Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Helge

Helges Octavia Style 1.8 TSI 180hk DSG 2017

Recommended Posts

Stille på forumet. Så da kan jeg fortelle at ny Octavia stasjonsvogn er bestit. Håper på levering i november. 

Min første Skoda blir spennende og endelig blir det bensin motor igjen 1,8 og 180 hk noe som kjentes veldig riktig under prøvekjøringen:-) og DSG selvfølgelig, er for gammel til å gire selv, trenger all fokus på veien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har du jammen noe å se frem til gitt :)

 

Var også en slik utgave jeg egentlig så på i vinter, men endte opp med en Superb med samme motorisering i stedet pga plassen.

Hvilken utstyrsutgave (og evt ekstrautstyr) og farge har du valgt da?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt spent jeg også mht størrelse, men vi er bare to voksne da ungene har flyttet ut og 2017 modellen opplevdes som romslig også i baksetene.

Så vi var begge enige i at det bør være tilstrekkelig.

Følgende valg: style,navi amundsen, lakk metallic grey, bad road, dms kjøre progr., kessy, elektriske seter fremme, parkerings varsler rund baut, simply clever og tilhengerfeste. 

Mye som vedlagte bilde, men med andre felger.

image.jpeg

Edited by Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har du faktisk valgt omtrentlig helt den samme utgaven jeg og min frue så på, men så var det det med plassen da....... Vi er relativt langbeinte begge to og med to ganske lange tenåringsjenter i huset i tillegg, så ble Octaviaen i det trangeste laget i baksetet for oss.

 

Så da var det over på Superb og jeg ønsket fremdeles den samme fargen som du har på bildet her, men det var det slutt på etter en tur i dem.vogna. Eller dvs jeg ville fremdeles ha den fargen, men ble rett og slett ‹‹overkjørt›› av 3 jenter/damer her i huset, som ville ha bilen slik dem.vogna så ut.

Moon White metallic og andre felger slik at det ble litt mer kontraster på detaljene, for det var ganske viktig fikk jeg beskjed om ;)

 

Vi endte til slutt opp med en ganske oppgradert Style utgave av Superb st.vogn og 1,8/180 TSi motor, så da ser bilen vår slik ut.

 

 

20160518_113820.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minutter siden, Helge skrev:

Fornøyd med motor valget? DSG?

Dette er den andre bilen jeg har 7 trinns DSG kasse på, og den er jeg relativt godt fornøyd med. 

Noen småplukk er det, men det er likevel ikke nok til at jeg ikke ville ha valgt den igjen. Som f.eks. at den oppleves litt ‹‹treg›› ved igang kjøring, altså den ‹‹nøler›› litt før den reagerer etter å ha stått helt stille i et kryss e.l., og du ønsker å komme raskt igang igjen, som ved at du skal kjøre ut i en åpning i trafikken/køen.

Det jeg virkelig ikke liker er at den begrenser dreimomentet til den motoren jeg har her, med manuell kasse så ville denne motoren yte 320nm (manuell kasse er ikke tilgjengelig i Norge), mens motoren da må ‹‹strupes›› ned til 250nm som er max av hva denne DSG 7 kassa tåler.

Det jeg liker med DSG kassa er at den er rask og responsiv når første bilen er i gang, og den er merkbart kvikkere i sport mode. Ellers så girer den mykt og behagelig, og det føles som de passer godt til VAG sine turbomotorer.

 

Motoren derimot er jeg meget godt fornøyd med, er pigg og sterk, men kunne som sagt vært enda sterkere med en annen DSG kasse (6 trinn) eller manuell kasse. Den er relativt snill på forbruket synes jeg, har vært nede på 0,64 uten å gjøre så altfor mye for det. Men hvor langt ned den kan komme på ren langkjøring er jeg ikke sikker på, men det som står i brosjyren tror jeg nok er vell optimistisk.......

 

Skulle jeg ha valgt på nytt nå, så hadde jeg gjort noen andre valg.

  • Valgt L&K utstyrsgrad, med sort perforert og ventilert skinninteriør.
  • 2,0/220hk motoren med 6 trinns DSG, for å få et høyere dreimoment (350nm på den motoren). Altså den jeg har er sterk nok i massevis til daglig bruk, men de gangene jeg har fullastet bil så merkes det i forhold til om det er bare kona og jeg i bilen.
  • Hadde valgt grå metallic i stedet, hvit metallic er mye mer ‹‹uvarig›› enn hva en skulle tro.......
  •  19" sommerhjul
  • Bestilt den med ekstra klarlakk, klarlakken slites fort i underkant av støtfangeren bak. Kan jo unngås ved bruk av skvettlapper, men de synes jeg ikke er noe fine bak, har skvettlapper framme.

