra Møller og spionerer på deg her ?

Et kjent og klassisk problem er girkasse, differensialer og drivaksler

Personlig synes jeg det ikke er verdt å ta sjansen hvis man allerede nærmer seg grenseverdiene

 

Skrevet

Angående nybilgaranti og omprogrammering så er det visstnok bare noen tastetrykk verkstedet trenger å gjøre for å se om det er gjort noe med hjernen og diverse, så dette er visst enkelt å finne ut også den dag i dag. Jeg har lest litt om chip/tuning og de aller fleste sier dette. 

470 nm på noe som er oppgitt til 400 nm vil jeg si er å tøye strikken litt for mye også. Joda, den tåler nok noe mer enn 400 nm, men jeg ville hvertfall ikke testet ut med så mye over. :)

Jeg har sett litt på tuning til min bil også, da får jeg 20 nm mer enn det girkassa er oppsatt til å tåle, og det syntes jeg går greit. Noe over, men ikke veldig mye. Jeg har også bestemt meg for å vente til nybilgarantien er over om jeg skal tune bilen. Det vil være for dumt å gjøre noe så drastisk på en ny bil og miste alt som heter garanti har jeg funnet ut. 

Skrevet

Hehe, nå vet jeg ikke om navnet mitt vises noen plass så er vell relativt trygt akkorat det :P men ja har vært inne på de tingene om det egentlig er verdt det, bilen skal jo være en familie bil så 184hk går vell kansje bra nok? kan være jeg som har vært bortskjemt fra tidligere rett å slett da jeg har hatt diverse kjøretøy med relativt friske motorer - har faktisk ikke prøvd bilen enda da den kommer først imorgen :) 

1 minute ago, Core2Duo said:

Angående nybilgaranti og omprogrammering så er det visstnok bare noen tastetrykk verkstedet trenger å gjøre for å se om det er gjort noe med hjernen og diverse, så dette er visst enkelt å finne ut også den dag i dag. Jeg har lest litt om chip/tuning og de aller fleste sier dette. 

470 nm på noe som er oppgitt til 400 nm vil jeg si er å tøye strikken litt for mye også. Joda, den tåler nok noe mer enn 400 nm, men jeg ville hvertfall ikke testet ut med så mye over. :)

Jeg har sett litt på tuning til min bil også, da får jeg 20 nm mer enn det girkassa er oppsatt til å tåle, og det syntes jeg går greit. Noe over, men ikke veldig mye. Jeg har også bestemt meg for å vente til nybilgarantien er over om jeg skal tune bilen. Det vil være for dumt å gjøre noe så drastisk på en ny bil og miste alt som heter garanti har jeg funnet ut. 

Ok, for det var det jeg fikk beskjed om at det var tidligere at det var veldig enkelt og finne ut av, men at det var blitt annerledes av en eller annen grunn som gjorde at dem måtte sende hjernen til skoda selv om jeg syntes det hørtes litt rart ut.. Ja er vell kansje litt dumt og risikere garantien når det var en av hoved grunnene til at jeg gikk for en et år gammel bil.. :) 

Skrevet
7 minutes ago, Håvard said:

Om noe skulle ryke og det blir garantisak så vil de kunne se hvor mange ganger ecu har blitt flashet med ny programvare . Om dette ikke stemmer overens med det som ligger i servicehistorikk på bilen vil nok fort varsellampene begynne å blinke. 

Ellers så vil de fleste seriøse firma som leverer remap til bilen din legge inn momentbegrensing på de første gira for å skåne DSG kassen. Så det går stort sett helt fint

det kjører jo tusenvis av chiptuna biler rundt i norge, og de aller fleste opplever aldri noen problemer med dette. Men det er jo kjedelig hvis en først skulle havne i en kjip situasjon - garantisak/forsikring/avgifter o.l. :P 

 

 

Ok, men hvis det faktisk fortsatt er så lett og se, så tror jeg det bortfaller iallefall de neste 4årene hvor jeg enda har nybil garanti :) har hadd chip på flere biler tidligere, eneste bilen jeg var litt plaget med etterpå var en mercedes hvor den av og til plutselig hoppet i nødmodus under litt kraftig pådrag :)

  • Lik 1
Skrevet
2 hours ago, Håvard said:

Du får bare kjøre mye langturer, så trenger du ikke vente så lenge ;) 

Hehe ja det var det, regner faktisk ikke med bilen blir å gå mere en maks 10 000 i året :)

Skrevet
39 minutes ago, PaulusA said:

Bilen er sprekere enn du tror. Har selv 150 TDi med 7-trinn og den er det også bra trøkk i

Får satse på at du har rett, bilen kommer ikveld engang så får vell prøvd litt iløpet av helga!:) 

Skrevet

Hver langt har bilen din kjørt nå da @Smiiithn?

