Gå til innhold
Superb lll

Ditec Ceramic Ultra


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo sett noen andre tråder dette har vært tatt opp, men vil ikke fylle de med «of topic», så derfor lager jeg heller en ny tråd som er mer generell rundt lakkbeskyttelse og gjerne tar mange runder of topic ;) 

 

Jeg har nylig snakket med selgeren når det gjelder understellsbehandling av bilen jeg har bestilt, og det blir nå utført før jeg får den. Vanlig nybil klargjøring hos firmaet jeg handlet er en avfetting og grundig vask hos et anerkjent bilpleie firma, men jeg tenkte at får jeg får bilen så burde lakken også vært beskyttet. Jeg har jo startet en tråd angående bilpleie, hvor jeg har ønsket å ta noen steg videre for å kunne gjøre dette riktig selv, og jeg er heller ikke så positiv til vanlig Ditec behandling som jeg har på min Superb, så derfor ønsket jeg jo å gjøre mer av dette selv.

MEN, etter å ha snakket litt mer med selgeren så spurte han meg om jeg hadde vurdert en Ditec Ceramic Ultra behandling som beskyttelse. Helt ærlig som jeg sa, så har jeg ikke det. Fordi jeg ikke er helt fornøyd med den Ditec behandlingen jeg har i dag, men som han sa, det kan jo ikke sammenlignes i det hele tatt med Ditec Ceramic Ultra. Jeg har forsøkt å lese litt mer om dette produktet og har sett at noen andre også lurer på det samme i forskjellige forum.

De fleste synes jeg viser Ditec Ceramic Ultra en skikkelig kald skulder, og de anbefaler gjerne noe helt annet, men ingen skriver hva de ikke liker eller er misfornøyde med. Jeg har ikke peiling på dette selv, så jeg blir veldig tvilende og undrende til hva en faktisk bør gjøre. Slik jeg har forstått dette, så handler jo alt om skikkelig grunnarbeid og hvor nøye de er der, men det handler det vel i aller høyeste grad om på alt? Hjelper jo ikke å ha verdens beste og dyreste voks om lakken ikke er rengjort skikkelig først, så akkurat det synes jeg sier seg selv.......

Men det snakkes og skrives om så mange forskjellige ting som jeg ikke har den minste peiling på og heller ikke finner så mye svar på. DCN.no er et fantastisk forum når det gjelder bilpleie, men det er jo brukt flere «fremmedord» (for meg) der inne enn det er gjort i fysikkbøkene og innen politikken ;), så jeg vet jo likevel ikke helt hva de snakker om til tider og føler meg vel ikke helt der at jeg skal spørre om det heller.  Det er tydeligvis engelske begreper/ord/uttrykk det meste går i, og joda engelsk behersker jeg , men ikke på dette temaet her. Ble dreven innen engelske begreper angående foto etterhvert også, men der hadde jeg mer interesse og mange bøker som oppslagsverk/illustrasjoner når det ble litt for komplisert. Det er derimot ikke så enkelt innen bilpleie etter min mening og interesse, og det er kanskje der det stopper mest.......

Jeg vet at Detailing er ren kunnskap og et eget fag om en tar det langt nok, og jeg er mektig imponert over hva de får til med billakker som er flere år gamle og er både ustelte/oksiderte og totalt misligholdte i flere år, men da er det mange timers jobb og kostbare behandlinger som må til. Jeg er mer der hvor jeg bare ønsker å ta godt vare på bilen, uten at jeg må ha produkter -og maskiner fra samtlige hyller i bilpleiebutikkene, for det er ikke aktuelt i det hele tatt. Derfor lurer jeg da litt på om f.eks. Ditec Ceramic Ultra kan være veien å gå for meg, selv om selve behandlingen er knalldyr og ikke minst årlig kontroll/ettersyn gjør det jo heller ikke billigere totalt sett. 

Andre måter å beskytte bilen på er jo f.eks. å levere den inn til et anerkjent bilpleiefirma et par ganger i året (vår/høst) og så ta resten av vedlikeholdet selv. Da er det kanskje enklere å både korrigere og holde det mer vedlike på en «enklere og billigere» måte, enn om noe skulle skje med f.eks. småriper i en Ditec Ceramic Ultra behandling? For det er vel ikke bare å korrigere etter hva jeg har forstått?

Eller har dere tips/forslag om andre ting som kan være smart å gjøre på en helt ny bil?

