Gå til innhold
Superb lll

Produkter til enkel vårshine.........


Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe som er enkelt til å fjerne sorte prikker (asfalt, tjære) og de gul-brune rustflekkene som kommer av jernpartiklene fra bremsestøv og pigger?

Har lest om både prikkbort og Iron-x, men vet ikke helt hvordan de er på en bil som er Ditec behandlet?

Min neste bil er det jo en del sorte plastdetaljer på, og de ønsker jeg heller ikke skal bli hvite/grå eller matte av noen av disse midlene.

Jeg er absolutt ingen bilpleie-fantast, men ønsker en ren og prikkfri bil (bortsett fra steinsprut som det kryr av), så noe som krever mye arbeid blir ikke aktuelt. Ikke kommer jeg til å kjøpe skumkanon eller noe slit heller. Aller helst sprut på og spyl av når det gjelder fjerning av prikker og flekker, forrutsetningen er som sagt at det ikke skal ødelegge hverken Ditec behandlingen eller de sorte plastdetaljene som det er mye av på en Octavia Scout.

Finnes det noe slikt, eller er det litt «selvmotsigende» med midler som både er effektive og skånsomme...........?

Skrevet (endret)
9 timer siden, PaulusA skrev:

Sjekk med Scandic Shine?

Har ingen erfaring selv, men en kollega er helt hekta

Den siden hadde jeg sett mye på før jeg postet, og der var det mye bra, effektivt og relativt kostbart om en slår seg løs, hehe ;) akk for forslag @PaulusA :) 

 

8 timer siden, Håvard skrev:

Jeg bruker Prickbort og korrosol :) 

Det var de to produktene jeg tittet mest på og leste mest om også, men hvordan tror du disse produktene fungerer sammen med bilen jeg har i dag som er Ditec behandlet da @Håvard ?

Hva benytter du av såpe/bilshampoo etter dette da?

Selv har jeg vært såpass lite avansert at jeg bare har benyttet Turtle Superwash sin, og den er ikke allverden, det er jeg klar over. Men det har også litt med at jeg gjerne også vasker over arb.bilen samtidig og da er den grei til den bilen for å holde den relativt blank. Den vasker jeg kun av egen interesse og på fritiden, så derfor koster jeg ikke på den noen dyre produkter heller............

 

For den neste bilen så ser det jo veldig greit ut selv med mange plastdetaljer,

Takk for forslag @Håvard :) 

 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Tok en tur til bilpleieren som Ditec behandlet min Superb og forhørte meg litt, han hadde benyttet både iron-x og korrosol tidligere, men synes den var i sterkeste laget for Ditec, og det kan da gå utover garantien på dette. Det samme gjaldt også prikkbort, selv om han synes den var meget effektiv og bra, så turte han ikke helt å tillate den på Ditec.

Så jeg kjøpte en ny «dunk» med avfetting hos han for å ta bort de sorte prikkene som er beregnet for Ditec (som han sikkert også sa for å få et salg), og så kjøpte jeg Autoglym Magma for å ta bort bremsestøv og jernpartikler. Mulig den er like sterk som korrosol/iron-x, men det var i hvert fall ikke noe som påvirket garantien til Ditec, og da valgte jeg den. Spent på å se hvordan den fungerer, men det får jeg se litt på utover i neste uke når en får litt bedre tid og kanskje litt tørrere veier også..........

Så kjøper jeg heller korrosol og prikkbort når dette er tomt, takk for forslag og tips :) 

  • Lik 1
Skrevet

Her var det mange gode råd og tips @Håvard, takk for det :) 

Ja jeg nevnte det jo selv også, det var nok litt for å selge noe av sine ting, for det ga ikke helt mening for meg. Men ville ikke protestere så mye så lenge det har med restgarantien til Ditec å gjøre, er jo greit at neste eier (når den tiden kommer). Dette  er også stedet hvor vi leverer arb.bilen for årlig vask/rens/polering, så jeg fikk veldig hyggelige priser i forhold til både hyllepris og hva jeg ser det koster i andre butikker.

Men som sagt, jeg kommer definitivt til å velge noe annet neste gang jeg skal ha bilpleiemidler. Er veldig plaget med salting, og også mange andre partikler som setter seg fast på lakken gjennom hele året her jeg bor og kjører mest. Så jeg bruker nesten avfettingen hver eneste gang jeg vasker bilen også på sommeren, for de små sorte prikkene kryr det av hele tiden. 

