Gå til innhold
Smiiithn

Chip 2017 Octavia Scout


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har akkorat kjøpt min første Skoda (har hatt endel andre biler fra konsernet) har somsagt akkorat kjøp en 2017 Scout med DSG å 4x4, dette er 184hk utgaven og jeg vurderer chip til denne, fortrinnsvis fra tuningservice, så det jeg lurer på e om noen har noe negativt og fortelle i forbindelse med dette? Husker iallefall fra tidligere at mange med DSG fikk problemer etter chipping men ser også at dem henter ut rimelig mye hk av 2literen så tenker litt på holdbarheten? 

 

Håper på svar fra dere som har mere innsikt en meg :)

Skrevet

Om ikke jeg tar helt feil så tåler vel den DSG kassa i din bil i hvert fall 400nm, så holder du deg til det så går det nok bra. Mener du har den samme kassa som sitter i Superb (DSG 6), og den motoren har jo 190hk/400nm. Det blir jo ikke så mye mer så lenge din bil allerede har 184hk/380nm, men det er mulig de kan begrense dreiemomentet til 400nm, og så øke hk.........?

Det er jo en del forskjellige DSG kasser i VAG konsernet, så det gjelder jo først og fremst og finne ut hvilken som sitter i din bil. Jeg mener det er DQ250 i din bil, men det er jeg ikke helt sikker på, så det må du undersøke nærmere først.

5a6a1039e75c2_Skjermbilde2018-01-25kl_18_11_46.png.a458087dc6c5f308e8655b4ac82eef09.png

Her har du enda flere muligheter

5a6a106d04d36_Skjermbilde2018-01-25kl_18_11_22.thumb.png.daaf2c3ea4ce1d33c8727ecdd2558b76.png

Er vel kanskje verre det som skjer med nybilgarantien din, for den gjelder ikke mer om du tuner/trimmer/chipper bilen din, så det må du jo selv vurdere om det vil være verdt det for din del..........?

Skrevet

Det var et veldig informativt svar, takk for det skal prøve og finne ut hvordan kasse det er på bilen, tuningservice oppgir steg 1 til 230hk 470nm og steg 2 til 240 og 485nm, ang det med nybilgarantien så er det vell det som bekymrer meg mest men når jeg sporte dem som driver med dette hvordan muligheten for og oppdages var så sa han at det var veldig liten kjangs da de måtte sende hjernen inn for og finne ut hvor mange gang noen hadde vært inne i systmene, (var visst lettere og bli oppdaget før?) og at de lagrer det originale programmet slik at de kan tilbakestille til originalt)  men om noen kan bekrefte/avkrefte dette hadde vært veldig fint.. :)

Skrevet

Bare husk at kanskje sitter det noen fra Møller og spionerer på deg her ?

Et kjent og klassisk problem er girkasse, differensialer og drivaksler

Personlig synes jeg det ikke er verdt å ta sjansen hvis man allerede nærmer seg grenseverdiene

 

Skrevet

Angående nybilgaranti og omprogrammering så er det visstnok bare noen tastetrykk verkstedet trenger å gjøre for å se om det er gjort noe med hjernen og diverse, så dette er visst enkelt å finne ut også den dag i dag. Jeg har lest litt om chip/tuning og de aller fleste sier dette. 

470 nm på noe som er oppgitt til 400 nm vil jeg si er å tøye strikken litt for mye også. Joda, den tåler nok noe mer enn 400 nm, men jeg ville hvertfall ikke testet ut med så mye over. :)

Jeg har sett litt på tuning til min bil også, da får jeg 20 nm mer enn det girkassa er oppsatt til å tåle, og det syntes jeg går greit. Noe over, men ikke veldig mye. Jeg har også bestemt meg for å vente til nybilgarantien er over om jeg skal tune bilen. Det vil være for dumt å gjøre noe så drastisk på en ny bil og miste alt som heter garanti har jeg funnet ut. 