Hva som evt. må gjøres/følges opp av en annen lakkbeskyttelse for å opprettholde beskyttelsen/garantien har jo selvsagt også betydning.

På f.eks DCN.no så skrives det litt om Coating av forskjellig art, men er det rett og slett «den samme type beskyttelse» som Ditec Ceramic Ultra, men med helt andre produkter selvfølgelig, som f.eks. Glass coating?  Mener ikke å sammenligne keramisk og glass beskyttelse, for det forstår jeg at er helt forskjellige produkter. Men jeg tenker altså på at det er et produkt som legges på bilen og så er bilen beskyttet, og at det så skal etterbehandles/kontrolleres med jevne mellomrom?

 

Som dere ser så er jeg sterkt i tvil om hva jeg skal gjøre med tanke på den nye bilen, og det ser jo ikke akkurat at en kommer helt nærmere en løsning heller, for jo mer jeg leser og tenker, jo lengre unna en løsning ser jeg jo nesten ut til å komme........ ;) 

Skrevet

Jeg sitter i samme båt som deg @Superb lll, og føler det forskjellige tilhengere av de forskjellige behandlingene bare snakker ned alle andre løsninger. Det har satt meg i en situasjon hvor jeg har nærmest fått total beslutningsvegring.

Har heller ikke noe ønske om å bruke mer penger enn nødvendig på dette.

Ser jo noen folk bruke mer penger på lakkbehandling på bilen, enn hva bilen er verdt. Da har det vel gått litt for langt?

Skrevet
2 minutter siden, tronna skrev:

Jeg sitter i samme båt som deg @Superb lll, og føler det forskjellige tilhengere av de forskjellige behandlingene bare snakker ned alle andre løsninger. Det har satt meg i en situasjon hvor jeg har nærmest fått total beslutningsvegring.

Har heller ikke noe ønske om å bruke mer penger enn nødvendig på dette.

Ser jo noen folk bruke mer penger på lakkbehandling på bilen, enn hva bilen er verdt. Da har det vel gått litt for langt?

Har uthevet noe av det du skrev her @tronna, og der beskrev du ganske godt også hva jeg føler og sitter med tanker om. 

Noen skyter uhemmet av det ene og nærmest slakter andre lakkbehandlinger, så kommer det andre som igjen synes at det her bør en ikke vurdere en gang, for det er bare dette her (et helt annet produkt) som virkelig er bra. Så er det nye innlegg/opplysninger som sier at ingenting av dette bør gjøres, for det er kun dette (det er da den tredje løsningen) som virkelig beskytter og er bra, og slik fortsetter det........

  • Ditec Ceramic Ultra er knallbra og verdt hver eneste krone 
  • Det bør du ikke gjøre, for det er Kamikaze Glass Coating som er tingen.
  • Neida, det er Detailing med maskinpolering og voks (og evt. en Sealer oppå) som gjelder........

Jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre før jeg begynte å undersøke, og ble i hvert fall ikke mer sikker etter slike innlegg som dette.

 

Jeg vet at Coating er en permanent beskyttelse og er vanskelig å gjøre noe med om det blir noen riper e.l. i den, for da må den som oftest fysisk fjernes, før det må legges på ny beskyttelse. Det finnes svært få (om noen?) kjemiske stoff som løser opp en Coating, så derfor er det mer kostbart å gjøre noe med dette om en skulle være litt uheldig med at noe(n) er borti og lager merke i en Coating. Denne type beskyttelse er jo mer holdbar om en kun tenker på det, men er betydelig vanskeligere å korrigere og rette opp. Så sant jeg har forstått det riktig da?

Voks er vel mindre holdbart, men virker enklere å fjerne og korrigere, og i tillegg så er det vel kanskje litt enklere å kunne gjøre noe med selv.

 

Jeg kan godt bruke noen kroner på dette, bare det er bra og holdbart, men når 10 personer har (minst) «ørten» forskjellige synspunkter og meninger, så faller jeg helt av lasset og blir bare enda mer usikker på hva jeg burde velge.

 

Tror snart jeg bare endre opp med å levere bilen til vask/polering/voksing 2 ganger i året (høst/vår) hos et lokalt bilpleiefirma, slik at jeg får beskyttet bilen skikkelig før vinteren og så at de fjerner alle spor etter vinteren for meg på våren, og så ta resten av vedlikeholdet selv. 

Jeg har ikke tatt avgjørelsen enda, men det føles vel kanskje som at det kan være det rette for meg........