Så litt mer kommer jeg til å kjøpe meg etter hvert, for Ditec behandling gjør jeg ikke en gang til, da måtte det i tilfelle vært Ditec Ceramic, men de pengene det koster legger jeg nok heller i en ekstra understellsbehandling (og evt. også med ekstra støyisolering), og så tar jeg heller vare på bilen selv. 

Med så mange tips og triks som finnes i dag, så gjør det ting enklere.

Takk igjen for gode tips og råd :) 

Skrevet

Bare sånn for lit informasjon, hos "mitt" Ditec pleie senter, selger dem f.eks Prickbort og flere andre "Sterke" avfettingsprodukter fra kjente bilpleie produsenter.

Og disse kunne anbefales til både vanlig og ceramic ditec.
Til Ditec Ceramic kan du jo bruke hva du ønsker, da det er en coating som du ikke skal kunne slite på uansett.. (Selvfølgelig ligger du unna med poleringsmaskin osv) Vanlig ditec kan man vel nesten definere som en Hybrid wax av noe slag tenker jeg.

Men poenget, ditec tåler nok endel uansett om det er normal eller ceramic versjon :)

Skrevet
33 minutter siden, Marius skrev:

Bare sånn for lit informasjon, hos "mitt" Ditec pleie senter, selger dem f.eks Prickbort og flere andre "Sterke" avfettingsprodukter fra kjente bilpleie produsenter.

Og disse kunne anbefales til både vanlig og ceramic ditec.
Til Ditec Ceramic kan du jo bruke hva du ønsker, da det er en coating som du ikke skal kunne slite på uansett.. (Selvfølgelig ligger du unna med poleringsmaskin osv) Vanlig ditec kan man vel nesten definere som en Hybrid wax av noe slag tenker jeg.

Men poenget, ditec tåler nok endel uansett om det er normal eller ceramic versjon :)

Da har jeg jo lært mye i dag også, så takk for det @Marius :) 

Se der ja, synd jeg ikke ventet noen timer før jeg handlet da........

Greit å vite til neste gang en skal handle noe, men en får jo nå bruke opp det en har her først. Men noe i tillegg skal jeg kjøpe meg etter hvert, for bilen som kommer i løpet av sommeren skal jeg jo gi en beskyttelse før vinteren. Så både det og en god bilsåpe skal kjøpes inn.

Om jeg går så langt at det blir skum og slikt i tillegg får jeg se litt på, føler ikke helt at jeg er der nå, men det kan jo hende kommer. Har hatt Ditec eller annen form for lakkforsegling utført på de siste bilene jeg har kjøpt, men nå gjør jeg ikke det mer. Så da er det opptil meg hvordan dette skal bli, en kan jo alltids levere bilen til bilpleie også, men noe bør en jammen utføre selv også :) 

 

Skrevet

Når det gjelder selve starten på rengjøringen av en ekstremt skitten bil, så er det jo lag på lag med sand, søle, salt, etc og når det er så mye så klarer jo nesten ikke avfettingen å gjøre dette fuktig engang, langt mindre løse det opp. Men det er kanskje da en skikkelig såpe og/eller skumming gjør sin nytte?

Har lest en del og sett en del på div nettsider og tutorials på Youtube, men ingen har jo en skikkelig skitten bil før de starter.

Jeg er jo egentlig fristet av å få bort det tykke skittlaget før jeg begynner med avfetting, men det blir vel feil med tanke på at dette bør påføres på et tørt underlag?

Som f.eks. dette bildet jeg la ut i fjor vinter over hvordan bilen ble seende ut etter noen turer på E6, dette gelé/guggelaget er så tykt at t.o.m. konturene på bokstaver/tall på skiltet nesten er borte. Bør en da spyle først med høytrykksspyler og så la bilen tørke før en går videre med avfetting/såpe/skum, tenker bare for at det faktisk skal kunne komme inn til det laget som faktisk sitter fast i lakken, og ikke alle den løse skitten som faktisk går av med bare vann?

