Gå til innhold
Helge

Helges Octavia Style 1.8 TSI 180hk DSG 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Stille på forumet. Så da kan jeg fortelle at ny Octavia stasjonsvogn er bestit. Håper på levering i november. 

Min første Skoda blir spennende og endelig blir det bensin motor igjen 1,8 og 180 hk noe som kjentes veldig riktig under prøvekjøringen:-) og DSG selvfølgelig, er for gammel til å gire selv, trenger all fokus på veien.

Skrevet

Da har du jammen noe å se frem til gitt :)

 

Var også en slik utgave jeg egentlig så på i vinter, men endte opp med en Superb med samme motorisering i stedet pga plassen.

Hvilken utstyrsutgave (og evt ekstrautstyr) og farge har du valgt da?

 

Skrevet (endret)

Litt spent jeg også mht størrelse, men vi er bare to voksne da ungene har flyttet ut og 2017 modellen opplevdes som romslig også i baksetene.

Så vi var begge enige i at det bør være tilstrekkelig.

Følgende valg: style,navi amundsen, lakk metallic grey, bad road, dms kjøre progr., kessy, elektriske seter fremme, parkerings varsler rund baut, simply clever og tilhengerfeste. 

Mye som vedlagte bilde, men med andre felger.

image.jpeg

Endret av Helge
Skrevet

Da har du faktisk valgt omtrentlig helt den samme utgaven jeg og min frue så på, men så var det det med plassen da....... Vi er relativt langbeinte begge to og med to ganske lange tenåringsjenter i huset i tillegg, så ble Octaviaen i det trangeste laget i baksetet for oss.

 

Så da var det over på Superb og jeg ønsket fremdeles den samme fargen som du har på bildet her, men det var det slutt på etter en tur i dem.vogna. Eller dvs jeg ville fremdeles ha den fargen, men ble rett og slett ‹‹overkjørt›› av 3 jenter/damer her i huset, som ville ha bilen slik dem.vogna så ut.

Moon White metallic og andre felger slik at det ble litt mer kontraster på detaljene, for det var ganske viktig fikk jeg beskjed om ;)

 

Vi endte til slutt opp med en ganske oppgradert Style utgave av Superb st.vogn og 1,8/180 TSi motor, så da ser bilen vår slik ut.

 

 

20160518_113820.jpg

Skrevet (endret)
55 minutter siden, Helge skrev:

Fornøyd med motor valget? DSG?

Dette er den andre bilen jeg har 7 trinns DSG kasse på, og den er jeg relativt godt fornøyd med. 

Noen småplukk er det, men det er likevel ikke nok til at jeg ikke ville ha valgt den igjen. Som f.eks. at den oppleves litt ‹‹treg›› ved igang kjøring, altså den ‹‹nøler›› litt før den reagerer etter å ha stått helt stille i et kryss e.l., og du ønsker å komme raskt igang igjen, som ved at du skal kjøre ut i en åpning i trafikken/køen.

Det jeg virkelig ikke liker er at den begrenser dreimomentet til den motoren jeg har her, med manuell kasse så ville denne motoren yte 320nm (manuell kasse er ikke tilgjengelig i Norge), mens motoren da må ‹‹strupes›› ned til 250nm som er max av hva denne DSG 7 kassa tåler.

Det jeg liker med DSG kassa er at den er rask og responsiv når første bilen er i gang, og den er merkbart kvikkere i sport mode. Ellers så girer den mykt og behagelig, og det føles som de passer godt til VAG sine turbomotorer.

 

Motoren derimot er jeg meget godt fornøyd med, er pigg og sterk, men kunne som sagt vært enda sterkere med en annen DSG kasse (6 trinn) eller manuell kasse. Den er relativt snill på forbruket synes jeg, har vært nede på 0,64 uten å gjøre så altfor mye for det. Men hvor langt ned den kan komme på ren langkjøring er jeg ikke sikker på, men det som står i brosjyren tror jeg nok er vell optimistisk.......

 

Skulle jeg ha valgt på nytt nå, så hadde jeg gjort noen andre valg.

  • Valgt L&K utstyrsgrad, med sort perforert og ventilert skinninteriør.
  • 2,0/220hk motoren med 6 trinns DSG, for å få et høyere dreimoment (350nm på den motoren). Altså den jeg har er sterk nok i massevis til daglig bruk, men de gangene jeg har fullastet bil så merkes det i forhold til om det er bare kona og jeg i bilen.
  • Hadde valgt grå metallic i stedet, hvit metallic er mye mer ‹‹uvarig›› enn hva en skulle tro.......
  •  19" sommerhjul
  • Bestilt den med ekstra klarlakk, klarlakken slites fort i underkant av støtfangeren bak. Kan jo unngås ved bruk av skvettlapper, men de synes jeg ikke er noe fine bak, har skvettlapper framme.