Ellers så er jeg meget godt fornøyd med bilen, stortrives med plassen og hvordan den er å kjøre. Har snart kjørt 12.000km på ca 5 mnd, og det er mye synes jeg for en som pleier å bare ligge på 15-16.000km i året....... Men det er vel et godt bevis på at en er meget godt fornøyd med bilen :)

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen @Helge og ikke minst, gratulerer med bestilling!

Bra du lager liv på forumet her. Og som du ser, @Superb lll sine svar er alltid ekstremt gode :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for det @Tor2r :)

 

Hyggelig å lese at svarene mine blir satt pris på ????:)

 

Jeg er innom forumet stort sett daglig, og synes det er litt synd at det ikke er enda mer aktivitet her, for her har du laget en meget flott side @Tor2r :)

Jeg skulle ønske at noe av entusiasmen og aktiviteten som det er i Skoda gruppa på Facebook kunne "smitte" over her, for der er det jo et yrende liv.

Vi trenger litt flere "gla' tråder" som dette her synes jeg, det er alltid artig når noen deler hva de har kjøpt seg og hva de venter på :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snodig å sette ned dreiemoment og ikke heller velge en girkasse som gir motoren fullt dreiemoment. Kan ikke se at det samme gjelder for Octavia ut fra tekniske data. 1,8 TSI som vi valgte har 280nm noe som er marginalt høyere enn 250 , men kan ikke se at det gjelder for 2,0 TSI heller, denne blir levert med 6 trinns kasse ser det ut som. Må innrømme at jeg ikke vet om jeg får 6 eller 7 trinnskasse, begge er mulige valg og jeg spesifiserte ikke. Tror nok det er en 7 trinns da denne er best mht forbruk og utslipp.

Edited by Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altså når det gjelder valget av din bil, så kommer det an på om du velger 4x4 eller ikke.

Dine valgmuligheter for girkasse når det gjelder denne motoriseringen du har valgt er 

  • 1,8/180 hk - 6 trinns manuell
  • 1,8/180 hk - 7 trins DSG
  • 1,8/180 hk 4x4 - 6 trinns DSG

6 trinns DSG kassa er en helt annen konstruksjon som tåler et merkbart høyere dreimoment, for Superb sin del så er den kraftigste motoren når det gjelder dreimoment 2,0/190 hk TDi, med et dreimoment på 400nm.

Men det har muligens blitt litt andre DSG kasser i VAG konsernet nå, for på VW så er det flere kraftige motorer som blir levert med 7 trinns DSG.

 

Helt enig med deg, den bilen jeg har skulle absolutt ha blitt levert med 6 trinns DSG for å få ut de 320nm som motoren faktisk kan levere på papiret, og ikke ha justert den ned......

 

Men når det er sagt, så hadde jeg en VW Golf mk Vll (2014) 1,4/140 hk med 240nm og en 7 trinns DSG kasse før jeg byttet til Superb lll som jeg har i dag, men de motorene går det ikke an å sammenligne i det hele tatt når det kommer til dreimomentet.

Så om min bil faktisk har 250nm begynner jeg å bli litt i tvil på (på en positiv måte), for den er merkbart sterkere fullastet enn hva Golfen var (enda Superb også er en merkbart tyngre bil uten last), og det skal på papiret bare skille 10nm her. Og for de nye utgavene av den motoren jeg hadde i Golfen (som også er tilgjengelig i Octavia og Superb i dag), så har den nå 1,4/150 hk og 250nm, og den motoren er merkbart svakere (fullastet) enn den som sitter i min Superb (1,8/180 hk - 250nm som det står i brosjyra).

At den blir raskere i akselerasjonen med min motor er jo ikke så merkelig i forhold til hk og forskjellen på 1,4 vs 1,8, men om en laster disse helt fulle (med 5 personer og fullt lasterom), så blir det også merkbare forskjeller på hva de faktisk orker uten at de må gire ned, og den forskjellen skulle nok ikke ha vært så merkbar om dreimomentet hadde vært likt vil jeg tro.......

 

Uansett så har du i hvert fall en flott bil i vente, som jeg håper du vil bli meget godt fornøyd med. Gratulerer og lykke til :)

Så får jeg håpe for din del at du har bedre tålmodighet enn meg når det gjelder venting på ny bil, for den ventingen er jeg rett og slett ikke god til....... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tolmodigheten blir bedre og bedre med alderen så du/vi har å se fram til.

Motorvalget ble for min del avgjort av at jeg ønsker litt volum på motoren også, lever fortsatt i den tro at dette er positivt mht hvordan bilen er å bruke i det daglige. Tall og data klarer ikke å overbevise meg om noe annet.

Håper også at bakakselen som levereres med 1,8 vil gi mer komfort.

 

Edited by Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja får håpe at tålmodigheten øker etterhvert, foreløpig så er den dessverre på enkelte punkter nesten totalt fraværende........

 

Helt enig med deg, 1,8/180 hk er en fin motorisering til Octavia. Har bra med krefter og og sterk nok til de aller fleste situasjonene, er vel kun med fullastet bil og henger etter at en kunne ønsket seg et enda litt høyere dreimoment.