Spør litt fordi jeg ikke er helt inne i dette, jeg har valgt den løsningen jeg skisserte sist her når bilen har vært så skitten, men om det er helt etter «boka» er jo noe annet da..........

Og ja, det er faktisk en Moon White metallic under alt dette........ ;) 

5ab530e5b884d_Skjermbilde2018-03-23kl_17_44_30.png.a1d32a90bbb99d616465d2f0c2800552.png

Skrevet
19 timer siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder selve starten på rengjøringen av en ekstremt skitten bil, så er det jo lag på lag med sand, søle, salt, etc og når det er så mye så klarer jo nesten ikke avfettingen å gjøre dette fuktig engang, langt mindre løse det opp. Men det er kanskje da en skikkelig såpe og/eller skumming gjør sin nytte?

Har lest en del og sett en del på div nettsider og tutorials på Youtube, men ingen har jo en skikkelig skitten bil før de starter.

Jeg er jo egentlig fristet av å få bort det tykke skittlaget før jeg begynner med avfetting, men det blir vel feil med tanke på at dette bør påføres på et tørt underlag?

Du må kjøpe deg avfettning som kan brukes på våt bil. Jeg var veldig glad i Prickbort tidligere, men som du også nevner så fungerer denne avfettingen nesten ikke i det hele tatt når bilen er våt, ei heller igjennom et tjukt lag med dritt. Jeg begynte da å søke etter avfetting som kan brukes når bilen er våt, og fant to avfettinger som er meget gode i bruk.

Den ene heter "Koch Chemie - Teerwäshe" og den andre heter "Autoglaze - Ultra". Begge er veldig god i bruk, og ellers noe bedre enn Prickbort, men jeg har gått for sistnevnte, da bilen blant annet SKAL være avspylt før man har på Autoglaze Ultra. Absolutt godkjent, da avfettingen da kommer på karosseriet, og skal jobbe der avfettingen skal jobbe. Det er jo ingen poeng at avfettingen skal drive å jobbe med møkk man bare kan spyle av med vanlig vann. :) 

 

På 23.3.2018 den 12.11, Superb lll skrev:

Tok en tur til bilpleieren som Ditec behandlet min Superb og forhørte meg litt, han hadde benyttet både iron-x og korrosol tidligere, men synes den var i sterkeste laget for Ditec, og det kan da gå utover garantien på dette.

Det blir kanskje å sette det litt på spissen - men du vasker sikkert bilen i vaskemaskin, enten børster - eller børsteløs - eller i selvvasken på den lokale bensinstasjonen? Mister du da også garantien om du gjør dette? Jeg var på en selvvaskeplass i Hamar i fjor, for å spyle av bilen litt. Der brukte jeg (dessverre) stasjonen sin avfetting som regelrett strippet bilen min for voksen jeg hadde lagd et par uker i forveien. Jeg ble helt målløs - og angret veldig på at jeg ikke tok med meg min egen flaske med avfetting den dagen.. Poenget er at det kan være meget sterke avfettinger rundt omkring på bensinstasjoner, som du ikke aner hva er. Da er det bedre i mine øyne å bruke noe man har kjøpt selv, og vet hva er. :) 

 

14 timer siden, tronna skrev:

Hvor ofte vasker folk bilen vinterstid?

Det blir nok ikke full vask - men jeg spyler hvertfall av bilen med vann på selvvasken minst en gang i uka, så fremt det ikke er 20 minus ute. 

  • Lik 2
Skrevet

Takk for flere forslag og tips @Core2Duo :) 

Ja jeg synes også det er best å få av løs skitt først, slik at produktene kan få jobbe med det som er det egentlige «problemet». Så jeg har faktisk spylt den noen ganger på sidene og bak, og så latt det tørke før jeg har gått videre, men det gir jo fort vannflekker. Men det er vel kanskje det minste problemet når bilen ser ut som den gjør på det vedlagte bildet........?

Fint med forslag på noe som faktisk fungerer på en våt bil også, det merker jeg at den avfettingen jeg har benyttet fra de som Ditec behandlet min bil ikke er så effektiv på. Den virker jo, men lite effektiv når bilen er våt/fuktig, fremfor når den er tørr(ere).