 

Skrevet

Kan jeg spørre hva de skal ha for å ligge en Ditec behandling på bilen? Det finnes haugevis med forskjellige coatinger og er absolutt å anbefale på nybil.

Om det er veldig dyrt å ligge Ditec coating ville jeg sett om du finner noen som er Max Protect/Kamikaze/Gteqnic sertifisert til å ligge coating. Mulig det er noe dyrere, mem du vil få et finere resultat. Så korrigerer de eventuelle småriper som er komt under transport før den blir lagt så du får den blankeste bilen i gaten!

Skrevet

Grunnet en del maskering av plastdetaljer på den nye bilen jeg har bestilt ( Octavia Scout), så er prisen noe rundt 9.500,- så tilkommer det jo årlige inspeksjoner/etterbehandlinger som også ligger på noe rundt 1.000,- lappen for å opprettholde garantien på denne Ditec Ceramic Ultra coatingen.

Men for å legge andre coatinger må sikkert bilen maskeres på samme måte da også, men dette hverken vet jeg eller kan noe om  kostnadene til.......

Så jeg er absolutt åpen for andre forslag, utfordringen er å finne de som gjør noe av dette der jeg bor. Jeg vet stort sett bare om det bilpleie firmaet som enten kan polere/vokse bilen eller legge Ditec Ceramic Ultra, dvs av de firmaene jeg er villig til å benytte. De andre rundt har litt mer «frynsete» rykte på seg etter hva jeg har hørt (det er ikke noe jeg har kunnskaper om, kun «ryktebørsen sin informasjon»), dedikerte Detailere i nærområdet her vet jeg ikke om finnes. Jeg har i hvert fall ikke funnet noen der jeg har søkt etter det så langt, men det er jo ikke dermed sagt at de ikke finnes her.

Skrevet

Slenger meg på tråden, og er like nysgjerrig (og forvirret) på dette som deg @Superb lll!

Så demo-bilen som jeg lånte forrige helg hadde fått en Ditec Ceramic Ultra coating, men blir jo sprø av alle meningene man finner ved å google emnet. Har også lest litt om Arctic Coating, som har fått veldig god kritikk ser det ut til. Det utføres dog kun av en bilpleier borti Oslo-traktene. Litt ugunstig når jeg bort på vestlandet, men ikke helt umulig da vi ofte er på langtur i de traktene.

Skrevet

Da ser det jo ut til at vi i hvert fall er 3 stk her som ikke helt har bestemt oss for hva vi vil gjøre med tanke på en lakkbeskyttelse, er jo greit å ikke være helt alene, selv om det egentlig ikke hjelper noen verdens ting i det hele tatt, hehe ;) 

@tronna og @TheHaughom hva skal vi så velge eller forsøke å finne mer info om?

Som dere også har lest og skriver om her, så varierer det jo veldig på hva som blir anbefalt, og de fleste gjør vel som oss, de skryter av det de liker og er ikke så positive til det de enten har dårlige (eller ingen erfaringer) med. Så noe i Bilpleiegruppa på FB om at det var flere som bare hadde bestemt seg for at alt som hadde med Ditec å gjøre var for dårlig, og ikke en gang visste hva Ditec Ceramic Ultra coatingen var.

Jeg vet i hvert fall ikke om det er en bra eller dårlig lakkbeskyttelse, jeg har sett et par biler hos min lokale forhandler som har hatt denne behandlingen, og det så jo dønn strøkent ut, men jeg vet jo ingen ting om hverken holdbarhet eller kvaliteten av den grunn.........

Ble litt mer betenkt når jeg så denne videoen her som @Håvard linket til i et annet innlegg ang. Ditec,

Så kanskje en lokal Detailer/bilpleiefirma som kan sine saker skal få polere og vokse min bil 2 ganger i året (høst og vinter) slik at den er beskyttet mot saltet i gjennom vinteren, og fjerner salt og skitt etter en vinter med mye salting på veiene, og så tar jeg resten av vedlikeholdet selv.........?

Hmm, men bestemt meg har jeg jo likevel ikke gjort bare så det er sagt, jeg bare tenkte litt høyt....... ;) 

Skrevet
1 minutt siden, Håvard skrev:

Blir fort dyrt for deg om en lokal detailer skal gjøre dette 2 ganger i året @Superb lll ?

Kun det beste er godt nok for Scouten jeg har bestilt @Håvard ;) 

Neida, i tilfelle så ligger det nok mest an til at jeg kommer til å benytte et skikkelig bilpleiefirma til dette. Det er forøvrig det samme firmaet som jeg også hadde fått lagt Ditec Ceramic Ultra coatingen om jeg velger den beskyttelsen.