 

Neste steg på ‹‹motorlista›› gjør det ganske kostbart for Superb lll sin del når det gjelder bensinmotor, for Octavia så blir det jo nesten en helt annen type bil om en skulle valgt en større bensinmotor enn den du har valgt, for da må en jo over på vRS utgavene.

Men nå holder det jo lenge med den du har valgt, skal bli spennende å høre hva du synes når du har hentet bilen og kjørt den litt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med 1,8ern er bilen usedvanlig kvikk og ikke så alt for ille forbruk heller, selv med 4x4 og DSG. Dog mye vil ha mer... og man får vel aldri nok krefter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, krefter kan være svært ‹‹avhengighets dannende›› og er bestandig ‹‹kjekt og ha›› nok av dem, ulempen er bare at det koster vel mye når det gjelder bensinmotorer over en viss str.........

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timer siden, Superb lll skrev:

Takk for det @Tor2r :)

 

Hyggelig å lese at svarene mine blir satt pris på ????:)

 

Jeg er innom forumet stort sett daglig, og synes det er litt synd at det ikke er enda mer aktivitet her, for her har du laget en meget flott side @Tor2r :)

Jeg skulle ønske at noe av entusiasmen og aktiviteten som det er i Skoda gruppa på Facebook kunne "smitte" over her, for der er det jo et yrende liv.

Vi trenger litt flere "gla' tråder" som dette her synes jeg, det er alltid artig når noen deler hva de har kjøpt seg og hva de venter på :)

Ja håper det tar seg opp og tror det gjør det med tiden. Selvom antall nye innlegg ikke er så voldsomt så øker antall besøk hver eneste måned. I august var det totalt 2600 sidevisninger, ca 900 besøk. Så det er mange som bare leser. Skulle dere ha noen tips eller forslag er det bare å rope ut. Regner med jeg får litt mer tid fremover nå som barnehagen er i gang igjen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutter siden, Tor2r skrev:

Ja håper det tar seg opp og tror det gjør det med tiden. Selvom antall nye innlegg ikke er så voldsomt så øker antall besøk hver eneste måned. I august var det totalt 2600 sidevisninger, ca 900 besøk. Så det er mange som bare leser. Skulle dere ha noen tips eller forslag er det bare å rope ut. Regner med jeg får litt mer tid fremover nå som barnehagen er i gang igjen :)

Er nok ikke så enkelt å treffe alle med hver enkelt sine synspunkter og interesser, for det skiller jo stort med tanke på hva den enkelte foretrekker å lese om, og enda mer på hva den enkelte synes  om de forskjellige valgene på bil.

 

Får satse på at aktiviteten øker i takt med at høsten setter inn, og kanskje uteaktivitetene minker for den enkelte :)

Synes i hvert fall du har gjort en kjempejobb med denne siden her @Tor2r, får bare håpe at enda flere oppdager den og blir med her :)

 

Forsøkte å lufte interessen for hva som ryktes ang en facelift på Ocatvia, men det har så langt ikke gitt noen respons. 

 

Ser det også er noen som kommer med spørsmål som det dessverre ikke er så lett å svare på, som f.eks. hvordan ta av frontfangeren på Yeti, det har i hvert fall ikke jeg funnet noe konkret svar på........

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja er kommet en del altfor tekniske mekanikker spm som jeg er så langt unna å kunne svare på :)

Men Skoda blir jo bare mer og mer populært så vi får satse på at det tar av etter hvert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lurer på om noen har et godt bilde fra siden av en Octavia med bad road som ikke er 4x4.

Søkte litt på finn uten å bli så mye klokere. 

Er eneste synlige forskjell at det er 1.7 cm høyere klaring? sett opp mot en "vanlig" Octavia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er kun høyde forskjellen som er synlig, der det synes best er i hjulbuene egentlig. Det blir merkbart større avstand mellom toppen på dekket og kanten på hjulbuen, blir litt bil på ‹‹stylter››.

 

Legger ved et bilde og en link til en bil som har dette Bad Road understellet, slik at du også kan lese litt fra en som har valgt bil med dette understellet.

 

Om du Googler Skoda Octavia Bad Road og så ser på bildene der, så har du mye å se på, selv om noen av dem også er bilder av Scout modellen.

 

http://www.roste.no/fra-octavia-til-octavia/

Skjermbilde 2016-09-05 kl. 18.48.26.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da var det slik jeg trodde, og den ekstra beskyttelsen som er en del av bad road, vil kun være synlig om man kikker under bilen.

Takk for tilbakemelding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Med tanke på at du har en 2019 diesel... Så regner jeg med at det kan være DPF som begynner å nærme seg fullt og trenger en regenerering ... Finn frem håndboka .. Og les der, for hva du skal gjøre  
    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...