For den bruker gjerne noen tusen kilometer på å «løsne» skikkelig, jeg merket selv ganske stor forskjell etter ca 8 - 10.000 kjørte kilometer med min egen bil, forbruket gikk også litt ned.

Det meste vil være synlig over hva som er gjort med bilens programvare, så det ser de fort når bilen skal på service eller er inne for en garantisak/reparasjon elns.

7 timer siden, PaulusA skrev:

Bare husk at kanskje sitter det noen fra Møller og spionerer på deg her ?

Et kjent og klassisk problem er girkasse, differensialer og drivaksler

Personlig synes jeg det ikke er verdt å ta sjansen hvis man allerede nærmer seg grenseverdiene

 

Tja en vet vel nesten aldri hvem som jobber med hva i et forum, men jeg har i hvert fall ikke et bilrelatert yrke. Resten er jeg helt enig med deg i @PaulusA  :) 

Skrevet (endret)

Bilen er gått rett under 18 000km :) så burde vell være løsna, gleder meg litt til og prøve den, hadde jo faktisk en 2016 passat med 150hk og dsg (riktignok bare framhjulstrekker) når jeg jobbet i Polen, den gikk jo ganske greit så er det noe lignende burde det igrunn holde.. er vell mest det dær at mye vil ha mere osv. og etter jeg var med en venn av meg med passat med 240hk ble jeg litt sjokkert hva de faktisk henter utav de 2literne..

Endret av Smiiithn
Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Hver langt har bilen din kjørt nå da @Smiiithn?

For den bruker gjerne noen tusen kilometer på å «løsne» skikkelig, jeg merket selv ganske stor forskjell etter ca 8 - 10.000 kjørte kilometer med min egen bil, forbruket gikk også litt ned.

Det meste vil være synlig over hva som er gjort med bilens programvare, så det ser de fort når bilen skal på service eller er inne for en garantisak/reparasjon elns.

Tja en vet vel nesten aldri hvem som jobber med hva i et forum, men jeg har i hvert fall ikke et bilrelatert yrke. Resten er jeg helt enig med deg i @PaulusA  :) 

Hehe ?

@Smiiithn husk at momentet er viktigst, og med så lett bil er det plenty ?

Bilen er mye lettere enn Passat, og derfor overrasker den mange med hvor kjapp og sterk den er

"Koser" meg i vaskehall nå

Lykke til!

Skrevet

Er det noen her som vet om f.eks. en Octavia Scout 2,0/184hk TDi og vRS Octavia 2,0/184hk TDi kan være giret litt forskjellig?

Tenker jo litt på at så lenge Scout har et høyere understell og da muligens et litt annet bruksområde kanskje er giret litt lavere enn hva  en vRS er?

Det kunne jo i tilfelle ha vært en årsak til at Scout kanskje føles litt «tregere», som sagt det var kun et spørsmål fra min side.

 

Skrevet

Det skal vel være mulig å lese ut ifra brosjyren? Tviler på annet enn annen differensial grunnet større dekk på Scout

Skrevet

Da var bilen kommet og alt virker bra så langt, må si dsg er noe for seg selv :) ang motor har jeg ikke fått testet så mye enda men det kommer nok det å:)

Har et spørsmål til dere som virker som der har mye peiling , fjernkontroll til Webasto, skulle hatt en ekstra - vet dere hvordan det ligger ann prismessig?  :)

Skrevet
6 timer siden, Smiiithn skrev:

Da var bilen kommet og alt virker bra så langt, må si dsg er noe for seg selv :) ang motor har jeg ikke fått testet så mye enda men det kommer nok det å:)

Har et spørsmål til dere som virker som der har mye peiling , fjernkontroll til Webasto, skulle hatt en ekstra - vet dere hvordan det ligger ann prismessig?  :)

Usikker å hva Møller skal ha.. men.. hørt det koster endel. Får på eBay til en hundrelapp eller 2.. og simpelt å programmere selv :)

Skrevet
13 timer siden, Smiiithn skrev:

Da var bilen kommet og alt virker bra så langt, må si dsg er noe for seg selv :) ang motor har jeg ikke fått testet så mye enda men det kommer nok det å:)

Har et spørsmål til dere som virker som der har mye peiling , fjernkontroll til Webasto, skulle hatt en ekstra - vet dere hvordan det ligger ann prismessig?  :)

Ca 3500,- betalte jeg.

Skrevet
13 minutter siden, CitizenX skrev:

Ca 3500,- betalte jeg.

Atte?? 3500,- for ekstra fjernkontroll hos Møller????

Skrevet

Hos den lokale Skodaforhandleren.. hadde mista den originale fjernkontrollen, kjøpt ettpar på ebay som ikke lot seg programmere pga feil produktnr i forhold til min modell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...