Har du noe kunnskap eller informasjon om Ditec Ceramic Ultra coatingen @Håvard?

Skrevet

Jeg har vel konkludert med det samme egentlig, at det får bli litt oftere og utført av en detailer som kan sakene sine.
Har en detailer her i Stavanger, Ruyters bilpleie, som har fått veldig mange positive tilbakemeldinger. Tenker å sende en epost til ham og høre hva han anbefaler av lakkforsegling osv. på en ny bil, samt. hvordan holde den best mulig.

Skrevet
54 minutter siden, Håvard skrev:

Har ikke personlig erfaring med det nei. 

Men høres ut som du bør gå for en skikkelig glasscoating. Coatinger fra Max Protect er jo populært. 

Har også lest en del positivt om Kamikaze Glass Coating, men vet ikke om det er noen her i distriktet jeg bor som utfører noe slikt. Det kan en jo evt. forhøre seg om på DCN.no, om det er en coating jeg velger tilslutt. Ellers så blir det kanskje til at jeg velger en lokal bilpleier med polering og voks 2 ganger i året som nevnt tidligere i tråden her.

 

37 minutter siden, Longva skrev:

Prøv å ligg ut en tråd her: https://www.detailersclub.no/forums/forum/56-jobb-ønskes-utført/

Så finner du detailere i ditt område og informasjon om hva de kan levere osv. Sannsynligvis priser fra flere også.

Jeg har vurdert å gjøre det, men etter lista de har for  hvem som er Detailere i mitt distrikt så ble jeg ikke helt overveldet av det lille jeg har sett så langt. Men jeg kjenner jo ikke til noen av dem i det hele tatt, så her skal jeg være veldig forsiktig med å uttale meg om noe jeg ikke har kjennskap/kunnskaper om........

Skrevet

Bruker selv Drop Off en gang årlig

Kjører jo ca 50k i året, så lettvint

Virker som at lakken holder seg ganske bra. Ihvertfall bedre enn ingenting. Har ikke prøvd Ditec, men synes det er uforholdsmessig dyrt

Skrevet
15 hours ago, PaulusA said:

Bruker selv Drop Off en gang årlig

Kjører jo ca 50k i året, så lettvint

Virker som at lakken holder seg ganske bra. Ihvertfall bedre enn ingenting. Har ikke prøvd Ditec, men synes det er uforholdsmessig dyrt

Hva er prisen på Drop Off kontra Ditec?

Skrevet

Her er de offisielle prisene på samtlige Ditec behandlinger:

5af5a63441a7e_Skjermbilde2018-05-11kl_16_15_54.thumb.png.184a1c5f3923ed5908a00c5c80a2a146.png5af5a63d26a15_Skjermbilde2018-05-11kl_16_16_15.thumb.png.5327906347e2d359f3f487a2622213bc.png5af5a6449952f_Skjermbilde2018-05-11kl_16_16_41.thumb.png.16ad7770a1944ff3011056d9badebe0a.png

 

For min del så er det Ditec Ceramic Ultra som vurderes, og da må en også huske på å legge til den årlige kontrollvasken for å opprettholde garantien for kostnadene med den coatingen/lakkbehandlingen.

Hva Drop off koster tror jeg det er best at @PaulusA svarer på selv, for den lakkbeskyttelsen kan jeg ikke noe om.

Skrevet

Jeg tror det er ca 5.000,- for personbil.

Så vidt jeg vet havner den "midt imellom" Ditec sine, rent kvalitetsmessig, men det er litt halvkvalifisert gjetning 

Krever årlig etterbehandling, for ca 1300 tror jeg

Skrevet

Hei, slenger meg med her. Jeg vurderer også Ditec Ceramic Ultra på bilen min som kommer i August.  Men har også vært usikker, og når jeg leser deres svar her blir jeg også ennå mer forvirret. Hørte med selger og de kunne levere med noe ekstra beskyttelse og han skrev at de hadde noe som het Ceramic shield, som kunne legges på som ekstra beskyttelse, skulle være noe av det samme som DCU sa han.  Kostet 5990 kr. Jeg er jo interessert i noe som kan beskytte lakken på en god måte, og da kan jeg godt betale litt for det, men hvis det viser seg at det ikke har så mye for seg, så må jeg jo se etter andre alternativer. 

