Gå til innhold
Helge

Helges Octavia Style 1.8 TSI 180hk DSG 2017


Anbefalte innlegg

7 timer siden, Helge skrev:

Litt julaften følelse, men nå er bilen hentet og første opplevelsen er god.

Fornøyd med farge valgene også, altid litt spennende å se hvordan det faktisk blir, ikke alltid lett ut fra bilder og fargeprøver.

Var mest spent på bad road pakka og hvordan dette ville bli estetisk, men syntes den ser flott ut, bildene er med 16" vinterdekk. Sommerdekkene er imidlertid 17" av merke Bridgestone, noe jeg også syntes var flott da Pirelli har fått dårlig score på støy her i forumet. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Flott bil! Liker fargen. Må vel si jeg liker designet på Skoda godt, i motsetning til disse motorjournalistene som kaller det kjedelig. Octavia III har blitt veldig ren og proporsjonal. Gratulerer forresten ?

Hvordan var støynivået med Bridgestone forresten?

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Byttet fra vinterdekk til sommerdekkene av type Brigdestone Turansa 17" i går.

Støyfritt var det ikke, kjente jeg savnet Audien en liten stund, men det er to forskjellige biler mht pris, og om en dobbling av pris er verdt litt mindre støy i kupeen kan altid diskuteres.

Kan hende det ville vært bedre om jeg hadde trekt over bagasjeromstrekket, skal se om jeg tar det ned fra garasjeloftet og prøver en dag. Stortsett i veien og når hunden er med så er det ikke aktuelt å bruke det så derfor er det lagt bort.

Utover dette så fungerer Octavian helt utmerket ?? 

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det vil dessverre alltid støye mer på sommerdekk og spesielt i biler utenfor premium. Du har vel i tillegg bredere sommerdekk.

Gardina vil hjelpe, men du kan også prøve en ekstra matte under bikkja, eventuelt polstre mot hjulbuene.

Hadde en interessant og positiv opplevelse for noen år siden da jeg hadde en skumgummimadrass baki bilen, nedturen kom etter jeg tok den ut...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helge skrev:

Ja det er jo lov å håpe, er nok mer at en blir vant til bråket.

Kan jo hjelpe å få gradestokken over 10 grader også ? Vil uansett hjelpe på humøret???

 

Ja, man blir fort vant til bråket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PaulusA skrev:

Ja, man blir fort vant til bråket ?

Hehe, det kommer nok an på hvor «plagsom» støyen er, med enkelte dekk så blir en ikke vant til det, for støyen er rett og slett plagsom på denne årstiden. Det hjelper litt når asfalten blir varmere, men slitt og grov asfalt som den gjerne etter etter en sesong hvor mange har brukt piggdekk, så tar det en stund dessverre...........

 

Bridgestone og Pirelli er mye av det samme når det gjelder støy @Helge, men støyen er ekstra plagsom nå som veibanen/asfalten er grov etter en vinter med mye bar asfalt og bruk av piggdekk. Litt varmere asfalt og når asfalten blir mer kjørt på, så hjelper det litt. Men enkelte dekkmerker har dessverre et stykke opp til de aller beste når det gjelder støy...........

2 timer siden, Scout skrev:

Skal legge om i morgen. Spent på hvordan 17" Michelin dekk blir rent støymessig.

Skulle jeg kjøpt meg nye sommerdekk selv, så hadde jeg sett nærmere på Nokian, GoodYear, Michelin eller Continental, de er rett og slett bedre på støy, og det vises gjerne på prisen også. Er ikke bestandig de er de mest slitesterke dekkene, men det gjenspeiler jo gjerne at de er litt mykere og slites lettere, gjelder ikke alle modellene deres, men enkelte av dem.

Tror du vil merke stor forskjell på din Scout med Michelindekk i forhold til den du prøvekjørte @Scout, men det skal bli artig å høre hva du synes, såfremt du klarer å huske lydbildet/støyen fra den bilen du prøvekjørte..........?

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er utfordring med dekk er jo nettopp hvor mye det støyer i den enkelte bilen. Kjenner flere som er fornøyd med Pirelli, men på andre biler. Ett dekkfabrikat har ikke nødvendigvis kun støyende modeller.