Hvordan Autoglym Magma fungerer vet jeg ikke enda, selv om det ikke er en avfetting, og skal benyttes til noe helt annet, så skal den sikkert også benyttes på en tørr overflate vil jeg tro, men jeg har ikke lest på flasken enda............

Nei, en tur i bilvaskemaskinen (med eller uten børster) har jeg ikke gjort med denne bilen, men har jo gjort det med biler jeg har hatt tidligere. Har vasket bilen vinterstid hos de som Ditec behandlet bilen, og har benyttet et selvvaske-anlegg noen ganger, men det har jeg gjort der jeg har Ditec behandlet bilen og avfettingen som de har der. Ellers gjør jeg nå stort sett alt hjemme, såfremt temperaturen tillater det. Tidligere så hadde vi en skikkelig vaskehall på jobben, og den savner jeg virkelig.

Skrevet

Jeg kan ikke spyle av bilen og la den stå å tørke før avfetting, da jeg har veldig mye kalk i mitt vann (eget borrehull). Det jeg da risikerer er at jeg får vannmerker/kalkflekker som ikke går bort med en vanlig vaskeprosess. Kalk etser seg fast i lakken, og er du riktig uheldig må du da til med polering og andre produkter som igjen fjerner denne kalken. Du får det alltids vekk, men det blir mye ekstraarbeid. Har du ikke kalk i vannet så hadde jeg ikke vært så bekymret - det er kalken som er problemet her. Derfor tørker jeg alltid bilen med et microfiberhåndkle for å unngå slike kalkflekker etter endt vask.

Med tanke på Autoglym Magma, og metallpartikkefjernere samlet i ett så skal de aller, aller fleste slike produkter påføres på tørr bil. Disse fungerer dårlig på våt bil. Jeg har prøvd et par av disse som kan påføres på våt bil, men alt i alt så føler jeg ikke at jeg får den virkningen produktet er tiltenkt, det fungerer for dårlig.  

Skrevet

Jeg har en vaskehall i kjellern på jobb, men det koster jo fort noen hundrelapper å ta bilen der. Har aldri vasket Skodaen selv. 

Har vel i snitt vasket bilen annenhver uke. 

Skrevet
8 timer siden, tronna skrev:

Hvor ofte vasker folk bilen vinterstid?

Har vel i grunnen forsøkt å vaske bil når den har vært skitten, så det har jeg ingen fast regel på hvor hyppig/sjeldent blir, det kommer helt an på føret jeg kjører på og ikke minst temperaturen for om det er tørt eller ikke på veien.

6 timer siden, tronna skrev:

Jeg har en vaskehall i kjellern på jobb, men det koster jo fort noen hundrelapper å ta bilen der. Har aldri vasket Skodaen selv. 

Har vel i snitt vasket bilen annenhver uke. 

Den vaskehallen misunner jeg deg tilgangen til @tronna :) Det er gull verdt for å kunne holde bilen ren selv på de kaldeste dagene, hvor en tidligere har kjørt i bare salt og søl.

Nå vet ikke jeg om du mener at det koster penger for å bruke vaskehallen, og/eller at du mener det beløper seg til en del kroner fordi en må kjøpe det en trenger av bilpleiemidler for å vaske bilen der........?

Det koster jo en del kroner og få noen andre til å vaske bilen for deg også, og veldig mye av det en kjøper av egne vaskemidler varer jo veldig lenge. Det blir absolutt en del kroner tilsammen om en må kjøpe alt den første gangen, men da har en jo det en trenger en god stund fremover også.

Skrevet
7 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg kan ikke spyle av bilen og la den stå å tørke før avfetting, da jeg har veldig mye kalk i mitt vann (eget borrehull). Det jeg da risikerer er at jeg får vannmerker/kalkflekker som ikke går bort med en vanlig vaskeprosess. Kalk etser seg fast i lakken, og er du riktig uheldig må du da til med polering og andre produkter som igjen fjerner denne kalken. Du får det alltids vekk, men det blir mye ekstraarbeid. Har du ikke kalk i vannet så hadde jeg ikke vært så bekymret - det er kalken som er problemet her. Derfor tørker jeg alltid bilen med et microfiberhåndkle for å unngå slike kalkflekker etter endt vask.