Skrevet

Hehe, nå vet jeg ikke om navnet mitt vises noen plass så er vell relativt trygt akkorat det :P men ja har vært inne på de tingene om det egentlig er verdt det, bilen skal jo være en familie bil så 184hk går vell kansje bra nok? kan være jeg som har vært bortskjemt fra tidligere rett å slett da jeg har hatt diverse kjøretøy med relativt friske motorer - har faktisk ikke prøvd bilen enda da den kommer først imorgen :) 

1 minute ago, Core2Duo said:

Angående nybilgaranti og omprogrammering så er det visstnok bare noen tastetrykk verkstedet trenger å gjøre for å se om det er gjort noe med hjernen og diverse, så dette er visst enkelt å finne ut også den dag i dag. Jeg har lest litt om chip/tuning og de aller fleste sier dette. 

470 nm på noe som er oppgitt til 400 nm vil jeg si er å tøye strikken litt for mye også. Joda, den tåler nok noe mer enn 400 nm, men jeg ville hvertfall ikke testet ut med så mye over. :)

Jeg har sett litt på tuning til min bil også, da får jeg 20 nm mer enn det girkassa er oppsatt til å tåle, og det syntes jeg går greit. Noe over, men ikke veldig mye. Jeg har også bestemt meg for å vente til nybilgarantien er over om jeg skal tune bilen. Det vil være for dumt å gjøre noe så drastisk på en ny bil og miste alt som heter garanti har jeg funnet ut. 

Ok, for det var det jeg fikk beskjed om at det var tidligere at det var veldig enkelt og finne ut av, men at det var blitt annerledes av en eller annen grunn som gjorde at dem måtte sende hjernen til skoda selv om jeg syntes det hørtes litt rart ut.. Ja er vell kansje litt dumt og risikere garantien når det var en av hoved grunnene til at jeg gikk for en et år gammel bil.. :) 

Skrevet
7 minutes ago, Håvard said:

Om noe skulle ryke og det blir garantisak så vil de kunne se hvor mange ganger ecu har blitt flashet med ny programvare . Om dette ikke stemmer overens med det som ligger i servicehistorikk på bilen vil nok fort varsellampene begynne å blinke. 

Ellers så vil de fleste seriøse firma som leverer remap til bilen din legge inn momentbegrensing på de første gira for å skåne DSG kassen. Så det går stort sett helt fint

det kjører jo tusenvis av chiptuna biler rundt i norge, og de aller fleste opplever aldri noen problemer med dette. Men det er jo kjedelig hvis en først skulle havne i en kjip situasjon - garantisak/forsikring/avgifter o.l. :P 

 

 

Ok, men hvis det faktisk fortsatt er så lett og se, så tror jeg det bortfaller iallefall de neste 4årene hvor jeg enda har nybil garanti :) har hadd chip på flere biler tidligere, eneste bilen jeg var litt plaget med etterpå var en mercedes hvor den av og til plutselig hoppet i nødmodus under litt kraftig pådrag :)

  • Lik 1
Skrevet
2 hours ago, Håvard said:

Du får bare kjøre mye langturer, så trenger du ikke vente så lenge ;) 

Hehe ja det var det, regner faktisk ikke med bilen blir å gå mere en maks 10 000 i året :)

Skrevet
39 minutes ago, PaulusA said:

Bilen er sprekere enn du tror. Har selv 150 TDi med 7-trinn og den er det også bra trøkk i

Får satse på at du har rett, bilen kommer ikveld engang så får vell prøvd litt iløpet av helga!:) 

Skrevet

Hver langt har bilen din kjørt nå da @Smiiithn?

For den bruker gjerne noen tusen kilometer på å «løsne» skikkelig, jeg merket selv ganske stor forskjell etter ca 8 - 10.000 kjørte kilometer med min egen bil, forbruket gikk også litt ned.

Det meste vil være synlig over hva som er gjort med bilens programvare, så det ser de fort når bilen skal på service eller er inne for en garantisak/reparasjon elns.

7 timer siden, PaulusA skrev:

Bare husk at kanskje sitter det noen fra Møller og spionerer på deg her ?

