Gå til innhold
Smiiithn

Chip 2017 Octavia Scout


Anbefalte innlegg

Hei har akkorat kjøpt min første Skoda (har hatt endel andre biler fra konsernet) har somsagt akkorat kjøp en 2017 Scout med DSG å 4x4, dette er 184hk utgaven og jeg vurderer chip til denne, fortrinnsvis fra tuningservice, så det jeg lurer på e om noen har noe negativt og fortelle i forbindelse med dette? Husker iallefall fra tidligere at mange med DSG fikk problemer etter chipping men ser også at dem henter ut rimelig mye hk av 2literen så tenker litt på holdbarheten? 

 

Håper på svar fra dere som har mere innsikt en meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke jeg tar helt feil så tåler vel den DSG kassa i din bil i hvert fall 400nm, så holder du deg til det så går det nok bra. Mener du har den samme kassa som sitter i Superb (DSG 6), og den motoren har jo 190hk/400nm. Det blir jo ikke så mye mer så lenge din bil allerede har 184hk/380nm, men det er mulig de kan begrense dreiemomentet til 400nm, og så øke hk.........?

Det er jo en del forskjellige DSG kasser i VAG konsernet, så det gjelder jo først og fremst og finne ut hvilken som sitter i din bil. Jeg mener det er DQ250 i din bil, men det er jeg ikke helt sikker på, så det må du undersøke nærmere først.

5a6a1039e75c2_Skjermbilde2018-01-25kl_18_11_46.png.a458087dc6c5f308e8655b4ac82eef09.png

Her har du enda flere muligheter

5a6a106d04d36_Skjermbilde2018-01-25kl_18_11_22.thumb.png.daaf2c3ea4ce1d33c8727ecdd2558b76.png

Er vel kanskje verre det som skjer med nybilgarantien din, for den gjelder ikke mer om du tuner/trimmer/chipper bilen din, så det må du jo selv vurdere om det vil være verdt det for din del..........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig informativt svar, takk for det skal prøve og finne ut hvordan kasse det er på bilen, tuningservice oppgir steg 1 til 230hk 470nm og steg 2 til 240 og 485nm, ang det med nybilgarantien så er det vell det som bekymrer meg mest men når jeg sporte dem som driver med dette hvordan muligheten for og oppdages var så sa han at det var veldig liten kjangs da de måtte sende hjernen inn for og finne ut hvor mange gang noen hadde vært inne i systmene, (var visst lettere og bli oppdaget før?) og at de lagrer det originale programmet slik at de kan tilbakestille til originalt)  men om noen kan bekrefte/avkrefte dette hadde vært veldig fint.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at kanskje sitter det noen fra Møller og spionerer på deg her ?

Et kjent og klassisk problem er girkasse, differensialer og drivaksler

Personlig synes jeg det ikke er verdt å ta sjansen hvis man allerede nærmer seg grenseverdiene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående nybilgaranti og omprogrammering så er det visstnok bare noen tastetrykk verkstedet trenger å gjøre for å se om det er gjort noe med hjernen og diverse, så dette er visst enkelt å finne ut også den dag i dag. Jeg har lest litt om chip/tuning og de aller fleste sier dette. 

470 nm på noe som er oppgitt til 400 nm vil jeg si er å tøye strikken litt for mye også. Joda, den tåler nok noe mer enn 400 nm, men jeg ville hvertfall ikke testet ut med så mye over. :)

Jeg har sett litt på tuning til min bil også, da får jeg 20 nm mer enn det girkassa er oppsatt til å tåle, og det syntes jeg går greit. Noe over, men ikke veldig mye. Jeg har også bestemt meg for å vente til nybilgarantien er over om jeg skal tune bilen. Det vil være for dumt å gjøre noe så drastisk på en ny bil og miste alt som heter garanti har jeg funnet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå vet jeg ikke om navnet mitt vises noen plass så er vell relativt trygt akkorat det :P men ja har vært inne på de tingene om det egentlig er verdt det, bilen skal jo være en familie bil så 184hk går vell kansje bra nok? kan være jeg som har vært bortskjemt fra tidligere rett å slett da jeg har hatt diverse kjøretøy med relativt friske motorer - har faktisk ikke prøvd bilen enda da den kommer først imorgen :) 

1 minute ago, Core2Duo said:

Angående nybilgaranti og omprogrammering så er det visstnok bare noen tastetrykk verkstedet trenger å gjøre for å se om det er gjort noe med hjernen og diverse, så dette er visst enkelt å finne ut også den dag i dag. Jeg har lest litt om chip/tuning og de aller fleste sier dette. 

470 nm på noe som er oppgitt til 400 nm vil jeg si er å tøye strikken litt for mye også. Joda, den tåler nok noe mer enn 400 nm, men jeg ville hvertfall ikke testet ut med så mye over. :)

Jeg har sett litt på tuning til min bil også, da får jeg 20 nm mer enn det girkassa er oppsatt til å tåle, og det syntes jeg går greit. Noe over, men ikke veldig mye. Jeg har også bestemt meg for å vente til nybilgarantien er over om jeg skal tune bilen. Det vil være for dumt å gjøre noe så drastisk på en ny bil og miste alt som heter garanti har jeg funnet ut. 