Skrevet

Nå har jeg med over 95% sikkerhet bestemt meg for at jeg dropper Ditec Ceramic Ultra og alle andre coatinger, jeg kommer heller til å sende bilen til en bilpleier 1-2 ganger i året og så ta alt vedlikehold i mellom der selv.

Jeg kjøper meg heller noen gode produkter og velger som sagt å gjøre det meste selv når det kommer til vask og bilpleie gjennom sommer og vinter (så sant temperaturen tillater det vinterstid, ellers så vasker jo også bilpleieren biler om det er for kaldt), bortsett fra vårklargjøringen etter tøffe vintere med mye salting her jeg kjører. Den vil jeg ha gjort skikkelig, og ikke minst så har de helt andre muligheter med tanke på underspyling av bil/understell, og i tillegg så kan de med riktig utstyr/kunnskap ta seg av evt. «slitasje skader/bruks merker» som kan ha kommet i løpet av en vinter.

Mulig jeg også sender bilen avgårde i løpet av høsten slik at bilen er best mulig beskyttet før vinter -og saltsesongen starter igjen, men det skal jeg i hvert fall gjøre når vinteren og saltingen er over.

 

I tillegg som jeg har nevnt i en annen tråd, så har jeg også bestemt meg for at jeg tar en ekstra understellsbehandling på denne bilen, og da er det av typen Mercasol som forhandleren har avtale med og godkjenner slik at det ikke går utover fabrikkens rustgaranti.

Skrevet

Tror jeg ender på Modesta BC-06 glasscoating, som legges av en detailer her i Stavanger som har veldig gode tilbakemeldinger.
Prismessig ligger det rundt Ditec Ceramic Ultra, men skal visst være en del bedre. Krever årlig påføring av ny top-coating også, som DCU...

Skrevet

En kompis av meg som er langt over gjennomsnittet autofil og Audi-fan (har hatt det meste med S på de siste 20åra,  utenom S8. det ble A8 quattro), sverger til to-komponent Royal Shine. 
Stoler såpass mye på mannen etter 25 år i samme mc-gjeng, og hvordan bilene hans ser nyvaska, nypolert, og strengt tatt nylakkert ut selv etter 2-3år med kun hageslangeavspyling et par ganger i uka....
Jeg har sett et par eksempler på Ditec Ceramic ultra som har gått skikkelig galt, så jeg lar ingen legge noe sånt på sportline'n min uten et lass med troverdige referanser, organisasjonsnummer, seriøs firmaadresse,  og en kontrakt som inneholder punkter om hva som skal skje hvis det går galt.
så for min del blir det enten full detailing hver vår, med ny voksing før vinteren, evt Royal Shine.
Har fremdeles omtrent en måned på meg før bilen blir levert, så ingen hast med å bestemme seg :-)

 

Skrevet

Det firmaet som evt. skulle ha lagt Ditec Ceramic Ultra på min nye bil har veldig gode referanser, og gjør meget gode grunnarbeider og ender med en flott finish. Så akkurat den biten bekymrer med absolutt ikke, men jeg er litt lei av å ikke kunne gjøre så mye med bilen selv. Ikke kunne benytte de produktene til vask, avfetting, fjerning av flyverust, etc jeg selv ønsker, fordi en må ta hensyn til coatingen på bilen for ikke å ødelegge den. I tillegg så kommer for min del også at jeg da ikke har noen muligheter til å korrigere noen ting i lakken uten at jeg må levere bilen til Bilpleieren.

Nå skal jeg ikke si at jeg kan dette med dedikert bilpleie selv, men det er noe jeg har lyst til å lære og gjøre mest mulig av selv fremover. Det betyr selvfølgelig at en må lese seg opp og kjøpe gode produkter, og ikke minst lære seg å bruke dem. Slike ting får en jo heller ikke gjort om en har lagt en «varig» beskyttelse/coating på bilen.

Jeg kommer også til å levere bilen til en bilpleier på våren slik at bilen blir gjort skikkelig ren etter alt det saltet jeg kjører i her jeg bor, da er det spesielt under bilen jeg tenker på, for lakken kommer jeg jo til selv. For jeg har ikke løftebukk slik at jeg får gjort det skikkelig under bilen, dette er det som frister mest, men 100% avgjort er det ikke.

For igjennom DCN.no så ser jeg jo også at det finnes Detailere med et meget godt rykte og renomé som holder til ikke så langt unna der jeg bor, og det er jo fristende å se hva de faktisk utfører :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...