Et kjent og klassisk problem er girkasse, differensialer og drivaksler

Personlig synes jeg det ikke er verdt å ta sjansen hvis man allerede nærmer seg grenseverdiene

 

Tja en vet vel nesten aldri hvem som jobber med hva i et forum, men jeg har i hvert fall ikke et bilrelatert yrke. Resten er jeg helt enig med deg i @PaulusA  :) 

Skrevet (endret)

Bilen er gått rett under 18 000km :) så burde vell være løsna, gleder meg litt til og prøve den, hadde jo faktisk en 2016 passat med 150hk og dsg (riktignok bare framhjulstrekker) når jeg jobbet i Polen, den gikk jo ganske greit så er det noe lignende burde det igrunn holde.. er vell mest det dær at mye vil ha mere osv. og etter jeg var med en venn av meg med passat med 240hk ble jeg litt sjokkert hva de faktisk henter utav de 2literne..

Endret av Smiiithn
Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Hver langt har bilen din kjørt nå da @Smiiithn?

For den bruker gjerne noen tusen kilometer på å «løsne» skikkelig, jeg merket selv ganske stor forskjell etter ca 8 - 10.000 kjørte kilometer med min egen bil, forbruket gikk også litt ned.

Det meste vil være synlig over hva som er gjort med bilens programvare, så det ser de fort når bilen skal på service eller er inne for en garantisak/reparasjon elns.

Tja en vet vel nesten aldri hvem som jobber med hva i et forum, men jeg har i hvert fall ikke et bilrelatert yrke. Resten er jeg helt enig med deg i @PaulusA  :) 

Hehe ?

@Smiiithn husk at momentet er viktigst, og med så lett bil er det plenty ?

Bilen er mye lettere enn Passat, og derfor overrasker den mange med hvor kjapp og sterk den er

"Koser" meg i vaskehall nå

Lykke til!

Skrevet

Er det noen her som vet om f.eks. en Octavia Scout 2,0/184hk TDi og vRS Octavia 2,0/184hk TDi kan være giret litt forskjellig?

Tenker jo litt på at så lenge Scout har et høyere understell og da muligens et litt annet bruksområde kanskje er giret litt lavere enn hva  en vRS er?

Det kunne jo i tilfelle ha vært en årsak til at Scout kanskje føles litt «tregere», som sagt det var kun et spørsmål fra min side.

 

Skrevet

Det skal vel være mulig å lese ut ifra brosjyren? Tviler på annet enn annen differensial grunnet større dekk på Scout

Skrevet

Da var bilen kommet og alt virker bra så langt, må si dsg er noe for seg selv :) ang motor har jeg ikke fått testet så mye enda men det kommer nok det å:)

Har et spørsmål til dere som virker som der har mye peiling , fjernkontroll til Webasto, skulle hatt en ekstra - vet dere hvordan det ligger ann prismessig?  :)

Skrevet
6 timer siden, Smiiithn skrev:

Da var bilen kommet og alt virker bra så langt, må si dsg er noe for seg selv :) ang motor har jeg ikke fått testet så mye enda men det kommer nok det å:)

Har et spørsmål til dere som virker som der har mye peiling , fjernkontroll til Webasto, skulle hatt en ekstra - vet dere hvordan det ligger ann prismessig?  :)

Usikker å hva Møller skal ha.. men.. hørt det koster endel. Får på eBay til en hundrelapp eller 2.. og simpelt å programmere selv :)

Skrevet
13 timer siden, Smiiithn skrev:

Da var bilen kommet og alt virker bra så langt, må si dsg er noe for seg selv :) ang motor har jeg ikke fått testet så mye enda men det kommer nok det å:)

Har et spørsmål til dere som virker som der har mye peiling , fjernkontroll til Webasto, skulle hatt en ekstra - vet dere hvordan det ligger ann prismessig?  :)

Ca 3500,- betalte jeg.

Skrevet
13 minutter siden, CitizenX skrev:

Ca 3500,- betalte jeg.

Atte?? 3500,- for ekstra fjernkontroll hos Møller????

Skrevet

Hos den lokale Skodaforhandleren.. hadde mista den originale fjernkontrollen, kjøpt ettpar på ebay som ikke lot seg programmere pga feil produktnr i forhold til min modell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...