Ok, for det var det jeg fikk beskjed om at det var tidligere at det var veldig enkelt og finne ut av, men at det var blitt annerledes av en eller annen grunn som gjorde at dem måtte sende hjernen til skoda selv om jeg syntes det hørtes litt rart ut.. Ja er vell kansje litt dumt og risikere garantien når det var en av hoved grunnene til at jeg gikk for en et år gammel bil.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Håvard said:

Om noe skulle ryke og det blir garantisak så vil de kunne se hvor mange ganger ecu har blitt flashet med ny programvare . Om dette ikke stemmer overens med det som ligger i servicehistorikk på bilen vil nok fort varsellampene begynne å blinke. 

Ellers så vil de fleste seriøse firma som leverer remap til bilen din legge inn momentbegrensing på de første gira for å skåne DSG kassen. Så det går stort sett helt fint

det kjører jo tusenvis av chiptuna biler rundt i norge, og de aller fleste opplever aldri noen problemer med dette. Men det er jo kjedelig hvis en først skulle havne i en kjip situasjon - garantisak/forsikring/avgifter o.l. :P 

 

 

Ok, men hvis det faktisk fortsatt er så lett og se, så tror jeg det bortfaller iallefall de neste 4årene hvor jeg enda har nybil garanti :) har hadd chip på flere biler tidligere, eneste bilen jeg var litt plaget med etterpå var en mercedes hvor den av og til plutselig hoppet i nødmodus under litt kraftig pådrag :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, PaulusA said:

Bilen er sprekere enn du tror. Har selv 150 TDi med 7-trinn og den er det også bra trøkk i

Får satse på at du har rett, bilen kommer ikveld engang så får vell prøvd litt iløpet av helga!:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver langt har bilen din kjørt nå da @Smiiithn?

For den bruker gjerne noen tusen kilometer på å «løsne» skikkelig, jeg merket selv ganske stor forskjell etter ca 8 - 10.000 kjørte kilometer med min egen bil, forbruket gikk også litt ned.

Det meste vil være synlig over hva som er gjort med bilens programvare, så det ser de fort når bilen skal på service eller er inne for en garantisak/reparasjon elns.

7 timer siden, PaulusA skrev:

Bare husk at kanskje sitter det noen fra Møller og spionerer på deg her ?

Et kjent og klassisk problem er girkasse, differensialer og drivaksler

Personlig synes jeg det ikke er verdt å ta sjansen hvis man allerede nærmer seg grenseverdiene

 

Tja en vet vel nesten aldri hvem som jobber med hva i et forum, men jeg har i hvert fall ikke et bilrelatert yrke. Resten er jeg helt enig med deg i @PaulusA  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er gått rett under 18 000km :) så burde vell være løsna, gleder meg litt til og prøve den, hadde jo faktisk en 2016 passat med 150hk og dsg (riktignok bare framhjulstrekker) når jeg jobbet i Polen, den gikk jo ganske greit så er det noe lignende burde det igrunn holde.. er vell mest det dær at mye vil ha mere osv. og etter jeg var med en venn av meg med passat med 240hk ble jeg litt sjokkert hva de faktisk henter utav de 2literne..

Endret av Smiiithn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superb lll skrev:

Hver langt har bilen din kjørt nå da @Smiiithn?

For den bruker gjerne noen tusen kilometer på å «løsne» skikkelig, jeg merket selv ganske stor forskjell etter ca 8 - 10.000 kjørte kilometer med min egen bil, forbruket gikk også litt ned.

Det meste vil være synlig over hva som er gjort med bilens programvare, så det ser de fort når bilen skal på service eller er inne for en garantisak/reparasjon elns.

Tja en vet vel nesten aldri hvem som jobber med hva i et forum, men jeg har i hvert fall ikke et bilrelatert yrke. Resten er jeg helt enig med deg i @PaulusA  :) 

Hehe ?

@Smiiithn husk at momentet er viktigst, og med så lett bil er det plenty ?

Bilen er mye lettere enn Passat, og derfor overrasker den mange med hvor kjapp og sterk den er

"Koser" meg i vaskehall nå

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som vet om f.eks. en Octavia Scout 2,0/184hk TDi og vRS Octavia 2,0/184hk TDi kan være giret litt forskjellig?

Tenker jo litt på at så lenge Scout har et høyere understell og da muligens et litt annet bruksområde kanskje er giret litt lavere enn hva  en vRS er?

Det kunne jo i tilfelle ha vært en årsak til at Scout kanskje føles litt «tregere», som sagt det var kun et spørsmål fra min side.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen kommet og alt virker bra så langt, må si dsg er noe for seg selv :) ang motor har jeg ikke fått testet så mye enda men det kommer nok det å:)

Har et spørsmål til dere som virker som der har mye peiling , fjernkontroll til Webasto, skulle hatt en ekstra - vet dere hvordan det ligger ann prismessig?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Smiiithn skrev:

Da var bilen kommet og alt virker bra så langt, må si dsg er noe for seg selv :) ang motor har jeg ikke fått testet så mye enda men det kommer nok det å:)

Har et spørsmål til dere som virker som der har mye peiling , fjernkontroll til Webasto, skulle hatt en ekstra - vet dere hvordan det ligger ann prismessig?  :)

Usikker å hva Møller skal ha.. men.. hørt det koster endel. Får på eBay til en hundrelapp eller 2.. og simpelt å programmere selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Smiiithn skrev:

Da var bilen kommet og alt virker bra så langt, må si dsg er noe for seg selv :) ang motor har jeg ikke fått testet så mye enda men det kommer nok det å:)

Har et spørsmål til dere som virker som der har mye peiling , fjernkontroll til Webasto, skulle hatt en ekstra - vet dere hvordan det ligger ann prismessig?  :)

Ca 3500,- betalte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...