Ang Bridgestone er mine erfaring, ER300, for Passat (2002) at det var lite støy. 15" dekk, så der ligger noe av forklaringen.

Pirelli har sikkert noen dekk som støyer mindre samt Bridgestone har sikkert noen som støyer mer enn de vi snakker om her.

En kollega har Octavia 2016, med 17" dekk. Han fikk Hankook. Han prøvde de for første gang nå og syntes de var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig det du skriver her, for Bridgestone Turanza fikk jeg også på et par Vectra'er jeg kjøpte helt nye, og de mislikte jeg. De støyet, dårlig grep på vått underlag, og grunnen til det var at de var harde, lamellene var for store, slik at det ble dårlig grep av det. Neste Opel, fikk jeg GoodYear på, og det var jo en helt annen verden, og støybildet i Vectra'en ble mye bedre. To Qashqai +2 har jeg også hatt, en med Dunlop og en med Continental, det var 2 helt forskjellige opplevelser det også, på den samme bilmodellen (2009/2012).

Pirelli har absolutt flere gode modeller de også, men da krever det at de leverer noe annet enn «budsjett» modellen de gjerne leverer på VAG bilene, Pirelli Cinturato P7 er ikke et av de gode dekkene til Pirelli når det gjelder veistøy etter min mening. Egenskapene ellers er jeg godt fornøyd med.

Hvordan vi forskjellige personer «hører og opplever» dette er jo også helt forskjellig, så det mange er meget godt fornøyd med, er andre sterkt misfornøyd med..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Superb lll skrev:

Hehe, det kommer nok an på hvor «plagsom» støyen er, med enkelte dekk så blir en ikke vant til det, for støyen er rett og slett plagsom på denne årstiden. Det hjelper litt når asfalten blir varmere, men slitt og grov asfalt som den gjerne etter etter en sesong hvor mange har brukt piggdekk, så tar det en stund dessverre...........

 

Bridgestone og Pirelli er mye av det samme når det gjelder støy @Helge, men støyen er ekstra plagsom nå som veibanen/asfalten er grov etter en vinter med mye bar asfalt og bruk av piggdekk. Litt varmere asfalt og når asfalten blir mer kjørt på, så hjelper det litt. Men enkelte dekkmerker har dessverre et stykke opp til de aller beste når det gjelder støy...........

Skulle jeg kjøpt meg nye sommerdekk selv, så hadde jeg sett nærmere på Nokian, GoodYear, Michelin eller Continental, de er rett og slett bedre på støy, og det vises gjerne på prisen også. Er ikke bestandig de er de mest slitesterke dekkene, men det gjenspeiler jo gjerne at de er litt mykere og slites lettere, gjelder ikke alle modellene deres, men enkelte av dem.

Tror du vil merke stor forskjell på din Scout med Michelindekk i forhold til den du prøvekjørte @Scout, men det skal bli artig å høre hva du synes, såfremt du klarer å huske lydbildet/støyen fra den bilen du prøvekjørte..........?

Nja, nja, nja. Jeg må vel si at jeg lengter tilbake til 16" vinterdekka. Mye støy med Michelin P3 også. Skuffelse det der. Hørte forskjell allerede da jeg svingte ut fra dekkskiftebula. 

Her i Trondheimsområdet er det ikke asfalt å snakke om. Bare digre steiner som er klistra sammen.

Lurer på om jeg rett og slett skal skifte til vinterdekk igjen, og la sommerdekka ligge på lager til jeg selger bilen igjen ☹️

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Scout skrev:

Nja, nja, nja. Jeg må vel si at jeg lengter tilbake til 16" vinterdekka. Mye støy med Michelin P3 også. Skuffelse det der. Hørte forskjell allerede da jeg svingte ut fra dekkskiftebula. 

Her i Trondheimsområdet er det ikke asfalt å snakke om. Bare digre steiner som er klistra sammen.

Lurer på om jeg rett og slett skal skifte til vinterdekk igjen, og la sommerdekka ligge på lager til jeg selger bilen igjen ☹️

Siste Audien var uterusta med noen store ruller av sommerdekk med minimalt med gummi så den bilen gikk mesteparten av mitt eie på vinterdekk, men på Octaviaen så skal jeg kunne leve med det tror jeg.