Ellers så er jeg meget godt fornøyd med bilen, stortrives med plassen og hvordan den er å kjøre. Har snart kjørt 12.000km på ca 5 mnd, og det er mye synes jeg for en som pleier å bare ligge på 15-16.000km i året....... Men det er vel et godt bevis på at en er meget godt fornøyd med bilen :)

Endret av Superb lll
Skrevet

Takk for det @Tor2r :)

 

Hyggelig å lese at svarene mine blir satt pris på ????:)

 

Jeg er innom forumet stort sett daglig, og synes det er litt synd at det ikke er enda mer aktivitet her, for her har du laget en meget flott side @Tor2r :)

Jeg skulle ønske at noe av entusiasmen og aktiviteten som det er i Skoda gruppa på Facebook kunne "smitte" over her, for der er det jo et yrende liv.

Vi trenger litt flere "gla' tråder" som dette her synes jeg, det er alltid artig når noen deler hva de har kjøpt seg og hva de venter på :)

Skrevet (endret)

Snodig å sette ned dreiemoment og ikke heller velge en girkasse som gir motoren fullt dreiemoment. Kan ikke se at det samme gjelder for Octavia ut fra tekniske data. 1,8 TSI som vi valgte har 280nm noe som er marginalt høyere enn 250 , men kan ikke se at det gjelder for 2,0 TSI heller, denne blir levert med 6 trinns kasse ser det ut som. Må innrømme at jeg ikke vet om jeg får 6 eller 7 trinnskasse, begge er mulige valg og jeg spesifiserte ikke. Tror nok det er en 7 trinns da denne er best mht forbruk og utslipp.

Endret av Helge
Skrevet

Altså når det gjelder valget av din bil, så kommer det an på om du velger 4x4 eller ikke.

Dine valgmuligheter for girkasse når det gjelder denne motoriseringen du har valgt er 

  • 1,8/180 hk - 6 trinns manuell
  • 1,8/180 hk - 7 trins DSG
  • 1,8/180 hk 4x4 - 6 trinns DSG

6 trinns DSG kassa er en helt annen konstruksjon som tåler et merkbart høyere dreimoment, for Superb sin del så er den kraftigste motoren når det gjelder dreimoment 2,0/190 hk TDi, med et dreimoment på 400nm.

Men det har muligens blitt litt andre DSG kasser i VAG konsernet nå, for på VW så er det flere kraftige motorer som blir levert med 7 trinns DSG.

 

Helt enig med deg, den bilen jeg har skulle absolutt ha blitt levert med 6 trinns DSG for å få ut de 320nm som motoren faktisk kan levere på papiret, og ikke ha justert den ned......

 

Men når det er sagt, så hadde jeg en VW Golf mk Vll (2014) 1,4/140 hk med 240nm og en 7 trinns DSG kasse før jeg byttet til Superb lll som jeg har i dag, men de motorene går det ikke an å sammenligne i det hele tatt når det kommer til dreimomentet.

Så om min bil faktisk har 250nm begynner jeg å bli litt i tvil på (på en positiv måte), for den er merkbart sterkere fullastet enn hva Golfen var (enda Superb også er en merkbart tyngre bil uten last), og det skal på papiret bare skille 10nm her. Og for de nye utgavene av den motoren jeg hadde i Golfen (som også er tilgjengelig i Octavia og Superb i dag), så har den nå 1,4/150 hk og 250nm, og den motoren er merkbart svakere (fullastet) enn den som sitter i min Superb (1,8/180 hk - 250nm som det står i brosjyra).

At den blir raskere i akselerasjonen med min motor er jo ikke så merkelig i forhold til hk og forskjellen på 1,4 vs 1,8, men om en laster disse helt fulle (med 5 personer og fullt lasterom), så blir det også merkbare forskjeller på hva de faktisk orker uten at de må gire ned, og den forskjellen skulle nok ikke ha vært så merkbar om dreimomentet hadde vært likt vil jeg tro.......

 

Uansett så har du i hvert fall en flott bil i vente, som jeg håper du vil bli meget godt fornøyd med. Gratulerer og lykke til :)

Så får jeg håpe for din del at du har bedre tålmodighet enn meg når det gjelder venting på ny bil, for den ventingen er jeg rett og slett ikke god til....... ;)

Skrevet (endret)

Tolmodigheten blir bedre og bedre med alderen så du/vi har å se fram til.

Motorvalget ble for min del avgjort av at jeg ønsker litt volum på motoren også, lever fortsatt i den tro at dette er positivt mht hvordan bilen er å bruke i det daglige. Tall og data klarer ikke å overbevise meg om noe annet.

Håper også at bakakselen som levereres med 1,8 vil gi mer komfort.

 

Endret av Helge
Skrevet

Ja får håpe at tålmodigheten øker etterhvert, foreløpig så er den dessverre på enkelte punkter nesten totalt fraværende........