Med tanke på Autoglym Magma, og metallpartikkefjernere samlet i ett så skal de aller, aller fleste slike produkter påføres på tørr bil. Disse fungerer dårlig på våt bil. Jeg har prøvd et par av disse som kan påføres på våt bil, men alt i alt så føler jeg ikke at jeg får den virkningen produktet er tiltenkt, det fungerer for dårlig.  

Nå har jeg kommunalt vann og det skal visstnok ikke være så mye kalk i det etter hva jeg har lest, men hvite vannflekker blir det likevel. De er ikke så vanskelige å ta bort, men en viss innsats krever det likevel,  de som sitter på vinduene (spes. de med SunSet) om solen skinner og tørker vanndråpene før jeg får tatt de bort kan være leie. På lakken er det enklere, men det kan jo komme av at billakken er vedlikeholdt.

Det enkleste hadde jo vært å vasket så ofte at en hadde slippet det tykke skittlaget, men noen ganger blir det slik av ymse årsaker. Og så kaldt som det har vært de siste ukene her nå, så har det heller ikke blitt noen bilvask, og det hjelper jo ikke akkurat på tykkelsen på skittlaget heller. De salter jo selv om det er ÷ 10 - 15°C her jeg bor, så tørre veier har vært en sjeldenhet denne vinteren her.........

Takk igjen for gode tips og forslag :) 

 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Har vel i grunnen forsøkt å vaske bil når den har vært skitten, så det har jeg ingen fast regel på hvor hyppig/sjeldent blir, det kommer helt an på føret jeg kjører på og ikke minst temperaturen for om det er tørt eller ikke på veien.

Den vaskehallen misunner jeg deg tilgangen til @tronna :) Det er gull verdt for å kunne holde bilen ren selv på de kaldeste dagene, hvor en tidligere har kjørt i bare salt og søl.

Nå vet ikke jeg om du mener at det koster penger for å bruke vaskehallen, og/eller at du mener det beløper seg til en del kroner fordi en må kjøpe det en trenger av bilpleiemidler for å vaske bilen der........?

Det koster jo en del kroner og få noen andre til å vaske bilen for deg også, og veldig mye av det en kjøper av egne vaskemidler varer jo veldig lenge. Det blir absolutt en del kroner tilsammen om en må kjøpe alt den første gangen, men da har en jo det en trenger en god stund fremover også.

Med vaskehall på jobb mener jeg at det drives av et bilvask firma. Mener jeg betaler 200kr for utvendig, og 400 for full vask, noe som ikke er alt for ille, men blir jo penger av slikt uansett nå på vinteren.

Skrevet
6 minutter siden, tronna skrev:

Med vaskehall på jobb mener jeg at det drives av et bilvask firma. Mener jeg betaler 200kr for utvendig, og 400 for full vask, noe som ikke er alt for ille, men blir jo penger av slikt uansett nå på vinteren.

Ok, da misforstod jeg deg litt der, trodde det var snakk en vaskehall dere ansatte disponerte for arb.biler (og privatbiler på kveldstid), slik jeg hadde det før vi byttet lokaler for en stund tilbake.

Nei den prisen er vel ikke så verst den egentlig, men om en gjør det ofte så blir det jo en del kroner tilsammen etter hvert, men det er jo flott med ren bil da @tronna ;) 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Ken skrev:

Ikke for å sutre.... 

Men vi har jo allerede en vasketråd 

Det er ikke å sutre @Ken og du har helt rett.

Jeg leste godt igjennom den tråden før jeg startet en ny, men jeg synes den tråden er for de godt viderekomne. Jeg ville dermed ikke fylle den med «dummies» spørsmål og spore den helt av, for den tråden du linket til synes jeg er et godt oppslagsverk.

Så det er årsaken til at jeg valgte å starte en tråd i stedet.  

Takk for tips om dette på Facebook, jeg tar en titt der også :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Hehe ok, ja derfor jeg tenkte det kunne gjort seg med en opprydding i guiden. 

Men viderekommende neeei da. Alle som ikke har prøvd håndfri tror ikke det er så enkelt, men en gang prøvd/vist så er det enkelt.

Svamp og børstemaskin er forbudt hvertfall !!! 

Og har man først begynt håndfri, så gjør man aldri overnevnte igjen xDB|

Gledre meg til vårens store  vask og shining, for skal prøve fusso for første gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...