Konklusjon: Octavia har noe å gå på når det gjelder støy, men utover dette så er jeg fortsatt fornøyd. Ganske akseptabelt med støy opp til i underkant av 80 km og i mitt nærområde så er det unntaksvis at en kommer over 70 km så kan finne trøst i det?

Jeg har også en teori at asfalten er grovere og lager mer hjulstøy her på vestlandet kontra østlandet, kanskje noen her på forumet kan bekrefte/ avkrefte dette?

Ha en støyfri aften?

 

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Helge skrev:

Siste Audien var uterusta med noen store ruller av sommerdekk med minimalt med gummi så den bilen gikk mesteparten av mitt eie på vinterdekk, men på Octaviaen så skal jeg kunne leve med det tror jeg.

Konklusjon: Octavia har noe å gå på når det gjelder støy, men utover dette så er jeg fortsatt fornøyd. Ganske akseptabelt med støy opp til i underkant av 80 km og i mitt nærområde så er det unntaksvis at en kommer over 70 km så kan finne trøst i det?

Jeg har også en teori at asfalten er grovere og lager mer hjulstøy her på vestlandet kontra østlandet, kanskje noen her på forumet kan bekrefte/ avkrefte dette?

Ha en støyfri aften?

 

Vegvesenet i Norge bruker ekstremt grov asfalt for å kompensere for piggdekkslitasje. Resultatet er ei helvetes rumling på dette underlaget. Mulig de har litt finere asfalt på østlandet. 

Jaja. Det er jo Skoda som støyisolerer, så det er der kritikken hører hjemme

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Scout skrev:

Jaja. Det er jo Skoda som støyisolerer, så det er der kritikken hører hjemme

Det er helt sant, og det er også de som kjøper inn dekk (eller om det er VAG sentralt skal jeg ikke si noe om).

Har lest at en del i Skoda-gruppa på FB har etterbehandlet sin bil med tectyl/Mercasol e.l., men det må en høre med Møller om først, slik at det ikke blir påført noe som gjør at en mister rustgarantien fra Møller. Men det jeg skulle frem til, var at flere av dem som har gjort dette, har lagt på et ekstra lag flere steder for ekstra lydisolering, og det har vært meget effektivt med tanke på dekkstøy.

Det er jo dumt at en skal behøve å gjøre slike ting, men det kan jo være både fornuftig og effektivt mot rust også, slik som det saltes her på Østlandet i hvert fall.

Asfalten er ikke noe særlig bedre her heller, så der har du også en av årsakene til at jeg (stadig vekk} klager på dekkstøy............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begrenset tiltro til Tectyl både som støydemper og for å hindre rust.

Derimot så reklameres det for Lokari innerskjermer fra den lokale fluidfilm leverandøren, det skrytes av disse mht støydemping. Kostnad er 2500 pr aksel, kanskje verdt å prøve å bytte bak da jeg mener det er der meste lyden oppstår.

Kan jo spørre om hva bare skjermene koster og gjøre jobben selv.

Garanti mht rust hos Møller tror jeg er en tapt sak uansett iht mine erfaringer.

fant jammen en link også?

http://www.steamantirust.no/vognliste.html

 

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er helt sant, og det er også de som kjøper inn dekk (eller om det er VAG sentralt skal jeg ikke si noe om).

Har lest at en del i Skoda-gruppa på FB har etterbehandlet sin bil med tectyl/Mercasol e.l., men det må en høre med Møller om først, slik at det ikke blir påført noe som gjør at en mister rustgarantien fra Møller. Men det jeg skulle frem til, var at flere av dem som har gjort dette, har lagt på et ekstra lag flere steder for ekstra lydisolering, og det har vært meget effektivt med tanke på dekkstøy.

Det er jo dumt at en skal behøve å gjøre slike ting, men det kan jo være både fornuftig og effektivt mot rust også, slik som det saltes her på Østlandet i hvert fall.

Jeg fikk lagt på et ekstra lag med Tectyl for å dempe støy. Synes ikke det virka noe særlig. Jeg fikk også Michelin dekk istedet for std Pirelli P7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har personlig brukt Mercasol og veldig fornøyd med dette, der har de også mulighet til støyisolering. Legg heller en bit skumgummi på hver side av bagasjerommet når du ikke har full bil, Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...