 

Helt enig med deg, 1,8/180 hk er en fin motorisering til Octavia. Har bra med krefter og og sterk nok til de aller fleste situasjonene, er vel kun med fullastet bil og henger etter at en kunne ønsket seg et enda litt høyere dreimoment.

 

Neste steg på ‹‹motorlista›› gjør det ganske kostbart for Superb lll sin del når det gjelder bensinmotor, for Octavia så blir det jo nesten en helt annen type bil om en skulle valgt en større bensinmotor enn den du har valgt, for da må en jo over på vRS utgavene.

Men nå holder det jo lenge med den du har valgt, skal bli spennende å høre hva du synes når du har hentet bilen og kjørt den litt :)

Skrevet

Med 1,8ern er bilen usedvanlig kvikk og ikke så alt for ille forbruk heller, selv med 4x4 og DSG. Dog mye vil ha mer... og man får vel aldri nok krefter?

Skrevet

Hehe, krefter kan være svært ‹‹avhengighets dannende›› og er bestandig ‹‹kjekt og ha›› nok av dem, ulempen er bare at det koster vel mye når det gjelder bensinmotorer over en viss str.........

Skrevet
20 timer siden, Superb lll skrev:

Takk for det @Tor2r :)

 

Hyggelig å lese at svarene mine blir satt pris på ????:)

 

Jeg er innom forumet stort sett daglig, og synes det er litt synd at det ikke er enda mer aktivitet her, for her har du laget en meget flott side @Tor2r :)

Jeg skulle ønske at noe av entusiasmen og aktiviteten som det er i Skoda gruppa på Facebook kunne "smitte" over her, for der er det jo et yrende liv.

Vi trenger litt flere "gla' tråder" som dette her synes jeg, det er alltid artig når noen deler hva de har kjøpt seg og hva de venter på :)

Ja håper det tar seg opp og tror det gjør det med tiden. Selvom antall nye innlegg ikke er så voldsomt så øker antall besøk hver eneste måned. I august var det totalt 2600 sidevisninger, ca 900 besøk. Så det er mange som bare leser. Skulle dere ha noen tips eller forslag er det bare å rope ut. Regner med jeg får litt mer tid fremover nå som barnehagen er i gang igjen :)

Skrevet (endret)
17 minutter siden, Tor2r skrev:

Ja håper det tar seg opp og tror det gjør det med tiden. Selvom antall nye innlegg ikke er så voldsomt så øker antall besøk hver eneste måned. I august var det totalt 2600 sidevisninger, ca 900 besøk. Så det er mange som bare leser. Skulle dere ha noen tips eller forslag er det bare å rope ut. Regner med jeg får litt mer tid fremover nå som barnehagen er i gang igjen :)

Er nok ikke så enkelt å treffe alle med hver enkelt sine synspunkter og interesser, for det skiller jo stort med tanke på hva den enkelte foretrekker å lese om, og enda mer på hva den enkelte synes  om de forskjellige valgene på bil.

 

Får satse på at aktiviteten øker i takt med at høsten setter inn, og kanskje uteaktivitetene minker for den enkelte :)

Synes i hvert fall du har gjort en kjempejobb med denne siden her @Tor2r, får bare håpe at enda flere oppdager den og blir med her :)

 

Forsøkte å lufte interessen for hva som ryktes ang en facelift på Ocatvia, men det har så langt ikke gitt noen respons. 

 

Ser det også er noen som kommer med spørsmål som det dessverre ikke er så lett å svare på, som f.eks. hvordan ta av frontfangeren på Yeti, det har i hvert fall ikke jeg funnet noe konkret svar på........

Endret av Superb lll
Skrevet

Ja er kommet en del altfor tekniske mekanikker spm som jeg er så langt unna å kunne svare på :)

Men Skoda blir jo bare mer og mer populært så vi får satse på at det tar av etter hvert.

Skrevet

Lurer på om noen har et godt bilde fra siden av en Octavia med bad road som ikke er 4x4.

Søkte litt på finn uten å bli så mye klokere. 

Er eneste synlige forskjell at det er 1.7 cm høyere klaring? sett opp mot en "vanlig" Octavia.

Skrevet

Ja det er kun høyde forskjellen som er synlig, der det synes best er i hjulbuene egentlig. Det blir merkbart større avstand mellom toppen på dekket og kanten på hjulbuen, blir litt bil på ‹‹stylter››.

 

Legger ved et bilde og en link til en bil som har dette Bad Road understellet, slik at du også kan lese litt fra en som har valgt bil med dette understellet.

 

Om du Googler Skoda Octavia Bad Road og så ser på bildene der, så har du mye å se på, selv om noen av dem også er bilder av Scout modellen.

 

http://www.roste.no/fra-octavia-til-octavia/

Skjermbilde 2016-09-05 kl. 18.48.26.png

Skrevet

Da var det slik jeg trodde, og den ekstra beskyttelsen som er en del av bad road, vil kun være synlig om man kikker under bilen.

Takk for tilbakemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...